Raadsel ster driehoek

Hallo iedereen,

Ik ben hier nieuw en kom direct met een voor mezelf raadsel. Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen.
Ik heb een drie-fasen motor van 5 kW die op 400V draait en heeft 12,8 A.
Deze wordt aangestuurd via een oude maar nog werkende ster-driehoek-schakelaar, maar kan iemand mij helpen met hoe ik deze moet aansluiten.
Deze is nu aangesloten met oude bedrading met kleuren die niet standaard hedendaags zijn, dus ik weet niet wat de L1,L2,L3,N,... zijn.
De motor zit ingebouwd dus ik kan deze niet bereiken om te kijken hoe deze ter plekke is aangesloten. Dus het enige wat ik heb is het zicht in de schakelaar (zie foto's).

Kan iemand mij zeggen waar ik welke fase moet aansluiten aan welke klem met letters?
Alvast bedankt!!

L1=R
L2=S
L3=T
N wordt niet gebruikt

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Een N heb je niet.
Inkomend voeding L1, L2 en L3 op R, S, resp. T
Kleuren maken niet uit*

De rest wordt lastiger maar als het goed gedaan is (maar dat is niet altijd)
U V W neem je van 1 motorkabel,
Z X Y van de andere motorkabel
Kleuren?
Voor U en Z dezelfde kleur
Voor V en X dezelfde kleur
en dan voor W en Y de overblijvende kleur.

Als het klopt dan kun je met een Ohmmeter doormeten.
Schakelaar op uit.
Verbinding (via de motor) tussen U en X, V en Y, en W en Z.

* draait de motor de verkeerde kant op dan wissel je 2 fasen van de inkomende voeding.
Denk aan de aarding
En besteed wat meer aandacht aan de afwerking van de draden, ziet er nu niet uit.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Bedankt voor de snelle reactie! :-)

En aan de andere zijde?
Wat moet er aan de V, W, X, Y en U? Deze aansluitpunten wil ik ook graag kennen.
En wil graag weten welke kabel de ster is naar de motor toe en dewelke de driehoek.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 10 januari 2021 21:12:27 schreef KDS78:
Bedankt voor de snelle reactie! :-)

En aan de andere zijde?
Wat moet er aan de V, W, X, Y en U? Deze aansluitpunten wil ik ook graag kennen.
En wil graag weten welke kabel de ster is naar de motor toe en dewelke de driehoek.

U V en W gaan via 1 kabel naar de motor, naar de klemmen U V en W
Z X en Y gaan via de andere kabel naar de motor, klemmen Z X en Y

Welke kabel/klemmen straks het sterpunt vormen U,V en W of Z, x en Y
maakt niet uit
U V en W mag je (in dezelfde volgorde) wisselen met Z X en Y.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

misschien dat dit makkelijker is.

Wauw, ik ben echt tevreden met de snelle antwoorden. Echt een goed forum hier! :-)

Nog een laatste vraag en dan zal het wel duidelijk zijn: Hoe komt het dat er geen N is?
Ik dacht dat er altijd 3 fasen én een Nul moesten zijn..?
En waar sluit ik de aarding aan?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De aarding?
Die sluit je aan op de aardschroef in je schakelaar.
Lastig te zien op de foto, maar ik denk dat het schroefje links onderin de schakelaar zit.
1 maal aarde van het net.
2 maal aarde naar de motor.
In de motor zit ook een schroefje waar je de aarddraden op aan kunt sluiten.
De aarddraad zou grijs moeten zijn.......
Is ook zo, maar let op 1 draad is te kort en heeft men met een kroonsteentje en een grijze draad verlengt, dat is uiteraard geen aardedraad.

Bij een GELIJK belast 3 fase net heb je geen nul nodig. In de motor zitten 3 spoelen, die zijn gelijk.
Je motor is dan ook een gelijke belasting voor de 3 fasen.
Gaat te ver om dat hier uit te leggen.

Je houd ook geen schroefje over waar de Nul op zou moeten....

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op zondag 10 januari 2021 21:48:40 (14%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Is de spoelspanning van jouw motor 380v (400v) of is de spoelspanning 220v(230v)?
Een motor met spoelspanning 230volt kun je ster driehoek aansluiten op een 3*230volt net. Op die manier start de motor in ster met een kleinere stroom en wordt na de vertraging op driehoek geschakeld 230volt.
Een motor met een spoelspanning 380volt is bedoeld voor een 380v - 660v net.
In het laatste geval loopt de motor in driehoek op 400volt.Dus de spoelen van de motor moeten geschikt zijn voor 400volt.

[Bericht gewijzigd door Gij Kieken op maandag 11 januari 2021 10:17:39 (14%)

Neem me niet kwalijk dat ik het zeg maar die ster-driehoekschakelaar ziet er van binnen niet echt fraai uit.

Ik zou die (voor je eigen veiligheid) vervangen voor nieuwe of voor een automatische sterdriehoek met drie relais.

Verder raad ik je ook aan om de behuizing toch op een of ander manier open te maken want ik vermoed dat de bekabeling naar de motor ook aan vervanging toe is en misschien de motor zelf ook wel...

GJ_

Moderator

Op 11 januari 2021 10:09:38 schreef Gij Kieken:
Is de spoelspanning van jouw motor 380v (400v) of is de spoelspanning 220v(230v)?

Ik gok dat TS daar het antwoord niet op zal weten maar de vraag is terecht.

Een 5kW motor zoals TS beweert is tamelijk zeldzaam, ik ga even uit van 5,5kW. En 99% van de 5,5kW motoren in de EU is 400/690V. En dus geschikt voor een ster-driehoek.

Maar TS kan best wel eens een 3x230V net hebben en dan zou hij dus een 230/400V motor moeten hebben.

benleentje

Golden Member

Neem me niet kwalijk dat ik het zeg maar die ster-driehoekschakelaar ziet er van binnen niet echt fraai uit.

Ben ik het niet mee eens zit er gezien de leeftijd nog heel erg goed uit. Bij ons op het werk hebben we vergelijkbare schakelaar in een vergelijkbare behuizing. Bij ons gaat het dan om 2 toeren schakelaars.
Ik snap ook niet zo goed waarom het er fraai uit moet zien zolang het maar veilig is en goed functioneert. Dit type schakelaar en vooral de behuizing is bijna onverwoestbaar. En van de 100+ machines pas 1 keer een defecte schakelaar gehad maar die machine was precies op de knop van de schakelaar zelf gevallen en had de as dieper in de schakelaar geramd. Daar kunnen ze slecht tegen. Denk toch een ontwerp fout ;).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

een schakelaar van die leeftijd welke max 16A aankan en nogal wat decennia een motor aangestuurd heeft welke 12,8A doet is op zeker allang niet meer in nieuwstaat. die draadkleuren zeggen dat het spul pre 1967 is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Heb ik nooit gezegd dat het in nieuwstaat is maar omdat iets oud is wel niets zeggen over de functionaliteit ervan. Ik weet ook wel hou oud die schakelaars zijn. Bij ons als 50 jaar oud, maar iets wat geen problemen geeft en nooit stroringen vertoond hoeft er niet fraai uit te zien.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

wie zegt dat het stuk is? kan me indenken dat de bedieners ervan te snel doorschakelen en dat zekeringen kost geregeld. verre van zeldzaam met zo'n schakelaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 13 januari 2021 20:11:09 schreef benleentje:
[...]Ben ik het niet mee eens zit er gezien de leeftijd nog heel erg goed uit. Bij ons op het werk hebben we vergelijkbare schakelaar in een vergelijkbare behuizing. Bij ons gaat het dan om 2 toeren schakelaars.
Ik snap ook niet zo goed waarom het er fraai uit moet zien zolang het maar veilig is en goed functioneert. Dit type schakelaar en vooral de behuizing is bijna onverwoestbaar. En van de 100+ machines pas 1 keer een defecte schakelaar gehad maar die machine was precies op de knop van de schakelaar zelf gevallen en had de as dieper in de schakelaar geramd. Daar kunnen ze slecht tegen. Denk toch een ontwerp fout ;).

Ik zal even aangeven wat ik wat precies bedoel met niet ‘fraai’;

– overal roestvorming in en rondom de metalen behuizing……..ook op de
schakelaar zelf.
– schakelaar is ook niet goed aangesloten:
1)linksboven bij T en S is de zwarte draad naast de schroef 'vast gemaakt’ en volgens
mij is dat bij aansluitschroef U (rechtsonder) ook het geval.
2)wat zit er bij de aansluitschroef onder tweede van rechts,losse aders van een flexible draad ?? (bij aansluitklem X)

– gebruik van oude kleuren …. en de rode nuldraad zit met een ‘kroonsteen’ op een grijze aardraad aangesloten,wie van de twee is hier de aarde ?

Als ervaren elektromonteur raad ik de topicstarter aan om het een en ander te vervangen en/of opnieuw aan te sluiten, bij voorkeur met nieuwe bekabeling.

Op 14 januari 2021 08:46:35 schreef picturemaker:
[...]

– gebruik van oude kleuren …. en de rode nuldraad zit met een ‘kroonsteen’ op een grijze aardraad aangesloten,wie van de twee is hier de aarde ?

Als ervaren elektromonteur raad ik de topicstarter aan om het een en ander te vervangen en/of opnieuw aan te sluiten, bij voorkeur met nieuwe bekabeling.

welke aarde? ik zie 3 aderige kabel welke voor 3 fasen gebruikt is, als dat toestel na 60 jaar aardsluiting krijgt ga je het zeker voelen. vooral als de groepenkast van eenzelfde leeftijd is, zonder aardlek..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 14 januari 2021 08:54:15 schreef testman:
[...]

welke aarde? ik zie 3 aderige kabel welke voor 3 fasen gebruikt is, als dat toestel na 60 jaar aardsluiting krijgt ga je het zeker voelen. vooral als de groepenkast van eenzelfde leeftijd is, zonder aardlek..

Ik zie links onderin de hoek een paar aard-draden in de grijze kleur.
De kabels naar de motor zijn beide 4 aderig, en ook de voedingskabel is 4 aderig.

Een 5 kW motor voor een houtbewerkkngsmachine vind je niet veel op woonhuisinstallaties.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

weet ik wel, hoewel die ouwe machines nogal eens in de schuur belanden bij opa klus. bij bedrijven welke nog zo'n oude machines hebben is de kans groot dat het elektrisch ook een eind antiek is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer