Loopband herstellen

Hallo iedereen,

Ik heb een loopband waarvan de fabrikant me niet meer kan verder helpen (failliet of iets dergelijks).
Na een verhuis werkt de loopband niet meer naar behoren. Ik krijg een error : Motor problem.

Eerst draaide de motor nog een halve second of iets dergelijks maar nu draait deze helemaal niet meer. Ik heb wat filmpjes bekeken en gemeten met een multimeter dat de weerstand tussen de rode en zwarte draad van de DC motor oneinding is (OL). Dat zou wijzen op een probleem met de motor.
De sturingskabel naar de console lijkt nog te werken aangezien het display en de toetsen het gewoon doen.
Aangezien de motor heel kort draaide lijkt me er ook geen probleem te zijn met de relay. Er is geen gezoem van de motor dus de condensator lijkt niet kapot (maar dit kan zijn omdat de motor niet lang genoeg draait waardoor dit niet hoorbaar is).

Het aansturen van de motor lijkt me eenvoudig: bij een bepaalde snelheid hoort een bepaald voltage. Toch krijg ik op het display een error code die overeen komt met "Motor problem".
Hoe kan de "computer" zo een probleem detecteren? Zover ik zie is er wel een soort sensor (zoals je op een fietscomputer zou hebben met een magneetje op je wiel) waar de motor met een riem verbonden is met de loopband zelf. Kan het zijn dat deze niet werkt waardoor de computer denkt dat de motor niet draait en dus deze error geeft?
Hoe kan ik bepalen of deze component correct of niet correct werkt? (het lijkt me namelijk geen exotisch onderdeel dus wrs is dit heel gelijklopend met andere loopbanden)

Ik probeer uit te vissen hoe ten eerste deze error kan gedetecteerd worden (mss wel eerder voor mijn eigen interesse) en ten tweede wat er nu precies mis is met de DC motor zodat ik dit misschien kan oplossen.

Ik gebruik de loopband niet zo veel maar het is toch geen instapmodel dus had het wel leuk geweest om deze te kunnen reviven. En ook leuk om nog wat bij te leren.

EDIT: zover ik me kan herinneren werkte de loopband nog voor verhuis maar niet meer erna. Er zaten echter vele maanden tussen de oude en nieuwe locatie. Aangezien de console wel werkt lijkt het er op dat de communicatie/voeding daar wel juist verloopt.

Alvast bedankt voor reacties!

Als dit een DC motor met koolborstels is dan eerst deze nakijken.
Borstels kunnen gewoon op zijn of borstel blijft iets klemmen in de houder.

Op 16 januari 2021 22:44:23 schreef HD13:
Als dit een DC motor met koolborstels is dan eerst deze nakijken.
Borstels kunnen gewoon op zijn of borstel blijft iets klemmen in de houder.

Zou bij kapotte koolborstels de motor nog heel even draaien en stoppen?
Ik kan de as van de loopband gewoon draaien dus er is geen sprake van klemmen zover ik zie. Of bedoel je klemmen van de borstels in de houder van de motor (die geul waar ze dus in zitten?)? Want 1 van de borstels krijg ik er inderdaad niet uit. Is dit "het teken" dat er daar iets mis is?
Hoe kan ik zien of koolborstels niet meer ok zijn? Ik heb er dus 1 uitgekregen en bekeken maar heb geen idee wat nu ok is en wat niet |:(

Door de klemmende borstel is er geen goed contact on voldoende stroom door het anker te laten lopen.
Motor wil wel beginnen maar krijgt geen stroom genoeg om door te pakken.

Koolborstel lengte, is geen standaard lengte voor verschild per toepassing.
Probeer hier anders wat foto's te plaatsen.

Motoren zijn vaak universele typen.
Misschien dat iemand hier op het forum dit type motor al eerder in z'n vingers heeft gehad

Ik heb enkele fotos toegevoegd. Het kooltje dat je kan zien is degene die niet vast zat. Het andere heb ik proberen los te krijgen waardoor er een stuk afgebroken was en het andere stuk met de stofzuiger uit de houder heb gehaald.

Zoals je kan zien is er wat oxidatie op het koper (niet zeker hoe dit gedeelte noemt).

Hoe ik een dergelijk kooltje vind moet ik nog eens uitpluizen.
Kan het zijn dat het eigenlijk de oxidatie is die zorgt dat deze niet meer goed werkte?

Wat betreft de sensor heb ik nog even getest en deze lijkt correct te werken want een led licht op de print afhankelijk waar de loopband staat.

Alvast bedankt!

Shiptronic

Overleden

Volgens mij is de collector ook flink aan getast, kan je daar wat fotos van posten?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 17 januari 2021 21:47:14 schreef Shiptronic:
Volgens mij is de collector ook flink aan getast, kan je daar wat fotos van posten?

Moet ik hiervoor de motor demonteren? (die lichtgrijze kap er af krijgen)?
Dat lijkt me niet zo gemakkelijk zonder de motor helemaal los te halen.

Volgens mij een defect/vastzittend kooltje.
De weerstand was oneindig en het kooltje ging er niet/moeilijk uit.
Mss kun je van die defecte nog een probeeropstelling maken indien die enkel achteraan stuk is. Zo kun je het zeker weten. Of gewoon bestellen ergens daar het toch zeker is nu dat het naar de maan is en direct met een nieuwe testen.

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 17 januari 2021 22:57:43 (14%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 17 januari 2021 22:53:45 schreef EricN:
Volgens mij een defect/vastzittend kooltje.
De weerstand was oneindig en het kooltje ging er niet/moeilijk uit.
Mss kun je van die defecte nog een probeeropstelling maken indien die enkel achteraan stuk is. Zo kun je het zeker weten. Of gewoon bestellen ergens daar het toch zeker is nu dat het naar de maan is en direct met een nieuwe testen.

Ik dacht ook gelijk te testen met nieuwe kooltjes voor ik demonteer. Het kooltje dat afgebroken is zit nu ergens in de stofzuigerzak :p

Kooltje is zover ik meet 10mm x 14mm (of net iets minder dan 14mm). Dit is precies toch niet zo een courante maat.

De schacht waar het kooltje in gaat goed opschuren zodat alle corrosie weg is, anders gaat het niet lang werken.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik vind geen passend kooltje :( Stel dat een kooltje aan de zijkanten of in de hoogte een mm of 2 tekort heeft... Wat zijn de gevolgen daarvan? Ik neem aan snellere slijtage. Maar mss vonken/...?

Op 30 januari 2021 14:15:28 schreef bobdeprutser:
Ik vind geen passend kooltje :( Stel dat een kooltje aan de zijkanten of in de hoogte een mm of 2 tekort heeft... Wat zijn de gevolgen daarvan? Ik neem aan snellere slijtage. Maar mss vonken/...?

Niet doen !
Doordat de koolborstel veel speling krijgt heb je grote kans dat de koolborstel dan gewoon breekt.
Je kan dan beter een koolborstel nemen die te groot is en dmv vijlen en of schuren pas maken.

Waarmee heb je de afmetingen gemeten ?
Weet niet of het gangbaar is voor koolborstels maar misschien is het een inch maat, 10mm is maar een heel klein beetje groter dan 3/8".

Arco

Special Member

Je kunt beter op inchmaten zoeken, dan krijg je meer resultaten (14mm borstels zijn 0.562", een vrij standaard maat)
Als de juiste breedte niet te vinden is, neem dan die er net boven ligt. Spul is zacht, dus simpel op maat te vijlen.
Bijna 500 modellen: https://www.graphitestore.com/Carbon-Brushes/Brushes/custitem_thicknes…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 30 januari 2021 14:38:12 schreef HD13:
[...]
Niet doen !
Doordat de koolborstel veel speling krijgt heb je grote kans dat de koolborstel dan gewoon breekt.
Je kan dan beter een koolborstel nemen die te groot is en dmv vijlen en of schuren pas maken.

Waarmee heb je de afmetingen gemeten ?
Weet niet of het gangbaar is voor koolborstels maar misschien is het een inch maat, 10mm is maar een heel klein beetje groter dan 3/8".

Ik heb gemeten met een vouwmeter :) Niet de ideale manier :p
Maar het lijkt echt wel 10mm diep. En de breedte lijkt 13,5mm. (de lengte kan ik niet weten aangezien die al afgesleten is.
Nu een halve mm speling is mss nog altijd beter dan 1mm speling. Maar mss kijk ik beter voor een grotere maat en schuur/vijl ik die af (als ik er 1 vind)

Ik had 2 kooltjes besteld met de verkeerde maat gewoon om te kunnen testen voordat ik veel tijd steek in het zoeken naar de juiste maat.
Met zo een kooltje draait de loopband idd terug :)

Uiteindelijk na lang zoeken heb ik een type gevonden dat zal passen:
344 en 140A.

Beide zijn .40" x .56" alleen de lengte verschilt. De "cap" is echter niet dezelfde dus die zal ik er op solderen van het vorige kooltje.

Thanks voor de hulp!