kattenluik op netspanning

Wat voor verbinding tussen die 6V= voeding en het kattenluik? Als het 10 meter schemerlampensnoer is moet je niet verder zoeken.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
KGE

Golden Member

Lokale buffer bij het luik met supercaps misschien een oplossing ? Dan kun je met een piepklein voedingsadaptertje werken.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik heb ook zo’n superdeluxe katte(n)luikje van het merk SUREFLAP
Batterijen (4 stuks type C) gaan ongeveer 2 jaar mee.

Zou je geen garantie claimen? Het kan beter.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Lijkt inderdaad een probleem van het luikje zelf. 2 weken is absurd kort.
Hier een Sureflap, nu 6 jaar oud. De 4x AA alkaline batterijen gaan hier zeker 1 jaar mee (1 kat, minstens 10 retourtjes per dag), dan vervang ik de batterijen, preventief. Garantiegevalletje.

Lambiek

Special Member

Is het soms een Ali luikje? :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hier een sureflap luikje, met chip lezer.

De eerste voeding gaf EMC problemen op de rfid lezer, deze werd veel te ongevoelig.

Nadien een MDR-60-5 van Meanwell geplaatst; en deze iets opgedraaid door middel van de potmeter.

Dc zijde is aangesloten dmv ongeveer 4 meter 2x0,75mm2 VMVL.

Fryslân
fatbeard

Honourable Member

Wat hier (waarschijnlijk) aan de hand is: de voeding werkt op een schakelfrequentie die interfereert met de RFID frequentie (waarschijnlijk 125kHz): bijv. de 3e harmonische met de 4e van de voeding, andere combinaties zijn ook mogelijk. En die frequentie is ook nog eens afhankelijk van de temperatuur en belasting...

Zodra het mengprodukt tussen de 500Hz en 4kHz ligt zijn er problemen, in erg simpele RFID lezertjes (zoals deze) is die stoorband vaak nog veel groter.
Er hoeft maar een rimpeltje van enkele mV op de voeding te staan en het is raak; per slot van rekening moet de schakeling een signaal detecteren wat bovenop het zendsignaal (van vaak meer dan 50Vtt) gesuperponeerd is en zo'n 80dB zwakker is...
Omdat het voor batterijvoeding is gemaakt zal er weinig tot geen ontkoppeling in zitten die werkzaam ik op de RFID frequentie, en elko's hebben hiervoor weinig nut...

Het enige wat zou kunnen helpen is het deugdelijk afschermen van de voeding en supergoed ontkoppelen aan beide zijden van de voedingskabel met keramische condensatoren en spoelen (bij voorkeur ringkern), denk aan een pi-filter met 1u en 100uH. Afgeschermde bedrading kan, maar zal niet heel veel uitmaken.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Dat zou kunnen, ja, ALS het althans een schakelende voeding is. Ik dacht niet dat we over die voeding al iets hebben mogen vernemen.

Wanneer het inderdaad storing is op de RF chipkaart lezer dan moet het ook mogelijk zijn oplaadbare batterijen te gebruiken en die met een druppellader op lading te houden. Denk ik.

fatbeard

Honourable Member

Ik heb net die voeding opgezocht (heeft TS een plaatje van gepost), dat lijkt een doodgewone oldskool AC-adapter te zijn (heb er geen schema van gevonden).

Zoals ik al zei: er hoeft maar enkele mV rommel op de voeding te staan om de werking ernstig te beïnvloeden...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Verwart u niet met het plaatje, gepost door de heer Plof, P. ?

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op 7 januari 2021 12:18:22 (13%)]

Thevel

Golden Member

Op 7 januari 2021 11:40:57 schreef fatbeard:
(heeft TS een plaatje van gepost), dat lijkt een doodgewone oldskool AC-adapter te zijn (heb er geen schema van gevonden).

Ik zie geen plaatje....

Lambiek

Special Member

Plaatje is van pietplof en niet van de TS.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

ook al doe ik er een paar elco`s bij het luikje wilt niet open en dicht klikken.

Een kleine condensator was hier waarschijnlijk beter op zijn plaats geweest. Een oceaan binnen een zeer beperkte tijd volplassen gaat ook niet lukken. Een kopje daarentegen echter wel.

Bedankt voor de reacties,

De voeding die ik gebruikt heb is deze:
https://nl.aliexpress.com/item/32913167008.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.…
Het snoer wat er tussen loopt is een 1,5mm2 op een afstand van 3 meter.

Het rare is, dat als de kat voor het luikje staat en ik trek de stekker er uit dan gaat hij wel even open.
condensatoren eroverheen had ik al geprobeerd, maar net wat jullie zeggen
is dat er een schonere spanning op zou moeten staan.

Hoe zou ik dat simpel kunnen oplossen?

fatbeard

Honourable Member

Op 7 januari 2021 12:35:27 schreef Lambiek:
Plaatje is van pietplof en niet van de TS.

:D I stand corrected ...

TS heeft het over een 6V/5A voeding, zonder verdere specificatie.

@jeroen: Volg mijn eerder aangegeven aanwijzingen...

Er is overigens een simpele manier om uit te vinden of het systeem nog wel een poging doet om de tag te lezen.

Men neme:

• 1 spoeltje van 680à820uH, open kern noodzakelijk.
  • 1 condensator die de spoel op 125kHz laat resoneren (1.8à2.2nF), die 125kHz steekt niet zo heel erg nauw.
  • 1 willekeurige LED (voor het mooi: 2 stuks anti-parallel).

Schakel de hele bups parallel en houdt het in de buurt van het luikje: als de LED aangaat is er in elk geval nog een béétje leven in de brouwerij...

alvorens Fatbeard te volgen, toch eerst even het secundaire aarden. (een van de draden is ok, maakt niet uit welke). meeste storing die bij dit soort voedingen overblijft is sowieso common mode.

Hier ook een Sureflap luikje met chiplezer.
Enige tijd geleden waren de batterijen ook hier op. Ca. 1 jaar mee gedaan denk ik

Daarna nieuwe Duracell batterijen erin. Maar na een week of wat weer leeg! Weer nieuwe erin + de sensor in de 'tunnel' schoongemaakt (dat laatste raadt de handleiding aan als de batterijen te snel leeggaan).
Maar na een week weer leeg!

Toen batterijen van de Gamma erin, en die doen het al weer een paar maanden.

De Duracell batterijen zaten nog gewoon onder de 'uiterste datum', waren wel gekocht bij de Action. Blijkbaar gaan daar slechte partijen of nep-partijen heen??

Moraal van het verhaal: als de batterijen snel op gaan, zal het in de regel misgaan met slechte kwaliteit batterijen, zo schat ik in, en is het aanleggen van een netvoeding niet nodig.

Bedankt voor jullie reacties, het kattenluikje werkt nu goed.
Ik heb de secundaire spanning op de com geaard en ook de flexibele slang waar de draden doorheen lopen. ook heb ik er een extra condensator overheen gezet. Katten blij, vriendin blij :)

fatbeard

Honourable Member

Kijk, dát horen we graag: terugmelding van het resultaat. :)
Zouden meer vraagstellers moeten doen...

En dat het tot volle tevredenheid is opgelost: des te beter!

Ik sluit me bij de vorige spreker aan !

ik ook. blijft de vraag.. wat was de oplossing.. het aarden of het plaatsen van de extra ontkoppeling-C. kan ik en vettebaard nu nog over tobben :-) (alhoewel ik denk dat het aarden het meeste helpt)

@kris,
Ik geef jou de credits.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Wel raar ik heb ook zo`n ding en baterijen gaat echt dik een jaar mee ( 1 kat)

Wel zorgen dat je de tunnel schoon houdt anders is de lezer steeds actief en zijn de baterijen zo leeg.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Op 14 januari 2021 11:41:12 schreef -chefke-:
Wel raar ik heb ook zo`n ding en baterijen gaat echt dik een jaar mee ( 1 kat)

Wel zorgen dat je de tunnel schoon houdt anders is de lezer steeds actief en zijn de baterijen zo leeg.

Heb je een idee hoe dat "detecteren van de kat" in zijn werk gaat? Het lijkt alsof er meerdere sensoren geplaatst zijn. Ik neem aan dat hij eerst detecteert dat er een kat is (weinig energieverbruik), en pas daarna actief gaat proberen de chip in te lezen (hoog energieverbruik).