16,4 v lader geeft nog maar 10v


Dat kan een meetfout zijn als er nog wat spanning op een elco staat. Bij vreemde resultaten meet ik dan nog eens maar dan met de probes omgewisseld. Zo had ik laatst bij doorpiepen dat de meter piepte terwijl er geen verbinding bleek te zijn. Er stond 3V op dat punt via de backup batterij en dat liet de meter piepen.

Maar hier denk ik dat de weerstand gewoon open is en die 3k veroorzaakt wordt door de rest van het circuit. Het beste soldeer je 1 pootje los als je een onderdeel wilt nameten.

Teken even het schema uit, dat is hier redelijk goed te doen. Zo kun je zien waar die verkeerde spanning allemaal me in contact staat

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Dat laatste dacht ik ook te proberen, maar er is geen goede foto van de onderkant. De printsporen zijn lastig te onderscheiden. Er zitten wel nog een aantal SMD componenten op, dus het is meer dan je aan de bovenkant ziet:

bovenkant is volgens mij ook gewoon een schakelende voeding naar 16V ofzo.
en onderkant zal de hele li-ion laadregelingchip van de batterij zitten.

en aangezien de led pulseert, vermoed ik dat die laadregeling hikt omdat zijn ingangsspanning niet stabiel is.

beste de elco's wisselen, die dikke weerstand uithalen en nameten (terug steken als die 100ohm meet) en als de voeding dan stabiel is, nog eens verder meten.
de li-ion laadchip zal wel beveiligt zijn tegen inverse spanningen. er zal wel ergens een piekstroompje hebben gelopen die de elco de laatste tik heeft gegeven

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Misschien een betere foto van de onderzijde.

Tja...de adviezen bleken juist wat betreft de weerstand. Deze is dus dood. Geeft 100% weerstand nu die uitgesoldeerd is.

Bij okaphone gekeken naar VeiligheidsWeerstanden.
Maar ik weet niet welke ik moet nemen.
H9eveel weerstand, welke vermogen en welke spanning.
De weerstand die ik eruit heb gehaald is
Zwart bruin zwart grijs bruin.

Welke zal ik als vervangen er in zetten??

Kan je die strepen nog eens controleren? Eerst zeg je:

zwart bruin zwart zilver.

Daarna is het opeens:

Zwart bruin zwart grijs bruin

De tweede optie lijkt logischer (uitgaande van zilver ipv grijs), het zou dan 0,1Ω zijn met een 1% tolerantie. Dat zou een stroommeet weerstand kunnen zijn geweest. Het geeft geen hoop als zo een grote weerstand van 0,1Ω is overleden, zeker in de paar seconden dat je beschijft. Als je de volgorde omkeert zou het een 1k8 weerstand zijn, maar met een tolerantie van 20%, en dat is erg ongebruikelijk.

De kleuren zijn niet altijd duidelijk, probeer liefst de ringen te lezen in voldoende daglicht. Ga even bij het raam zitten en kijk goed. Kunstlicht is niet optimaal voor deze taak. De weerstand zal wel (te) heet zijn geweest, en verkleuring is niet ongewoon. We zijn nu teveel aan het gissen om je te kunnen helpen. Meet de weerstand ook even op zodat we wat makkelijker een vervanger kunnen suggereren.

Is het oppervlak van de weerstand glad of ruw? Meestal zijn de weerstanden met een gladde afwerking geen veiligheidsweerstanden (andersom werkt deze vuistregel niet).

edit: Een foto van een paar geïdentificeerde componenten:

De weerstand is een shunt, waarschijnlijk 0,1Ω en waarschijnlijk niet fusible. Dan zou deze voldoen:

Okaphone link

Kijk ook even naar Q2. Op de foto ziet die er niet blij uit. Als die stuk is vermoed ik dat reparatie lastiger gaat worden omdat 1) je niet weet welk component het is en 2) er dan ook nog wel meer stuk zal zijn.

Je zult de andere condensator ook moeten vervangen. Er is weinig kans dat die de omgekeerde uitgangsspanning wel heeft overleefd omdat die praktisch parallel staat aan de andere. Er zit zo te zien ook een component met de markering L3 tussen dat best nog weleens stuk zou kunnen zijn.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op 16 januari 2021 15:00:45 (25%)]

Sorry, ik zag op internet nergens zilver en wel grijs bij kleurenschema's. Dus neem aan dat het grijs is dus.
Volgende zoals de laatste melding
Zw Br Zw Gr

...

[Bericht gewijzigd door hpbert op 16 januari 2021 21:58:36 (100%)]

L3 zijn 2 Metalen stangetjes, meer zie ik er niet aan

Ok, dat is een draadbrug. Die zal niet stuk zijn. :)

Op 16 januari 2021 21:47:58 schreef hpbert:
Sorry, ik zag op internet nergens zilver en wel grijs bij kleurenschema's. Dus neem aan dat het grijs is dus.

Dan heb je de verkeerde schema's gevonden, zilver en goud zijn wel gewoon twee kleuropties, maar ze kunnen niet op elke plek voorkomen. Ik ga nog steeds uit van 0,1Ω, al lijkt de eerste band een tikkeltje blauw. 6,1Ω is geen standaard waarde en te hoog om de hele uitgangsstroom te verwerken.

als we de nr's van die kleine IC (U4) aan de onderkant hebben, kunnen we waarschijnlijk achterhalen hoe het schema eruit zou zien en dan ook de bijhorende componenten

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 16 januari 2021 21:47:58 schreef hpbert:
Sorry, ik zag op internet nergens zilver en wel grijs bij kleurenschema's. Dus neem aan dat het grijs is dus.
Volgende zoals de laatste melding
Zw Br Zw Gr

De laatste bruine staat apart, dat zal dan de "1%" aanduiding zijn en niet met de waarde te maken hebben. Dan moet je aan de overkant beginnen te lezen. Ik verwacht dan geen zwarte als eerste. Raar!

Het enige wat ik kan bedenken is dat tentijde van het maken van de kleuren code een weerstand lager dan 10 (bruin-zwart) * .01(zilver) = 0.1 ohm ondenkbaar was laat staan een 1% minder dan 1 ohm.

En dan moet je dit lezen als 010 (bruin-zwart-bruin) * .01 = 0.1 Ohm.

Als shunt geen "rare waarde"...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 16 januari 2021 21:47:58 schreef hpbert:
Sorry, ik zag op internet nergens zilver en wel grijs bij kleurenschema's. Dus neem aan dat het grijs is dus.
Volgende zoals de laatste melding
Zw Br Zw Gr

Dat is geen fusable weerstand, maar als hij oneindig meet in ieder geval kapot. Ik heb echter nog nooit zo-een gezien die dat zonder forse verkleuringen deed (en rook), want om open te gaan moet er wat weg branden en meestal zit het weerstand draad of de film aan de buitenkant. Weet je zeker dat je goed gemeten hebt ?

De fuseable versie die ik bedoelde is mat grijs en er zit een kloddertje witte lijm op. Hij zit naast de trafo en is zichtbaar op de eerste serie fotos

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Als zilver ook een code is, dan lijkt mij dat juist.
En ik heb de weerstand in vol zonlicht bekeken, ja....dat kan in Spanje, en het is echt zwart bruin zwart zilver en dan verder naar beneden weer bruin.
Vraag,
is het een beveiligings weerstand
Zo nee, waar zit de beveiliging dan
En door wat voor weerstand kan ik deze zwbrzwzi vervangen.

Kleine ic's bij U4 vanaf u4 gelezen: 3301, 2202, 1002.
Bij de laatste staat de tekst anders om t.o.v. de eerste twee.

Foto met vergrootglas, scherper lukt helaas niet

Dat is zo te zien een 358 dual opamp en ik zie zo snel geen aansluitingen naar één van de opamps. Het is geen controller IC en ik denk dat deze opamp alleen het signaal van de weerstand versterkt. Ik kan geen schema tekenen op basis van deze informatie, maar U2 of U3 zullen wel een TL431 zijn en de optocoupler aansturen.

Op 17 januari 2021 13:23:34 schreef hpbert:
Als zilver ook een code is, dan lijkt mij dat juist.
En ik heb de weerstand in vol zonlicht bekeken, ja....dat kan in Spanje, en het is echt zwart bruin zwart zilver en dan verder naar beneden weer bruin.
Vraag,
is het een beveiligings weerstand
Zo nee, waar zit de beveiliging dan
En door wat voor weerstand kan ik deze zwbrzwzi vervangen.

Zeg, lees jij wel?

Op 16 januari 2021 14:40:18 schreef Kruimel:
Is het oppervlak van de weerstand glad of ruw? Meestal zijn de weerstanden met een gladde afwerking geen veiligheidsweerstanden (andersom werkt deze vuistregel niet).
[...]
De weerstand is een shunt, waarschijnlijk 0,1Ω en waarschijnlijk niet fusible. Dan zou deze voldoen: [...]

Niet om moeilijk te doen, maar ik zou eens aanraden alle posts te lezen en te controleren of je alle vragen hebt beantwoord en alle inzichten in je hebt opgenomen.

Kleine ic's bij U4 vanaf u4 gelezen: 3301, 2202, 1002.
Bij de laatste staat de tekst anders om t.o.v. de eerste twee.

Dit zijn geen IC's maar weerstanden. De codering is hetzelfde als die van "grote" weerstanden, maar dan met getallen en zonder tolerantie. Ze zijn 3k3, 22k en 10kΩ, en niet relevant voor de analyse.

Ik vermoed niet dat je het zal kunnen repareren, gevolgschade lijkt gegeven de informatie die er nu is waarschijnlijk. Het lijkt er ook niet op dat de bagage aanwezig is voor een complexere reparatie.

Op voorhand mijn excuus als ik zaken verkeerd heb beantwoord, dat was zeker niet de bedoeling.
Ik dacht dat met de foto's al veel vragen werden beantwoord, zoals de betreffende weerstand waarvan een van u zei dat dit de beveiligings weerstand zou zijn. Het oppervlak van deze weerstand is, zoals op de foto te zien is, glad.
Ik hoopte dat met uw antwooorden, ik met vervanging van mogelijk defecte elco's en weerstanden, de reparatie gedaan zou kunnen krijgen.
Verder dan dat wilde ik met uw hulp, ook niet gaan, omdat dat mijn kennis te boven gaat.

Vriendelijke groet
Bert

dual opamp li-opn charger circuit:
https://www.circuitsdiy.com/wp-content/uploads/2011/12/simple-li-ion-charger.png

zjin er onderdelen die overeenkomen?
opamps en inverse spanning, dat beloofd meestal niet veel goeds

[Bericht gewijzigd door fcapri op 17 januari 2021 20:20:08 (16%)]

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Klopt, opamps vinden dat niet echt leuk (vraag maar niet hoe ik dat weet :-) )
hpbert, meestal is electronica repareren verre van makkelijk. Dat het makkelijk lijkt komt doordat sommige consumenten electronica (bv tv, laptops) zo slecht is dat de fouten op voorhand vaak al bekend zijn als iets spontaan uit zichzelf is overleden.

Maar als iets vermoord is door bv verkeerd om aansluiten dan komt er meestal wat meer bij kijken dan wat elcos en een weerstand vervangen. Dat kun je in het wilde weg dingen gaan vervangen of je gaat serieus aan het meten maar dan moet je iets meer weten dan hoe een weerstand of draadbrug er uitziet ;-) en vaak heb je ook iets meer dan een multimeter nodig.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

kan fred hier enkel maar bij volgen.

jouw voeding was al aan het gaan, te zien aan de bolle elco (die doet dat niet op 5sec).
dus had jouw voeding gewoon uitgevallen, dan hadden we hier gewoon gezegd: vervang de elco's en ze zal weer werken. omdat dit gewoon één van de meest voorkomende problemen is in huidige electronica (hitte en grote stromen).
een li-ion lader is normaal ook zo uitgerust dat ompolen niet mogelijk is, net om dit te voorkomen. bij fietsen gebruiken ze vaak 3polige stekkers waaarvan maar 2 pinnen zijn gebruikt. steek je de stekker er scheef in op de verkeerde pinnen, is er altijd maar 1 connectie gemaakt en de andere zit op de niet gebruikte pin. nooit kortsluiting, ompolen... mogelijk.

dat je al kon verkeerd inpluggen, is een constructiefout. en de lader waar dit bij kan gebeuren, moet er tegen beveiligd zijn dan.

OF, er is gewoon NIKS stuk, door de accu verkeerd in te pluggen, is er even de maximaal toegelaten stroom gaan lopen, en dat heeft je verouderde voeding de genadeslag gegeven. omdat die toch al niet te fris was.

je hebt een weerstand om na te meten (meet die in circuit, en krijg je rare metingen, haal je die eruit en meet je nog eens. als die nog steeds niet correct is => vervangen.
de elco's ook even vervangen (als je al wat kapotte schakelende voedingen hebt verzameld zoals ik, kan je nogal snel eens een elco uit zo een voeding halen). en als er dan nog steeds geen leven in zit, dan ben ik nogal snel geneigd om de voeding te vervangen door een nieuwe. en de kapotte, komt in de 'canibaliseringsbak'.
enkel bij een veel gebruikte IC waar online alle schemas van bestaan, zou ik nog eens rap wat extra metingen doen.
1uur zoeken op een fout loont al niet meer voor een voeding die minder dan 30€ kost.

een li-ion lader gebouwd met 2opamps zal al geen hoogstaand duur geval zijn geweest. echt veel CC/CV (laadproces li-ion) zal daar ook niet in zitten

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Tja...daar ben ik weer.
Dank voor alle reacties hoor.
Ik heb op advies van jullie de twee elco's vervangen.
En de weerstand ook.
Alleen zo een weerstand heb ik hier niet.
Ik heb er een 5w 0.22 OhmJW in gezet.
Maar nu geeft de lader 20V ipv de benodigde 16,8
Het led lampje blijft wel continue groen nu.
En bij een lion accu mag je niet boven het gevraagde voltage dacht ik.dan wordt het gevaarlijk.
Wordt dat hoge voltage veroorzaakt door de verkeerd weerstand?
Ben benieuwd.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

hang er eens een accu aan terwijl je de spanning meet, zal wel een onbelaste spanning zijn die direct zal zakken.
doe het wel voor korte duur. eigenlijk zou je ook de stroom moeten meten dat in de accu gaat om zeker te zijn dat het li-ion laadcircuit nog wel goed is.

ik vermoed dat het ok is.

steek anders eens je accu in voor een paar sec, led moet rood gaan, trek de accu los, led moet weer groen worden

meet die weerstand eens na nu die op tafel ligt, als die goed is, kan die terug erin.
in het schema dat ik poste zit er een 1R (1ohm) weerstand in serie met de li-ion waar de spanning over de weerstand naar de onderste opamp ging (via R3-R6).
dat zal een meetcircuit zijn voor de stroom. door die weerstand te veranderen kan je de laadstroom veranderen (hoger of lager). hogere weerstand zal lagere stroom worden.
kijk eens of die weerstand ook zo in jouw schema zit (1 kant van de weerstand aan de + van de accu)

wel grappig dat in dat schema de led dus belangrijk is. Zonder led wordt de eindtrap niet gestuurd. heb hier ook een lader waar de led los gekomen was door te vallen, gelukkig werkt die niet op dit principe

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Die 358 zal ook wel op zijn donder gehad hebben als hij omgepoold is geweest... Als de weerstand stuk was (in een paar seconden!) is er ergens een redelijk obscene hoeveelheid stroom in gegaan, en als je geen stukjes condensator in je oog hebt gevonden zou dat best weleens iets anders kunnen zijn geweest.