3fasen motor op 230v

Hallo allen,

Ik zit me rot te puzzelen over het omdraaien van de draairichting bij de volgende aansluiting.
Ik heb een motor met drie spoelen waarvan er een onderbroken is met een centrifugaal schakelaar, hier zit ook de start condensator op aangesloten.
Tussen U1 en V1 even als Z2 en U2 zit een brug, in het rood het ik de spoelen er tussen getekend.
zie tekening (ps in paint gemaakt bij gebrek aan ander equipment)

Ik zie even door de bomen het bos niet meer hoe ik de draairichting verander..... Al moet ik er ook bij zeggen elektro is voor mij al weer een poosje terug.

Make it idiot proof, and somebody makes a better idiot.

De twee plaatjes die er nu zitten getekend als de zwarte verbindingen allebei 90° draaien. Dus 1 plaatje van U1 naar Z2 en de andere V1 naar U2. En dan rechts de fase aansluiting L op U2. Daarom zitten de plaatjes daar ook om makkelijk van draairichting te veranderen.

Overigens is dit een enkel fase motor met maar 2 wikkelingen. De centrifugaal schakelaar onderbreekt enkel de start condensator.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dat is GEEN 3 fase motor, maar een 1 fase met hulpwikkeling.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Bedankt voor het snelle antwoord, ik ga het morgenvroeg eens zo aansluiten als gezegd. nogmaals bedankt!

Toeternietoe heeft gelijk. er zijn maar twee wikkelingen als de hulpwikkeling na het starten onderbroken wordt. Dus dan verwacht ik niet dat je schema klopt, en dan kan je daarop ookniet baseren hoe je het moet gaan aansluiten.

Sorry. Ik las alle rode lijnen in dat schema als "een spoel" en met drie rode lijnen kon dat niet kloppen. Vers in de ochtend: Jep twee spoelen (en een centrifugaalschakelaar) en inderdaad door de doorverbindingen te draaien draai je 1 spoel om.

[Bericht gewijzigd door rew op 13 januari 2021 09:43:34 (36%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 12 januari 2021 22:58:05 schreef rew:
Toeternietoe heeft gelijk. er zijn maar twee wikkelingen als de hulpwikkeling na het starten onderbroken wordt. Dus dan verwacht ik niet dat je schema klopt, en dan kan je daarop ookniet baseren hoe je het moet gaan aansluiten.

Nee, de hulpwikkeling wordt na starten niet afgeschakeld, beide wikkelingen blijven in bedrijf. Door de centrifugaalschakelaar wordt 1 condensator afgeschakelt.
Bij start staan de 2 condensatoren parallen , is hoge capaciteit, dan heb je meer aanloopkoppel.

De truc voor omkeren van de draairichting is dat je 1 van de 2 spoelen omkeert.
Benleentje heeft dat uitgezocht, en als je het weet is het niet moeilijk.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Bedankt allen, stofzuiger werkt nu naar behoren op 230v _/-\o_