Motor 3 fase neemt teveel stroom op

Op 12 januari 2021 18:02:42 schreef Bremmers:
Ik ben een stapje verder. Motor is vernieuwd uitgaande van de oude gegevens van de motor. Vermogen en toerental is hetzelfde. Poelies, V snaar en lagers vernieuwd. Maten hetzelfde als de oude.
Ik heb gekeken en de schoepen staan inderdaad de andere kant op. Motor onbelast 2,1 Ampere in alle 3 de fase. Spanning 384 Volt over de fase's. Loopt als een zonnetje helemaal top. Kan een omgedraaide schoep zoveel invloed hebben op de stroom ?

En dan bedoel je de koelvin van de motor ?

GJ_

Moderator

Op 12 januari 2021 18:23:18 schreef HD13:
En dan bedoel je de koelvin van de motor ?

De waaier.

Op 12 januari 2021 18:02:42 schreef Bremmers:Kan een omgedraaide schoep zoveel invloed hebben op de stroom ?

Kennelijk.
Ik weet dat er twee soorten waaiers zijn. Het gevolg van verkeerde montage hebben wij echter geen ervaring mee. Jij nu wel :-)

pamwikkeling

Special Member

Yep, een waaier met achterwaarts gekromde vinnen heeft een veel slechter rendement dan een waaier met voorwaarts gekromde vinnen.

Door dat veel lagere rendement heb je ook veel minder mechanisch ingaand vermogen nodig.

Eén van de achterliggende motieven voor een achterwaarts gekromde waaier is dat het vuil dat in de lucht zit, "over" de waaier heen vliegt en niet tegen de vinnen aan blijft plakken.
Dit aanplakkende vuil veroorzaakt onbalans in de waaier wat aanleiding geeft tot trillingen, lawaai en voortijdig verslijten van kogellagers.

Met deze kennis kan je ook op volgende manier uitbuiten.
Indien je een centrifugaal pomp hebt die te veel debiet geeft, kan je de draairichting van de motor omdraaien, dan daalt het debiet.

Uiteraard werkt dit alleen bij een "Euler" waaier.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Eulerse_opvoerdruk

[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op dinsdag 12 januari 2021 20:06:49 (21%)

GJ_

Moderator

Helder. Het rendement is door de foutieve montage verbeterd waardoor die motor stroom ging trekken.

dan zou het zo zijn als je de motor aanzet en er een doek oid achter op de koelkap drukt, dat de motorstroom weer normaal zou zijn. en dat geloof ik niet echt, dat kleine fannetje wat ipv de normale 4,5A zorgt dat de motor 8A in ster doet, 3,5A verschil is nogal wat..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 12 januari 2021 20:07:56 (35%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pamwikkeling

Special Member

@ testman, het gaat hier niet om de koelventilator die op de achterzijde van de motor zit, maar om de waaier die de lucht moet verplaatsen in de toepassing van de ventilator.

pamwikkeling: Helemaal correct. De waaier van de ventilator zit andersom. Hierbij bedoel ik niet de motor maar de centrifugaal aangedreven door de motor.