[BE] Regel Terugdraaiende teller vernietigd door grondwettelijk hof

Dit topic is gesloten

Vandaar de weerstand tegen 'slimme' meters van de privacy- en stralingwappies.

In BE zijn er nog 470 000 bezitters van zonnepanelen met een terugdraaiende Ferrarismeter, vooral oudere installaties.

LDmicro user.

Op 15 januari 2021 18:34:52 schreef big_fat_mama:
[...]

De politici klapten over centen, niet over electrotechniek. Helaas hebben ze zelfs daar een stevige miskleun bedacht, waarvoor ze nu zijn teruggefloten.

Just, en vraag me dan ook af wat dit topic met techniek te maken heeft.
de Nederlandse regering heeft vandaag ook een schok gekregen :-), en de ALS ging eruit..

Op 15 januari 2021 18:34:52 schreef big_fat_mama:
[...]

Ook: een wijs mens luistert sowieso niet naar politici.

soms wel, maar als ze voor de zoveelste keer het gouden kalf (of het gouden zonnepaneel..)beloven, vooral niet.

en dit alles is maar en deeltje van de grote "scam". Je kan moeilijk geloven dat dit allemaal per ongeluk zo verloopt:
- in een periode van 8 jaar worden de goedkopere nachttarieven afgeschaft
- bovendien komt er een piekbelasting gebaseerd op je maximale verbruikte piekvermogen (dank u digitale teller). Als iedereen een elektrische auto koopt kan het net de belasting niet meer aan als iedereen tussen 17 en 18 u thuis komt en begint te laden bijvoorbeeld... dus:
https://www.vreg.be/nl/toekomst-nettarieven-capaciteitstarief

Ik hoop dat ze de parlementsgebouwen in BE beter beveiligd hebben dan het Capitool... Sommigen staan al aardig roodgloeiend geloof ik :-)

Jongens, neem een biertje en een hobby.

[Bericht gewijzigd door flipflop op vrijdag 15 januari 2021 20:08:26 (14%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 15 januari 2021 20:04:37 schreef kombucha:
- bovendien komt er een piekbelasting gebaseerd op je maximale verbruikte piekvermogen (dank u digitale teller).

Toch een thuisaccu? Als de piekbelasting hoog genoeg wordt, is het lonend.
Ik denk dat ik maar aandeeltjes in Lithiummijnen ga kopen. De Belgische regering is daar al vast mee begonnen.

eSe

Honourable Member

Ja, dit allemaal potdorie, en dan zijn er ook nog die roekeloze Nederlanders :-)

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01/15/roekeloze-visser-riskeert-mons…

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
mvdk

Golden Member

Maar dat is toch mooi, zo'n gemeten piektarief?
Ik ben over het algemeen een zwartkijker, maar dit klinkt rechtvaardig.
Waarom zou iemand die het net over de gehele dag gelijkelig belast, moeten meebetalen aan verzwaring van dat net, als hij geen veroorzaker van de noodzaak daartoe is?
In NL hebben we al jaren een capaciteitstarief, ook wel vastrecht genoemd. Ook voor de kleinere aansluitingen, 1x35 of 3x25 betaal je vastrecht, het basisvastrecht. Maar het maakt een verschil voor de netbeheerder of je af en toe je volle capaciteit benut, of dat je over de gehele dag maar 2,5Amp trekt. Met die digitale meter zullen er mensen zijn die er nadeel van hebben, en zij die er voordeel van hebben. Dat het omgekeerd zal zijn met de situatie die we nu hebben is duidelijk. Maar het is wel eerlijker.

En ja, de bezitters van e-auto's zullen het een beetje merken. Aan de andere kant, zoals ik het lees, zit er nu in de kWh tarieven óók een beetje netkosten verwerkt. Als het goed is, gaat dat er (minstens deels) uit.
Het is niet zo, dat als je één keertje je max trekt, dat dat dan je jaartarief netkosten word. Het word gemiddeld over 12 maanden.

Op 15 januari 2021 18:42:03 schreef evelo:
De monteurs die digitale meters plaatsen zullen geen koffietje aangeboden krijgen door die pv-eigenaars..

Logisch. Als die de meter komt wisselen is de elektra uit en kan je helemaal geen koffie maken.

Ik hoorde vandaag op de Vlaamse radio dat verzet tegen de digitale meter niet zal werken. Ze komen desnoods met een dwangbevel en politieversterking.

mvdk

Golden Member

En een monteur uit de regio 200km verder..

Edit: uit deze link: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01/15/roekeloze-visser-riskeert-mons…
Volgens de procureur heeft de visser verschillende waarschuwingen genegeerd en is hij toch in de buurt van de kabel gaan varen. "Uit alle gegevens blijkt dat het gaat om opzettelijke beschadiging."

Dan hoop ik toch voor de kabeleigenaar dat de kabel op diepte lag, en in de breedte ook niet meer dan 2 mtr afwijkend.
Ik heb wat keren aanwijzingen moeten geven, en betrokkenen waren nooit blij met die regel van 2 - 2,5 meter.

Edit2: voor onderzeese kabels zullen er mogelijks andere maatvoeringen bestaan, breder kabelbed enzo, maar je kan niet de hele Noordzee claimen.

[Bericht gewijzigd door mvdk op vrijdag 15 januari 2021 21:46:19 (11%)

nou , ik kom ook nog bij mensen die nog een ferraris meter hebben en absoluut geen slimme of andere meter willen. dat zijn vooral 65+ mensen die bang zijn door het nieuws in het begin van de uitrol. voordeel is als niet iedereen om is, ze nog niet de volle functies van die spionage meters kunnen benutten, geen 1:1 terugdraaiende meter met panelen meer en dat piektarief vergeet ook maar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Vorige maand kreeg ik plots een schrijven van de netwerkbeheerder dat er een slimme meter geplaatst werd in een pand dat verhuurd wordt.
Ter plaatse gaan kijken en inderdaad een batterij van 10 kWh tellers (bakeliete bakken uit de jaren 1960) en ééntje was vervangen door een nieuwe.

Ikzelf heb in ieder geval geen omwisseling aangevraagd.
Op aanvraag van de huurder ? Geen idee.
Mogelijks op initiatief van de netwerkbeheerder in geval van betalingsproblemen en plaatsing van een budget meter.

@testman: als mensen niet terugleveren kunnen ze voorlopig niet gedwongen worden om de ferrarismeter af te staan. Dat kan alleen als het betreffende type wordt afgekeurd. Dan krijgen ze sowieso een digitale meter.

Op 15 januari 2021 15:59:47 schreef john ross: de Vlaamse idiote ministers wel een pak eletriek aan woekerprijzen die ze in de volgende zomer gratis teruggeven. Waarom niet hé? De grote massa( gewone werkmensen) zal het toch betalen.

Uiteraard gaan wij dat betalen, wie had je anders gedacht?

Als Paul Magnette (toevallig geen Vlaams minister, doet er echter weinig toe in deze context) elke gepensioneerde een luxeleventje belooft en daarmee 300.000 voorkeurstemmen krijgt terwijl iedereen weet dit dat fabels zijn, moet je dat die man dan kwalijk nemen?

Dit is een inherente eigenschap van onze democratie, een minister moet nu eenmaal populaire maatregelingen voorstellen om verkozen te worden die nooit gerealiseerd kunnen worden zonder dramatische gevolgen. Zo werkt een democratie nu eenmaal. En dat loop nu en dan verkeerd af, Rutte in NL weet dat sinds gisteren maar al te goed :D.

Waarom denk jij dat Chinezen nu zeggen 'Kijk eens wat die Westerse democratieën er daar van bakken, dat systeem werkt gewoonweg niet'

Ik denk dat ik maar aandeeltjes in Lithiummijnen ga kopen.

Lithium gaat niet de oplossing brengen. Zie https://ambri.com/

ze hebben de spelregels veranderd, vervanging door digitale meters is vanaf nu straat per straat, zonder uitzonderingen.

New beetle,

Beetje communistisch gezind? De Duitse democratie op gebied van zonne-energie werkt wel. Wat zeggen de Chinezen daarover?

Sine

Moderator

De Duitsers weten dan ook niet meer waar ze met de energie naartoe moeten.

Als het een beetje zonnig is MOET men energie kwijt, en dat gaat dan naar het buitenland ... aan negatieve prijzen (ofwel, je krijgt geld als je energie weet te verbruiken) En dat kan oplopen tot 100+ euro / MWh.

Op 16 januari 2021 12:37:40 schreef deKees:
[...]

Lithium gaat niet de oplossing brengen. Zie https://ambri.com/

Interessant, maar hoe plaats ik dit tussen alle andere nieuwe batterijen die de wereld gaan revolutioneren?

Continu op 500 graden houden lijkt me best wat energie kosten als je NIET elke 2 dagen de accu leegtrekt.

Er is wel wat energie-verlies natuurlijk, maar volgens mij valt dat wel mee. Het gaat om batterijen met de afmetingen van een zee-container, en die kun je redelijk makkelijk isoleren.

Het grote voordeel (tov lithium) is dat ze gemaakt kunnen worden met goedkope materialen, en dat ze niet slijten.

Maar voor thuisgebruik wellicht niet interessant, al komt daar misschien ook een oplossing voor. :)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 14 januari 2021 16:55:52 schreef john ross:
Aan alle leden van dit forum:

Tengevolge van pas verschenen artikel:
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210114_95018069

Zitten er hier knappe koppen die het mogelijk achten om een of andere “sturing” te kunnen maken zodat de output op het net gelijk loopt volgens je verbruik en opgewekte elektriciteit van je pv installatie zodat het op het einde van de dag een nul-operatie uitkomt?
Beetje kort door de bocht maar weet niet echt hoe exact te formuleren.

Mvg

Op het einde van de dag, dan snijd je net zo goed in je vingers. Wat gaat er gebeuren? Ze gaan verrekenen hoeveel kWh je aan het net levert. Omdat er dan een grote productie is, soms hoger als het verbruik, gaat die een heel klein bedrag opleveren. Zodra je van het net afneemt gaan ze berekenen hoeveel kWh je afneemt aan de op dat ogenblik geldende hogere prijs.

Zelf verbruiken of minder panelen leggen.

Er gaan ook stemmen op dat je een producent bent van elektriciteit en dat je daar een BTW nummer moet voor nemen. Heb je in 1 keer een bijberoep.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 15 januari 2021 17:20:59 schreef big_fat_mama:
Daar gaat het allemaal niet om.

Het gaat erom dat de (Vlaamse) overheid toezeggingen heeft gedaan; op grond van die toezeggingen hebben nogal wat mensen flinke investeringen gedaan, en nu trekt de overheid - gedwongen door de rechtbank - die toezeggingen terug. Waarmee de investeringen op slag verlieslatend worden.

De Vlaamse overheid bekent trouwens schuld, ze is opvallend snel in het aanbieden van een compensatieregeling. Waarvan de details weliswaar nog in te vullen blijven.

Midden 2019 werd de beslissing genomen. Midden 2019 maakte de VREG en federale regering bekend dat de steun illegaal was en dat ze een procedure aanhangig gingen maken bij het grondwettelijk hof. 24/6/2019 maakte de VRT hier al een item over. 28 juli 2020 waarschuwde Test Aankoop dat het een gok was om op die voorwaarden panelen te leggen. Wie het toch deed heeft een lotje in de loterij gekocht en spijtig genoeg niet gewonnen.

Als ik dan in reportages hoor dat er bij zijn die het spijtig vinden dat de PV installatie, om hun zwembad te verwarmen, niet meer gesubsidieerd wordt. Dan kan ik dat niet plaatsen. Moet de gemeenschap opdraaien voor iets wat pure luxe is?

Subsidies zijn trouwens iets wat de markt scheef trekt. Kijk het maar na. Zodra dat isolatie gesubsidieerd wordt, stijgt de prijs. De leverancier pakt gewoon minstens de helft van de subsidie als extra winst.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Er gaan ook stemmen op dat je een producent bent van elektriciteit en dat je daar een BTW nummer moet voor nemen.

Het kan wel zijn dat er zo gekrijt wordt, maar dat is dan zever in paxkes. Men kan als handelaar (v/m/?) geklasseerd worden op basis van een bepaalde activiteit; niet echter op basis van de aanwezige infrastructuur.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
GJ_

Moderator

Intussen is het toch al dunne raakvlak met elektronica wel erg ver te zoeken in dit topic.

Dit topic is gesloten