vsa aansluiting in tl armatuur

LetterHenk

Golden Member

Boven mijn nieuwe werkplek heb ik een dubbele tl-bak opgehangen, 2 x 49w
Het is nogal veel licht, beetje vermoeiend zelfs, gek genoeg.
Ik dacht ik draai 1 buisje uit om eens uit te proberen of dat beter bevalt, stuk zuiniger ook. Echter bij het uitdraaien gaan beide buizen uit. eoa serieschakeling dus.
Er zit een VSA in het armatuur, als ik naar het aansluitschema kijk lijkt het mij dat de ene buis los van de andere moet kunnen branden, maar kennelijk is dat niet zo. Maar goed dat zal wel aan mij liggen, ik weet niet precies hoe die dingen(elektronische ballast) werken :).

Is het mogelijk de bedrading/aansluiting zo te wijzigen dat er maar één buis brandt?

Action expresses priorities LH

Het is het beveiligingscircuit. Als wordt gedetecteerd dat één buis defect is, gaan ze beide uit.

Sommige EVSA's zoals de Osram Quicktronic kunnen ook met 1 buis doorwerken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bij een klassieke smoorspoel als ballast kunnen de buizen wel afzonderlijk branden. Maar bij een EVSA niet.

LetterHenk

Golden Member

Hmz, 2 tegen 1 :) Alhoewel, het is geen Osram Quicktronic, dus eigenlijk 3 tegen. Dat is weinig hoopgevend.
Ik heb een mailtje richting Helvar gedaan, ben benieuwd wat zij er van denken (en of ik überhaupt antwoord krijg)

Twee van die dingen is bijna 10.000 lumen, geen kattepis inderdaad... Had je niets kleiners (of dimbaarders)?

Ik denk dat die onderlinge koppeling inherent is aan een specifieke opbouw, er zal ergens op een spoeltje zijn bespaard waardoor ze alleen met twee tegelijk kunnen draaien. In theorie kan je ook twee EVSA's op een enkele PFC draaien, maar dan moet je de (vermogens-)componenten daarna wel dupliceren. Dat zal in die Osram dingen wel zijn gedaan. Ik heb wel een oud Elektuur ontwerp (~1986) waarin een vroeg ontwerp stond van een EVSA om TL-buizen te kunnen dimmen. Daar zaten BUZ80 MOSFETs in als ik me goed herinner. Daar moest je wel een spoel wikkelen voor de specifieke buis die je wilde gebruiken, en dat was nog best een substantieel onderdeel op de print.

Die klassieke smoorspoelsystemen waren er ook systemen in tandem-aansluiting, alleen niet in de hogere vermogens. Naar mijn weten was 2x18W vrij alledaags, recent nog één weggegooid, maar 2x58W heb ik nooit gezien. Daar had je maar één spoel nodig, en dat zal wel het duurste onderdeel zijn geweest met het klassieke ballast systeem. Daar ging de tweede lamp ook altijd flikkeren als de eerste stuk ging. Als je op tijd zag dat één kant donker werd (of je de 50Hz flikker waarnam) kon je de levensduur nog kort verlengen door één van de buizen om te draaien.

De levensduur is op zich ook wel interessant: de 60.000 dat die EVSAs claimen mee te gaan is niet meer dan 2x de 30.000 uur die de buizen zelf mee zouden gaan (leaflet). Best indrukwekkend lang trouwens voor een lamp.

De T5 145cm reeks bestaat uit 35, 49 en 80 Watt. Zou dit VSA 35 Watt herkennen ? :?

Off topic: Tandem in hogere vermogens ? Ooit moest ik een TL 80W brandend krijgen, die ouwe dikke 40mm. 2 VSA's van 40W parallel geplaatst ;)

LetterHenk

Golden Member

Op 11 januari 2021 13:42:29 schreef Kruimel:
Twee van die dingen is bijna 10.000 lumen, geen kattepis inderdaad... Had je niets kleiners (of dimbaarders)?

Waarvan akte :) een hoofdpijnhoeveelheid licht. Als de modificatie niet lukt gaat deze naar de werkplaats/garage boven een werkbank. Daar zijn extra lumen altijd welkom.
Ik had/heb dit, vandaar dat ik het wil gebruiken. Andere optie is wellicht een ledbuis erin te doen, dan kan de vsa buiten beschouwing gelaten worden.

Inmiddels mail terug van Helvar, waarvoor mijn complimenten voor de service.

"Deze ballast is bedoeld voor twee buizen.
U kunt proberen de bedrading van de tweede tlbuis los te koppelen van de VSA.
Als dat niet werk, dan is het helaas niet mogelijk."

Duidelijk verhaal, dit proberen en anders kijken of er een betaalbare LED buis voor te vinden is. Of een andere lichtbron voor boven de werkplek gaan versieren.

of maak 1 kant van 1 tl donker, heb je nog wel lichtreflectie tegen het plafond ervan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 11 januari 2021 16:52:45 schreef LetterHenk:
Ik had/heb dit, vandaar dat ik het wil gebruiken. Andere optie is wellicht een ledbuis erin te doen, dan kan de vsa buiten beschouwing gelaten worden.

Het zou wat mij betreft zonde zijn om de buizen en de EVSA af te schrijven alleen maar om het armatuur te gebruiken. Anders surf je even naar ikea.nl en koop je deze twee:

Een Bjäresjö van €3,49

Een 1500lm Ryet, 2 voor €7

Bij elkaar goedkoper dan twee LED buizen, je houdt een TL armatuur met lampen over, en je hebt genoeg licht om een kleine kamer goed te verlichten (1e hands ervaring, een witte kamer van ~12m2 wordt er ongezellig helder van).

LetterHenk

Golden Member

Zoals verwacht werkt de evsa alleen met 2 buizen.
Het is een hoogwaardig en fraai armatuur van 1,5 meter wat ik toch graag wil gebruiken.
Wat ik ‘afschrijf’ zijn twee stroomslurpende tl-buizen en een elektrosmog stralende evsa. Ik vind het niet erg.

Bij lampdirect kan ik voor 18,21€ 1 tl5 vervangende buis van 3900lmn kopen. Dat lijkt me een goede optie. 1 buis met 3900 lumen is meer dan genoeg.
Ik kan kiezen voor “daglicht” a 6500k of “koel wit” 4000k
Wat is wijsheid boven het elektroburo? Ik neig naar 4000, maar dat is meer een gevoel.

Zelf heb ik nooit echt een toepassing gevonden voor 6500K lampen, veel te kil. Alleen als je dingen als filmmateriaal moet bewerken, maar dat doet haast niemand meer met fysiek materiaal. Als jij in je vrije tijd in lijken snijdt is het misschien toepasselijk. :P

Volgens mij werkt een hoge kleurtemperatuur gevoelsmatig ook alleen bij grote lichtintensiteit. Daglicht is voelt niet te blauw omdat de intensiteit groot is. De schemering en een schemerlamp horen daarentegen een kleinere lichtintensiteit en een lagere kleurtemperatuur te hebben, anders "klopt" het niet. Als je het ziet voelt het logischer, maar er is natuurlijk wel ruimte voor interpretatie.

6500K kom je in lakspuiterijen tegen en andere plaatsen waar de lichtkleur goed moet zijn. evengoed plaats je 95% 4000K tegen 5% 6500K verlichting. pas nog een tig bakken opgeruimd met 6500K, nieuw maar lagen er al jaren.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
LetterHenk

Golden Member

Bedankt mensen, 4k it will be :)
Helaas waardeert lampdirect mijn omzet als onvoldoende (minimaal bestelbedrag 30€)
Ik wil echt maar 1 buis, dus dat wordt nog even zoeken.

Op 13 januari 2021 21:17:53 schreef Kruimel:
Zelf heb ik nooit echt een toepassing gevonden voor 6500K lampen, veel te kil. Alleen als je dingen als filmmateriaal moet bewerken, maar dat doet haast niemand meer met fysiek materiaal. Als jij in je vrije tijd in lijken snijdt is het misschien toepasselijk. :P

Volgens mij werkt een hoge kleurtemperatuur gevoelsmatig ook alleen bij grote lichtintensiteit. Daglicht is voelt niet te blauw omdat de intensiteit groot is. De schemering en een schemerlamp horen daarentegen een kleinere lichtintensiteit en een lagere kleurtemperatuur te hebben, anders "klopt" het niet. Als je het ziet voelt het logischer, maar er is natuurlijk wel ruimte voor interpretatie.

Als je in een ruimte werkt met veel daglicht inval, en je gebruikt tegelijk een lamp op 4000K, dan zie je verschil. Een ander zinnig dagelijks gebruik van 6500K kan ik niet bedenken.

Fotografen gebruiken tegenwoordig vaak LED-panelen van 6000 of 6500K in plaats van flitsers.

LetterHenk

Golden Member

Vandaag binnen gekomen.

Een buisje perfect licht, van 100 naar 30watt en geen stralende evsa meer. Ik ben er blij mee :)

Ziet er netjes uit! Maar...

Op 16 januari 2021 16:47:56 schreef LetterHenk:
Een buisje perfect licht, van 100 naar 30watt en geen stralende evsa meer.

Heb je die afwezigheid van straling ook via metingen geverifiëerd? Ik zou er geen geld op verwedden dat er in die buis niet ook een paar transistortjes en spoeltjes vrolijk aan het schakelen zijn... ;)

LetterHenk

Golden Member

Goed punt. De meting ‘voor’ betrof het korte golf luisteren met de getoonde radio + antenne. Wat in de oude situatie zo goed als onmogelijk was met de tl verlichting aan.
Morgen testen met de nieuwe lamp. Ik laat het weten :)