PCB: Cirkel met vier platte kanten

Op 8 januari 2021 19:24:01 schreef ritmeester:
Gewoon het raster op 0.1mm zetten en je maakt de mooiste PCB's. Maar in dit geval lukt dit niet om het geheel dicht te krijgen omdat ik niet weet welk raster te kiezen.

Al je punten liggen op een 0.25mm raster. Dus het raster instellen op 0.25 ligt voor de hand.

Attach: 3.5 minuten in eagle:

Zet layer op "dimension", width op 0, grid op 0.25.
click op cirkelboog, click in de buurt van de +x as, click in de buurt van de plus-y as. Je krijgt een boog van veel te veel graden. Zal in 1x goed kunnen, maar dat kan ik niet. Click op info, click op je boog. verander nu het +x punt naar precies 14.75, 0 en de andere naar 0, 14.75 en verander de boog naar +90 of -90. click apply.

Click dan op lijnstuk, zoom in op het +x deel, en probeer er een lijnstuk van 4mm aan te hangen. Bij mij werd ie 5.25 mm lang. Dus click op info, check "length" veld en. Sjit te lang. Dan inkorten door de hoogste Y coordinaat te verlagen naar 18.75. Goed.

Dan "copy", dan "group" selecteer alles. Zoom nu in op het +Y eindpunt van je curve. control-rechts click op dat punt (binnen 0.125mm). zoom uit en ga naar je andere eindpunt en pas hem er aan. Herhaal dit alles selecteren copieren en er aan passen om helemaal rond te komen. Klaar. 7.5 minuten om de omschrijving in woorden te maken.

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 9 januari 2021 11:34:01 (56%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

Op 9 januari 2021 10:31:08 schreef Arco:
Zelf met het oude Ultiboard kan dat simpel. Eerst de 4 rechte lijntjes tekenen en dat opvullen met 4 arcs...

... en hoe weet je waar die lijntjes precies moeten staan? Niet op een 0.25mm raster wat @rew suggereert in elk geval...

Die methoden resulteren weliswaar in een board wat 29.5mm x 29.5mm is, maar de hoeken daarvan hebben een radius die kleiner is dan de gevraagde 14.75mm: 12.75mm om precies te zijn...

EDIT
De wijziging die @rew heeft toegevoegd zou kunnen werken.
Ik blijf bij mijn standpunt, via de 'simpele' methodes kom je òf uit op een board van 33.5mm x 33.5mm met hoekradii van 14.75mm, òf op een board wat 29.5mm x 29.5mm is, maar met hoekradii van 12.75mm.

@rew: dat kan véél sneller: teken een vierkant van 29.5mm x 29.5mm, selecteer 'hoek afronden' (of hoe dat in NL heet, ik ken het alleen onder 'miter'), kies voor een radius van 14.75mm en klik op elke hoek: klaar. Maar niet wat @ritmeester wil hebben...

[Bericht gewijzigd door fatbeard op zaterdag 9 januari 2021 11:52:52 (29%)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 9 januari 2021 11:26:47 schreef rew:
[...]Al je punten liggen op een 0.25mm raster. Dus het raster instellen op 0.25 ligt voor de hand. ...

Thanks rew. Met jouw .brd file krijg ik dit: Te groot en niet perfect rond.

Zie afbeelding:

I love it when a plan comes together !
Arco

Special Member

... en hoe weet je waar die lijntjes precies moeten staan? Niet op een 0.25mm raster wat @rew suggereert in elk geval...

Fijnste grid is 1/1200" (0.0211mm)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

... in Eagle is dat 0.1 micron ... :7

Dus: wiskundeboeken afstoffen, coordinaten en hoeken uitrekenen en handmatig invoeren.
Of een ander pakket gebruiken om de DXF te maken: CorelDraw kan ook exporteren naar DXF. En Open/Libre Office DRAW (dacht ik) ook.

Het heeft me nu lang genoeg geduurd:

platte cirkel.brd

Kostte me wel 4 hele minuten, inclusief DXF generatie en import.
Is wel versie 5.12 (dus binair), maar dat is voor de import geen probleem.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
rob040

Golden Member

Op 9 januari 2021 10:13:02 schreef grotedikken:
En juist daarom kom je er niet met één cirkel.
Lambiek heeft het ook al gesuggereerd.

Ik heb weinig ervaring met tekenprogramma's, maar als je nu de berekening maakt zoals ik uitgelegd heb, kun je de juiste cirkeldiameters en plaats van de middelpunten op de diagonalen van het vierkant makkelijk vooraf met een rekenmachientje uitrekenen.
Misschien dat die gegevens makkelijker in te voeren zijn.

Als je me de diagonalen van het vierkant geen weg kan,kun je misschien ook met de rekenmachine de middelpunten van de circels op de diagonalen gaan beschrijven als de hoekpunten van een ingeschreven concentrisch vierkant. Ik zeg maar wat...

Je zit nog steeds op een verkeerde piste.
Er is maar één middelpunt van de gehele cirkel en dat zelfde middelpunt gebruik je om de vier bogen te positioneren (die dezelfde straal hebben als de ene cirkel).

Lambiek

Special Member

Op 9 januari 2021 13:45:22 schreef rob040:
Er is maar één middelpunt van de gehele cirkel en dat zelfde middelpunt gebruik je om de vier bogen te positioneren (die dezelfde straal hebben als de ene cirkel).

Dat klopt helemaal. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 9 januari 2021 11:56:01 schreef ritmeester:
Thanks rew. Met jouw .brd file krijg ik dit: Te groot en niet perfect rond.

Oh, ik had niet begrepen dat wat je in solid had gedaan de enige toegestane mogelijkheid was... Back to the drawing board.

Even gonio. Diagonaal is 14.75, overstaande zijde is 2mm, dus de afstand tot het platte stuk is: 14.61377774567548293531 = sqrt(14.752-22).

De hoek is dan atan (2/14.61377774567548293531) = .13601218801191098240 (rad). De boog wordt dan 2x dat = .27202437602382196480 radialen minder dan 90 graden. Dat is 74.41415132915529978399 graden.

Lijntje lengte vier, verticaal op x= 14.61377774567548293531 plaatsen en dan de cirkelbogen maken en aansluiten en op 74.41415132915529978399 graden mikken.

Edit: Eagle zegt trouwens dat ik het goed heb gedaan. 1 van de "reken ik voor je uit" getallen van de boog is radius: 14.75.
Edit2: sorry voor de femtometers, ik heb m'n rekending standaard op 20 cijfers achter de comma staan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Aan allen bedankt. Ik ga er eind deze week mee aan de slag. Want de eerste dagen geen tijd :-(

I love it when a plan comes together !

Hieronder het resultaat. Ik weet alleen niet meer welke ik heb gebruikt. Die van rew of die van fatbeard. Ik ben met beide bezig geweest en uit eindelijk ééntje gekozen. Maar beide waren goed !

Nog mooier is dan ook dat het printje precies past in de ronde behuizing.

I love it when a plan comes together !
rob040

Golden Member

Mooi geworden, maar het eerste wat ik nou denk is: "zo precies kwam het blijkbaar niet..."

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Zo groot zijn die vlakke kanten nu ook weer niet. :)

En wat is het geworden, een dimmer?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Het moeilijkste hieraan hoe je dan weer panalized in Eagle met een raster en dan moet het ook nog gesloten zijn.

Buiten dat wou ik graag weten hoe je zoiets maakt want als het niet zou passen in de behuizing dan zou ik het eenvoudig willen kunnen aanpassen.

I love it when a plan comes together !

..

[Bericht gewijzigd door ritmeester op dinsdag 26 januari 2021 20:02:45 (99%)

I love it when a plan comes together !
fatbeard

Honourable Member

Stap voor stap:

  1. gebruik een tekenprogramma wat functies heeft als "snap to intersection" en "remove line segment". Ik gebruik Qcad, maar elk zichzelf respecterend CAD programma kan dat, zelfs de gratis programma's FreeCad en LibreCAD (ook een aantal 'gewone' tekenprogramma's kunnen dat)...
  2. teken een cirkel met de gevraagde diameter.
  3. trek hulplijnen horizontaal en vertikaal op de gewenste afstand (de halve lengte van het gevraagde lijnstuk op de omtrek) van het midden.
  4. gebruik de "snap to intersection" functie om de horizontale en vertikale lijnstukken op de omtrek te tekenen.
  5. gebruik de "remove line segment" functie om de overbodige cirkelstukken te verwijderen.
  6. verwijder de hulplijnen.
  7. save of exporteer als DXF.
  8. gebruik een DXF importer om deze file te importeren in je PCB pakket. Voor Eagle gebruik ik mijn eigen importer, hier te downloaden.
  9. klaar.

Paneliseren is een andere tak van sport, dat mag je zelf uitzoeken; wat je liet zien ziet er perfect uit, dus dat lijkt wel goed te gaan ;).

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
fatbeard

Honourable Member

Andere methode:

  1. bereken 'met pen en papier' (rekenmachine toegestaan ;)) de coordinaten van de verbindingspunten.
  2. plaats 4 willekeurige lijnstukken en 4 willekeurige cirkelsegmenten in je PCB.
  3. modificeer elk lijnstuk en cirkelsegment aan de hand van de berekende coordinaten.
  4. klaar.

@rew heeft dit al eerder voorgesteld...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.