ontplofte fietstrainer

Hier denk ik dat ze gekozen hebben voor twee 100uF condensatoren omdat dit beter past of goedkoper is dan 1 van 200uF. Dus die andere vangt op wat de eerste nu helemaal niet meer doet.

Dit soort componenten mag je van verwachten dat ze zowiezo langzaam slijten. Dus het kan best dat ze "absolute minimum" 50uF nodig hadden en dat die overgebleven dat nog net weet te produceren....

Daarnaast als je 100uF nodig hebt bij een voedingsspannning van 110V, kan het zijn dat je gewoon zat hebt aan 50uF bij 220V. Toch komt deze situatie de levensduur van de overgebleven condensator niet ten goede. Kortom: Ook al lijkt hij het te doen, ik blijf aanraden om hem te vervangen.

Waarom 400V? Er staat 230V wisselspanning op het net. Als je dat gelijkricht krijg je ongeveer 325V. Als er dan ook nog wat "ruis" op de lijn staat kan het zo zijn dat de condensator nog een paar procent extra voor z'n kiezen krijgt. Ook is het zo dat de levensduur er belang bij heeft dat je wat "afstand houdt" van de max spanning. Kortom: Het is gebruikelijk hier 400V exemplaren in te zetten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Wat is dit ding eigenlijk? Zet het het geleverde fietsvermogen op het net? Doet het de wasmachine gratis een rondje doen? Als de condensator de buffer is dan kan er makkelijk meer dan 325 op komen. Mss is TS wel een getrained atleet en rookt hij de condensators op als sigaartjes ;-)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 11 januari 2021 19:04:48 schreef fred101:
[...] En dat baseer je op wat ? ;)

Hij zag er nog zo mooi vlak uit O-)

Ik had het apparaat via marktplaats gekocht. Zelf heb ik er maar in een week
3 of 4 keer gebruik van gemaakt. En dan echt maar even , halfuurtje of zo. Dus zo goed kende ik het apparaat nog niet. Wel had ik het idee dat ie bij de eerste keer de cadance liet zien , de keren daarna niet meer. Kan dit te maken hebben dat er al 1 elco faalde, dat sommige onderdelen niet genoeg stroom kregen?

Op 11 januari 2021 19:55:12 schreef EricN:
Wat is dit ding eigenlijk? Zet het het geleverde fietsvermogen op het net? Doet het de wasmachine gratis een rondje doen? Als de condensator de buffer is dan kan er makkelijk meer dan 325 op komen. Mss is TS wel een getrained atleet en rookt hij de condensators op als sigaartjes ;-)

dat idee had ik ook al. Gewoon te hard gefietst. Dat is pas een knaller

fred101

Golden Member

Waarom zijn die Elco's zo zwaar? 400V is nogal wat,

NB: Ze zijn overigens niet echt groot, 100 uF is zo'n beetje wel het minimum wat je tegenkomt. (Nu, vroeger in het buizen tijdperk zag je veel kleinere waarden) ik heb hier een moderne voeding waar 2 elcos van 1000 uF @ 450V in zitten. Grofweg 15cm hoog en iets van 6cm diameter. Maar ze bestaan nog groter in capaciteit, er zijn elco's in het F bereik. (1F = 1000000 uF)

Hoe hoger de capaciteit, de groter de elco,
hoe hoger de spanning, de groter de elco

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 11 januari 2021 20:47:27 schreef fred101:
[...]
NB: Ze zijn overigens niet echt groot, 100 uF is zo'n beetje wel het minimum wat je tegenkomt. (Nu, vroeger in het buizen tijdperk zag je veel kleinere waarden) ik heb hier een moderne voeding waar 2 elcos van 1000 uF @ 450V in zitten. Grofweg 15cm hoog en iets van 6cm diameter. Maar ze bestaan nog groter in capaciteit, er zijn elco's in het F bereik. (1F = 1000000 uF)

Hoe hoger de capaciteit, de groter de elco,
hoe hoger de spanning, de groter de elco

100uf het minimum? ik kom 1 en 2,2, 4,7uf anders ook geregeld tegen in kleine voedingen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

In die voeding zit een LNK306, dan is 2x 4u7 zo'n beetje wat je het meeste aantreft...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 11 januari 2021 20:47:27 schreef fred101:
[...]
NB: Ze zijn overigens niet echt groot, 100 uF is zo'n beetje wel het minimum wat je tegenkomt. (Nu, vroeger in het buizen tijdperk zag je veel kleinere waarden) ik heb hier een moderne voeding waar 2 elcos van 1000 uF @ 450V in zitten. Grofweg 15cm hoog en iets van 6cm diameter. Maar ze bestaan nog groter in capaciteit, er zijn elco's in het F bereik. (1F = 1000000 uF)

Hoe hoger de capaciteit, de groter de elco,
hoe hoger de spanning, de groter de elco

15 * 6 cm ??? Dat is een soort handgranaat. Wat gebeurt er als die ploffen? Zal mijn led scherm eens openmaken, denk niet dat ik zo iets vind? Wat wordt daar mee gevoed? Professionele versterker? Laat mij maar fietsen!

Wat is bijv. het verschil tussen deze elcos:

Nichicon 100μF Electrolytic Capacitor 450V dc,105Celcius Through Hole - LGU2W101MELZ Deze zijn bestelt en ziten er nu ook in

of deze

10Pcs 100uF 450V 105C Radial Electrolytic Capacitor 18x37MM

https://www.dennisdeal.com/products/10pcs-100uf-450v-105c-radial-elect…

bij dennisdeal.com voor 11.99 afgeprijsd van 29.99 voor 10st.

Lijkt me een soort winkel van alles

Dunne lange pootjes vs dikke korte robuuste.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

100uf het minimum? ik kom 1 en 2,2, 4,7uf anders ook geregeld tegen in kleine voedingen..

Zal wel het verschil zijn in de soort apparatuur die ik op de bench krijg. Ik heb niet eens kleiner dan 100 uF op voorraad voor primaire elcos. Maar ik zie ook maar heel weinig rotte elcos.

Wat wordt daar mee gevoed? Professionele versterker?

Een 6 kW 48V voeding

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 11 januari 2021 21:48:56 schreef Arco:
En Nichicon vs naamloos...

kwaliteit vs "afwachten wat het is" ?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 11 januari 2021 22:21:32 schreef fred101:
[...]
Zal wel het verschil zijn in de soort apparatuur die ik op de bench krijg. Ik heb niet eens kleiner dan 100 uF op voorraad voor primaire elcos. Maar ik zie ook maar heel weinig rotte elcos.

[...]
Een 6 kW 48V voeding

Ik snap echt weinig van dat electra gebeuren.
6000 watt 48V voeding. en een fietstrainer kan 1500 W produceren maar heeft ook meer voltage nodig, zeg ik dat goed. Het lijkt soms zo tegenstrijdig. Als iets meer vermogen vraagt geef je meer vermogen,Heb je een lampje van 12V en je geeft het 110V gaat ie kapot. Dat je 110V terug kunt brengen naar minder V , kan ik nog volgen, Dat een laag Voltage(6kW ) kan geven .....

Op zich wel fascinerend.Heb als kind(flinke tijd terug) wel een electrodoos gehad met van die schakelingen dat er een alarm ging als een contact verbroken werd, ik wist niet beter dat iets ging functioneren als het circuit gesloten werd. Of dat je een heel schema had met weerstanden ,spoelen ,transisters etc op zo'n prikboard en dat er geluid uitkwam als je geluk had.

Ik haal morgen die andere Elco er uit. Zodra de nieuwe Elcos er in zitten en de stekker in het stopcontact is geweest, zal ik het even melden ( als alles met de brandverzekering is geregeld :)) ) Nou ja Zal vast goedkomen.
Zal vast een paar dagen duren . ze komen van TME dacht dat ik ze uit eindhoven zou krijgen, maar blijkbaar komen ze via Polen ;(

Alvast dank voor de uitleg en alle tips,

fred101

Golden Member

Ik snap echt weinig van dat electra gebeuren.
6000 watt 48V voeding. en een fietstrainer kan 1500 W produceren maar heeft ook meer voltage nodig, zeg ik dat goed. Het lijkt soms zo tegenstrijdig. Als iets meer vermogen vraagt geef je meer vermogen,Heb je een lampje van 12V en je geeft het 110V gaat ie kapot. Dat je 110V terug kunt brengen naar minder V , kan ik nog volgen, Dat een laag Voltage(6kW ) kan geven .....

Geen idee wat je nu bedoeld/wilt weten.

Die voeding heeft een 48V uitgangspanning en kan 6kW vermogen leveren. P = U x I Dus 6000W / 48V = 125A Die 48V staat vast en zolang het apparaat aangesloten op de voeding niet meer dan 125A trekt is het goed.

Levert jou fiets (1500W) terug aan het net of laadt je er accus mee op ? Of geeft de display gewoon aan hoeveel energie jij in warmte en beweging omzet ? Dat heeft in ieder geval niks met jou voeding printplaat/elco probleem te maken, die kan echt geen 1500W leveren

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Nu ik een paar nieuwe elco's heb liggen, zie ik dat de nieuwe elco's iets breder zijn dan de oude. De nieuwe komen bijna tegen dat rode blokje. Maakt dat nog iets uit ivm de warmte van de elco? Op de ene foto zit de nieuwe elco vooraan, op de andere foto zit de oude elco vooraan. De oude heeft iets meer afstand tot de component.

Ik heb ook nog 2 elco's die even groot in diameter zijn als de oude, maar die is iets hoger, en komt dan net onder de behuizing terwijl de oude iets meer afstand heeft

De rode spoel is niet zo erg. Het is de afstand tot de onderliggende kopersporen en het alu omhulsel vd elco dat gevaarlijker is. Mss beter gewoon een beetje hoger plaatsen als de pootjes het toe laten. Dan kan mss de elco met wat meer speling van het spoel komen ook.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Uit welk materiaal is de behuizing gemaakt? Plastiek? Dan is dat geen probleem als die niet tegen de elco's mechanisch drukt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 20 januari 2021 22:28:32 schreef EricN:
Uit welk materiaal is de behuizing gemaakt? Plastiek? Dan is dat geen probleem als die niet tegen de elco's mechanisch drukt.

Ze zijn van aluminium

Op 20 januari 2021 22:33:29 schreef HeinR:
[...]

Ze zijn van aluminium

de elco. De spoel geen idee? Plastic zou kunnen

Op 20 januari 2021 22:26:41 schreef HeinR:
en komt dan net onder de behuizing

De behuizing. Welk materiaal bedoel ik. Niet de elco of spoel.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 20 januari 2021 22:38:35 schreef EricN:
[...]

De behuizing. Welk materiaal bedoel ik. Niet de elco of spoel.

aluminium

Dat is idd krap maar niet ondoenbaar als je er nog iets isolerend tussen kan schuiven. Een plastiek hoeklatje of drg.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?