DAB+ ontvangst

Omdat ik problemen ondervond bij de ontvangst van DAB+ signaal mailtje gestuurd naar bijgevoegd mail adres, hieronder de conversatie en nu de vraag:
Kan men op een of andere manier de sterkte van het signaal op bepaalde punten in huis opmeten of storingsbronnen opsporen en zo ja hoe.

infoNL@dabplus.be
Ik ondervind sinds vrijdag 8/1 probleem met de ontvangst on mijn radio Ruark DAB+
Het toestel staat al ongeveer 3 jaar op dezelfde plaats opgesteld en nooit problemen gehad tot nu, enkel als ik de antenne extra versterk ontvangst.
Toestel dichter bij het raam opgesteld en ontvangst prima, is er iets veranderd aan de signaalsterkte of zijn er werken gaande die dit mogelijk kunnen verklaren,

Bedankt voor uw bericht.

Op dit moment zijn er bij ons geen storingen bekend. Het zou inderdaad kunnen dat uw problemen werden veroorzaakt door een lokale stoorbron.

Wat deze storing veroorzaakt (heeft), kunnen wij jammer genoeg ook niet zeggen aangezien dit verschillende oorzaken kan hebben.

Ha Lualaba,

Kan je het radiootje niet op een ander plekje zetten is wel zo simpel maar of het gemakkelijk is dat is aan jou.
Meten is uiterst complex tenzij je stoorsignaal sterker is als je gewenste signaal.

Ik weet niet wat heb je in de toolbox :?
Als je een spectrum analyzer heb met een instelbare DWELL tijd dan zou je iets kunnen meten maar een en ander is afhankelijk van de amplitude.
Zo'n hoogfrequent signaal is wel analoog maar heeft een digitaal bericht ( de modulatie ) en dat is op een spectrum analyzer al heel moeilijk te volgen als nu de stoorbron hier nog eens net onder valt is er niets of nauwelijks iets te zien.
En een analyzer zonder DWELL zit er 9 van de 10 keer naast je kijkt rechts en er gebeurt links op het scherm iets en dat mis je dan :(
Een andere mogelijkheid is om de MER of na demodulatie de BER te meten.
Zoals je ziet het is uiterst complex kijk eens in je buurt is er niet iets wat je aangesloten heb op de dezelfde groep van je lichtnet waaruit de storing kan komen !
Dit kan je redelijk controleren door een en ander los te koppelen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 12 januari 2021 09:33:10 schreef Lualaba:
Kan men op een of andere manier de sterkte van het signaal op bepaalde punten in huis opmeten of storingsbronnen opsporen en zo ja hoe.

Eigenlijk alle DAB en DAB+ radio's hebben hier zelf een pagina voor in het menu.
Op zijn minst is er, zelfs in kleine radio's, altijd een ontvangst-indicatie ergens op het scherm.
Je kunt dus gewoon je radio ergens neerzetten en kijken hoe de BER (bit error rate) en/of signaalsterkte daar zijn.

e: Voorbeeld: hier heb ik de antenne van mijn radio losgemaakt; je ziet dan de sterkte afnemen en de BER toenemen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Akkoord ik kan mijn toestel neerzetten op een andere plaats met betere ontvangst maar daar gaat het me niet om, het toestel heeft ongeveer 3 jaar op dezelfde plaats goede ontvangst gegeven.
Is er misschien iets in de handel dat het signaal kan boosten (iets compact)

maartenbakker

Golden Member

Een antenneversterker, meestal in de vorm van een actieve antenne. Maar die kan ook de storing versterken en als ze een nieuwe flat hebben gebouwd in je signaalpad, kun je er ook niet altijd tegenop versterken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ha Lualaba,

Om op je tuner het signaal af te lezen daar zal je niet zoveel mee kunnen je ziet je storing niet |:(
Een versterker waarom :? je versterkt de storing net zo hard mee het gaat om de signaal/stoor verhouding.
Wat wel kan is afscherming gebruiken eens spelen met een stukje aluminium folie kan wonderen doen.

Ik heb best redelijk wat storingen bij de abonnees m.b.t. instraling op die manier kunnen opheffen stukje folie om de kabel op een kritisch punt en weg.
Maar ik kon de GSM 4G systeem niet uitschakelen jij kan misschien wel eens denken of er een nieuw apparaatje aangeschaft is omdat je aangeef dat het gewerkt heeft.
Aan de andere kant kan er ook iets tussen het straalpad geplaatst zijn een hoog gebouw afgerond ik noem waar wat.

Als je niet kan kijken wat er in je kanaal rommelt houd het snel op probeer de afscherming eens.

PS: ik zat een beetje dubbel met @maartenbakker maar de strekking is helder.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Krelis Vonketrekker

Golden Member

Selectiviteit is meestal de oorzaak, test eens met een coax cable parallel aan de antenne, en knip met een kniptang een stukje af, en kijk of de ontvangst beter wordt! (beging met 60 cm, en knip steeds 1 cm er af.)