Op 11 januari 2021 20:17:33 schreef GJ_:
[...]Daar is toch op zich niks vreemds aan? Voor 24Vdc gebruik je ook een 18V trafo. (Vroeger tenminste, nu maakt niemand nog DC voedingen met een trafo, brugcel en elco)
Ik wel! 

In december nog gebouwd met een synchrone gelijkrichter en 12.000µF (=veel te veel) capaciteit. Daar voedt ik mijn kleine KSGER soldeerstationnetje mee...
Op 11 januari 2021 20:21:19 schreef Enrico12:
hoi kruimel,
de eindtorren zijn 2SC3856 en de 2SA1492.
Alle bestelde transistoren heb ik her en der moeten bestellen omdat niemand (zo ver ik weet) ze allemaal op de plank heeft liggen.
Dus e-bay maar ook andere sites.
En uiteraard geprobeerd originele te kopen van NEC bevoorbeeld.
Ik heb in mijn optiek geen vervangers gekocht maar allemaal originelen...
Oef, als transistoren niet meer gemaakt worden, maar toch op één of andere mysterieuze wijze wel via eBay uit China kunnen worden verscheept zou ik er van uit gaan dat ze vals zijn. Mijn raad: pak een moker en ram het origineel en de overleden vervanger open en vergelijk de grootte van de chip. Als ze meer dan 25% in oppervlakte verschillen weet je waar het probleem ligt.
Ik zie dat Digikey nog originele van Sanken heeft: 2SC3856, 2SA1492. Dat is het makkelijkste, want dan weet je dat ze echt van Sanken komen en niet door een willekeurige fabrikant zijn opgestempeld met de nummers die de klant wil horen. Je kunt wel aan andere vergelijkbare of krachtiger exemplaren komen, zoals de 2SC5242/2SA1962 of de NJW21193/4 van OnSemi (Motorola), maar laten we niet vooruit lopen op de zaken.