Vaatwasser Miele, HG05 / G 4960 SCV i : foutcode F79

Hallo,

Vaatwasser met F79 ( communicatie circulatiepomp) weinig gebruikt.

* Start na enige tijd piep en alle lampjes programma's branden en foutcode F79.

- Filter verwijderd, terugslag uit gekuist en pomp gecontroleerd op vuil , was niks aan pomp is los.
- Vaatwasser ook geplaatst op fabrieksinstellingen en watertoevoer / filter gecontroleerd.
- Technieker van Miele had gezegd dat was van te weinig te gebruiken en we aantal maal warm water moesten indoen.
- Warm water haalde niets uit,circulatie pomp uit gehaald niks aan te zien
- bekabeling gecontroleerd : als nieuw
- vermogenskaart / print eruit ( Miele ELP 5651-A mat.nr : 09796495 )

Daarop plaatsje te zien waar de componenten 47RO blijkbaar te warm kregen ( verkleurd en achterkant ook verkleurd plaatsje), aansluitend aan de de plaats waar klem st13_1 op toekomt.
Is dit de klem te maken met communicatie/sturing circulatiepomp ?

Foto's print link : https://photos.app.goo.gl/5wwesX5HRWyECBVs8
Foto met aangeduide verkleurde weerstanden : https://photos.app.goo.gl/ufck5UrA2AnkNyLv7

* - Kan er iemand aan schema geraken vaatwasser / print
* - kan er iemand aan repair service manual geraken

Iemand mogelijke oplossing ?

Alvast bedankt voor alle tips !
Mvg, Ghilain

Bij langdurig niet gebruik kan het bij vaatwassen (en CV circulatiepompen) gebeuren dat de ceramische dichting plakt. De motor zit dus geblokkeerd. Kun je met de motoras draaien? Dit is geen sinecure zonder de motor er uit te halen .Doenbaar maar indien je niet weet hoe is dat behoorlijk moeilijk. De motor er uit is het eenvoudigst. Het probleem hiermee is dan weer dat je water op de componenten kan morsen met nog meer hoofdpijn tot gevolg. Whatever, de motor moet nagekeken worden op blokkering.

Heb je de spanningen naar de motor gemeten? (foto bijlage)(5v, 15v, 320v, tx, rx)
Zijn de 6 weerstandjes nog OK?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Hallo Eric, thx reactie.
De circulatie pomp heb ik nagekeken en zit zeker niet vast ... was als nieuw .
Mvg

Spanningen dan.
Er is een reeks met slechte motoren geweest. Heb je foto typeplaatje vaatwas en foto typeplaatje motor?

A propos: gefeliciteerd met de helder en duidelijke foto's.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Hallo Eric,
de tekening / schema print komt niet overeen met deze bij mij.

Deze bij jou is : ELPW 5651 matnr: 09824614
dEZE BIJ MIJ / ELP 5651-A Mat nr: 09796495

zie foto bijlage type plaatje ;-)

groeten

Dat komt omdat er 30 verschillende G4960scvi's zijn ;-)
Some foto's please.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Een aantal kanshebbers geopend. (ik vermoed dat de rus en aus... niet van toepassing zijn?) , allemaal dezelfde met hetzelfde programma.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Die motoren steken daar al 15 jaar in dus de laatste generaties (g1xxx, g4xxx, g5xxx) hebben allemaal deze motor met dezelfde stekker en meetpunten. Als ik de exploded open en vandaar de schemas bekijk kom ik automatisch op deze. Moet volstaan om te debuggen. Iets anders heeft miele niet.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ok, alvast bedankt.
Ik ga de motor terug uithalen en foto's nemen en proberen uitmeten.

Schema van de print zoals deze van mij heb je niet ?

Alvast bedankt voor alle info.

Sterker nog, die bestaan niet. Het zouden ook exact dezelfde zijn.

Motor uit elkaar? Waarvoor? De meetpunten kun je vooraan testen, daar zijn speciaal gaatjes voor voorzien in de kunststof behuizing van de print.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

indien de pomp (teil)mat.-nr. 09291593 of 09291594 heeft dien je de datum na te kijken Er staan een nummer (Nr.) op met 8 cijfers waarvan de eerste 6 de datum zijn. Voor 1-10-2014 (011014xx) is een no go. Probleempompen blijkbaar wat f79 betreft. Fingers crossed.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

- vandaag weerstanden uitgemeten, deze lijken ok
op site gevonden dat F78 & F79 te maken kunnen hebben (zie onderaan).
-Moet wel passen dat die weertsanden lopen naar twee Phototransistor Optocoupler A817V (rank marker c).

Daarbij valt op dat er nog zo'n A817V 's aanwezig zijn op print en daar is het type bij deze duidelijker leesbaar wat laat blijken dat deze twee ook warm hebben gekregen .
Kun je deze testen / uitmeten en kan dit idd oorzaak zijn.

Waar zou je deze kunnen bestellen,nog niet gevonden met rank maker C.

* (Fehlermeldungen F 78 und F 79 handelt es sich um die Motorüberwachung für die Pumpe (Umwälzpumpe) der Steuerungselektronik. Auf der Motorelektronik, welche frontseitig angebracht ist, hat ein Optokoppler einen Defekt. Dieser hat die Bezeichnung A817 V. Er ist für die Ermittlung der Drehzahl zuständig.)

Volgens ik kan zien is er geen 5v voeding hoewel er overal 5v geschreven staat. De weerstanden staan tss de 15v en 5v dus ik vermoed dat ze dat met een serieweerstand doen en dat de regeling in de motor zelf gebeurt. In de vorige modellen zat op de plaats vd weerstanden een transitor om dat werkje op te knappen.

Heb je de spanningen (320,15,5,tx,rx) nagemeten?. Een optocoupler kan stuk zijn maar ik heb het nog nooit meegemaakt. De fout zit meestal in de motor. F79 is een communicatiefout. F78 een te lage spanning naar ee motor. Totaal andere fout dus.
Een optocoupler is best testbaar mmaar daarvoor moet hij vd print. Lees de datasheet en dan kom je al ver. Over welke testapparatuur beschik je? Voeding? Met batterij 9v gaat ook. Heb je weerstandjes om te experimenteren? 1k ohm bv?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Toestel staat niet bij mij dus nog niet kunnen na meten en type pomp kunnen controleren ...

Die 5v is niet nauwkeurig blijkt. Die weestandjes gaan naar de motor naar een le33. Een 3,3v regulator.
Zie foto

Je kan mss denken: wat een opgefikte print is dat? Maar de motor werkt nog perfect blijkt. Bizar...

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

- vandaag kabels uitgezocht, de aansluiting bij de weerstanden die te warm kwamen gaan idd naar de circulatiepomp
- daarop pomp gedemonteerd en print eruit gehaald, foto's print en type pomp : https://photos.app.goo.gl/goXjqXHzoenjAQC87
gaat blijkbaar niet om slechte reeks pompen. Print wel beschadigd.

Op 8 januari 2021 22:58:53 schreef Gwit:
- vandaag kabels uitgezocht, de aansluiting bij de weerstanden die te warm kwamen gaan idd naar de circulatiepomp
- daarop pomp gedemonteerd en print eruit gehaald, foto's print en type pomp : https://photos.app.goo.gl/goXjqXHzoenjAQC87
gaat blijkbaar niet om slechte reeks pompen. Print wel beschadigd.

- spanningen kon ik niet nameten

Volgens mij is de kan bijzonder klein dat de optocouplers stuk zijn. De weerstandjes (6x47) zijn ook nog goed dus veel kans enkel de motor stuk.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

nieuwe foto's bekeken ? print pomp eruit gehaald ... daar is meer gaande denk ik

Hieronder link foto's hoge resolutie, detail foto print van beschadigde en ontbrekend component.

https://photos.app.goo.gl/thMMNbMaE8uyXonb6

- Iemand die hierbij kan helpen , waardes, type
(ik vermoed dat het een SMD-meerlaagse keramische condensator is, maar waardes ... ? )
- iemand schema / plan print pomp miele mppw01-31/4
- print EFU533A 09451603

of kan deze print afzonderlijk ergens aangekocht worden ?

[Bericht gewijzigd door Gwit op zaterdag 9 januari 2021 14:44:10 (11%)

Is deze print de frequentiesturing van de circulatiepomp?

de Vias zijn doorgebrand op de print, daarnaast explosie geweest ik acht de kans voor herstel nihil. Maar je kan altijd proberen Vias met draad te herstellen en de componenten stuk voor stuk door te meten.. Zie echt vele componenten met schade.. Als je de waardes weet, alles vervangen. Ctje wat je bedoelt is 4,7 uF.

Schema/ plan van pomp kan je wel op je buik schrijven of je moet de ontwikkelingsafdeling zo er krijgen van Miele???

Vraag het af of je deze print echt betrouwbaar gaat krijgen....

Probeer eens op Ebay, staan vaak deze pompen en gemarkeerd als Undicht oftewel lekken.. Print dus nog heel maar kan je vragen...

@ Fabrice: Yep dit is de frequentiesturing van de pomp

Dit bedoel ik nu met Miele... Pomp defect, portemonnee omgekeerd!!

De pompen zijn overigens op de Nederlandse sites vele malen goedkoper dan op de Belgische.

Dat ding is echt volledig stuk geknald hoor. Tijdverlies. Je kan alleen maar hopen dat de hoofdprint niet te veel van de slag gewaar geworden is.

[Bericht gewijzigd door EricN op zaterdag 9 januari 2021 19:39:35 (45%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?