op zoek naar een niet reparatiegevoelige wasmachine die goed tegen vocht kan

Hallo Allen,

Een indirecte reparatievraag. Ik ben op zoek naar een nieuwe wasmachine, met als eisen: moet overleven in een extreem vochtige ruimte (hele stukken van de buitenkant van m'n huidige machine zijn weggeroest), zo min mogelijk points of failure (sensors en digitale sturingen die makkelijk stuk kunnen gaan), budget zo tussen de 500/700 euro.

In het kort de AK-47 onder de huidige wasmachines. Dus niet puur design en extreme features, maar gewoon super functioneel en zeer degelijk.

Heeft iemand die veel met wasmachines werkt een suggestie voor een nu verkrijgbare machine die aan de bovenstaande eisen voldoet op basis van reparatie ervaringen uit de praktijk?

Alvast bedankt voor alle suggesties!

Met vriendelijke groet,
Rick

Waar wordt de machine wel opgesteld?
Welkeen had je vroeger dan?

Veel degelijke machines zal je tegenwoordig niet meer vinden, helaas

[Bericht gewijzigd door fabrice op zaterdag 16 januari 2021 15:51:31 (36%)

PE9SMS

Special Member

This signature is intentionally left blank.
Schimanski

Golden Member

Beschikbaar budget en gestelde eisen gaan niet samen ;)

Een prof. Miele met RVS behuizing (je ziet ze wel op campings) heb je niet voor dat geld.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Op 16 januari 2021 15:53:10 schreef Schimanski:
Beschikbaar budget en gestelde eisen gaan niet samen ;)

Onzin, kan nog wel goedkoper, voor 50 euro ben je wel klaar.

Keurig verzinkt, roest niet. Kan je zelfs buiten laten staan. Geen sensoren, weinig features en zeker geen digitale sturing...

Deze wasmachine lijkt al wel een jaar of 30 mee te gaan:
https://i.pinimg.com/474x/8e/f2/17/8ef217dbcee5db23b645f434c9a6be76.jpg

En dan kun je daar zelfs nog wel een droger bij krijgen. Op deze afbeelding zie je een droger van een jaar of 60 denk ik.
https://camperhuub.files.wordpress.com/2018/12/Afbeeldingwassen.jpg

bprosman

Golden Member

Kan je zelfs buiten laten staan.

Volgens mij mag je (zelfs) een vrouw 's-nachts niet buiten laten staan :+
En qua onderhoud zijn die wel duurder dan 50 Euro.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Moet je eens kijken wat die dingen kosten als je er vanaf wilt!

Op 16 januari 2021 16:00:18 schreef bprosman:
[...]
Volgens mij mag je (zelfs) een vrouw 's-nachts niet buiten laten staan :+

Tsja, misschien moet je die 's nachts dan maar binnen halen.

Op 16 januari 2021 16:02:33 schreef DJSmiley:
Moet je eens kijken wat die dingen kosten als je er vanaf wilt!

Is daar geen tweedehands markt voor?

[Bericht gewijzigd door Mrtn1988 op zaterdag 16 januari 2021 16:07:23 (35%)

Op 16 januari 2021 15:58:55 schreef Mrtn1988:
[...] Geen sensoren, weinig features en zeker geen digitale sturing...

nog niet zo zeker van.

Hé, ik heb het over het gereedschap, niet over de bediening!

Volgens mij als je een ak47 afbeult als je wasmachine gaat die ook begeven. Een aparaat dient gebruikt te worden waar die voor dient. Zelfs professionele toestellen gaan stuk door vocht.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Sine

Moderator

Eeeh, heren waswijven ... dit is NIET het koffie hoekje ..

Ok, duidelijk. Wat ik zoek kan dus niet (ik hoopte een beetje op een RVS middenmoter, maar zo iets bestaat dus niet) :)

Laat ik de vraag anders stellen:

Als ik op mediamarkt.nl zoek op populaire wasmachines zie ik op de eerste pagina dingen als:

beko
samsung
siemens
bosch
whirlpool
ok.
miele
aeg
sharp
lg

mijn redenatie (als leek):
beko, ok., sharp : te goedkoop dus rotzooi
samsung, whirlpool,lg : te veel rare frutsels gaat snel kapot
miele: goed maar te duur
siemens, bosch, aeg: goede middenmoters

Ik heb op dit moment een siemens en neig naar iets dergelijks (siemens of bosch) omdat het in het budget valt en voor mijn gevoel redelijk goed is.

Klopt deze redenatie een beetje, of zijn er bepaalde merken/types die er op dit moment echt positief uitspringen, en zo ja welke?

waar staat de machine wel opgesteld?

Op 16 januari 2021 17:00:15 schreef fabrice:
waar staat de machine wel opgesteld?

In de badkamer (is helaas de enige plek waar er ruimte voor is en de juiste aansluitingen zijn), maar dus behoorlijk vochtig ..

Sommige merken zijn de lak wel roestgevoeliger dan andere, vb whirlpool roest vlug.

Shiptronic

Overleden

Op 16 januari 2021 16:59:21 schreef RickD007:

beko
samsung
siemens
bosch
whirlpool
ok.
miele
aeg
sharp
lg

Waarom kan je hier niet aan Panasonic komen ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

En als je eraan kunt komen is het misschien een gelabelplakte Vestel...

Ik zie Bosch/Siemens tegenwoordig vooral als "je betaalt 50% extra voor goedkope kwaliteit", maar dat hoeft niet persé.

Gegeven de keuze zou ik denk ik gaan voor een iets goedkopere middenklasse machine of een roestvrijstalen Miele. Met een beetje geluk kom je uiteindelijk op dezelfde TCO uit, waarbij je de middenklasse machine alleen iets vaker moet vervangen als je pech hebt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Je kan natuurlijk ook de oorzaak aanpakken. Goede ventilatie, douche na gebruik droogmaken meet een wisser of een oude handdoek...

Of een paar euro investeren om de afvoer, aanvoer en elekra naar een andere ruimte te leggen, dat kost aan materiaal ook niet zo veel. Meerprijs voor een RVS wasmachine is denk ik meer...

Een rvs machine roest dan mss niet maar dat is ook niet de reden dat een machine het loodje legt. Vocht op de werkende onderdelen zoals print, kontakten of motor doen de das om en het helpt dan ook niet om wat meer uit te geven.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/150104#highlight=wasmachine+…

[Bericht gewijzigd door EricN op zaterdag 16 januari 2021 18:23:32 (14%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
KGE

Golden Member

Een goede tweedehands Miele geen optie ?

Hier staat een > 20 jaar oude witte miele W810 in de badkamer, geen roest aan te bespeuren . Oh ja, jaar of twee terug de lagers van de motor vervangen . Voor de rest zeer goed en geen roest te bespeuren .

Op 16 januari 2021 16:03:28 schreef Mrtn1988:[...]
Is daar geen tweedehands markt voor?

Er zijn er wel een hoop tweedehands tegenwoordig.

Mijn Miele gaat al een 15.00 uren of meer mee. Wel lagers vervangen bij 10.000 uren, een paar keren al koolborstels. En een keertje de elektronica gereviseerd, andere elcos en relais etc, een elco lekte al wat maar ik was op tijd.

Ik weet niet of nieuwe Mieles nog lang meegaan. Tenslotte wordt tegenwoordig alleen nog maar gedesigned op de garantieperiode van 2 jaren (ervaring, ik doe projecten bij veel grote bedrijven). Dat is beter voor de winst want tenslotte gaat het daar alleen maar om. Of Miele ook zo al bezig is? Iemand?

[Bericht gewijzigd door Hoeben op zaterdag 16 januari 2021 18:52:57 (62%)

Mijn ervaring met Siemens/Bosch is dat de buitenkant in ieder geval niet erg hard roest.
Hier staat ie ook in de badkamer, maar we hebben een raam dat direct na het douchen open gaat, en actieve ventilatie.

Wat ik denk dat je het best kan doen, is het ding zelf roest/vocht proof maken. Geen enkele wasmachine in de prijsklasse is echt bedoeld voor zeer vochtige ruimtes.

Dat betekent dus connectoren inspuiten met vaselinespray, grote 'passieve' metalen delen met wax die ook voor auto's gebruikt wordt, en als printen dat niet al hebben een conformal coating achtig spul daar overheen spuiten.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Zowat alle siemens droog en wassers roesten. Met name onder de deur. Die wrijft namelijk de lak er af. Al een behoorlijke poos een ramp.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?