Geschakelde voeding radio: stby spanning zakt in.

Bij een geschakelde voeding voor een hifi radio is de 5V stand by voeding 4,7V en bij 100 Ohm belasting valt deze bijna helemaal weg. Iemand een idee, alle elco's zijn vervangen.

KGE

Golden Member

Zo te zien bestaat die voeding uit meerdere delen, vermoedelijk heb je nu alleen het standby deel belast? De andere delen worden aangezet via een extern signaal (uit bediendeel vermoedelijk).

Merk, type, schema er bij zoeken evt.

Is het probleem exact hetzelfde als voor de vervanging vd elco's? Ik zie daar een blauwe zitten, is die nieuw of recup? Zulke voeding werkt met terugkoppeling via een optocoupler. Gaat die te vlug af of geeft de primaire te smalle pulsen an sig? Kun je met een scoop meten? Opgepast met netstromen en scoop massa's.
Cy5 is meestal een tl431. Is dat terugkoppel circuit ok?

Ik ben wat sceptisch over de "nieuwe" elco's.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 17 januari 2021 16:58:40 schreef KGE:
Zo te zien bestaat die voeding uit meerdere delen, vermoedelijk heb je nu alleen het standby deel belast? De andere delen worden aangezet via een extern signaal (uit bediendeel vermoedelijk).

Merk, type, schema er bij zoeken evt.

PHILIPS DCM5090 niks te vinden an psu. Er is geen terugkoppeling via optocop. De optocop is om de andere delen op te starten . Heb dit getest en dat werkt. Dus enkel de 5V is niet sterk genoeg.

[Bericht gewijzigd door Seppe69 op zondag 17 januari 2021 17:08:16 (23%)

Op 17 januari 2021 17:05:00 schreef EricN:
Is het probleem exact hetzelfde als voor de vervanging vd elco's? Ik zie daar een blauwe zitten, is die nieuw of recup? Zulke voeding werkt met terugkoppeling via een optocoupler. Gaat die te vlug af of geeft de primaire te smalle pulsen an sig? Kun je met een scoop meten? Opgepast met netstromen en scoop massa's.
Cy5 is meestal een tl431. Is dat terugkoppel circuit ok?

Ik ben wat sceptisch over de "nieuwe" elco's.

alles was nieuw behalve die twee blauwe. Maar daar zit 100% het probleem niet. Dat zijn andere voedingen die normaal werken. Het probleem was exact hetzelfde voor en na vervangen elco's.

Ik zie 3 transformators en 3 opto's. Vreemd dat ze niet ter regeling dienen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 17 januari 2021 17:10:48 schreef Seppe69:
Maar daar zit 100% het probleem niet.

Door dat soort redeneringen kom je dikwijls in een put terecht waar je niet uit komt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 17 januari 2021 17:24:18 schreef EricN:
Ik zie 3 transformators en 3 opto's. Vreemd dat ze niet ter regeling dienen.

er is maar 1 voor de standby voeding, de kleinste, die optocop schakelt de relais aan of uit voor de andere voedingen. Vandaar ik zeg dat het er zeker niks mee te maken heeft. In standby is er weinig in dienst van deze voeding en met externe 5v voeding werkt alles terug.

Arco

Special Member

Die blauwe elco is geen low-esr, dat moet wel bij een switcher output...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Daar zitten sowieso al 3 elcos in die niet voor een schakelende voeding geschikt zijn.

heb je een foto vd onderkant? Wat staat er op dat to92 dingetje naast de opto en de cy5.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Kruimel

Golden Member

Op 17 januari 2021 17:28:43 schreef Seppe69:
[...] er is maar 1 voor de standby voeding, de kleinste, die optocop schakelt de relais aan of uit voor de andere voedingen.

Dus U1 schakelt Q1 en die schakelt het relais in en die transformator naast U1 is ongerelateerd? Ik ben niet overtuigd, maar het zou kunnen. Doe inderdaad eens een fotootje van de onderzijde. Ik verwacht een klein chipje onder D6. Wat mij betreft zijn er maar twee kritische elco's: de elco direct voor het schakelelement, en de elco direct na de diode aan de secundaire kant.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op zondag 17 januari 2021 18:01:32 (14%)

Op 17 januari 2021 17:32:20 schreef EricN:
heb je een foto vd onderkant? Wat staat er op dat to92 dingetje naast de opto en de cy5.

2N4401 versterkt signaal voor opto komt van standby knop IC. Maar dat werkt heb ik getest.

Is de 4R7 nog goed? Die in de secundaire terugkoppeling, die naar de diode (D6)en elco gaat. Welke spanning krijg je op deze elco? Deze elco toch zeker vervangen!! dit is dikwijls een dooddoener.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Die D6 kan ook wat tin gebruiken, zit bijna los. Ik moet wel wat gaan liggen nu. Helemaal duizelig van de wazige foto, hahaha.

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 17 januari 2021 18:48:04 (45%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 17 januari 2021 18:47:03 schreef EricN:
Die D6 kan ook wat tin gebruiken, zit bijna los. Ik moet wel wat gaan liggen nu. Helemaal duizelig van de wazige foto, hahaha.

dank u voor de hulp, moet alles nog bekijken wat jullie als opmerking meegeven. Mijn excuses voor de mindere foto's moest allemaal snel gaan en heb de foto meerdere keren moeten bijsnijden want bestand was te groot.

Weet je hoeveel stroom de "standby voeding" moet kunnen leveren? Als ze de "wordt wakker" schakeling zuinig ontwerpen, dan zou het kunnen dat ze met 10 mA genoeg hebben, dus met 20mA als ontwerpdoel voor de standby voeding "Zat marge". Dan kan het zijn dat ie inderdaad bij 50mA compleet inzakt. "As designed"....

(De 5Vstandby in een PC kan 2.5A leveren. Da's andere koek.)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 17 januari 2021 18:45:08 schreef EricN:
Is de 4R7 nog goed? Die in de secundaire terugkoppeling, die naar de diode (D6)en elco gaat. Welke spanning krijg je op deze elco? Deze elco toch zeker vervangen!! dit is dikwijls een dooddoener.

4R7 perfect en 14V op elco. Elco doorgemeten en perfect.

Op 18 januari 2021 21:26:13 schreef rew:
Weet je hoeveel stroom de "standby voeding" moet kunnen leveren? Als ze de "wordt wakker" schakeling zuinig ontwerpen, dan zou het kunnen dat ze met 10 mA genoeg hebben, dus met 20mA als ontwerpdoel voor de standby voeding "Zat marge". Dan kan het zijn dat ie inderdaad bij 50mA compleet inzakt. "As designed"....

(De 5Vstandby in een PC kan 2.5A leveren. Da's andere koek.)

5mA en ze zakt al naar 3,8V