trafo en gelijkrichten


Nouja, de nul ohm gemeten torren zullen wel stuk zijn. Of ze zijn in-circuit gemeten en dat gaat hier niet. Maar als je 0 ohm meet, dan moet ie er toch uit. Eerst om nog een keer te meten en anders omdat ie stuk is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Semtexx

Golden Member

Deze oudere Sony's uit de ES reeks zijn even leuk als eenvoudig. De onderdelen of vervangende onderdelen met gelijke en betere specificaties zijn alom te krijgen. Ik zou hem zeker niet in de vuilbak deponeren, op eBay wordt zelfs voor kapotte exemplaren meer dan 60 euro geboden. Veel meer dan transistoren en fusible weerstanden heb ik er niet kapot aan gezien.

Ik heb ze geregeld gerepareerd. Meestal een of meerdere eindtorren en drivers kapot. De fusible weerstanden ook goed meten, vaak zijn die ook kapot of soms zelfs de oorzaak. Vaak zie je aan die weerstanden uiterlijk niets, maar zijn ze hoogohmig geworden of zelfs open.

De torren heb ik bij Reichelt gekocht; isc maakt ze nog. Ook met een vollasttest zijn die me niet om de oren gevlogen. Van de Chinese "plagiaten" in ieder geval de meest vertrouwenswaardige.

Na vervangen van torren met een 60-100W lamp in serie testen.
De lamp moet vrij snel uitgaan.

Nou mannen wat een hoop geweldige tips inmiddels gehad.

Ik ga vanavond een 115W lamp in serie met mijn 230V voeding maken.(heb geen 100w lamp maar wel een 40 en 75watt.Denk dat dat geen probleem zal zijn.)
En eerst Q416 en Q417 eruit solderen en meten zoals Ohm pi voorstelt.
Ik krijg een zeer donkerbruin vermoeden dat de tor(ren) roet in het eten gooien.
Ik heb 2 sets gekocht bij verschillende leveranciers.
Mogelijk zit er nu een defecte set in :S
Word vervolgd....

zojuist de torren Q416 en 417 eruit gesoldeerd en inderdaad de printbanen op het pertinax zuchten onder het geweld van de soldeerbout maar het is nog te doen...
Ik heb R432 en R433 eruit gesoldeerd maar zijn beide geen 0,1 ohm.
Ik meet op 1 ervan 0,23 ohm en op de andere 0,24 ohm.

Is dit verschil te groot??

Ik heb ook geen geijkte mulitmeter zal ik maar zeggen...

Met een doorsnee multimeter zijn metingen van zulke kleine weerstanden inderdaad met enig zout te nemen. Vooral het feit dat de beide gemeten waardes redelijk dicht bij elkaar vallen lijkt mij een goed teken. De exacte grootte is allicht minder relevant.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Je moet eerst de meetpennen ook tegen elkaar houden, om te kijken wat de weerstand van de meetsnoeren zelf is.
Die trek je van de gemeten waarde af. (goedkope meters zijn al niet erg goed in lage weerstandswaarden)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 12 januari 2021 19:13:15 schreef Enrico12:
Ik heb R432 en R433 eruit gesoldeerd maar zijn beide geen 0,1 ohm.
Ik meet op 1 ervan 0,23 ohm en op de andere 0,24 ohm.

Weerstanden zijn gelukkig goed. Een ervan zou uitgefikt kunnen zijn en dan is de weerstand oneindig, maar dat is hier niet het geval. Kan zijn dat de fabrikant op enig moment in het productieproces de waarde verhoogd heeft van 0,1Ω naar 0,2Ω of 0,25Ω. Is hier niet van belang. Gewoon de weerstanden terugzetten. De weerstanden had je er niet uit hoeven solderen. Je had de transistoren er al uitgehaald, dus één zijde van de weerstand (emittorzijde) was al open en liep nergens meer naar toe.

PS:
Voor een precieze meting van deze weerstanden moet je een vierpuntsmeting doen. Voor een go/nogo-meting is dat niet echt nodig en is de meting die je gedaan hebt helemaal prima.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

okay, spanning op knooppunt r432 en r433 nul volt als ik de versterker aanzet.Lamp dooft binnen 3 seconden.

Dus hoogstwaarschijnlijk de torren... hoe zou ik die kunnen testen?

pa3gws

Golden Member

In de diode stand van de meter of gewoon in het Ohm bereik er zal er eentje of misschien wel allebei vol in sluiting liggen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 12 januari 2021 20:13:32 schreef Enrico12:
[...]
Dus hoogstwaarschijnlijk de torren... hoe zou ik die kunnen testen?

Waarom vraag je dit? Dit was gisteren:

Op 11 januari 2021 20:26:36 schreef pa3gws:
Meet eens Ohms over collector en emitter van de eind torren.
[...]

Op 11 januari 2021 20:51:47 schreef Enrico12:
op beide 0 ohm.

Op 11 januari 2021 20:56:52 schreef Kruimel:
Dood... :'(

WHOOOEEOEOHHHOEOEWWAAAAHHHAAAA!!!!!

HIJ DOET HET _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

TOR Q416 was dus de boosdoener.
Deze nieuwe is dus waarschijnlijk een nepper..
Ik had 3 setjes besteld.
Uit welke set die is gekomen kan ik helaas niet meer achterhalen.

Ik heb de bias netjes op 5mv afgeregeld en hij speelt nu op lichte speakers.

Morgen de kamerboxen eens aansluiten.Dan moet hij echt werken...

Jongens,hartstikke bedankt,

Met name kruimel en Ohm pi voor de doorslag gevende tips.
Nogmaals bedankt!!

Van harte gefeliciteerd!

[Bericht gewijzigd door ohm pi op 12 januari 2021 21:42:17 (97%)]

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Op 12 januari 2021 21:26:30 schreef Enrico12:
WHOOOEEOEOHHHOEOEWWAAAAHHHAAAA!!!!!

HIJ DOET HET _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Gefeliciteerd! ;)

Ik had 3 setjes besteld.

Op 12 januari 2021 15:41:19 schreef Enrico12:
Ik heb 2 sets gekocht bij verschillende leveranciers.

Wat ging hier mis? :?

Morgen de kamerboxen eens aansluiten. Dan moet hij echt werken...

Ik weet niet of je dure luidsprekers hebt, maar ik heb toen ik voorheen eens een versterker wilde testen (in dit topic) een 1:11 weerstandsdeler gebouwd om op hoog vermogen te testen zonder de buren wakker te blazen en minder risico te lopen mijn boxen zomaar op te blazen bij een bezwijkende transistor:

De foto is niet bepaald mijn beste werk, maar het betreft hier dus 2x4,7Ω op een koelblok, met een tweetal 0,47Ω weerstanden in serie. De luidsprekers waren parallel aan de 0,47Ω weerstanden aangesloten. Dit was hard nodig, want zelfs met deze toevoeging was de geluidsdruk ruim voor ik het niveau van clippen bereikte onhandig hoog. Mijn trafo leverde onbelast "maar" 2x48V op de elco's. In principe hoef jij maar één weerstandsdeler te bouwen, want je hebt nog een onverdacht kanaal.

Het kan nog steeds dat je een ondermaatse transistor hebt gekregen, dus ik zou wel eerst testen. Een 5,2Ω last is niet 'worst case', maar komt meer in de richting dan een paar speelgoedboxen.

Bedankt voor de tip Kruimel,

Dan ga ik eerst maar eens wat oude jamo,s er aan slingeren en kijken wat het spulletje doet.
Ik heb nu niet de juiste componenten om de weerstanddeler te maken.

Zou zonde zijn als mijn Klipsch RP speakers eraan zouden gaan....

Semtexx

Golden Member

Ik heb een koelblok gemaakt met 4 stuks 4 Ohm 100W weerstanden erop; twee paar, met een middenaftakking.

Deze gebruik ik als dummyload voor gerepareerde versterkers. Door in het midden of aan het einde van beide serieweerstanden (per kanaal) aan te sluiten, kan ik een 4 of een 8 ohm luidspreker simuleren.

Ik geef een gerepareerde versterker meestal een kwartier goed van katoen met de dummyload voordat er goede boxen aangesloten worden. Overleeft hij dat, loopt het wel los.

pa3gws

Golden Member

Op 11 januari 2021 19:21:17 schreef Enrico12:
Ik ben al een tijdje de veroorzaker aan het zoeken maar dit word voor mij een ritje naar de audio reparateur vrees ik.
Jullie hulp is voor mij nu duidelijk dat ik het moet laten repareren.

Gefeliciteerd had je hem bijna laten repareren. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ja super mannen,

Heb hem eerst een kwartier op oude jamo,s langzaam steeds harder gezet en alles bleef heel.
Nu alles aangesloten op mijn goede boxen en het klinkt prima.

Heb ook nog even een IR scan foto gemaakt van het koelblok en de torren en zag links en rechts geen verschil in warmte.
Da,s ook weer een extra geruststelling.

Allemaal hartelijk dank!!!

Ook Fake transistoren kunnen wel een tijdje functioneren. Hopelijk voor je blijft het nu goed. Maar als er meer dingen een tik hebben gehad en 1 kanaal dan kan het wezen dat je een week later weer opnieuw kan beginnen.

Ook hier: dank voor de terugmelding, dat wordt erg op prijs gesteld.

Die infraroodfoto lijkt mij een goed idee, en een hele geruststelling.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

...maar is in feite totaal waardeloos. Een te kleine chip in de transistor dissipeert op dezelfde plek in het circuit evenveel vermogen en zal net zo zeer oplichten onder een IR camera, en toch bij een lagere stroom (of dissipatie) smelten. De temperatuur van de chip zelf zal je met een IR camera niet snel zien.

Het feit dat hij spanning en stroom tegelijk aan kon geeft aan dat hij in elk geval in een 'real life' belastingsscenario werkt, en dan zal hij dat morgen ook nog wel doen.

hoi kruimel,

Daar ben ik het volledig mee eens.
Wellicht ben je het met mij eens dat een algemene indruk van het warmtebeeld in ieder geval een indicatie geeft dat beide trappen op eenzelfde warmte output zitten.
Dat zegt idd niet veel behalve dan dat het vooralsnog goed lijkt te gaan.
Tuurlijk zal een slechte transistor nepper het niet lang volhouden.

Btw, wat is de functie van de veiligheidslamp die ik gemaakt heb om in serie met de voeding te zetten.
Het werkt perfect maar waar dient het precies voor? :?

pa3gws

Golden Member

Die dient als stroom begrenzing zodat er bij een defect niet de volle stroom kan lopen en daardoor de onderdelen weer uitfikken.
Met een lamp ertussen kan je vaak ook zien of er teveel stroom loopt geeft de lamp veel licht loopt er veel stroom. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

thanx pa3gws,

Dus de maximale stroom kan dan zo,n 2,3A zijn met een 11o watt lamp.

Slim :)

een 11o watt lamp.

maak daar maar 110 watt van

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord