Import (dual voltage) maal molen aansluiten

Let niet op mijn tekenwijze, ben er te lang uit maar dit zou kunnen werken met noodstop. Dus nodig: twee drukknoppen, relais en noodstop. Nogmaals, er bestaan mogelijk betere oplossingen.

Dus dat contact rechts bedient door K1 vervangt uw huidige schakelaar. Met de startdruknop start je de machine. Dat linkse contact is een overname contact, eveneens bedient door K1. De stop drukknop is om gewoon te stoppen en de noodstop zet alles spanningsloos.

Edit: er zit een klein foutje in, de startknop moet na de noodstop zijn voeding nemen... ik herteken even. Bij deze is de aanpassing gebeurd.

Op 10 januari 2021 10:04:35 schreef Robbe de Smet:
Let niet op mijn tekenwijze, ben er te lang uit maar dit zou kunnen werken met noodstop. Dus nodig: twee drukknoppen, relais en noodstop. Nogmaals, er bestaan mogelijk betere oplossingen.

Dus dat contact rechts bedient door K1 vervangt uw huidige schakelaar. Met de startdruknop start je de machine. Dat linkse contact is een overname contact, eveneens bedient door K1. De stop drukknop is om gewoon te stoppen en de noodstop zet alles spanningsloos.

[bijlage]

Edit: er zit een klein foutje in, de startknop moet na de noodstop zijn voeding nemen... ik herteken even. Bij deze is de aanpassing gebeurd.

Bedankt Robbe!
Hier kan ik wat mee, ben in de tussentijd even bezig geweest het het uitzoeken van de juiste componenten.

Bistabiel relais: https://www.elektramat.nl/hager-epn520-hager-imp-relais-2m-16a-230v/

Start stop knop: https://www.elektramat.nl/eaton-m22-ddl-gr-gb1-0-eat-drukkn-start-stop…

En dan heb ik nog iets nodig om de kabel (5 aders, L1, L2, L3, N, G) die de kast binnenkomt ergens op aan te sluiten, en vervolgens door te lussen naar de drie ingangen van de motorbeveiligingschakelaar, en de aftakking van L1 en N voor het relais en de voeding van de sofstarter. Klopt het dat daar zogenoemde rijgklemmen voor gebruikt worden?
In de bijlage heb ik een foto bijgevoegd van een vergelijkbare kast met softsarter. (gevonden op internet)

Je kabel die toekomt in je kastje kan inderdaad op rijgklemmen aangesloten worden. Ik ga er vanuit dat dit minimum een 6# is beveiligd door een 40A automaat. Afhankelijk van de afstand kan dit zelfs een 10# worden. Ik ben gewoon van het AREI te volgen, wat de NEN1010 daar over zegt dat weet ik niet.

De sturing zal je waarschijnlijk in een lagere sectie uitvoeren. 2,5# of 1,5#. Let wel dat je in je kastje een automaat voorziet van 16A of 10A om ook deze bekabeling te beschermen.

Het relais dat je aangeeft is een impuls relais. Dit is niet het type dat ik getekend heb. Ik denk dat je beter zoekt op de term contactor.

De drukknop ziet er op het eerste zicht goed uit. Vergewis je er zeker van dat deze voor het stoppen van een normaal gesloten (NC) contact voorzien is.

Op 8 januari 2021 09:29:25 schreef Jochem:
[...]Is dat iets Vlaams,

nee hoor .

Lijn en fazespanning zijn termen die je aanleert tijdens de eerste lessen 3 fazen systemen, maar we hebben de nijging dat te vergeten.