meterkast naar onderverdeler

Goeiedag,

Ik zit al een tijdje met een vraag.
ik heb een 3 fase meterkast en ik heb een groot hok waar ik graag een onderverdeler zou willen hebben. om daar een krachtstopcontact te plaatsen.

Er gaat een B16 4polig naar het hok met een kabel van 2.5 kwadraat. zou ik in de onderverdeler dan een hoofdschakelaar 40ampere 4polig moeten doen en dan naar een aardlekschakelaar b16?

Of zou het anders om moeten?

Zou het met 2.5kwadraat mogen? het zal ongeveer 40m zijn denk ik of minder.
en dan ook nog een krachtstopcontact 16ampere.

Alvast bedankt voor de reacties.

Met vriendelijke groet,
Jitzen Laffra

Op 16 januari 2021 15:33:53 schreef jitzen:
Goeiedag,

Ik zit al een tijdje met een vraag.
ik heb een 3 fase meterkast en ik heb een groot hok waar ik graag een onderverdeler zou willen hebben. om daar een krachtstopcontact te plaatsen.

Er gaat een B16 4polig naar het hok met een kabel van 2.5 kwadraat. zou ik in de onderverdeler dan een hoofdschakelaar 40ampere 4polig moeten doen en dan naar een aardlekschakelaar b16?

Of zou het anders om moeten?

Zou het met 2.5kwadraat mogen? het zal ongeveer 40m zijn denk ik of minder.
en dan ook nog een krachtstopcontact 16ampere.

op de foto is links onderin de ABB 4 polige automaat B16.

Alvast bedankt voor de reacties.

Met vriendelijke groet,
Jitzen Laffra

Op 16 januari 2021 15:48:26 schreef jitzen:
[...]

Moet je de kabel nog leggen? Dan zou ik absoluut voor 4mm2 gaan. Voor 1x230V 16A heb je 145W verlies en een spanningsval van bijna 10V in 40m.

Op 16 januari 2021 15:53:28 schreef Mrtn1988:
[...]

Moet je de kabel nog leggen? Dan zou ik absoluut voor 4mm2 gaan. Voor 1x230V 16A heb je 145W verlies en een spanningsval van bijna 10V in 40m.

die licht er al helaas van daar de vraag wouw het even zeker weten als het wel zou kunnen.

ik weet niet precies aantal meters maar maximaal 40 ik denk zelf ront de 30

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Kun je het als woonhuis benoemen, of is het industrieel (ik zie een stikker van een dierenartsenpraktijk zitten.
Woonhuis>
Dan MOET elke wcd (dus ook kracht) voorzien zijn van een aardlekschakelaar max 30 mA.

Wil je in je hok een verdeling maken licht/kracht.
Dan Hoofdschakelaar en dan de installatieautomaten dan de aardlekschakelaars.

40 meter met 2,5 qmm kan makkelijk.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik heb hier ook wel eens naar gekeken. Ik wil eigenlijk nog een 3-F naar de garage. Zelf zou ik aftakken na de hoofdschakelaar. Hierachter een aardlekautomaat, 20A, 30 of 100mA, om de kabel te beschermen. Dan gewoon in de onderverdeler alsof het een gewone meterkast is, zonder hoofschakelaar, die zit in de meterkast, denk ik dan overbodig. Of het mag en volgens de regels is, weet in niet precies.

Maar volgens mij heb je op die manier je kabel beschermt tegen overbelasting (20A op 2.5mm2), doorsteken (aardlek) en daar achter kun je dan in de onderverdeler aardlekautomaten zetten (16A,30ma). Maar helaas is de NEN 'gesloten' dus checken kan ik het niet.

2,5mm2 voor een 16A krachtgroep gaat wel, maar de 25A hoofdvoeding daarover is die kabel te dun voor.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

het is geen dierenpraktijk ;)

ja precies zou dat dan mogen als ik een B20 4polig na de hoofdschakelaar haal. met 2.5kwadraat met een lengte tussen de 30 en 40m naar de onderverdeler en in de onderverdeler
met een aardlekschakelaar 4polig B16 naar een krachtstopcontact zou dat moeten kunnen?

B20 4polige automaat. geen aardlekschakelaar

een B20 kan, maar op die verdeler niet een hoop vermogen gaan zetten want dat levert knipperend licht op aan het einde.

het is voor led armatuur en stopcontacten. en enkels een keer wat stroom uit die krachtstopcontact.

mvdk

Golden Member

Zet die aardlekschakelaar in de meterkast.

Ja sorry hoor, aan de anderen, ik zeg het weer. >:)

dat kan wel, b20 op de voeding zetten en dan de onderverdeler. krachtgroep als alamatje nemen, scheelt kastruimte. hoofdschakelaar en aardlek voor de 230V groepen, als er maar 2 230V groepen zijn kun je ook 2 alamatjes nemen.

ja precies dat is wat ik in gedachten had
zou het ook een c20 kunnen in plaats van b20?

C20 kan ook, die gaat er met sluiting op 35 meter 2,5 nog wel uit.

mvdk

Golden Member

Vind ik toch wel interessant, het vraagstuk: gaat die C20 er bij kortsluiting fase nul wel uit? Vanwaar die bezorgdheid? Ik vind dat automaatje eigenlijk gewoon overbodig.
Stel, je bent lekker aan het hobby'en, en trekt bijna 20Amp, of iets meer dat kan ongestraft een tijdje, en moeders zet in huis de wasmachine aan, de vaatwasser en gaat ook nog een eitje bakken. Dan gaat alsnog die 25Amp in de huisaansluitkast eruit.

Die C20 geeft geen bescherming tegen overbelasting van de huisaansluitng.
Die C20 is overbodig als kortsluitbeveiliging.
Omdat we niks weten over aarding:
Die C20 geeft (waarschijnlijk) geen bescherming tegen aardsluiting.

Sorry mensen, de aardingspolitie is weer op pad.

dat zou kunnen maar je kan geen aardlek achter aardlek zetten en als er iets in het hok is moet je helemaal naar de hoofd kast in het donker bijvoorbeeld. is ook niet handig

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je hebt het nog niet over je aarding gehad........

Als de kabel naar je hok een grondkabel is, dan moet je in huis, als je geen veiligeheidsaarding hebt, een aardlekschakelaar plaatsen die de kabel beveiligd.
Heb je wel een veiligheidsaarding (of TN stelsel) dan mag de aardlek voor de kabel naar je hok in het woonhuis vervallen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

dus vrijwel 0 ohm tussen aarde en nul?

Jinny

Golden Member

Ik snap dat hameren op een aardlek voor de kabel niet.
Onnodig als je een goede veiligheidsaarding hebt, en dat hebben we in (westelijk/noordelijk) NL overal...
In de onderverdeling aardlekjes is voldoende.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..