ADJ Ultrabar 9 (LED bar) - Wel licht, geen aansturing

Hi,

Ik heb hier een ADJ Ultrabar 9 liggen die wel licht geeft, maar niet reageert op welke aansturing dan ook na het aansluiten van de voeding (220V). De lichtbar kan ook met DMX aangestuurd worden, echter heb ik dat nog niet geprobeerd aangezien de boel zonder juist ook zou moeten werken.

Wat is het?

Het is een lichtbalk van ongeveer een meter lang, waarin 3 secties met elk 3 LED-lampen zitten. Je gebruikt deze dingen als verlichting op een podium, achterwand, etc.
De 9 LEDs werken dus in paren van 3; dat gaat op zich goed.
Daarnaast vind ik het een leuke lichtbalk die nog prima dienst kan doen :-)

Wat is het euvel?

Als ik de balk op de voeding aansluit, gaan er 2 secties op 'wit' (=RGB aan) en de laatste sectie gaat op 'Geel', echter knippert ongeveer eenmaal per seconde 'Wit'. Dit blijft zo, ook als ik de boel een tijdje aan laat.

Dit hoort natuurlijk niet (of even, alleen bij inschakelen?), de boel moet luisteren naar de aansturing die eraan vast zit (ook in dezelfde balk). Achterop zit een display en 4 knoppen die een soort menu-structuur door kunnen lopen. Welke instelling er ook gebruikt wordt, de lampen blijven in hun patroon staan (2 secties aan+wit en 1 sectie geel+wit knipperen).

Hoe zit de boel in elkaar?

Uiteraard heb ik de balk opengemaakt, wat foto's gemaakt en wat spanningen gemeten. Ik heb een schematisch plaatje gemaakt (gecombineerd met echte foto's):

Het display (waar 'd0001' op staat, maar ook allerlei andere waarden kan bevatten, zie de handleiding) werkt. Ik kan de verschillende menu's/loops/kleuren gewoon instellen, het display geeft dan braaf weer wat er gevraagd wordt. De lampen reageren echter niet.

Wat heb ik geprobeerd?

• alles losgetrokken en weer vastgemaakt - zelfde gedrag
  • kabel van display losgemaakt - zelfde gedrag (dus: display/input is dus OK?)
  • kabel van sectie 2 en sectie 3 verwisseld (dat kon makkelijk, stekkers zijn hetzelfde). Waar eerst sectie 2 wit licht gaf en sectie 3 wit met geel knipperde, is de situatie nu andersom (dus: met de 3 lampsecties is niets mis?) sectie 1 heeft een iets anders stekkertje (2 adres meer), maar aangezien dat niet het probleem lijkt te zijn heb ik dat gelaten -- wilde eerst even kijken of het zonder solderen kon.
  • spanning op alle drie de (RGB-)kanalen van de 'witte' secties is ~19V, wat op zich verklaart waarom ze netjes 'wit' branden (dus: met de lampsecties an sich is niets mis?)
  • spanning Vin = 24V
  • prints geinspecteerd op zwarte vlekken, verdwenen rook, bolle condensators, verdachte objecten. Visueel lijkt de boel OK.

Hoe verder?

Ik denk dat de boel nu op kleinere schaal bekeken moet worden. Hebben jullie ideeen over een volgende stap om het probleem te isoleren en eventueel zelfs te repareren?

Wat heb ik tot mijn beschikking?

Ik heb een soldeerbout, wat basis-componenten (geen SMD), multimeter en een gezonde interesse in electronica.

Bedankt alvast, ik hoop op een goede afloop!

Ik mis op de foto's nog een deel van de elektronica vermoed ik, namelijk de onderdelen die het vermogen regelen voor de LEDs.

Hoewel het probleem eerder daarvoor lijkt te zitten (iets met de aansturing door een controller) moet er nog wat meer zijn dan dit. Dat zou wat schroefwerk kunnen betekenen van de print op de tweede foto. Vermoedelijk zitten die componenten aan de onderkant.

Ander ding: ik heb het wel eens gehad dat DMX-spul bij bruut uitschakelen bij aanwezig DMX-signaal zomaar wat onthield en die stand bij het inschakelen zónder DMX voort bleef zetten.

Misschien dat DMX aansluiten, alles op 0 zetten en dan uitschakelen iets oplost.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Bedankt voor je input!

Schroeven kan ik ;-)! De onderkant van de tweede foto (print) heb ik hier:

Weinig spannends aan.

Ik denk, naar aanleiding van je opmerking over de vermogensregeling dat dit op de verschillende secties zit. Zoals gezegd zijn sectie 2 en 3 gelijk (5 draden), sectie 1 (7 draden, "RTA" en "RTb" extra) is anders. Op de secties zitten de volgende onderdelen:

Sectie 1 in zijn geheel:

(7 draads)
Ingezoomd op links:

Ingezoomd op rechts:

Sectie 3 (sectie 2 is hetzelfde), ingezoomd op links:

Ingezoomd op rechts:
(hmmmzz... maximaal 5 uploads in 1 bericht... maar die ziet er hetzelfde uit als de rechterkant van sectie 1)

Dat lijkt meer op de vermogenssturing inderdaad, goed punt!

Je opmerking over DMX neem ik ook mee, ik ga even kijken of ik spul en kennis genoeg heb om de boel op 0 te zetten en daarna uit te zetten. Slechte smaak trouwens, 2xwit en eenmaal geel met witte knippers ;-)

Bedankt, ik hoop dat het iets oplevert!!

Ik ben verder gegaan met DMX, hoop geleerd. Dank nogmaals! :-)

Ik heb de boel aangesloten en een fixture aangemaakt met driemaal drie kanalen (1 voor elk van de RGB en dat maal drie secties). De bar ingesteld op het goeie DMX start-adres en '9 Channel mode' (zie handleiding).

Ik heb nu drie schuifjes met RGB, voor elk van de drie secties drie kleuren. Ik kan schuiven aan de RGB-waarden wat ik wil, maar alle LEDs blijven wit, op sectie 3 na: daar werkt enkel de 'Blauw'. Als ik die vol aan zet krijg ik wit en helemaal uit krijg ik natuurlijk... geel :-)

Daarna alles naar nul gezet, balk uitgezet en weer aan, maar wederom hetzelfde. DMX-stekker enkel eruit en erin laat de balk op de laatste waarde staan.

Conclusie: aansturing met DMX lijkt te lukken; eenzelfde aansturing op de balk zelf met R, G en B lukt niet.

Zijn er nog andere dingen die ik kan meten of uitsluiten?

Ik ben nog een stukje 'terug' de balk in gegaan en heb wat spanningen gemeten. De drie stekkertjes naar de 3 secties bevatten de volgende 5 aanwijzingen (staat ook geprint op het bordje): R / G / B / GND / 24V
Te doen lijkt me :-)

De stekker naar sectie 1 bevat bovendien 2 extra lijnen: T / GND

De spanningen op sectie 1 (gemeten vanaf GND):
- R1: 5,0V
- G1: 5,0V
- B1: 5,0V
- GND: 0,0V (duh...)
- 24V: 24,4V
- GND(2)
- T: 5,0V

De spanningen op sectie 2 (gemeten vanaf GND):
- B1: 5,0V
- GND: 0,0V

De spanningen op sectie 3 (gemeten vanaf GND):
- B1: 0,0V
- GND: 0,0V

Het is dus logisch dat sectie 1 en 2 op 'wit' (=RGB vol aan) staan en sectie 3 op 'geel' (=RG vol aan; B helemaal uit). De spanning 5,0V is te precies voor toeval :-)

Daarnaast komen de gemeten lijnen direct uit 1 van de 2 processors op het board, de Novoton M052LDN (rechtsboven op de foto), dus die processor 'bedenkt' dat de boel volle bak 'aan' moet en niet reageert. Zie onderstaand plaatje, R1, G1 en B1 van de linker witte connector gaat direct naar een poot in de M052LDN (en dit geldt ook voor de andere 2 RGB-signalen):

Wat me verder nog opviel -- eerder niet, maar dat komt misschien toch omdat B3 nu 0V is, is dat bij het aasluiten van de netspanning de balk even 2x 'wit' knippert. Ik denk dat dit hoort, maar eerder niet te zien was. Nu sectie 3 'vast' op geel staat, is het beter te zien. Er komt dus wel een soort van 'reset' voorbij lijkt het.

Aangezien alle (op 1 na) lijnen vol 'aan' staan, leek het me een electrisch issue (sluiting ergens). Maar hoe langer ik erover nadenk, hoe bevreesder ik word dat het misschien wel (de code (programma) in) de processor is die een optater heeft gehad, omdat het signaal daar uit komt.

Iemand nog een idee waarin ik het zou kunnen zoeken? Anders moet dat ding maar ter reparatie aangeboden worden ergens (ideeen zonder de boel totall loss te hebben?), echter zou ik het probleem wel verder willen isoleren natuurlijk.

Om het nog verder isoleren kun je kijken wat er gebeurt als je de stekkers naar de vermogensmodule losmaakt. Die LED-drivers kunnen immers ook een knal gehad hebben waardoor ze raar gaan doen.

Als alles dan uit blijft, weet je dat je het bij de processor moet zoeken (en dan inderdaad ook met behoorlijke zekerheid kan zeggen dat je daar niet veel aan kan doen). Hoewel alles al richting die processor wijst, kan het geen kwaad zaken uit te sluiten.

Ik denk dat het wit knipperen bij aansluiten een zelf-test is: daardoor gaat er door elke kleur in elke sectie stroom lopen en weet de elektronica dat elke LED nog heel is. Dat is althans het enige wat ik kan bedenken en klinkt me als een normale manier van initialisatie in de oren.

Complimenten trouwens voor je duidelijke, systematische aanpak!

EDIT: aansluiting T zal wel een thermische beveiliging zijn...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Vraag 1, Heeft het ooit goed gewerkt ?
Vraag 2, Wat gebeurt er als je de connectors verwisselt ?
Bedoel dus sturing 3 naar bv unit 2 zetten.

Had je al getest...

Op 7 januari 2021 15:12:07 schreef HD13:
Vraag 1, Heeft het ooit goed gewerkt ?

Bedankt voor je meedenken!
Goede vraag moet ik bekennen :-) Ik heb de balk nooit werkend gezien. Hij komt uit de (verkochte) boedel van een feestlocatie (trouwen, recepties, etc.) die ophield te bestaan heb ik me laten vertellen. Er zijn ook wat PARs uitgekomen (niet in mijn bezit), die werken wel heb ik gehoord.

Dus: ik denk dat het ooit gewerkt heeft toen de boel nieuw uit doos kwam, maar alles daarna is onbekend. Er zitten geen visuele beschadigingen/deuken/oid in de balk zelf.

Op 7 januari 2021 15:12:07 schreef HD13:
Vraag 2, Wat gebeurt er als je de connectors verwisselt ?
Bedoel dus sturing 3 naar bv unit 2 zetten.

Had je al getest...

Ook dit was een goede vraag, maar had ik inderdaad al geprobeerd. Resultaat is dus dat de situatie omgekeerd is, wat bevestigd dat de uitgang op het board (vanuit die processor) al de 'verkeerde' levels geeft.

Op 7 januari 2021 14:55:01 schreef weardguy:
Om het nog verder isoleren kun je kijken wat er gebeurt als je de stekkers naar de vermogensmodule losmaakt. Die LED-drivers kunnen immers ook een knal gehad hebben waardoor ze raar gaan doen.

Als alles dan uit blijft, weet je dat je het bij de processor moet zoeken (en dan inderdaad ook met behoorlijke zekerheid kan zeggen dat je daar niet veel aan kan doen). Hoewel alles al richting die processor wijst, kan het geen kwaad zaken uit te sluiten.

Dat ga ik nog even proberen. Als ik het goed begrijp dus bv R2, G2 en B2 alle 3 lossolderen en enkel 24V en GND laten bestaan naar die LEDs? Dus 'geen signaal' -> kijken wat de default is en of de drivers elk ander signaal overrulen?

Ik denk dat het wit knipperen bij aansluiten een zelf-test is: daardoor gaat er door elke kleur in elke sectie stroom lopen en weet de elektronica dat elke LED nog heel is. Dat is althans het enige wat ik kan bedenken en klinkt me als een normale manier van initialisatie in de oren.

Ja, dat klinkt plausibel (en is soms nog fijn ook, dan weet je dat het 'werkt' qua spanningen)

Complimenten trouwens voor je duidelijke, systematische aanpak!

Thanks! Al enkele jaren trouw meelezer op CO, maar nog nooit gepost. Het is voor mezelf ook een soort van logboekje in het foutzoeken, maar het is fijn dat het anderen helpt het probleem mee te lezen of te helpen oplossen!

Dank voor jullie input!

EDIT: ik ben de komende dagen niet in de buurt van de lichtbalk, dus kan helaas even niet fysiek verder. Nadenken daarentegen moet lukken ;-)

Inmiddels heb ik enkel GND en 24V aangesloten (dus de R, G en B losgehaald) en alle LEDs blijven... aan (EDIT: dus: wit)?!? Kan ik dan toch voorzichtig een zoektocht de andere kant ondernemen (met jullie hulp :-) ) en het in de LED drivers zoeken en niet richting microprocessor?
Of zou dit ook een 'hallo, ik doe het, stuur mij aub goed aan'-signaal kunnen zijn van de LEDs/drivers?

Ik zie iig geen zichtbare schade of viezigheid oid op de drivers/LED-panelen.

Ik bedenk me net: zou het kunnen werken als ik GND en 24V aansluit en bijvoorbeeld 1 van de 3 stuurdignalen ('R' bijvoorbeeld) aan de GND leg? In theorie heb je dan:
- R = GND
- G -> los (undefined, dus aan?)
- B -> los (undefined, dus aan?)
- GND
- 24V

Ik verwacht dan 'vol aan, zonder R(ood)' (0x00FFFF -> aqua).

Of maak ik dan kans op definitief alle rook opmaken uit de lichtbar ;-)?

Wat een vragen, wat een vragen...

Ik ga er vanuit dat de LED-drivers een logisch signaal of PWM-signaal met logische niveau's verwachten. Daar zomaar 24 Volt op plempen lijkt me een garantie op nog meer problemen ;)

Wat (vaak, maar let op, geen garantie) wel kan is de ingangen van de LED-drivers aan massa leggen. De meesten schakelen hun uitgang dan af.

Ik vermoed in dit geval ook een LED-driver probleem. Zonder ingangsspanning nog steeds de uitgangen aansturen is gewoon raar.

Heb je een oscilloscoop (kortweg: scoop genoemd) tot je beschikking?
Daarmee kun je de uitgestuurde signalen van de processor nader bestuderen.