tuimelschakelaar die maakt voordat hij verbreekt

Hallo,
Ik heb een VDO temperatuur meter en ik wil op 2 plaatsen temperatuur kunnen meten. Ik heb dus 2 sensoren die ik om beurten via een schakelaar naar de meter wil schakelen. De leverancier van de meter zegt dat het omschakelen met een tuimelschakelaar slecht is voor de meter. Het moment dat er eventjes geen contact is (oneindige weerstand) vliegt de meter tegen de rechter aanslag. Twee sensoren tegelijk zou wel mogen, dubbele weerstand, halve uitslag is geen probleem. De vraag is bestaan er ook wisselschakelaars die eerst maken, dus 3 pinnen doorverbinden en dan pas breken? Ik wil liever niet met 2 schakelaars werken.
Groeten M

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
PE1PAB

Golden Member

Zoek eens op make before break.
Hier is een aardige pagina met uitleg over schakelaars: https://www.nkkswitches.eu/learning/fundamentals/series_01.html
Heb je ook meteen de juiste zoektermen

succes

Arco

Special Member

Bijna alle MBB (of 'shorting') schakelaars zijn schuif of draai: tuimelaar heb ik nog nooit gezien.
Bijv. de NKK SS22S serie: https://www.digikey.com/en/products/detail/nkk-switches/SS22SDP2/10148…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een VDO temperatuur meter vliegt niet naar vol als je de sensor los laat.
Dat doen alleen de druk en brandstof niveau meter van VDO.
De sensor is een NTC zodat de weerstand lager wordt naar mate de temp stijgt zodoende kan de meter nooit vol uitslaan zonder sensor.
Je kan dat met een gewone wissel schakelaar doen.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

OK Paul, ik ging af op wat ik van VDO zelf gehoord had. Inmiddels heb ik een MBB draaischakelaar gekocht. (andere heren bedankt voor de tip)
Ik zal als ik alles bij elkaar heb even testen wat de meter doet bij omschakelen of zonder de sensor er aan.
Groeten M

@ Paul Welther
Lijkt er op dat je gelijk hebt Paul, als ik de sensor er af haal gaat de meter rustig terug naar 0.

Andere oplossing is de montage van een temperatuurzender die geschikt is om twee meters tegelijk aan te sturen; deze is gemerkt met "D". (Doppel)
Douwe