kattenluik op netspanning

Op 6 december 2021 17:28:38 schreef Roland11:
Zo'n losse adapter kun je vast ook aansluiten op je huidige luikje ;-)

Dat kan, maar de radioontvangst zal wel verstoord raken door de extra grote hoeveelheid massa of door radiofrequente storing van de adapter.

Op 6 december 2021 18:36:04 schreef ohm pi:
[...]Dat kan, maar de radioontvangst zal wel verstoord raken door de extra grote hoeveelheid massa of door radiofrequente storing van de adapter.

Dat is nog maar de vraag, de fabrikant doet het zelf ook. Ik zou het gewoon proberen als ik @Maaike8 was. En dan het liefst een 'ouderwetse' adapter (zo'n zware met een trafo erin) en een 'moderne' (lichtgewicht met geschakelde voeding). In mijn kattenluikje zitten 4 penlites in serie, meten nu (na een jaar gebruik) een spanning van 5,3V. Met een beetje geluk is 5V van een oude Nokia adapter voldoende :-)
Zoek er eentje met minimaal 1A [want jouw apparaatje van 0,4A bij 6V was te weinig], de moderne telefoonladers doen zelfs 2A.

Of anders even in de rommelbak bij de kringloop kijken, daar wil ook nog wel eens van alles aan adapters liggen.

P.S. Een beetje OT: ik heb ook nog zo'n leuk boostertje in gebruik, iets als dit: https://www.otronic.nl/a-60660437/spanningsregelaars/step-up-power-mod…
Weliswaar niet in het kattenluikje maar in de badkamerradio. Deze was heel kritisch: als de spanning maar een beetje te laag werd (in dit geval 3 x 1,5V in serie) deed de radio het niet meer en kon ik de batterijen weggooien... Klok en display bleven wel gewoon draaien maar hij schakelde dan na 2 of 3 seconden het radiogeluid af als de spanning van de batterijen maar iets te laag was geworden. Later zo'n boostertje over het batterijvak gezet (is dus altijd actief, ook als radio uitstaat), en nu gaan de batterijen echt heeeeel veel langer mee. Hij trekt ze nu echt leeg :-)

Zo'n boostertje/step-up-converter zou ook voor de snel 'leeglopende' batterijen van het kattenluikje een idee kunnen zijn, als hier inderdaad OOK het probleem is dat hij er niet goed tegen kan dat de spanning te laag wordt - ook al zit er nog wel genoeg energie in de batterij om nog voldoende stroom te kunnen trekken. Wie weet werkt zo'n 5V boostertje naar wens [per slot van rekening doet hij het bij mij gewoon goed bij een batterijspanning van 5,3V onbelast]. En anders zou je hem moeten ombouwen naar 6V, of misschien zijn er ook wel boosterjes met een instelbare uitgang.

EDIT: voor 6V zijn ze ook kant-en-klaar te krijgen, bijv. https://nl.banggood.com/5pcs-DC-6V-Step-Up-Boost-Converter-Voltage-Reg… of https://nl.banggood.com/7W-Mini-DC-DC-Boost-Step-Up-Converter-2_6-5_5V…
Of regelbaar: https://www.otronic.nl/a-62641069/spanningsregelaars/regelbare-step-do…
Misschien is dit de oplossing voor alle mensen met batterijen-kattenluikjes problemen ;-)

Als ik het nu ga proberen met netstroom en het luikje waar moet ik dan de draadjes aan monteren? Graag met pijltjes en dan de elco’s hoe sluit ik die aan?

De min moet nog aan randaarde van een stopcontact ergens in de buurt.

En nogmaals die 400mA is voldoende. Ergens kort nadat jij de vraag stelde riep iemand dat 400mA niet genoeg was voor de motor (die er niet in zit) en dat is blijkbaar in het brein van een aantal personen blijven hangen.

EDIT: De elco's laat je solderen door "Harry" van het cafe :-)

reading can seriously damage your ignorance
vergeten

Golden Member

Aan elkaar tapen.
Dubbelzijdig plakband.
Allemaal samen in een grote krimpkous.

Geen sluiting tussen de draden maken. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 10 december 2021 10:41:04 schreef vergeten:
Aan elkaar tapen.

Zou ze toch eerst wel aan elkaar solderen hoor... ;-)

Op 10 december 2021 10:41:04 schreef vergeten:
Geen sluiting tussen de draden maken. :)

Op 10 december 2021 10:46:32 schreef Roland11:
Zou ze toch eerst wel aan elkaar solderen hoor...

Hebt toch eens een beetje vertrouwen in "Harry"!

reading can seriously damage your ignorance

Op 10 december 2021 10:51:56 schreef hennep:
[...]

Hebt toch eens een beetje vertrouwen in "Harry"!

Nog geen Harry’s gevonden, hoor!
Heel goed dat iemand me nog even daarop wijst.. misschien wordt ik nog een keer een Harry ?
Iemand had het ook over een druppellader.. doe ik die dan op dezelfde punten als een adapter? En dan oplaadbare batterijen erin? Klinkt niet zo moeilijk.. en wat voor druppellader zou dat moeten zijn, heb er nog wel 1 voor de motor.. maar die zal wel te sterk zijn..
kortom ik sta nog voor alle mogelijkheden open.
De Eneloops zitten er nu sinds een paar dagen in.. dat gaat tot dusver nog goed..

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@hennep: zie ik nu in uw schets de vier penlights parallel verbonden? Komen ze niet in serie?

[edit: I humbly stand corrected! ]

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op vrijdag 10 december 2021 13:13:33 (17%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 10 december 2021 11:01:02 schreef big_fat_mama:
@hennep: zie ik nu in uw schets de vier penlights parallel verbonden? Komen ze niet in serie?

Dit is de foto.. achterste liggen net anders dan de voorste rij

@BFM, Dat zijn geen batterijen maar condensatoren en die zitten allemaal parallel. De vier batterijen die normaal (in serie) in dat compartiment zitten hebben de aansluitingen rechts en worden met een metalen plaatje links slechts doorgelust.
Ik heb bewust allemaal losse condensatoren getekend omdat ik aannam dat 1 dikke condensator van een paar duizend microfarad waarschijnlijk groter/dikker is dan een AA batterij en niet zal passen in het compartiment

reading can seriously damage your ignorance

Op 10 december 2021 11:06:13 schreef hennep:
@BFM, Dat zijn geen batterijen maar condensatoren en die zitten allemaal parallel. De vier batterijen die normaal (in serie) in dat compartiment zitten hebben de aansluitingen rechts en worden met een metalen plaatje links slechts doorgelust.
Ik heb bewust allemaal losse condensatoren getekend omdat ik aannam dat 1 dikke condensator van een paar duizend microfarad waarschijnlijk groter/dikker is dan een AA batterij en niet zal passen in het compartiment

Zoiets dacht ik al.. maar ja ik ben de Nono
Ik ga volgende week even elco’s kopen.. die kosten geen drol en dan proberen..
heb nog een oude Nokia adapter gevonden, die gaat eraan geloven..
Hoe moet dat met die aarde?

Nog geen gelegenheid gehad om elco’s te kopen. Maar heb inmiddels het raampje van het kattenluikje met zonwerend folie beplakt, dit maakt ‘m wel een stuk minder gevoelig voor bewegingen aan de binnenkant.. in dit geval de keuken.. hopelijk gaan de batterijen dan ook langer mee!
Inmiddels ook het electrische kattenluikje ontvangen van de fabrikant.. ook nog een optie om die erin te zetten, helaas klopt het gat dan niet met dit nieuwe luikje..

Op 7 januari 2021 13:16:12 schreef Roland11:
Hier ook een Sureflap luikje met chiplezer.
Enige tijd geleden waren de batterijen ook hier op. Ca. 1 jaar mee gedaan denk ik

Nu, een jaar later gaat het rode lampje weer knipperen dat de batterijen leeg zijn. Ik heb even gemeten: ze geven alle 4 nog 1,25V op de multimeter. Dat is blijkbaar de spanning waarbij hij 'batterij leeg' gaat aangeven.
We hebben twee katten die er elke dag vele malen doorheen gaan, dus dat de batterijen hier een jaar meegaan in helemaal in orde volgens mij.

Lucky Luke

Golden Member

Hum, dat is vrij hoog voor een ‘lege’ batterij. Daar doet een klok of afstandsbediening het nog wel op.
(Ik meet bij lege batterijen eerder 0,9 V oid. Of 1V)

Of geeft ‘ie een volle batterij òòk hoger aan? (Dan is de batterij van de multimeter leeg >:))

(En ach, een jaar is inderdaad niet slecht)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 5 februari 2022 12:40:22 schreef Roland11:
Ik heb even gemeten: ze geven alle 4 nog 1,25V op de multimeter. Dat is blijkbaar de spanning waarbij hij 'batterij leeg' gaat aangeven.

Op 6 februari 2022 22:02:17 schreef Lucky Luke:
Hum, dat is vrij hoog voor een ‘lege’ batterij.

Ik zou ze dan toch maar vervangen want als dat luikje niet meer werkt dan schijt er een kat in je huis.
Ik denk dat ik liever batterijen vervang dan dat op te ruimen.

reading can seriously damage your ignorance

Het knipperen van de rode LED is een waarschuwing, vanaf dat moment doet het luikje het nog wel even.
Maar hoe lang, dat weet ik niet.
Meestal vervang ik de batterijen preventief, na precies een jaar. In oktober, dan kan de kat in ieder geval tijdens de koude maanden naar binnen.
(De bijna lege batterijen gaan nog wel een paar maanden mee, in een elektrische klok. Milieubewust, ook op micro niveau ...)

Ja, ik doe de 'lege' batterijen altijd in de badkamerradio (met step-ip converter) of klok. Gaan dan vaak nog heel lang mee.

Ik sluit me ook even aan bij dit topic omdat ik met hetzelfde probleem zit.

Maar na alles gelezen te hebben, ben ik er nog nog niet uit wat de mogelijke oplossingen zijn.

Een externe AC voeding (rechtstreeks gesoldeerd) en battery eliminators zouden niet werken omdat ze het RFID signaal storen.
Oplaadbare batterijen zouden ook niet werken (volgens de fabrikant).

Wat is dan wel een oplossing?
Een condensator (elco) ertussen zetten? Of iets anders om te storing weg te werken? En hoe dan concreet?

Lees nog maar dit hele topic door.
Ik ga ervan uit dat je een 6V-kattenluik hebt (4 batterijen)
Je hebt nodig een 6VDC, 1A adapter.
Een van de draden moet je aarden. De plus of de min en niet alle twee aarden.
Eventueel een ceramische condensator van 100nF tussen de plus- en mindraad zetten.
En dan maar hopen dat het werkt.

@ Humpus : Al wel gezorgd voor goede batterijen en een schoon luikje?

OK, ik heb een battery eliminator liggen (4 valse AA batterijen waarvan er ééntje voeding krijgt van een adapter). Dan moet ik daar de min van zien te aarden, en eventueel die condensator tussen zetten.

@Roland11 Het zijn goede batterijen, dezelfde die ik al jaren gebruik. Het luik heeft maar 2x nieuwe batterijen nodig gehad op 2,5 jaar, maar nu zijn ze elke week volledig leeg. Ik heb het luik ook al schoongemaakt maar de sensoren blijven 'wakker' en trekken de batterijen heel snel leeg.

Op 14 september 2022 14:38:26 schreef Humpus:
Het luik heeft maar 2x nieuwe batterijen nodig gehad op 2,5 jaar, maar nu zijn ze elke week volledig leeg. Ik heb het luik ook al schoongemaakt maar de sensoren blijven 'wakker' en trekken de batterijen heel snel leeg.

Dan lijkt het me dat het kattenluikje een defect heeft. Omdat het vaak lastig/onpraktisch is om draden te hebben aan de deur, ben je wellicht beter af met een nieuw kattenluikje dan met netvoeding ;-)
Je kunt ook eerst eens kijken in hoeverre een buck-converter de levensduur van de batterijen verlengt, dan hoef je geen draden aan te leggen.

Dit kattenluik (Sureflap) heeft mij destijds 60 euro gekost, ondertussen vragen ze er al 90 euro voor en de bedrade versie kost 130 euro. Dat heb ik er niet voor over.

Natuurlijk is deze net buiten garantie, dus fabrikant komt niet tussen. De battery eliminator werkt niet trouwens, er gaat zelfs geen lampje branden op het kattenluik (wat wel het geval is als de batterijen bijna leeg zijn).

Ik ga eens knutselen met een universele 1A lader op 6V, een condensator en een aarding op de min. Draden zijn niet zo'n probleem, ons kattenluik zit in de zijkant van het tuinhuis.