trafo en gelijkrichten

tja is dit nep?
ziet er uit van wel.

word ook door mijn test apparaatje herkend...

Dat kan ik ook niet ruiken, daarom stel ik een hamer voor. Als je het niet probeert ontdek je het niet. Vervalsingen van onderdelen die niet meer te krijgen zijn, zijn onthutsend alledaags, en pijnlijk nauwkeurig (geprint). Laatst had ik nog een neppe LM350K: wel functioneel, maar niet te gebruiken op 3A. 8)7

Check ook de weerstanden op het schema, volgens het schema zijn die 'fusible', en die zullen wel stuk zijn, net als de drivers voor de eindtransistoren. Je krijgt ook problemen als je eindtrap asymmetrisch doorgebrand is.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op 11 januari 2021 21:02:11 (14%)]

klopt kruimel,

Ik heb sowieso 1 fusible weerstand moeten vervangen.
Wat bedoel je met drivers?

Q401 en Q404?

Nee, Q412, 413, 414 en 415. Als zo een eindtransistor smelt dan wordt het meestal een kloddertje geleidend silicium, en dan krijgt de transistor die dat aan het aansturen is op zijn donder. Die zijn klein en meestal vrij snel dood onder zo een last. Ik vermoed dat de transistor links van de vervangen weerstand ook niet meer leeft.

PS Bij een foutje hebben we een edit knop:

PS2 Ik hoop hartstochtelijk voor je dat je Q401 en Q404 niet hoeft te vervangen. Ik geef je geen schijn van kans daar een echt exemplaar voor te vinden.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op 11 januari 2021 21:11:42 (17%)]

dank je kruimel,

ik ga nog een poging wagen en anders gaat tie op de vuilhoop.
tis jammer maar ik vermoed veel schade...

Zou ik niet weggooien, als je maar zorgt dat je de PCB niet vernaggelt met slecht soldeerwerk (en dat is wel een risico op pertinax) kan je dit soort apparaten vaak nog wel redden met iets modernere componenten. Je kunt hem verkopen als "bekend defect op rechter kanaal" en er zal vanzelf wel iemand opdoemen die er wat voor over heeft. Het is helemaal niet zo makkelijk om iets te kopen van een vergelijkbare kwaliteit zonder de beurs totaal om te keren. Het nieuw maken van alle hardware is helemaal niet zo makkelijk.

@Enrico12,
Je kan het volgende proberen:
Verwijder Q416 en Q417.
Meet de weerstand R432 en R433.
Deze moeten beiden 0,1Ω zijn.
Als dat in orde is, dan
Verbindt de basis- en emittorgaten van Q416 op de print.
Verbindt de basis- en emittorgaten van Q417 op de print.
Zet de versterker aan (met 100W veiligheidslamp) zonder luidspreker en zonder ingangssignaal.
Meet de spanning op het knooppunt van (oa) R432 en R433.
Is deze niet nul Volt (met een marge van enkele tientallen millivolts) dan is er iets mis met voorgaande componenten.
Als deze nul Volt is, dan zijn alle voorgaande componenten goed.
Je kan dan een ingangssignaal toevoeren en kijken of je dat ingangssignaal ook op het knooppunt van R432 en R433 ziet.
Als dit allemaal werkt dan zit je probleem in de eindtorren.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

hartelijk dank allemaal.Ik ga morgen weer verder zoeken ;)

Doe eerst de hamertest voor je de print kapot bakt, want anders ben je verder van huis. Als je nu ontdekt dat je transistors vals zijn (en dat verwacht ik wel) moet je toch eerst nieuwe kopen (of het ding in elk geval repareerbaar houden). Ik zou het wel jammer vinden als je zo een apparaat "kapot repareert".

Wat ohm pi zegt is overigens een goede methode. Je kunt overwegen om eerst te testen of Q412-15 (in afwezigheid van Q416-7) in het circuit een kortsluiting vormen. Als één van deze devices 0Ω geeft is hij waarschijnlijk al wel stuk. Dat hoef je dan niet meer te testen.

PS Mijn nummering gaat uit van het schema van pa3gws.

Uitrekenen van de trafo spanning met gelijkrichter doe je zo:

Uuit = Utop - Ugelijkrichter - U buffercondensator rimpel

Dat komt overeen met:

Utop = Ueff√2

Ugelijkrichter = 2 x diode spanning vaak dus 2 x 0,6 volt

U buffercondensator rimpel = vaak 1 a 2 volt. Wordt bepaald door de afgenomen stroom en de grootte van de buffercondensator en de frequentie. meestal 100Hz bij netvoedingen met dubbelzeijdige gelijrichting.

Het resultaat wordt dan:

Uuit = Ueff√2 - Ugelijkrichter - U buffercondensator rimpel

De verschillende transformator eigenschappen (ijzerverliezen, koperverliezen (en nog een paar voor deze toepassing minder belangrijke) zijn niet in deze berekening meegenomen. De Utop waarde van de spanning die uit de transformator komt zal daardoor in de meeste gevallen wat lager uitpakken.

In het geval van de TS wordt het dusP:

Ueff = 85 volt.
Ugelijkrichter = 2 x een si diode = 2 x 0,6 volt
U buffercondensator rimpel = ruwe schatt-ng = 2 Volt.

Uuit = Ueff√2 - 2 x 0,6 volt - U buffercondensator rimpel

Uuit = 85 x √2 - 1,2 volt - 2 Volt. =117 volt.

De door de TS gemeten waarden kloppen dus aardig. Dat het niet precies is komt door niet alle gegevens van de trafo, belastingsstroom enz helemaal goed bekend zijn.

pa3gws

Golden Member

Stuur een mail naar "hecdelft apestaartje ziggo.nl" die heeft nog heel veel n.o.s. en geen fake componenten.
Wie weet kan hij je verder helpen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Nou laten we eerst eens testen wat er stuk is in plaats van lukraak goede componenten plaatsen, anders helpen we straks ook een stel lastig te krijgen componenten naar de eeuwige jachtvelden. Op dit punt is nog niet eens bekend is wat de originele bron van de fout is. Transistoren blazen zichzelf gewoonlijk niet zomaar op, en als er bijvoorbeeld op de uitgangsbussen nog een draadje koper hangt blijf je waardevolle transistors offeren.

Nouja, de nul ohm gemeten torren zullen wel stuk zijn. Of ze zijn in-circuit gemeten en dat gaat hier niet. Maar als je 0 ohm meet, dan moet ie er toch uit. Eerst om nog een keer te meten en anders omdat ie stuk is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Semtexx

Golden Member

Deze oudere Sony's uit de ES reeks zijn even leuk als eenvoudig. De onderdelen of vervangende onderdelen met gelijke en betere specificaties zijn alom te krijgen. Ik zou hem zeker niet in de vuilbak deponeren, op eBay wordt zelfs voor kapotte exemplaren meer dan 60 euro geboden. Veel meer dan transistoren en fusible weerstanden heb ik er niet kapot aan gezien.

Ik heb ze geregeld gerepareerd. Meestal een of meerdere eindtorren en drivers kapot. De fusible weerstanden ook goed meten, vaak zijn die ook kapot of soms zelfs de oorzaak. Vaak zie je aan die weerstanden uiterlijk niets, maar zijn ze hoogohmig geworden of zelfs open.

De torren heb ik bij Reichelt gekocht; isc maakt ze nog. Ook met een vollasttest zijn die me niet om de oren gevlogen. Van de Chinese "plagiaten" in ieder geval de meest vertrouwenswaardige.

Na vervangen van torren met een 60-100W lamp in serie testen.
De lamp moet vrij snel uitgaan.

Nou mannen wat een hoop geweldige tips inmiddels gehad.

Ik ga vanavond een 115W lamp in serie met mijn 230V voeding maken.(heb geen 100w lamp maar wel een 40 en 75watt.Denk dat dat geen probleem zal zijn.)
En eerst Q416 en Q417 eruit solderen en meten zoals Ohm pi voorstelt.
Ik krijg een zeer donkerbruin vermoeden dat de tor(ren) roet in het eten gooien.
Ik heb 2 sets gekocht bij verschillende leveranciers.
Mogelijk zit er nu een defecte set in :S
Word vervolgd....

zojuist de torren Q416 en 417 eruit gesoldeerd en inderdaad de printbanen op het pertinax zuchten onder het geweld van de soldeerbout maar het is nog te doen...
Ik heb R432 en R433 eruit gesoldeerd maar zijn beide geen 0,1 ohm.
Ik meet op 1 ervan 0,23 ohm en op de andere 0,24 ohm.

Is dit verschil te groot??

Ik heb ook geen geijkte mulitmeter zal ik maar zeggen...

Met een doorsnee multimeter zijn metingen van zulke kleine weerstanden inderdaad met enig zout te nemen. Vooral het feit dat de beide gemeten waardes redelijk dicht bij elkaar vallen lijkt mij een goed teken. De exacte grootte is allicht minder relevant.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Je moet eerst de meetpennen ook tegen elkaar houden, om te kijken wat de weerstand van de meetsnoeren zelf is.
Die trek je van de gemeten waarde af. (goedkope meters zijn al niet erg goed in lage weerstandswaarden)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 12 januari 2021 19:13:15 schreef Enrico12:
Ik heb R432 en R433 eruit gesoldeerd maar zijn beide geen 0,1 ohm.
Ik meet op 1 ervan 0,23 ohm en op de andere 0,24 ohm.

Weerstanden zijn gelukkig goed. Een ervan zou uitgefikt kunnen zijn en dan is de weerstand oneindig, maar dat is hier niet het geval. Kan zijn dat de fabrikant op enig moment in het productieproces de waarde verhoogd heeft van 0,1Ω naar 0,2Ω of 0,25Ω. Is hier niet van belang. Gewoon de weerstanden terugzetten. De weerstanden had je er niet uit hoeven solderen. Je had de transistoren er al uitgehaald, dus één zijde van de weerstand (emittorzijde) was al open en liep nergens meer naar toe.

PS:
Voor een precieze meting van deze weerstanden moet je een vierpuntsmeting doen. Voor een go/nogo-meting is dat niet echt nodig en is de meting die je gedaan hebt helemaal prima.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

okay, spanning op knooppunt r432 en r433 nul volt als ik de versterker aanzet.Lamp dooft binnen 3 seconden.

Dus hoogstwaarschijnlijk de torren... hoe zou ik die kunnen testen?

pa3gws

Golden Member

In de diode stand van de meter of gewoon in het Ohm bereik er zal er eentje of misschien wel allebei vol in sluiting liggen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 12 januari 2021 20:13:32 schreef Enrico12:
[...]
Dus hoogstwaarschijnlijk de torren... hoe zou ik die kunnen testen?

Waarom vraag je dit? Dit was gisteren:

Op 11 januari 2021 20:26:36 schreef pa3gws:
Meet eens Ohms over collector en emitter van de eind torren.
[...]

Op 11 januari 2021 20:51:47 schreef Enrico12:
op beide 0 ohm.

Op 11 januari 2021 20:56:52 schreef Kruimel:
Dood... :'(

WHOOOEEOEOHHHOEOEWWAAAAHHHAAAA!!!!!

HIJ DOET HET _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

TOR Q416 was dus de boosdoener.
Deze nieuwe is dus waarschijnlijk een nepper..
Ik had 3 setjes besteld.
Uit welke set die is gekomen kan ik helaas niet meer achterhalen.

Ik heb de bias netjes op 5mv afgeregeld en hij speelt nu op lichte speakers.

Morgen de kamerboxen eens aansluiten.Dan moet hij echt werken...

Jongens,hartstikke bedankt,

Met name kruimel en Ohm pi voor de doorslag gevende tips.
Nogmaals bedankt!!