Voeding blijft ontploffen

Hallo allemaal,

Ik probeer deze voeding te repareren maar hij blijft maar springen. Bijgevoegd een foto van een goede en de ‘na-foto’. Wat eruit ploft zijn de 4 weerstandjes links boven, de keramische condensator rechts daarvan, de mosfet en de transistor en weerstand naar de gate van de mosfet. Eigenlijk alles dat aan de source van de mosfet hangt.

Ik heb de weerstandjes vervangen, de FAN6300, de mosfet K6A65D door de IPA65R1K0CEXKSA1 en de keramische condensatoren door ongeveer dezelfde waarde. Toch blijft de voeding er op dezelfde manier uitspringen.

De trafo heb ik ook al omgewisseld, dit maakt geen verschil dus deze is niet kortgesloten. Er lijkt ook geen sluiting te zijn op plekken waar dat niet hoort en het feedback circruit lijkt ook in orde.

Weet iemand waar ik hier naar zou moeten kijken? Ik zou dit graag oplossen! Alvast bedankt.

De mosfet gaat in sluiting en de rest sleuvelt mee #timbeuuuur.
Gaat de opto terugkoppeling nog? Welke spanningen krijg je secundair? Volgens je schema is er maar 1 secundaire uitgang? Klopt dat? Kun je daar een externe spanning op aan brengen van dezelfde voltage? Als je er dan ietsje over gaat zou je de opto aan de primaire kant moeten zien (meten) reageren met sluiten van de CE vd transistor.

Werkt het voedingscircuit vh IC? De detect weerstanden ok? De diode ok?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Thevel

Golden Member

De brugcel ook nagemeten? (het kan zijn dat er sluiting is in een van de diodes)

Ik van wat ik kan vinden alle diodes nagemeten, geen sluiting. Ik kan er voor de rest ook niet veel aan meten want zodra ik de stekker erin steek zegt hij paf.

Het lijkt me inderdaad dat de mosfet kortsluit en daarna dus alles hiertussen wegfikt, alleen wat zorgt ervoor dat een gloednieuwe meteen in sluiting gaat? Zo’n beetje elke controller heeft shortcircuit protection en zou dan uit moeten gaan in plaats van, waar het nu op lijkt, de gate continu open zetten lijkt me.

Bij soortgelijke schakelingen heb ik wel eens gezien dat er een te hoog voltage uit kwam bij het niet goed werken van de feedback. Zou het kunnen dat hij in dit geval gewoon blijft bijschakelen tot de mosfet eruit springt?

Op 18 januari 2021 19:54:51 schreef Mahsjong:
De brugcel heeft geen sluiting

Het vervangen van onderdelen is niet hetzelfde als repareren. Als je de uitgebrande onderdelen vervangt en meteen weer de volle spanning er op zet, hoeft er nog maar een componentje fout te zijn en inderdaad POEF.
Een dergelijke voeding moet je met een variac en stroombegrenzing opstarten. Je kunt dan met de scope controleren of het FAN ic behoorlijk opstart etc. Een scope lijkt me onontbeerlijk en een goede kennis van het IC FAN6300 ook.
Zoniet, kun je beter een complete nieuwe voeding bestellen.

Bij inschakelen een gloeilampje in serie zetten, knalt minder hard en gaat minder of niks kapot.

Ik had bij de eerste keer bekijken het idee dat de mosfet gewoon in sluiting was gegaan en de rest meegetrokken, vandaar dat ik de eerste keer gewoon de componenten had vervangen en na vergelijk met een werkende de stekker erin stak. Nu heb ik weer alle componenten die ik eerst had vervangen opnieuw vervangen maar ik kan we raden wat er gebeurt als ik de stekker erin steek.

Het rare is dat ik geen verschillen kan zien/meten tussen de werkende en niet werkende, weerstand naar ground is overal hetzelfde, feedback circuit lijkt hetzelfde dus ik zou zo snel niet kunnen bedenken waar de fout zit. Meestal in dit soort situaties is er een keiharde short ergens omdat anders de protection wel inslaat en de boel uit zet maar dat is hier dus niet het geval

fatbeard

Honourable Member

Dit gedrag (van de voeding!) is consistent met een overleden transformator: geen of veel te weinig zelfinductie.
Kan ook komen door een vette kortsluiting op de secundaire.
Maarreuh... die transformator ga je dus niet los vinden.

Een switchmode voeding moet je juist NIET opstarten met een variac, dan is-ie nog veel eerder stuk: minder ingangsspanning gaat de switcher compenseren met meer stroom...
Een gloeilamp is dan een betere keuze, maar neem er dan wel een van ongeveer het vermogen van de voeding: een te kleine gloeilamp is bijna net zo erg als een variac.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op maandag 18 januari 2021 20:14:18 (96%)

Ik heb de transformator omgewisseld met de werkende voeding en deze deed het hierna gewoon prima, dit was dus niet het probleem.

Lucky Luke

Golden Member

Als je de FET er uit laat, en het regelIC met een labvoeding voedt, (en eventueel de secundaire), wat zie je dan met de 'scope op de gate-aansluiting van de fet? (Of schiet de labvoeding in stroombegrenzing?)

(Dus zonder lichtnet aangesloten. Als de fet er al in zit kan die ook blijven zitten)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
maartenbakker

Golden Member

Om wat voor apparaat gaat het?

Het is trouwens ook een goede gewoonte om even alle secundaire lijnen op sluiting te controleren. Het zal niet de eerste keer zijn dat een voeding knalt door een kortgesloten secundaire diode of condensator.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 18 januari 2021 20:59:13 (78%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De CS shunt veel te laag kan tot gevolg hebben dat de stroom te ver oploopt. Als dat ding normaal ontworpen is, dan zal zodra de stroom hoger wordt dan gepland de trafo denk ik in verzadiging gaan -> nog sneller nog meer stroom -> poef.

De RC na de CS shunt kan ook boosdoener zijn. Als die RC constante helemaal niet goed is, dan kan het zijn dat de chip denkt: Er loopt nog nauwelijks stroom, d'r kan nog wel wat meer bij.

Ik DENK dat als je primair voedt met een labvoeding op VCC (geen stekker in het stopcontact) dat je FAN chipje zou moeten gaan schakelen.

Dan: Als je de uitgang voedt met een labvoeding, zou je bij iets boven de nominale spanning de feedback opto moeten zien activeren.

Als je beide tegelijk kan doen, dan zou je moeten zien dat de FAN stopt met schakelen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@rew Ik denk zelf inderdaad dat de controller denkt dat er niets loopt en blijft doorschakelen

Ik zal morgen even de beschreven setup maken en op de scope kijken wat de gate-pin doet bij de spanning.

Wat bedoel je precies met de RC? De weerstand tussen CS en de drain neem ik aan? Deze is vervangen door een 100ohm zoals op de foto te zien (R19) dus dat zou moeten kloppen

Op de fotos lijkt het meer alsof er een vlamboog is geweest dan een sluiting.

Op 18 januari 2021 20:12:50 schreef fatbeard:
Dit gedrag (van de voeding!) is consistent met een overleden transformator: geen of veel te weinig zelfinductie.
Kan ook komen door een vette kortsluiting op de secundaire.
Maarreuh... die transformator ga je dus niet los vinden.

Een switchmode voeding moet je juist NIET opstarten met een variac, dan is-ie nog veel eerder stuk: minder ingangsspanning gaat de switcher compenseren met meer stroom...
Een gloeilamp is dan een betere keuze, maar neem er dan wel een van ongeveer het vermogen van de voeding: een te kleine gloeilamp is bijna net zo erg als een variac.

Sterker nog, TS heeft een goede transformator!

Opstarten onder vollast met de volle netspanning dus?

De eerste voeding die na reparatie sneuvelt moet ik nog meemaken. Met de variac en stroombegrenzing, kun je gewoon testen of het startcircuit werkt tussen de goede grenzen, of er output verschijnt voor sturing van de fet en nog wat meer. Als de fet vol in geleiding staat en blijft grijpt de stroombegrenzing in en niet de 16A zekering in de meterkast.
In lastige gevallen (komt ook wel eens voor) dan start ik het drivergedeelte van de voeding op met een kleine labvoeding en eventueel zonder FET. Je kunt dan de hele (terug) regeling aan de tand voelen, stroombegrenzing testen, lock-out voltage, under voltage, enz.
Als ik vuurwerk wil haal ik dat wel in de vuurwerkwinkel (mag ook al niet meer :( )
Tja, als je audio versterkers repareert van een paar kilowatt per kanaal met schakelende voedingen en dito eindtrappen, dan leer je vanzelf af om meteen de volle netspanning er op te zetten.
Meestal is vuurwerk dan qua materiaal al een kostbare zaak (ik repareer die dingen niet met meuk van ALI) nog afgezien van het aantal extra uren om de zaak weer in orde te krijgen.

Wat is precies de werking van de CS? Ik snap dat de feedback van de opto doorgeeft of het voltage goed is maar wat zou ervoor kunnen zorgen dat CS denkt dat er te weinig ampère loopt?

Meestal dienen de shuntweerstanden om een overstroom te verhinderen, niet om via een stroommeting de regeling te beinvloeden.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Kruimel

Golden Member

Datasheet pagina 4:

Input to the comparator of the over-current protection. A resistor senses the switching current and the resulting voltage is applied to this pin for the cycle-by-cycle current limit. The threshold voltage for peak current limit is 0.8V.

Ah, dus zelfs al zou er bij CS iets niet goed zitten dan zou dit er niet voor kunnen zorgen dat de gate open gezet wordt.

Kruimel

Golden Member

Het overbruggen van de shunt zou de stroombegrenzing onklaar maken. Maar dat lijkt een heel rare manier om defect te raken. Heb je zonder het IC ook eens getest of de spanningen zijn zoals je ze verwacht. Is de weerstand aan pin 8 wel goed? De enige manier om de energie die je beschijft op de source van de MOSFET te krijgen is via de chip of via de MOSFET. De drain naar gate en source zouden redelijk op orde moeten blijven als de gate niet te zeer op zijn donder krijgt zou ik zo zeggen.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op maandag 18 januari 2021 23:13:52 (60%)

De weerstand aan pin8 is goed, 1K precies. De gate wordt niet direct geschakeld via pin 5 maar gaat via een 33R naar een 100R naar gate met een BAT54C erbij. Deze 100R is ook doorgefikt maar de 33R niet dus het lijkt me dat het via de Mosfet gaat. De enige manier waarop ik me dit kan bedenken is als deze te lang open staat, teveel ampere doorlaat, doorslaat en dus 320V op de source zet.

Ik vraag me trouwens af waar de BAT54C voor is. Deze zet een schottky diode van gate naar pin 5 en van ground naar pin 5

[Bericht gewijzigd door Mahsjong op maandag 18 januari 2021 23:50:35 (19%)