Invloed Lengte van een bougiekabel op uitgangsspanning

Hallo,

Wat is de invloed van de lengte van een bougiekabel op de uitgangsspanning bij de bougie? Spanning is ongeveer 30KV, opgewekt door een bobine. Stel dat deze kabel 3 meter lang is.
En kan ik deze bougiekabel aan een ijzeren buis tywrappen zonder dat deze spanning overspringt naar de ijzeren buis (deze RVS buis zit aan de GND)

De uitgangsspanning op je bougie is niet(nauwelijks) afhankelijk van de lengte van je kabel omdat de kabel een lage weerstand heeft ten opzichte van een open bougie.
Op het moment dat er een vonk onstaat verandert de situatie.
Dan ontstaat er een laag-ohmig plasma tussen de punten van de bougie en gaat de weerstand van de kabel meespelen.
De energie van de vonk zal dan kleiner worden omdat er dan energie in de kabel verloren gaat < hoe langer de kabel des te groter het verlies.
Ook vormt de kabel een inductie die bij het ontstaan van een vonk een tegen EMK opwekt die de stroom door de kabel tegenwerkt.
Dus ook hier: hoe langer de kabel des te groter de inductie.

De kabel aan een ijzeren buis vastmaken is meestal een slecht idee.
Bij een nieuwe kabel van goede kwaliteit zal dit niet zo veel problemen geven.
Maar naarmate de kabel ouder wordt loopt de kwaliteit achteruit en kunnen haarscheurtjes, vocht en vuil zorgen voor ongewenste vonkoverslag.

Sine

Moderator

Energie kun je ook kwijt raken door capacitieve koppeling met de omgeving.

Als je het ding aan een pijp gaat tywrappen wilt dat wel lukken.

Op 18 januari 2021 14:00:10 schreef Sine:
Energie kun je ook kwijt raken door capacitieve koppeling met de omgeving.

kwijt raken = uitstralen.. dwz je veroorzaakt nogal wat storing in de omgeving. (daarom zijn die kabels zo kort mogelijk)

Arco

Special Member

Ik zou 'm in ieder geval dan in een passende plasic buis stoppen ter extra isolatie.
(bijv. in aquariumshops kun je die in veel maten krijgen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het hoeft niet heel moeilijk te zijn, als de bougie maar vonkt. Dat doet die op 15KV ook wel ipv 30KV toch? Maar ik weet niet zeker of de vonk door de isolatie heen naar de buis slaat.