Een netfrequentie van 49,74 Hz - dat was op het nippertje

Op 11 januari 2021 14:36:33 schreef Toeternietoe:
Interessante materie.
Als ik het goed heb dan is het grootste "gevaar" geweken doordat er binnen 15 seconden (!!) op de juiste wijze gereageerd is.
Dat is wel supersnel.
..
Laadpaal uitschakelen.

Ik zie in de logs van de omvormers idd een dip van 0,17Hz. Met 20 sec is alles weer normaal. Is idd wel heel snel.

Ik denk dat een beslissingsboom van wat te benaderen om een load af te schakelen op Europeese schaal al flink ingewikkeld in elkaar zit en een beetje communicatie tussen (duizenden) eindgebruikers (zoals verschillende netwerken van laadpalen) en de centrale computer die het in de gaten houdt al vele malen langer duurt dan 15 seconden. Erg intrigerend allemaal...

Op 11 januari 2021 15:04:27 schreef mvdk:
*Delft Kruithuis is eigenlijk een open schakeltuin met een dak en muren.
De meeste overdekte schakelhuizen hebben een gesloten schakelinstallatie.

Op het gevaar af weer OT te gaan... Klopt het dat de kern'centrale' van de TU (vroeger of nog steeds) aan het net gekoppeld kan worden?

Veel gewandeld daar in de buurt in de pauze toen ik op Delftechpark werkte.

mvdk

Golden Member

(...)
Klopt het dat de kern'centrale' van de TU
(...)

Nee, alle warmte wat in dat ding ontstaat, word in koeltorens weggeblazen.
Tis een reactor, geen ding om elektriciteit te maken.

Ik zie eigenlijk niet in waarom je daar real-time data communicatie voor nodig zou hebben, je kunt toch vooraf afspreken bij welke frequentie en last terug gaat regelen; tegen een laadpaal zeg je bijvoorbeeld "tot 49.95Hz mag je maximaal stroom trekken, daaronder lineair afbouwen tot 0% bij 49.80Hz". Tegelijk kun je bij grote koelinstallaties en warmtepompen zeggen "als je het thermisch kwijt kunt, ga dan maximaal aan het werk bij 50.05Hz, ook al is het nog niet strikt noodzakelijk".

Op die manier krijg je een enorme virtuele energiecentrale; tot op heden wordt eigenlijk alleen aan de supply zijde geregeld, terwijl de toekomst volgens mij veel meer gezocht moet worden bij demand-side control.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Volgens mij wil je juist voorkomen dat de frequentie daalt. Als dat gebeurt dan ben je te laat.

Jinny

Golden Member

De oorzaak lijkt mij veel interessanter, wat is er gebeurd?
Zijn er van drie centrales (er schijnen 3 centrales uitgevallen te zijn in het oostblok) een koppelpunt ineens in rook opgegaan of zo?
Aardsluiting?
Of wat er misschien gesuggereerd wordt, gehackt door iets of iemand..

Enkele jaren terug het boek Blackout ISBN ISBN:9789402302189 gelezen.
Redelijk realistisch geschreven....
Ook gebaseerd op een hack situatie...
Krijg je koude rillingen van...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

enkele jaren terug ook in januari ging in die hoek ook al iets fout waardoor de netfrequentie onderuit ging. sindsdien is daar van geleerd hoe te reageren in zo'n geval. toen is dat ook weer rechtgetrokken door de veroorzaker, dus de netfrequentie is wat verhoogd om het verloren vermogen in te halen en daar gaat nogal wat energie inzitten. toen was het probleem teveel vermogen uit het koppelnet trekken ivm uitgevallen centrales, nu is het ineens wegvallen van 3 centrales een ander probleem, dit kan met pech heel de eu in het donker zetten.

er is ofwel snel vermogen bijgezet ofwel onbelangrijk vermogen afgeschakeld. afschakelen geeft ook weer een zwieper, maar kan veel sneller als vermogen bijzetten, maar weinig centrales kunnen zo snel bijgezet worden, tenzij zonne of wind, waterenergie en kern energie.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 11 januari 2021 17:44:33 (20%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Uit die hoogspanningsnet link: er is op een moment 3,8GW afgegaan. Er staat in heel europa, dat is, de landen van het europese koppelnet, 3GW aan z.g. Frequency Containment Reserve. Ze kwamen dus iets tekort. Dat is opgevangen met afschakelen van grootverbruikers die daarover iets in hun contract hebben staan. Daarbovenop zijn er nog wat storingen, verbruiksuitval geweest, die later aan die frequentiedaling zouden zijn toegeschreven.
Er schijnt nu gepraat te worden over extra reserve vermogen, extra Frequency Containment Reserve.
Dat is reserve die betaald word uit de belastingpot, dat is geld dat je ergens op je energierekening ziet.
El. producenten willen graag hun plant op full power laten draaien. Regel en reservevermogen moet geld bij.
Ik vind het overigens wel merkwaardig, dat na al die maanden nog niet duidelijk is wie de veroorzaker was.

(Ik kom niet overal zomaar binnen, zelfs al heb ik die rooie jas aan...)

Edit: Verder vraag ik me af of die voorstellen van auto opladers en wasmachines afschakelen, echt doden aan de zijk gaat zetten. In ZA, wat ik al eerder genoemd heb, word op momenten dat alle generatorcapaciteit draait, en ze in de zwarte zone komen (word vooraf gegaan door rood) via de televisie gevraagd om onnodige appliances uit te schakelen. De mentaliteit van de mensen daar laat zien dat zo'n oproep niets uitmaakt.
Dan word er dus een hele streek, zo groot als de provincie Utrecht, in het donker gezet. Het weer terugschakelen geeft de lokale medewerkers van de distributiebedrijven handenvol werk. Heel veel boilers daar. Bij power down warmt misschien 20% op. Bij power up krijg je de hele last op je nek. Dat kunnen die onderbemeten netwerkjes niet aan, de beveiliging tript dan op overbelasting.

[Bericht gewijzigd door mvdk op maandag 11 januari 2021 18:20:21 (30%)

rob040

Golden Member

Op 11 januari 2021 18:08:03 schreef mvdk:
Ik vind het overigens wel merkwaardig, dat na al die maanden nog niet duidelijk is wie de veroorzaker was.

Op welk incident doel je nu, want het hele artikel gaat toch over afgelopen vrijdag?

mvdk

Golden Member

Oeps, ok dacht dat het ging over die storing van maanden geleden, toen wekkerradio's achterliepen.
Moet toch eens aan de bril.
En dan had ik zelfs nog deze https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_historischer_Stromausf%C3%A4lle
wiki geraadpleegd, en daar over "Andere großflächige Störungen" heengelezen.
Pfoe.

Edit:
En daar staat de oplossing van dat raadsel van maanden geleden dus ook niet in.

Heb iets gevonden: https://de.wikipedia.org/wiki/Netzfrequenz#St%C3%B6rung_2018

Een Tesla 3 kun je thuis laden met 65 km/u. Dwz een uur laden om 65 km te kunnen rijden. Ofwel 11 kW. Dus het helpt wel als je genoeg van die laders kunt afschakelen.

Op 11 januari 2021 18:08:03 schreef mvdk:
De mentaliteit van de mensen daar laat zien dat zo'n oproep niets uitmaakt.

De mentaliteit hier is niet veel beter. Denk maar aan oa de viruswappies.

Normaal gesproken als ik dit test (61000-4-28 Class 3) dan test je Fnom -3% en + 2%, dus van 48,5 tot 51Hz.
Voor west europa is dat mischien een beetje te veel, maar ik test liever te hard dan te weinig.
Voor landen met een beroerde netkwaliteit test ik dit soms met 10% of 15%, dat hangt allemaal af van de afzet markt van de klant.

Normaal gesproken varieert je netfrequentie met de last op het net, daar is niks vreemd aan.
Op zich is een afwijking van 0,17 helemaal niks vreemds, dit valt ruimschoots binnen de grenzen die de netstroom leveranciers hebben gesteld.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II