Beltransformator spanning valt weg

Arco

Special Member

Ik zie geen spanning oplopen in het filmpje? (de spanning 'wipt' een digit heen en weer, maar dat is normaal)
Gebruik je 12v?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mvdk

Golden Member

Dat van dat 3V trafootje stel ik voor, omdat de bestaande trafo blijkbaar in elkaar kukelt als ie op een sluiting aangesloten staat. En dan schiet het niet op.

Op 19 januari 2021 15:41:34 schreef Arco:
Ik zie geen spanning oplopen in het filmpje? (de spanning 'wipt' een digit heen en weer, maar dat is normaal)
Gebruik je 12v?

Hij zakt na dat de bel is ingedrukt terug tot 8 a 9 en kruipt dan weer langzaam omhoog tot 12 volt.

Dit is hoe de transformator is aangesloten

Arco

Special Member

De spanning hoort niet zo ver te zakken.
Die trafo levert toch 24v zoals 'ie is aangesloten? Hoe kom je dan aan 12v?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

FEHLEN DER SEKUNDÄRSPANNUNGb Fehlt während der Versorgung die Niederspannung vor demTransformator (Sekundärspannung), öffnen Sie den vorgeschalteten Leistungsschalter iTR für mindestens fünf Minuten.Die Nichtbeachtung dieser Anweisungen kann zu einem Fehlen der Sekundärspannung über einen unbestimmten Zeitraum führen
bovenaan zie je een schetsje dat die iTR rechts in de zijkant zit
helemaal onderaan staan de aansluitingen
https://download.schneider-electric.com/files?p_enDocType=Instruction+…

[Bericht gewijzigd door rwk op dinsdag 19 januari 2021 16:24:04 (11%)

Op 19 januari 2021 16:05:24 schreef Arco:
De spanning hoort niet zo ver te zakken.
Die trafo levert toch 24v zoals 'ie is aangesloten? Hoe kom je dan aan 12v?

Blijkbaar was er door al het proberen een van de bruine aders losgeschoten op de transformator |:( . Terug aangesloten en geeft nu netjes rond de 24volt.

Ik heb 3 bellen aangesloten en deze werken nu, ik houd het even in de gaten of deze het blijven doen en sluit daarna één voor één de andere bellen terug aan. Mijn vermoeden is dat bij 1 van die 2 iets niet helemaal lekker gaat.

Kan zo'n deurbel zomaar stuk gaan, of zal dit eerder ergens iets in de bekabeling zijn?

Arco

Special Member

Zal eerder in de bekabeling zitten.
Bel zelf kan wel eens kapot gaan, als 'ie heel lang aan blijft staan, daar zijn ze niet voor gemaakt.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mvdk

Golden Member

Zijn al die bellen wel geschikt voor 24V?
De meeste doen het al goed bij 5 of 8V. 24Volt is voor sommigen veels te veel.

Kan zo'n deurbel zomaar stuk gaan, of zal dit eerder ergens iets in de bekabeling zijn?

Kan allebei, die bel hangt er vanaf wat voor soort, een zoemer gaat elektrisch bijna nooit stuk.

Op 19 januari 2021 14:59:04 schreef Arco:
Je moet dan ook wel even wachten, tot de trafo weer is bijgekomen van de schrik... ;) (de VDR erin moet afkoelen voordat 'ie weer werkt)

Zit er een VDR in een beltrafo? Nooit gezien. Bij een beltrafo hebben ze het magnetisch circuit zodanig gevormd dat je de trafo permanent kunt kortsluiten zonder dat de boel in de fik vliegt.

Bert_Camper

Golden Member

Het zal geen VDR zijn. Wellicht een PTC of een of andere automatische zekering.
Edit: "Resistant to short-circuit currents thanks to the built-in device"

[Bericht gewijzigd door Bert_Camper op dinsdag 19 januari 2021 17:11:34 (32%)

Arco

Special Member

Ik bedoelde inderdaad een PTC.
Kortsluitvast gaat wel bij een klein beltrafootje, maar bij zo'n lomp geval van 40VA niet echt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Alles werkt nog steeds naar behoren op dit moment. Bewoner waarvan ik de bel nu heb los gekoppeld (die wss de oorzaak was) inmiddels gesproken, en die zegt haar bel ook laatst vervangen te hebben voor een bel met een ingebouwde transformator. Waarschijnlijk gaat het daar ergens mis.

Ook maar een nieuwe belplaat voor buiten besteld aangezien de huidige half kapot/ verouderd is.

Nieuwe belplaten zijn er inderdaad niet echt voor 24 volt. Dus nu een besteld die tot 15 volt aan kan, en dan maar eens de 12 volt output van de transformator proberen icm de nieuwe plaat.

Iedereen in ieder geval heel erg bedankt want ik ben een stuk verder dan dat ik was door jullie!

Op 19 januari 2021 17:35:17 schreef stijn98765:
Alles werkt nog steeds naar behoren op dit moment. Bewoner waarvan ik de bel nu heb los gekoppeld (die wss de oorzaak was) inmiddels gesproken, en die zegt haar bel ook laatst vervangen te hebben voor een bel met een ingebouwde transformator. Waarschijnlijk gaat het daar ergens mis.

Ook maar een nieuwe belplaat voor buiten besteld aangezien de huidige half kapot/ verouderd is.

Nieuwe belplaten zijn er inderdaad niet echt voor 24 volt. Dus nu een besteld die tot 15 volt aan kan, en dan maar eens de 12 volt output van de transformator proberen icm de nieuwe plaat.

Iedereen in ieder geval heel erg bedankt want ik ben een stuk verder dan dat ik was door jullie!

De term "belplaat" ken ik niet. Is dat gewoon een soort sierplaat met daarop een aantal beldrukkers?
Hoewel een gewone beldrukker vanwege de eenvoudig isolatie bedoeld is om gebruikt te worden bij lage spanningen, is een dergelijke schakelaar verder spanningsonafhankelijk. Je zou er zomaar netspanning mee kunnen schakelen.
Als er een limiet op zit van 15 volt, dan zou het zomaar kunnen dat het electronische schakelaars zijn, waarbij misschien nog wel een uP gestuurde verdeler met trafo hoort om meer bellen aan te sturen. Ik ben bang als dat zo is dat ze ongeschikt zijn voor jouw belinstallatie.
Heb je er een foto van of de url waar ze te koop staan?
Wat de bewoner betreft met de nieuwe bel met ingebouwde trafo, hoeft er niet meteen een probleem te zijn. Met de beldrukkers in rust, kan de bewoner met de twee draadjes naar zijn bel doen wat hij wil. Zolang de knop van zijn bel bij de deur niet is ingedrukt, is er geen gesloten keten en kan er daarom geen stroom gaan lopen.
Op het moment dat het knopje wordt ingedrukt, kan er afhankelijk van de nieuwe bel wel een en ander mis gaan. Ik zou daarvoor een hele lijst kunnen geven. Aangezien beldrukkers nooit heel lang ingedrukt worden en zeker geen hele dag,ga ik er vanuit dat dat niet het probleem kan zijn. Je zou dan onderhand te maken hebben met twee fouten. Bijvoorbeeld een beldrukker die vast zit en een ongeschikte bel.

Als techneut verwonder ik mij erover dat iets simpels als een belinstallatie, voor een leek wel een ondoorgrondelijk elektrisch hoogstandje lijkt.
Zoiets heb ik dan weer met creatief boekhouden en rijk worden. :+

PS, De bewoner met de nieuwe bel weet kennelijk ook niet hoe het werkt.
Een bel met een ingebouwde transformator heeft een aansluiting voor een beldrukker. Deus gewoon een twee aderig kabeltje wat naar het knopje bij de deur loopt. De bel zelfzorgt voor de stroomvoorziening van de keten. De bewoner heeft er waarschijnlijk geen benul van dat is de situatie van deze thread al een voeding aanwezig is en dat bij het indrukken van de belknop spanning uit het binnenkomende belkabeltje komt, waarop een passieve bel, dus zonder eigen voeding (transformator of batterijen)moet worden aangesloten.
De vraag is gerechtvaardigd waarom een nieuwe bel is gemonteerd bij de bewoner. Was het omdat de aanwezige bel niet goed werkte, om wat voor reden dan ook, of wilde de bewoner gewoon een mooiere bel, bijv een DingDong in plaats van en zoemertje of zo'n rinkelding.
Die DingDongs vergen vaak wat meer stroom en bij lange belkabels zou dat een probleem kunnen zijn. Lokale voeding is heel goed mogelijk. Tussen de binnenkomende belkabel kan dan een klein relais geschakeld worden om het probleem op te lossen. Ik ben nu een beetje aan het freewheelen, maar misschien brengt je dat op een idee wat er aan de hand kan zijn.

[Bericht gewijzigd door buzzy op woensdag 20 januari 2021 10:17:59 (20%)

Op 20 januari 2021 09:40:53 schreef buzzy:
[...]De term "belplaat" ken ik niet. Is dat gewoon een soort sierplaat met daarop een aantal beldrukkers?
Hoewel een gewone beldrukker vanwege de eenvoudig isolatie bedoeld is om gebruikt te worden bij lage spanningen, is een dergelijke schakelaar verder spanningsonafhankelijk. Je zou er zomaar netspanning mee kunnen schakelen.
Als er een limiet op zit van 15 volt, dan zou het zomaar kunnen dat het electronische schakelaars zijn, waarbij misschien nog wel een uP gestuurde verdeler met trafo hoort om meer bellen aan te sturen. Ik ben bang als dat zo is dat ze ongeschikt zijn voor jouw belinstallatie.
Heb je er een foto van of de url waar ze te koop staan?
Wat de bewoner betreft met de nieuwe bel met ingebouwde trafo, hoeft er niet meteen een probleem te zijn. Met de beldrukkers in rust, kan de bewoner met de twee draadjes naar zijn bel doen wat hij wil. Zolang de knop van zijn bel bij de deur niet is ingedrukt, is er geen gesloten keten en kan er daarom geen stroom gaan lopen.
Op het moment dat het knopje wordt ingedrukt, kan er afhankelijk van de nieuwe bel wel een en ander mis gaan. Ik zou daarvoor een hele lijst kunnen geven. Aangezien beldrukkers nooit heel lang ingedrukt worden en zeker geen hele dag,ga ik er vanuit dat dat niet het probleem kan zijn. Je zou dan onderhand te maken hebben met twee fouten. Bijvoorbeeld een beldrukker die vast zit en een ongeschikte bel.

Als techneut verwonder ik mij erover dat iets simpels als een belinstallatie, voor een leek wel een ondoorgrondelijk elektrisch hoogstandje lijkt.
Zoiets heb ik dan weer met creatief boekhouden en rijk worden. :+

PS, De bewoner met de nieuwe bel weet kennelijk ook niet hoe het werkt.
Een bel met een ingebouwde transformator heeft een aansluiting voor een beldrukker. Deus gewoon een twee aderig kabeltje wat naar het knopje bij de deur loopt. De bel zelfzorgt voor de stroomvoorziening van de keten. De bewoner heeft er waarschijnlijk geen benul van dat is de situatie van deze thread al een voeding aanwezig is en dat bij het indrukken van de belknop spanning uit het binnenkomende belkabeltje komt, waarop een passieve bel, dus zonder eigen voeding (transformator of batterijen)moet worden aangesloten.
De vraag is gerechtvaardigd waarom een nieuwe bel is gemonteerd bij de bewoner. Was het omdat de aanwezige bel niet goed werkte, om wat voor reden dan ook, of wilde de bewoner gewoon een mooiere bel, bijv een DingDong in plaats van en zoemertje of zo'n rinkelding.
Die DingDongs vergen vaak wat meer stroom en bij lange belkabels zou dat een probleem kunnen zijn. Lokale voeding is heel goed mogelijk. Tussen de binnenkomende belkabel kan dan een klein relais geschakeld worden om het probleem op te lossen. Ik ben nu een beetje aan het freewheelen, maar misschien brengt je dat op een idee wat er aan de hand kan zijn.

Ik heb deze besteld. Deze belplaat zou ook verlichting hebben, misschien dat dat te maken heeft met de maximale spanning van 15volt.

Ik weet van de andere bewoner, waar ik nu dus de bel van heb losgekoppeld. Dat zij een nieuwe bel heeft gekocht omdat haar oude bel het niet goed meer deed. Echter zegt zij dat de bel die ze nu heeft (die met trafo) het wel heeft gedaan toen zij die net vervangen had, maar helaas wel voor korte duur. Van een andere bewoner weet ik dat die een bel heeft met batterijen er in. Dus om het even overzichtelijk te maken:

Bewoner 1: Ding dong bel
Bewoner 2: Ding dong bel
Bewoner 3: Ding dong bel met trafo LOSGEKOPPELD
Bewoner 4: Bel met batterijen LOSGEKOPPELD
Bewoner 5: Ding dong bel

Je kunt ook nog een andere optie overwegen.
Geeft elke bewoner een tweedraadsverbinding naar zijn/haar eigen drukknop en laat ze de voeding zelf verzorgen. Hetzij met een eigen trafo, hetzij met batterijen.
Dan heeft een storing in 1 appartement geen invloed op de anderen.

Een dingdong bel is vaak al een 1Amp trafo nodig bij 8 volt.
Bij 24 volt wordt dat 3 Amp x 24v= 72VA.
De bovenste drukker is stuk, en als deze blijft hangen heeft niemand een werkende bel.
Dat wordt dan aan passen iedereen een eigen voeding of ieder een geschikte bel,

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Zo'n bel met batterijen heeft meestal ook een aansluiting voor als er een trafo zit, en dan hoeven er geen batterijen in.
Voor de bel met interne trafo is er ook wel een oplossing maak maar een foto en post die hier.
Beter de voeding "gewoon" 24V laten zoals het was, dan werkt de rest ten minste en blijft het ook werken.
edit, dat lampje van 15V kun je vervangen voor een van 24V of er een weerstandje voor zetten.

Op 20 januari 2021 10:34:08 schreef stijn98765:
[...]

Ik heb deze besteld. Deze belplaat zou ook verlichting hebben, misschien dat dat te maken heeft met de maximale spanning van 15volt.

Ik weet van de andere bewoner, waar ik nu dus de bel van heb losgekoppeld. Dat zij een nieuwe bel heeft gekocht omdat haar oude bel het niet goed meer deed. Echter zegt zij dat de bel die ze nu heeft (die met trafo) het wel heeft gedaan toen zij die net vervangen had, maar helaas wel voor korte duur. Van een andere bewoner weet ik dat die een bel heeft met batterijen er in. Dus om het even overzichtelijk te maken:

Bewoner 1: Ding dong bel
Bewoner 2: Ding dong bel
Bewoner 3: Ding dong bel met trafo LOSGEKOPPELD
Bewoner 4: Bel met batterijen LOSGEKOPPELD
Bewoner 5: Ding dong bel

Inderdaad, de spanning wijst op het ingebouwde verlichtings lampje van het paneel, dat is 15 Volt, 1,2 Watt.
Dat is best veel er loopt dan altijd ca 80mA met twee lampjes is dat 160mA.
Er wordt niet gezegd hoe de lampjes te voeden. De beschrijving heeft het over neonlampjes, maar die branden niet op 15 Volt. M.i. is de info van Conrad niet erg betrouwbaar.
"Inhoud levering

Incl. buislamp 15 V / 1,2 W.

Opmerkingen
Het belplateau wordt met slechts twee glimlampen verlicht. De middelste naambordjes worden door de bovenste en onderste neon-lamp met verlicht. "

Ik vermoed dat het woordje "met" vervangen moet worden door "niet"

Ik wil je adviseren om eerst alle problemen in de bestaande installatie op te lossen, alvorens iets aan te sluiten waarvan de werking ook weer dubieus is door het gebrek aan documentatie.
De bellen met een eigen voeding, dus batterijen of trafo kun je in principe niet aansluiten.
De batterij gevoede bellen hebben geen keuze tussen transformatorvoeding of batterijen. In geval van transformatorvoeding uit de bel installatie, moeten de batterijen niet aanwezig zijn.
Bij batterijvoeding kun je de bel met de bestaande installatie niet laten werken. Dan moet er een relais oid tussen.
Een bel met een ingebouwde trafo, kun je zonder verdere informatie alleen met een relais op de bestaande installatie aansluiten.
Lokale voeding met batterijen of een ingebouwde trafo heeft bij lange leidingen zeker voordelen, omdat het spanningsverlies bij dunne draden best aanzienlijk kan zijn. Het tussenschakelen van een relais lost dat op. Een geschikt relais kan aanzienlijke stromen schakelen zonder verlies en anderzijds heeft een relais weinig vermogen nodig om te schakelen. Dat kan zelfs zo weinig zijn, dat een verlichtingslampje in de beldrukker van een paar mA, wat normaal in serie staat met een bel, het relais al doet aantrekken.
Als je de originele transformator weghaalt en de twee loskomende 24 volt draadjes doorverbindt, dan kan de installatie werken als elke bel zijn batterij of netvoeding heeft, Het spanningsverlies in de bekabeling kan dan weer roet in het eten gooien, vooral bij DD bellen die op 6 volt batterijvoeding werken.

Hoe eenvoudig ook, maar zonder een goed plan en zonder gevens van de aan te sluiten bellen etc, is het herstelplan gedoemd te mislukken.
Verder, over het typenummer van de belplaat vind ik geen gegevens, niet bij Honeywell, noch bij Conrad, Op andere sites staat dan weer de melding dat het produkt niet meer leverbaar is.
Het is geen fijn bericht wat ik hier schrijf, maar het is niet anders. Ik wil je behoeden voor een kostbare desillusie.

Op 20 januari 2021 14:03:30 schreef buzzy:
Ik vermoed dat het woordje "met" vervangen moet worden door "niet".

Ik denk dat het moet worden vervangen door "mee".
Conrad is Duits en het zal dus vertaald zijn en "mit" kan zowel als "met" en "mee" worden vertaald.

[Bericht gewijzigd door Nisei op donderdag 21 januari 2021 11:22:13 (19%)

Op 21 januari 2021 11:16:43 schreef Nisei:
[...]
Ik denk dat het moet worden vervangen door "mee".
Conrad is Duits en het zal dus vertaald zijn en "mit" kan zowel als "met" en "mee" worden vertaald.

Mogelijk. Ik heb gezocht naar een installatiehandleiding of iets dergelijks, maar tot nu toe niet gevonden.
Ik heb even conrad.de opgezocht en daar staat inderdaad "mit"

"
Hinweise
Die Klingelplatte wird mit nur zwei Glimmlampen beleuchtet. Die mittleren Namensschilder werden durch die obere und untere Glimmlampe mit beleuchtet."
Hoe een en ander gerealiseerd wordt blijft de vraag. In elk geval kun je concluderen dat niet elke drukker een eigen lampje heeft.
Je weet ook niet of elk lampje in serie staat met een bel, zoals veelal gebruikelijk is, of dat ze een eigen voeding moeten hebben.
Ik ben bang dat het probleem voor TS alleen maar groter wordt als deze vragen er ook nog bij komen.

mvdk

Golden Member

Misschien mist de extra benodigde draad naar het paneel.
Dan lost het probleem zichzelf op.

Op 21 januari 2021 13:36:47 schreef mvdk:
Misschien mist de extra benodigde draad naar het paneel.
Dan lost het probleem zichzelf op.

Was dat niet een UTP kabeltje? Daar zitten 8 aders in.

Inmiddels de belplaat binnen gekregen en aangesloten. Er zaten inderdaad 3 15v lampjes in, echter vindt ik die lampjes niet zo spannend dus die heb ik mooi niet aangesloten en lekker achterwegen gelaten.

Alles werkt in ieder geval weer netjes, alleen nog een likje verf en wat houtvuller. Jullie allemaal bedankt voor de hulp!

Thevel

Golden Member

Alles werkt in ieder geval weer netjes, alleen nog een likje verf en wat houtvuller

Ik vind die zwarte vlekken op de naamplaatjes niet echt mooi.. :) :)