ESC repareren.

Er is iemand met een ESC. Voor zover ik kan zien is het een versie voor een DC motor 180V, met een 210V veldwikkeling.

D'r zit een kapotte X2 papiercondensator in, maar ik denk niet dat dit de oorzaak is van de klacht ("hij doet het niet meer").

IK vermoed dat het trafo-plastic wat verkleurd is door wat binnenwerk van de condensator, ook dat denk ik niet dat het de werkelijke oorzaak is.

Ik ben niet goed in reparatie-dingen waar ik het schema d'r niet bij kan houden, dus ik gun de "opdracht" graag aan iemand hier die daar meer ervaring mee heeft.

Ik heb geen goede foto gekregen van het "controle printje" (met alle SMD stuff).
http://prive.bitwizard.nl/20210111_165754_s.jpg
http://prive.bitwizard.nl/20210111_165812_s.jpg
http://prive.bitwizard.nl/20210111_165840_s.jpg
http://prive.bitwizard.nl/20210111_165907_s.jpg
http://prive.bitwizard.nl/20210111_165932_s.jpg
http://prive.bitwizard.nl/20210111_165951_s.jpg
http://prive.bitwizard.nl/20210111_170023_s.jpg
http://prive.bitwizard.nl/20210111_170047_s.jpg
http://prive.bitwizard.nl/20210111_170058_s.jpg
http://prive.bitwizard.nl/20210111_170113_s.jpg
http://prive.bitwizard.nl/20210111_170151_s.jpg
http://prive.bitwizard.nl/20210111_170212_s.jpg
http://prive.bitwizard.nl/20210111_170223_s.jpg
http://prive.bitwizard.nl/20210111_170238_s.jpg
http://prive.bitwizard.nl/20210111_170257_s.jpg
http://prive.bitwizard.nl/20210111_170331_s.jpg
http://prive.bitwizard.nl/20210111_170404_s.jpg
http://prive.bitwizard.nl/20210111_170423_s.jpg
http://prive.bitwizard.nl/20210111_170509_s.jpg
http://prive.bitwizard.nl/20210111_170517_s.jpg
http://prive.bitwizard.nl/20210111_170522_s.jpg
http://prive.bitwizard.nl/20210111_170527_s.jpg
http://prive.bitwizard.nl/20210111_170536_s.jpg
http://prive.bitwizard.nl/20210111_170544_s.jpg

Als iemand met vertrouwen roept: Oh, die ken ik, dan is er ... kapot, dan wil ik het zelf nog wel proberen. Dus vandaar even hier ipv onder V&A. OOk is het hier makkelijker om alle fotos te laten zien.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik ken het ding niet, maar het ziet er niet bijzonder ingewikkeld uit. Mijn eerste ingeving zou zijn dat die condensator geklapt is en de zekering daardoor gesprongen; die zou ik eerst controleren en waarschijnlijk vervangen, en dan de voedingsspanningen gaan nameten.

Voor iets wat 2 DC uitgangen heeft, zie ik eigenlijk verbazend weinig grote halfgeleiders; ik had 2 gestuurde gelijkrichters verwacht, dus 2 diodes en 2 thyristors per uitgang.

Dat SMD printje bevat waarschijnlijk ook alleen een paar opamps en andere generieke componenten, maar tenzij de thyristors (?) stuk zijn, verwacht ik daar geen schade, eigenlijk.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik doe niet anders dan reparaties zonder schemas, vaak is het alleen een los PCB wat ik dus ook niet kan aanzetten. Wat ik dan doe is gewoon alle componenten testen. Maar dat lukt omdat ik heel goed desoldeer gereedschap heb en bijna elk component kan testen. (muv processors/geheugen en heel veelpotig digitaal spul waar je niet op een breadboard even een test schakeling voor kunt maken, daar zou ik eens iets voor moeten verzinnen)

De componenten op dat powerboard testen is geen probleem, daar zit zo te zien niks vreemds op. Een trafo kun je met een (echte) LCR meter testen (Hij moet ook Q kunnen meten) Maar je kunt bij een gewone trafo er ook gewoon even een diodebrug, elco en DC load aan hangen als test (of direct een weerstand en dan de AC stroom/spanning meten, en de temperatuur, ik had laatst een trafo die gewoon werkte (als hij niet te lang aanstond) maar onbelast al in een paar minuten 85 graden werd en 125 graden belast)

Het digitale deel kun jij vast beter maar in dit geval kun je waarschijnlijk ipv een motor een load aansluiten (of een motor natuurlijk) en dan aan het geheel meten. Wat ik doe is dan het ding aanzetten en dan datasheets erbij en kijken of ik rare dingen meet met de scoop. Dingen als runts of afwijkende spanningen. Als er data op een lijn staat dan is de kans groot dat die lijn goed is (het is/was tenslotte een werkend apparaat wat je niet meer hoeft te debuggen)

Maar dat kost wel tijd, je bent met wat pech zo 10-15 uur bezig (en soms 10 minuten), meestal gaat het bij mij dan om niet te vervangen apparatuur. Geen idee wat een FO kost maar volgens mij niet zo duur.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

3/4 geexplodeerde concensatoren zijn vaak toch wel een oorzaak voor "hij doet het niet meer".

Zo te zien ben je beter in foto's maken, dan in electronica repareren :)
Wel jammer dat je de print schoongemaakt hebt voordat je foto's gemaakt hebt, want daarmee wis je ook een heleboel indicaties van beschadigde componenten.

Het hele ding ziet er wel repareerbaar uit.

Daar zit zo'n typisch "Lenz" ceramische print op, waar de weerstanden staan opgedrukt, moeilijk te herstellen omdat je niet weet over welke weerstand het gaat.

LDmicro user.

Op 12 januari 2021 11:38:54 schreef Kortsluiting_Online:
Zo te zien ben je beter in foto's maken, dan in electronica repareren :)

En het zijn niet eens mijn fotos. IK heb de print nog niet eens hier. :-)

Op 12 januari 2021 12:01:37 schreef MGP:
Daar zit zo'n typisch "Lenz" ceramische print op,

Oh, wacht, Ik dacht dat er een witte bescherm-hoes om dat ding zat, maar jij denkt dat ie van wit keramisch materiaal is. Wow! nog nooit gezien.

Op 12 januari 2021 11:30:31 schreef fred101:
Geen idee wat een FO kost maar volgens mij niet zo duur.

Tja. Het is niet echt een FO, maar de fabrikant zegt hem niet te kunnen vervangen. Anderzijds het hele apparaat zal ook niet tienduizenden euros kosten en is wel gewoon te vervangen. (1e hit op google: 2K€ ex. Ah! 2e hit: 0.5K€) kortom, al snel niet de moeite waard om verder te zoeken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb eigenlijk nooit begrepen waarom Lenze dat doet; ik kan me niet voorstellen dat het goedkoper is dan een normale PCB, terwijl het voor de componenten die erop zitten toch niet nodig lijkt om een dergelijk materiaal te gebruiken. Weerstanden zijn dusdanig goedkoop dat je daar ook nauwelijks iets bespaart. Wellicht zal het reverse-engineering iets moeilijker maken, maar die opgedampte weerstanden zijn ook gewoon te meten, dus dat lijkt me ook een marginaal voordeel. Zouden ze dit alleen doen omdat de weerstanden gemakkelijk laser-trimmable zijn?

Als dat board stuk is, is het wellicht einde oefening, en ik verwacht dat je binnen een half uurtje wel kunt vaststellen of dat het geval is. Eigenlijk verwacht ik dat het ding gewoon werkt zonder die cap en met een nieuwe zekering.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dat is waarschijnlijk al een oudje, maar je bespaarde er toch flink wat plaats mee.
Hier een paar foto's voor diegenen die dat nog niet gezien hebben, die printjes hou ik als documentatie.

e:/ dat printje met stukken afgebroken is trouwens dubbelzijdig uitgevoerd.

e2:/ toch veel laser getrimde weerstanden te zien zoals je zei (foto3).

LDmicro user.

Op 12 januari 2021 14:17:19 schreef MGP:
e2:/ toch veel laser getrimde weerstanden te zien zoals je zei (foto3).

Je weet natuurlijk niet of die getrimd worden om binnen 5% 1k te worden of dat ze de boel trimmen om zeg de offset van een opamp weg te trimmen (i.e. waar je vantevoren niet weet wat de target-waarde is).

@HD13: Dank voor de tip: Ik ga de condensator vervangen, zekering controleren en als dat het niet oplost, dan adviseer ik dat ding als vervanger.

Dank voor de hulp allemaal!

[Bericht gewijzigd door rew op 12 januari 2021 22:50:06 (20%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
vergeten

Golden Member

Op 12 januari 2021 10:55:10 schreef rew:
Er is iemand met een ESC. Voor zover ik kan zien is het een versie voor een DC motor 180V, met een 210V veldwikkeling.

D'r zit een kapotte X2 papiercondensator in, maar ik denk niet dat dit de oorzaak is van de klacht ("hij doet het niet meer").

Kapotte condensator????.... pardon dat was een RIFA bom!
Kan toch best de reden zijn dat hij het niet meer doet :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Volgens mij zit ie als "ontstoring" over de net-aansluiting. Zonder zou ie het ook moeten doen (maar wat meer storen naar apparaten in de omgeving). Maar goed. Hij zou vandaag op mijn kantoor kunnen aankomen, anders morgen. Dan kan ik nameten of mijn theorie "alleen ontstoring" klopt.

@HD13: Is ook de aansluitvolgorde "standaard"? Ik heb van de kapotte niet echt een aansluitschema en jou voorgestelde vervanger wel. Verwacht je dat het 1:1 gaat overeenkomen?

@hieronder: Muchos gratias!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@HD13: Is ook de aansluitvolgorde "standaard"? Ik heb van de kapotte niet echt een aansluitschema en jou voorgestelde vervanger wel. Verwacht je dat het 1:1 gaat overeenkomen?

Manual even vergelijken misschien ?
http://www.lenze.org.ua/pdf/530_Speed_controllers_1202_EN.pdf

Zeker even controleren of jouw regelaar hiermee overeen komt, lijkt er wel verdacht veel op.

Ik had dit topic wat genegeerd omdat ik niet weet wat een ESC is. Ik wil er dan even vriendelijk op wijzen dat afkortingen zeker in titels niet handig is. Ikzelf probeer zo min mogelijk afkortingen te gebruiken omdat omdat de meeste uit vakjargon vandaan komen en vaak erg onbekend zijn zelfs bij andere vakmensen.

Uiteindelijk weet ik nu wel wat ESC is.
https://www.escardio.org/

Ik dacht dat het een snelheid regeling voor motoren was. (electronic speed control)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch
Sine

Moderator

Ik gok dat benleentje ook al op die uitleg van die DLA gekomen was.

(een DLA is overigens een Drie Letter Afkorting, niet de Defense Logistics Agency)

Ik heb hem binnen. Wat gemeten (in circuit):
* 5 diodes: maagdelijk: 526mV in doorlaat, OL in sper.
* een bruin-zwart-zwart-goud-bruin weerstand: 10.4 Ohm (waarvan 0.3 van m'n meetsnoeren en offset in de meter)
* fuse: 0. (na correctie)
* br3: (weerstandscode: <zwart>) 0.
* een VDR R109: 293 ohm.
* Twee 110k weerstanden R13 en R104: 55k Ohm. Ze lijken parallel te staan, mogelijk via BR3.
* De lompe R112: 0.1 Ohm (na correctie). Er staat R068 op.

Dan: De grote (TO220) halfgeleiders zijn TYN816. https://www.st.com/resource/en/datasheet/tyn816.pdf (Het "link invoegen" dacht ik voor het eerst te gebruiken ipv het met de hand in te typen. selecteer text om link van te maken, link toevoegen. paste: natuurlijk niet meer de URL die ik net eerder had geselecteerd. Tab wisselen om URL te copieren, ok terug naar de CO tab: popup met Wat is de URL? weg. En dan herhaalt de procedure zich... :-( )

De RIFA hangt over de middelste poot van beide halfgeleiders.
Ik ga een nieuwe condensator bestellen. Of misschien eerst eens neuzen wat ik heb liggen.

update: 100nF 400V gevonden, en 220nF X2. Toch maar even een echte bestellen.

Edit: Aaargh! De keuze gaat tussen de enige met 20mm pitch: 275 volt papier met metaal, of een 310V exemplaar wat maar 15mm pitch heeft.

[Bericht gewijzigd door rew op 15 januari 2021 11:38:29 (13%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/