Kortsluiting TL-verlichting

Ik heb gezocht op het forum naar het antwoord, maar niet gevonden. Corrigeer me als ik fout ben.

Ik werk als onderhoudsman in een school en we zitten daar met een sterk verouderde installatie. Er zijn helaas voorlopig geen budgetten voor een grondige vernieuwing, dus is het voortdurend spreekwoordelijke brandjes blussen. We zitten met het volgende probleem:

We hebben een groep TL-lampen (15 dubbele armaturen). De lampen en starters hebben we recent vervangen. Gedurende een voormiddag vallen ze op regelmatige basis tot vijf keer toe in kortsluiting. Als de automaat terug opgezet wordt, werken ze weer even. Naar mijn gevoel, hoe langer ze werken, hoe sneller ze uitvallen.

Aan wat zou dit kunnen liggen? Moeten we eerder de fout zoeken in een condensator of een ballast? En wat lijkt voor jullie de efficiëntste manier om deze fout op te sporen?

De "automaat" welke je opnieuw moet in zetten.
Is dat echt een alleen maar een automaat of een aarlekschakelaar dan wel aardlekautomaat.

Zou het in eerste instantie zoeken in de bak die langst met defecte tl's heeft proberen te branden.

Hoop dat je er zelf en je management wel van doordrongen zijn dat dit kan ontaarden in een brandhaard......

Lucky Luke

Golden Member

Zou het ook overbelasting kunnen zijn?

(Hoge blindstroom door defecte condensatoren)

15 dubbele armaturen van welk vermogen? 58W buizen?

Tsja. De makkelijkste quick-en-dirty fix (Aannemende dat er niet iets is dat daadwerkelijk "af en toe" kortsluit) is waarschijnlijk her en der een buis losdraaien zodat de automaat in blijft... Maar dan heb je te weinig licht.

Op de wat langere termijn zullen het wel LED-buizen worden, nameten en condensatoren vervangen lijkt me niet rendabel.

En zorg voor voldoende daglicht/ander licht, want zonder ander licht hebben sommige weirdo's waaronder ondergetekende erg last van 100 Hz flikkering bij sommige typen LED-TL...