Kortsluiting TL-verlichting

Ik heb gezocht op het forum naar het antwoord, maar niet gevonden. Corrigeer me als ik fout ben.

Ik werk als onderhoudsman in een school en we zitten daar met een sterk verouderde installatie. Er zijn helaas voorlopig geen budgetten voor een grondige vernieuwing, dus is het voortdurend spreekwoordelijke brandjes blussen. We zitten met het volgende probleem:

We hebben een groep TL-lampen (15 dubbele armaturen). De lampen en starters hebben we recent vervangen. Gedurende een voormiddag vallen ze op regelmatige basis tot vijf keer toe in kortsluiting. Als de automaat terug opgezet wordt, werken ze weer even. Naar mijn gevoel, hoe langer ze werken, hoe sneller ze uitvallen.

Aan wat zou dit kunnen liggen? Moeten we eerder de fout zoeken in een condensator of een ballast? En wat lijkt voor jullie de efficiëntste manier om deze fout op te sporen?

De "automaat" welke je opnieuw moet in zetten.
Is dat echt een alleen maar een automaat of een aarlekschakelaar dan wel aardlekautomaat.

Zou het in eerste instantie zoeken in de bak die langst met defecte tl's heeft proberen te branden.

Hoop dat je er zelf en je management wel van doordrongen zijn dat dit kan ontaarden in een brandhaard......

Lucky Luke

Golden Member

Zou het ook overbelasting kunnen zijn?

(Hoge blindstroom door defecte condensatoren)

15 dubbele armaturen van welk vermogen? 58W buizen?

Tsja. De makkelijkste quick-en-dirty fix (Aannemende dat er niet iets is dat daadwerkelijk "af en toe" kortsluit) is waarschijnlijk her en der een buis losdraaien zodat de automaat in blijft... Maar dan heb je te weinig licht.

Op de wat langere termijn zullen het wel LED-buizen worden, nameten en condensatoren vervangen lijkt me niet rendabel.

En zorg voor voldoende daglicht/ander licht, want zonder ander licht hebben sommige weirdo's waaronder ondergetekende erg last van 100 Hz flikkering bij sommige typen LED-TL...

EDIT: als er wèl ergens "af te toe" iets kortsluit (of lekt): 1 voor 1 de bakken afkoppelen, kijken welke het is? (Dat is dan inderdaad wel een gevaarlijke(r) situatie, en zoals Ex-fietser hieronder schrijft "Als dat inhuren niet lukt gewoon alles laten zoals het is. Het is dan een probleem van het management. Die krijgen betaald om deze problemen op te lossen." Met uitvallende verlichting zal het toch wel prioriteit krijgen, met een gevaarlijke beunoplossing waarbij alles lijkt te werken, niet.)

Als je een stroomtang hebt kun je ook vrij makkelijk meten of er sprake is van overbelasting, maar dat had je dan waarschijnlijk wel al gedaan...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Gedurende een voormiddag vallen ze op regelmatige basis tot vijf keer toe in kortsluiting.

Is hert werkelijk kortsluiting? Dan zou de zekering (automaat) moeten springen.

Als de automaat terug opgezet wordt, werken ze weer even.

Wat is dit voor automaat? Een aardlek automaat toevallig.

Als je het verschil tussen een aardlek fout en kortsluiting niet weet zou ik niet aan het technisch onderhoud en storingen beginnen. Huur ondanks dat er geen budget is iemand met kennis van zaken in om de fouten te vinden. Als er een ongeluk plaatsvind en de oorzaak hoeft alleen maar te lijken op verkeerde reparaties en verkeerd onderhoud staan ze echt bij jouw op de stoep. Je praat over een school vol met vervelende eigenwijze uitproberende kinderen. Echt begin er niet aan.

Als dat inhuren niet lukt gewoon alles laten zoals het is. Het is dan een probleem van het management. Die krijgen betaald om deze problemen op te lossen.

Over je probleem:

Ik vermoed niet dat je kortsluiting hebt. Ik denk dat je een aardlek probleem hebt. De isolatieweerstand van de oude voorschakelapparaten is misschien zover terug gelopen dat de aarlek tript. Ook de condensatoren kunnen hierin een rol spelen. Uit jouw verhaal zou warmte een rol kunnen spelen. Maar zijn er misschien ook ergens vocht problemen?

Het gaat wel degelijk om de automaat van die groep lampen en niet om de aardlekschakelaar.

We dringen aan op een vervanging van de volledige verlichting op de afdeling, maar helaas draait die molen veel te traag...

[Bericht gewijzigd door brecht_onderhoud op woensdag 6 januari 2021 10:58:26 (41%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je hebt het al hiervoor gelezen,
is het kortsluiting of aardsluiting.
Maak eens een foto van de automaat die uit gaat.

15 dubbele (65 Watt) is 15 x 2 x 80(inc vsa)= 2400 VA
Dat ligt ruim binnen de max waarde van een automaat 3600 VA

Als het overbelasting is dan kun je het aan je automaat voelen, die wordt iets warm. Dat verklaard ook waarom de automaat er steeds sneller uit gaat, hij koelt niet zo snel af.

Als het aardsluiting is dan zit er ergens vocht (water) in, Dan krijg je ook het verschijnsel dat de aardlek er steeds sneller uit gaat.

Het zal toch een kwestie van zoeken zijn.
Doen alle armaturen het verder gewoon?

Vul je woonplaats in in je profiel, wie weet is er iemand in je buurt die je helpen wil.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 6 januari 2021 11:00:17 schreef Toeternietoe:
Als het aardsluiting is dan zit er ergens vocht (water) in, Dan krijg je ook het verschijnsel dat de aardlek er steeds sneller uit gaat.

Doen alle armaturen het verder gewoon?

Het is niet de aardlekschakelaar die uitvalt, maar enkel de automaat van de groep lamp. Alle armaturen doen het wel gewoon.

TL's zijn een ramp wat dat betreft. Ook al blijf je binnen het vermogen, inschakelstromen zeker van die oude dingen is een ramp.

Combineer dat met verouderde condensatoren en dat is het recept voor ellende.

Eigenlijk heb je 3 opties
- Laten wat het is, lampen af en toe uit, of helemaal uit: te oud, afgeschreven. Misschien komt er dan budget

- Vervangen door LED buizen in bestaande bakken: VSA's en condensatoren bypassen en LED buizen erin, kost een euro of 20 per bak
(de Philips ledtubes kosten 10-15 euro ofzo incl BTW)

- Bakken compleet vervangen door nieuwe LED bakken en/of panelen.

Op 6 januari 2021 11:08:17 schreef brecht_onderhoud:
[...]

Het is niet de aardlekschakelaar die uitvalt, maar enkel de automaat van de groep lamp. Alle armaturen doen het wel gewoon.

Stroom al gemeten ?
Zit er een TL bak tussen met noodverlichting ?

wtt

Golden Member

Tijdens lockdown is wel een goed moment om hier naar te kijken. School is waarschijnlijk bijna leeg (op eventuele noodopvang na).

>> systematisch telkens 1 armatuur afkoppelen (buis eruit draaien, zoals @LuckyLuke ook voorstelt). Zodra de boel niet meer uitvalt heb je de boosdoener.

>> De automaat zelf vervangen is ook een optie. Die dingen hebben niet het eeuwige leven, zeker niet met forse belasting

Op 6 januari 2021 11:00:17 schreef Toeternietoe:
15 dubbele (65 Watt) is 15 x 2 x 80(inc vsa)= 2400 VA
Dat ligt ruim binnen de max waarde van een automaat 3600 VA

Hangt er vanaf wat voor armaturen het zijn. De arbeidsfactor van een klassiek armatuur met smoorspoel is ongeveer 0,5. Dan kom je voor de stroom op de dubbele waarde.
Behalve als ze om en om van een condensator zijn voorzien.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dubbele bakken hebben altijd een condensator, niet alleen voor de cos phi maar ook voor het stroboscoopeffect.

Als er een paar condensatoren defekt zijn dan kan dat nooit de reden van uitschakelen van de automaat zijn.
Een condensator die defekt raakt is meestal "open" zodat de lamp niet brand, zelden geeft de condensator (kort)sluiting.

Ik neem aan dat de installatie al jaren gewerkt heeft.
Aardsluitng door water/vocht of een doorgebrande draad die te dicht tegen een heet VSA ligt is waarschijnlijker.

Omdat er geen aardlekschakelaar zit kan aardsluiting de (installatie)automaat uit doen schakelen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik ben zat dubbele bakken tegengekomen zonder condensator.

Voor de TS zal het een kwestie worden van analyseren. Stroom meten is het mooiste begin. Andere mogelijkheid is de helft van de bakken afkoppelen en kijken wat er gebeurt. Dan ze weer aankoppelen en de andere helft afkoppelen.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op woensdag 6 januari 2021 13:24:12 (66%)

Schakel alle ANDERE elektrische verbuikers in de groep uit en/of haal de steker uit het stopcontact. Bv koffiezet apparaat e.d

Zet de lichtschakelaar van de TL armaturen aan en controleer even of de TL lampen gaan branden en laat de lichtschakelaar dan aan staan.
Zet de installatieautomaat nu uit en haal alle TL lampen uit de armaturen.
Schakel de automaat weer aan en plaats per TL armatuur de tl lampen weer terug. (als het goed is gaan deze nu branden)
Als de installatieautomaat na verloop van een korte of wat langere periode aan blijft is dat TL armatuur (waarschijnlijk) goed.
Die ‘tijd’ is afhankelijk van hoe lang het duurde voordat de automaat uitviel toen de storing zich voor deed.

Herhaal dat proces zo met alle 15 TL armaturen en als het goed is zal de installatieautomaat bij het plaatsen van de Tl lampen in een bepaald
TL-armatuur uitschakelen en dan weet je dat dat armatuur de oorzaak is.

Ik vermoed dat er een voorschakelaparaat stuk is.
(misschien wel in meerdere armaturen)

@picturemaker: Als je nou gewoon het draadje leest en niet alleen de startpost, zie je dat die vraag al een aantal keer gesteld is en dat de themastarter al twee keer geantwoord heeft dat het de automaat is en niet de aardlekschakelaar.

High met Henk

Special Member

OEF: Deze heb ik latst ook gehad bij 1 van mijn bootjes:

hele bootje in het donker.........
Bleek dat de kabels in de TL bak compeet uitgedroogd en verpulverd waren....

OPlossing is toch niet anders dan de TL bak vervangen gebleken...

Overigens relatief eenvoudig te controleren: TL bak open maken en bedrading controleren....

Indien je zoiets aantreft in 2 of meer bakken is toch het devies ASAP vervangen: Dit is gewoon per direct brandgevaarlijk en geld mag NOOIT een kwestie zijn om op veiligheid te besparen.... Zeker ine en school niet. Als directie of verantwoordelijke hier niet aan willen zou ik zelfs zover gaan om te dreigen met gebouw als onveilig te bestempelen en dus OFWEL af te laten sluiten van elektra OFWEL als onveilig te laten bestempelen.
.1 kan wel zeker met de wetgeving... Ik zou hierin echt heel ver gaan zeker gezien het predikaat school!!!!

EDIT:
Ga niet in op adviezen om zelf de bekabeling IN de bakken te vervangen... TL bakkost paar tientjes en je bent gedekt.. Zelf gaan klooien kost meer aan tijd en materialen met alle risico's van dien. (wederom bedrading die te heet wordt en/of evt slechte contacten, omdat je er slecht bij kan komen of niet de juiste connectoren eraan kunt zetten)

[Bericht gewijzigd door High met Henk op woensdag 6 januari 2021 15:39:14 (17%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 6 januari 2021 14:59:55 schreef Kilian:
@picturemaker: Als je nou gewoon het draadje leest en niet alleen de startpost, zie je dat die vraag al een aantal keer gesteld is en dat de themastarter al twee keer geantwoord heeft dat het de automaat is en niet de aardlekschakelaar.

Tekst is aangepast.

Voor installatie-automaten las ik: "bij 13% overstroom mag de automaat niet binnen een uur trippen. Bij 45% moet de automaat juist wel binnen een uur trippen." Oftewel: bij 10% overstroom gaat het licht met de lunch uit. Met een inductieve last zit je sneller aan 16A dan je denkt.

Zitten de lampen allemaal achter dezelfde schakelaar ? Zo nee, laat eens een dag branden met niet alles aan. Zo ja, draai 's morgens eens een paar buizen uit.

Als dit het probleem blijkt te zijn, dan is het nogmaals vervangen, maar ditmaal met LED TL, goedkoper dan het verzwaren van de installatie. (vervangen met LED had u meteen moeten doen, denk ik, maar dat is achteraf)

Edit: verving u de buizen om van het probleem af te komen, of ontstonden de problemen na het vervangen van de lampen ?

eSe

Honourable Member

Zoals @High met Henk hier al schreef, kijk naar de bedrading, vooral die delen die langsheen het voorschakelapparaat lopen. Na jaren is de isolatie uitgedroogd en brokkelt makkelijk af.

Ze blijven een tijdje branden en dan heb je een sluiting, dit lijkt dus op draden die zich "zetten" door de warmte.

10tallen keren in mijn leven meegemaakt, vooral in de oude, metalen TL bakken.

Geen risico's, vervangen zonder meer.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Het is een oude installatie, die al jaren werkt.
Kan dus niets met een verkeerd ontwerp, te veel verlichting op een groep, te maken hebben.

Wat wel kan is dat er ook nog kontaktdozen op dezelfde groep zitten, en dat op een van deze kontaktdozen te veel vermogen getroken wordt. Met een beetje flinke koffiezetter (het is een school) lukt dat makkelijk.

Anders zit er niets ander op dan op goed geluk de TL bakken los te halen.
Bij zo'n fout zie je in 1 oogopslag in het binnenwerk dat je de juiste (foute dus) bak hebt. Anders ruik je het wel.

Heb je met een beetje pech ook nog de kans dat de sluiting ergens anders zit, bv water in een lasdoos, spijker door een installatiebuis etc. Maar de meeste kans heb je in een TL bak.

Doet me denken dat ik ooit eens naar een overdekt zwembad moest.Kortsluiting in de verlichting kleedkamers. Een stuk of 20 bakken boven de kleedhokjes, lekker makkelijk met een huishoudtrapje...
Waar begin je, Ach laat ik bij de makkelijkste bak beginnnen, die in het looppad.
Laat daar nu net de sluiting in hebben gezeten. Installatiedraad klem tussen de boven en onderbak.... Draadje vervangen en binnen een half uur weer klaar. Met een beetje pech had ik er zo wel 2 dagen kunnen zitten.......
Soms heb je (lees de klant) geluk.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

ik vermoed een parallel condensator die aan het overlijden is. dat kan nog lang komen en gaan, tot ie een keer in sluiting blijft of geheel doorslaat. bakken van net na 2000 hebben parallel condensatoren.

het kan ook zijn dat die groep stevig is belast, en de tlbakken net te veel zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Toch graag een foto van de "automaat".
Of als een foto te lastig is bv merk en type wat op de "automaat staat". Met googlepicture komen we er dan wel uit.

Een aardlek, een overbelasting (of beide?):
Met regelmaat is hier verwarring over.
Je hebt losse aardlekschakelaars, overbeveiligingsprotecties en een KOMBINATIE van beide die we automaten noemen.

https://www.technischeunie.nl/categorie/aardlekautomaat-of-aardlekscha…

Zet even je woonplaats in je profiel. Er is vast wel iemand die je wil helpen.

De fout?
Het kan vanalles zijn. Zowel een aardlek of een overbelasting (of BEIDE) is mogelijk.
Als we hier op het forum absoluut zeker zijn over wat er nu precies uitklapt in de meterkast, dan kunnen we gericht advies geven.

Er ist wieder da...

Alvast bedankt voor de vele feedback. Morgen ben ik terug op het werk en bekijk ik het verder. Ik hou jullie op de hoogte.

Ik heb vorige week voor het eerst grootschalige LED-verlichting gezien in een klein magazijn.
LED-TL 16W (komt overeen met 36W "oude" TL). Fabrikant: een van origine Nederlands merk..

Ik moet er wel bijzeggen dat deze TL in een koeling en in een vriezer hingen. Bij BEIDE locaties was precies 50% van deze led-producten stuk na 4,5 jaar levensduur. De TL zaten op een detector die alleen inschakelde als er iemand liep, voor extra besparing.

Ik hoor ook van een bekende, dat sinds ze het hele restaurant, keuken en de hele bende hebben omgezet naar LED-producten (de gebruikte merken is onbekend hier), ze nu na enkele jaren overal de defecte led-producten weer moeten vervangen.

Ik moet zeggen dat de besparing (in kWh !!) van led t.o.v. HOOGFREQUENT TL absoluut goed is, bijna een factor 2), maar ik ben verre van onder de indruk van de kwaliteit van de led-producten.

Dus ik zal de laatste zijn die nu hier op dit forum gaat schreeuwen dat je voor je portemonnee nu alles om moet gaan zetten naar LED.

Er ist wieder da...

Wat ook niet zelden voorkomt is dat een lampvoetje en de bedrading daar verbrand is door het blijven gloeien door een versleten tl buis en daardoor ook de starter. Dit voetje zit stijf tegen de bak gemonteerd.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?