Siemens koel-vriescombinatie KI38LA50/03

Goede dag allemaal

Genoemde koel-vriescombinatie KI38LA50/03 regelt de temperatuur niet meer goed.
De compressor gaat aan als de temperatuur in de vriezer net boven de nul is gekomen, de temperatuur in het koelgedeelte is dan ook boven de ingestelde waarde van +5 C. De vriezer gaat dan naar -30 C en het koelgedeelte bereikt de ingestelde waarde. Dan schakelt de compressor uit, maar ik weet niet waarop. Pas als de vriezer is ontdooit slaat de compressor weer aan.
Voor het koelgedeelte is hiermee te leven, maar de vriezer kan zo niet worden gebruikt.
De monteur heeft de elektronische regeleenheid vervangen, maar dit heeft niets opgeleverd, hoogstens dat de genoemde temperaturen nu iets anders liggen. We kregen garantie (mondeling) dat dit de oplossing was, dus ik neem aan dat ze die weer terug nemen, kost € 220.
Combinatie is ingebouwd.
Iemand een idee voordat ik meer geld uit ga geven?

Wat is de duty cycle? Hoe lang ligt hij uit en hoe lang draait hij? Is dit consistent?
Geen sensor die vervangen kan worden (ingeschuimd). Die sneuvelen helaas al eens .
Wat is de temperatuur in de ruimte waar hij staat?
Heeft hij werkelijk de print vervangen?
Als er garantie is sowieso laten terug komen. Je kan het nu eenmaal niet altijd bij het rechte eind hebben. Er moet een kans zijn tot rechtzetting.

[Bericht gewijzigd door EricN op woensdag 13 januari 2021 22:48:24 (22%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Duty cycle heb ik niet gemeten. De motor loopt nu ongeveer 2 uur en de temperatuur in het vriesgedeelte is nu -28C, zal dus zo wel afslaan. Het duurt een paar uur voor alles tot 0C is opgewarmd en dan aat hij weer aan.
De temperatuur waar hij staat is 20 C.Hij heeft echt de regeleenheid vervangen. Daar heb ik ook al naar gekeken, niets op te zien, alle soldeerverbindingen zijn in orde. Er komt 220V op i.v.m. de lamp en de aan/uit schakelaar en connector op naar een andere print, waarschijnlijk achterop.De garantie dat het probleem is opgelost is niet van Siemens, maar van de reparatuur! Komt morgen weer terug.

Nog even een update: temperatuur in koelgedeelte nu op -2C, instelling staat op +5C. Temperatuur hoger ingesteld en nu slaat hij af.

En nog een toevoeging: ik noem het een koel-vries combinatie, maar het is een koelkast met een ingebouwd vriesdeel, dus maar een deur.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

En nog een vraag: is vriezertje leeg?? Dan is temperatuur zowizo niet stabiel. Maar meet eens met een thermometer in glas water in koelgedeelte. Maar net zoals EricN zegt kan de ingeschuimde sensor wezen...

[Bericht gewijzigd door smd op donderdag 14 januari 2021 19:53:48 (28%)

De vriezer is leeg. De temperaturen zijn met een max/min thermometer gemeten. Vandaag één volle opwarm cyclus doorlopen:

compressor uit bij
vriesdeel -23C
koeldeel +2C

compressor aan na ca. 4 uur
vriesdeel -6C
koeldeel +10C

Er lag nu wel wat in de vriezer, dat verklaart waarschijnlijk de -6C. Compressor zou dan starten door de temperatuur in het koelgedeelte.
Hier een foto van een klepje in het koelgedeelte, zit waarschijnlijk de sensor achter. Ga dat morgen zien.

Dat is 1 VD sensoren. als het goed is, kijk je even bij de electronica en komen er 2 NTC draden op. 1 zit achter luikje ander zit midden in verdamper. Zorg dat je vriezer vol is en temperatuur is veel stabieler en draait dan veel minder.. Tevens hoe lang is de compressor uit alvorens deze lang draait??

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Zoals reeds eerder geschreven staat de compressor ca. 4 uur uit. Ook met een heel volle vriezer warmt die op tot boven het vriespunt, duurt misschien wat langer!
Monteur vanochtend geweest, andere en de eerste had niet doorgegeven wat hij had gedaan! Oude regelunit komt weer terug en hij gaat de sensor achter dat luikje vervangen. Moet eerst contact opnemen met Siemens want die komt niet voor in hun lijst met onderdelen op internet.
Deelt Siemens wel hun ervaring met een door hen geadvieseerde reparateur?
Volgende week verder.

Als er drie NTC's in het apparaat zitten, kan dan één van de anderen (dus degenen die niet in achter het luikje zitten) hetzelfde verschijnsel veroorzaken?

De verdampersensor sneuvelt meestal. Ik ben dus sceptisch over de probeersels. el vreemd dat ze blijven proberen zonder echte vaststellingen of metingen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ben er ook een beetje sceptisch over... Alles wijst op de verdamper sensor IDD.. En ben benieuwd of Siemens die vervangt... ( Ik wel!!)

Bedankt voor het sturen van het Customer Service Test Programme, zou de reparateur toch moeten kennen!. Ga het morgen gelijk proberen!

Heb zojuist de test uitgevoerd:

8C: groene LED knippert
6C: ventilator in koelruimte loopt
5C: verlichting in koelkast gaat zwak branden
4C: compressor gaat draaien, dus niet "Refrigerator compartment
heater is actuated"
2C: wordt overgeslagen

Na 5 min. start de compressor.

Bij 4C gebeurt er dus wat anders, ligt dat aan het type van de koelkast of is dit een teken dat er iets mis is?
De sensoren zouden dus allemaal goed zijn en de rest van de test geeft dan aan dat alles goed is. Wat veroorzaakt dan het probleem????

Het is maar een rudimentaire test die kijkt of de waarden binnen tolerantie vallen. Moest er een sensor dood zijn had hij een melding gegeven. Sterk afwijkend kan hij helaas niet "zien". Er gaat een weerstandstest moeten gebeuren. Vandaar dat ik de tabel er bij gedaan heb.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Heb je terwijl de 8gr led knipperde op de super toets gedrukt?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Electronica meet alleen in de test of er "Iets" qua NTC aanhangt, of het werkt?? Denk dat onze ervaring genoeg is van ericN en mij