Twee van die dingen is bijna 10.000 lumen, geen kattepis inderdaad... Had je niets kleiners (of dimbaarders)?
Ik denk dat die onderlinge koppeling inherent is aan een specifieke opbouw, er zal ergens op een spoeltje zijn bespaard waardoor ze alleen met twee tegelijk kunnen draaien. In theorie kan je ook twee EVSA's op een enkele PFC draaien, maar dan moet je de (vermogens-)componenten daarna wel dupliceren. Dat zal in die Osram dingen wel zijn gedaan. Ik heb wel een oud Elektuur ontwerp (~1986) waarin een vroeg ontwerp stond van een EVSA om TL-buizen te kunnen dimmen. Daar zaten BUZ80 MOSFETs in als ik me goed herinner. Daar moest je wel een spoel wikkelen voor de specifieke buis die je wilde gebruiken, en dat was nog best een substantieel onderdeel op de print.
Die klassieke smoorspoelsystemen waren er ook systemen in tandem-aansluiting, alleen niet in de hogere vermogens. Naar mijn weten was 2x18W vrij alledaags, recent nog één weggegooid, maar 2x58W heb ik nooit gezien. Daar had je maar één spoel nodig, en dat zal wel het duurste onderdeel zijn geweest met het klassieke ballast systeem. Daar ging de tweede lamp ook altijd flikkeren als de eerste stuk ging. Als je op tijd zag dat één kant donker werd (of je de 50Hz flikker waarnam) kon je de levensduur nog kort verlengen door één van de buizen om te draaien.
De levensduur is op zich ook wel interessant: de 60.000 dat die EVSAs claimen mee te gaan is niet meer dan 2x de 30.000 uur die de buizen zelf mee zouden gaan (leaflet). Best indrukwekkend lang trouwens voor een lamp.