op zoek naar een niet reparatiegevoelige wasmachine die goed tegen vocht kan

bprosman

Golden Member

Kan je zelfs buiten laten staan.

Volgens mij mag je (zelfs) een vrouw 's-nachts niet buiten laten staan :+
En qua onderhoud zijn die wel duurder dan 50 Euro.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Moet je eens kijken wat die dingen kosten als je er vanaf wilt!

Op 16 januari 2021 16:00:18 schreef bprosman:
[...]
Volgens mij mag je (zelfs) een vrouw 's-nachts niet buiten laten staan :+

Tsja, misschien moet je die 's nachts dan maar binnen halen.

Op 16 januari 2021 16:02:33 schreef DJSmiley:
Moet je eens kijken wat die dingen kosten als je er vanaf wilt!

Is daar geen tweedehands markt voor?

[Bericht gewijzigd door Mrtn1988 op 16 januari 2021 16:07:23 (35%)]

Op 16 januari 2021 15:58:55 schreef Mrtn1988:
[...] Geen sensoren, weinig features en zeker geen digitale sturing...

nog niet zo zeker van.

Hé, ik heb het over het gereedschap, niet over de bediening!

Volgens mij als je een ak47 afbeult als je wasmachine gaat die ook begeven. Een aparaat dient gebruikt te worden waar die voor dient. Zelfs professionele toestellen gaan stuk door vocht.

Sine

Moderator

Eeeh, heren waswijven ... dit is NIET het koffie hoekje ..

Ok, duidelijk. Wat ik zoek kan dus niet (ik hoopte een beetje op een RVS middenmoter, maar zo iets bestaat dus niet) :)

Laat ik de vraag anders stellen:

Als ik op mediamarkt.nl zoek op populaire wasmachines zie ik op de eerste pagina dingen als:

beko
samsung
siemens
bosch
whirlpool
ok.
miele
aeg
sharp
lg

mijn redenatie (als leek):
beko, ok., sharp : te goedkoop dus rotzooi
samsung, whirlpool,lg : te veel rare frutsels gaat snel kapot
miele: goed maar te duur
siemens, bosch, aeg: goede middenmoters

Ik heb op dit moment een siemens en neig naar iets dergelijks (siemens of bosch) omdat het in het budget valt en voor mijn gevoel redelijk goed is.

Klopt deze redenatie een beetje, of zijn er bepaalde merken/types die er op dit moment echt positief uitspringen, en zo ja welke?

waar staat de machine wel opgesteld?

Op 16 januari 2021 17:00:15 schreef fabrice:
waar staat de machine wel opgesteld?

In de badkamer (is helaas de enige plek waar er ruimte voor is en de juiste aansluitingen zijn), maar dus behoorlijk vochtig ..

Sommige merken zijn de lak wel roestgevoeliger dan andere, vb whirlpool roest vlug.

Shiptronic

Golden Member

Op 16 januari 2021 16:59:21 schreef RickD007:

beko
samsung
siemens
bosch
whirlpool
ok.
miele
aeg
sharp
lg

Waarom kan je hier niet aan Panasonic komen ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

En als je eraan kunt komen is het misschien een gelabelplakte Vestel...

Ik zie Bosch/Siemens tegenwoordig vooral als "je betaalt 50% extra voor goedkope kwaliteit", maar dat hoeft niet persé.

Gegeven de keuze zou ik denk ik gaan voor een iets goedkopere middenklasse machine of een roestvrijstalen Miele. Met een beetje geluk kom je uiteindelijk op dezelfde TCO uit, waarbij je de middenklasse machine alleen iets vaker moet vervangen als je pech hebt.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Je kan natuurlijk ook de oorzaak aanpakken. Goede ventilatie, douche na gebruik droogmaken meet een wisser of een oude handdoek...

Of een paar euro investeren om de afvoer, aanvoer en elekra naar een andere ruimte te leggen, dat kost aan materiaal ook niet zo veel. Meerprijs voor een RVS wasmachine is denk ik meer...

Een rvs machine roest dan mss niet maar dat is ook niet de reden dat een machine het loodje legt. Vocht op de werkende onderdelen zoals print, kontakten of motor doen de das om en het helpt dan ook niet om wat meer uit te geven.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/150104#highlight=wasmachine+…

[Bericht gewijzigd door EricN op 16 januari 2021 18:23:32 (14%)]

KGE

Golden Member

Een goede tweedehands Miele geen optie ?

Hier staat een > 20 jaar oude witte miele W810 in de badkamer, geen roest aan te bespeuren . Oh ja, jaar of twee terug de lagers van de motor vervangen . Voor de rest zeer goed en geen roest te bespeuren .

Hoeben

Golden Member

Op 16 januari 2021 16:03:28 schreef Mrtn1988:[...]
Is daar geen tweedehands markt voor?

Er zijn er wel een hoop tweedehands tegenwoordig.

Mijn Miele gaat al een 15.00 uren of meer mee. Wel lagers vervangen bij 10.000 uren, een paar keren al koolborstels. En een keertje de elektronica gereviseerd, andere elcos en relais etc, een elco lekte al wat maar ik was op tijd.

Ik weet niet of nieuwe Mieles nog lang meegaan. Tenslotte wordt tegenwoordig alleen nog maar gedesigned op de garantieperiode van 2 jaren (ervaring, ik doe projecten bij veel grote bedrijven). Dat is beter voor de winst want tenslotte gaat het daar alleen maar om. Of Miele ook zo al bezig is? Iemand?

[Bericht gewijzigd door Hoeben op 16 januari 2021 18:52:57 (62%)]

Mijn ervaring met Siemens/Bosch is dat de buitenkant in ieder geval niet erg hard roest.
Hier staat ie ook in de badkamer, maar we hebben een raam dat direct na het douchen open gaat, en actieve ventilatie.

Wat ik denk dat je het best kan doen, is het ding zelf roest/vocht proof maken. Geen enkele wasmachine in de prijsklasse is echt bedoeld voor zeer vochtige ruimtes.

Dat betekent dus connectoren inspuiten met vaselinespray, grote 'passieve' metalen delen met wax die ook voor auto's gebruikt wordt, en als printen dat niet al hebben een conformal coating achtig spul daar overheen spuiten.

Zowat alle siemens droog en wassers roesten. Met name onder de deur. Die wrijft namelijk de lak er af. Al een behoorlijke poos een ramp.

Hoeben

Golden Member

Op 16 januari 2021 18:22:24 schreef EricN:
Een rvs machine roest dan mss niet maar dat is ook niet de reden dat een machine het loodje legt. Vocht op de werkende onderdelen zoals print, kontakten of motor doen de das om en het helpt dan ook niet om wat meer uit te geven.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/150104#highlight=wasmachine+…

Daar is wel een oplossing voor maar dan moet je de machine bij aankoop uit elkaar halen:
Zet alle PCB's en componenten in conformal coating, beschermende lak. En zet siliconenvet die voor contacten gemaakt is (is speciaal, zuurvrij, bijvoorbeeld Dow Corning heeft die) in de connectoren voordat je alles weer assembleert. Vooral connecties hebben last van vocht. LCD displays kunnen er ook niet goed tegen, ook daar de contacten.

Edit: je zou tegen metalen delen die kunnen roesten een zinkblokje kunnen monteren (aan de binnenkant) als opofferingsmateriaal, dat gaat wel schelen.

Zou een oudere Miele nemen.Lekker geemailleerd,roest niet. Nieuwere ook wel,maar zijplaten gelakt en voorplaat spuit emaille

Eerlijk gezegd hang ik een beetje naar de hint van Maarten Bakker, een Vestel, een machine zo simpel als ze komen.
Nee, ze zijn niet energie zuinig, geen fancy grappen, motoren, sensoren, maar het is een ontwerp dat overleeft.
Gorenje en ITWash hebben dezelfde electronica gebruikt, en we kregen er weinig klachten over.
(Je kan eens kijken onder Otto, die heeft ze nog laten testen in 2019)
Of letterlijk de allergoedkoopste Bosch die je kan vinden, standaard motor, geen LCD's of andere onzin, zo simpel mogelijk.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

ITWash, die naam was ik even kwijt... Ik twijfelde nog of ik "goedkope Italiaan" zou schrijven of "goedkope middenklasser", maar zulk soort machines dus. Ik was redelijk onder de indruk van de filosofie van ITWash en filmpje van productie een tijd geleden. Gewoon no-nonsense spul in een tijd dat iedereen toeters en bellen koopt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 16 januari 2021 20:14:33 (15%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Frederick E. Terman

Honourable Member

Zet de droger ook in die ruimte (kan er vaak bovenop). Dan stook je de boel wel weer droog..

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org