Vintage Sony STR-AV320 receiver zoemt

Na 15 jaar rust ben ik mijn Sony STR-AV320 receiver weer gaan gebruiken. Helaas: een hinderlijke brom (buss / hum) ook als alle kabels, behalve de koptelefoon, ontkoppeld zijn.

Na langdurig gepruts, het apparaat open geschroefd en geconstateerd dat als ik een schroevendraaier tegen de parker midden-boven houd, de zoem minder werd (Zie foto's). De parker is gemarkeerd met een dubbel pijltje (⇒). Ik heb de parker eruit gehaald, schoon gemaakt, en terug gezet. Bijna geen zoem meer. Hetzelfde met schroefje aan de overzijde. Het tweede schroefje gaf wel spectaculaire vonken, statische elektriciteit neem ik aan.
Gelukkig blijkt alles nog te werken, en is de zoem helemaal verdwenen.

Nu vraag ik me af: wat is hier gebeurd? Ik heb uitgebreid gegoocheld, maar dit ben ik nog niet tegen gekomen.

Mogelijk heeft de print een aantal aardpunten die over het chassis lopen en als die vertind zijn, dan raken ze los. Vonken in de versterker komen zeker niet door statische lading. Je hebt gewoon een kortsluiting gemaakt tussen twee delen waar verschillende spanningen op staan. Je mag van geluk spreken dat er niets defect is geraakt.
Als je op de foto een cirkeltje rond de bewuste schroeven zet kunnen we ze ook nog terugvinden.

Hoy buzzy,

Bedankt voor de tip. Ik heb inmiddels de gele cirkels toegevoegd. De schroef, rechts onder, is gemarkeerd door een dubbele pijl (⇒).

Op 18 januari 2021 21:10:25 schreef CLP:
Hoy buzzy,

Bedankt voor de tip. Ik heb inmiddels de gele cirkels toegevoegd. De schroef, rechts onder, is gemarkeerd door een dubbele pijl (⇒).

Kennelijk zijn de schroeven dus gelijktijdig aardpunten. Volgens mij gebruiken ze tegenwoordig een door gemetalliseerd gat of een soort soldeerlipjes, die enerzijds gesoldeerd zitten en waarvan het gat samen valt met het gaatje van de print. Deze lipjes zitten dan ook aan de componentenzijde. Hier zie ik ze niet, dus kennelijk werden ze toen nog niet toegepast.
Hetzelfde fenomeen heb ik eens meegemaakt met een Sansui receiver, waardoor het display soms donker werd.

Wat ik niet zo goed begrijp is dat het losdraaien, schoonmaken met contactspray (voor de zekerheid), en weer terugzetten het probleem oplost. De schroef zat namelijk stevig vast.

Op 19 januari 2021 19:05:02 schreef CLP:
Wat ik niet zo goed begrijp is dat het losdraaien, schoonmaken met contactspray (voor de zekerheid), en weer terugzetten het probleem oplost. De schroef zat namelijk stevig vast.

De print is vertind en onder druk vloeit het tin weg. Dan is er ruimte en kan het tinlaagje ter plaatse oxideren, waardoor het geen kontakt meer maakt en het probleem wat er was, optreedt.
Ik zag in de docu dat de versterker is voorzien van een hybride eind ic. Volgens mij zit die op een los printje, dan valt het mee, maar als dat ic met de pootjes in de hoofdprint zit, zou ik ze zeker nasolderen. Zeker in niet doorgemetalliseerde print zoals deze, krimpen ze vaak los.
Doorsolderen, moet je wel zorgvuldig doen, anders help je het ic misschien om zeep.
Haal de netspanning van het toestel en zorg ervoor dat de elco's in de voeding ontladen zijn. Meestal zijn ze na een half uurtje wel leeg.
Soldeer dan met een fijn boutje de soldeerpennetjes van het ic door en controleer of daarbij geen soldeertin tussen twee pootjes zit. Goed controleren, want bij sluiting is het exit voor het IC.
De tuner kan nu weer jaren mee.

Op 19 januari 2021 19:17:21 schreef buzzy:
[...]De print is vertind en onder druk vloeit het tin weg. Dan is er ruimte en kan het tinlaagje ter plaatse oxideren, waardoor het geen kontakt meer maakt en het probleem wat er was, optreedt.

De PCB werden niet vastgeschroefd in de behuizing en dan vertind natuurlijk.
Of bedoel je wat anders?

Het is belangrijk dat beide schroef punten contact maken met de behuizing, daar gaat de massa door naar de input signaal massa's.

Later werd de chassis massa alleen verbonden met een schroef(zilverkleuring ter herkenning) via de RCA input connector.

Tsja, ik ben leek en heb nog nooit een soldeerbout vastgehad... Het lijkt me niet verstandig dat ik hier mijn leerproject van maak. Kun je voor de zekerheid in de foto aangeven waar de IC zit? Dan kan ik het laten doen als de tuner de geest geeft. Op dit moment werkt alles prima.

Op 19 januari 2021 19:49:23 schreef CLP:
Tsja, ik ben leek en heb nog nooit een soldeerbout vastgehad... Het lijkt me niet verstandig dat ik hier mijn leerproject van maak. Kun je voor de zekerheid in de foto aangeven waar de IC zit? Dan kan ik het laten doen als de tuner de geest geeft. Op dit moment werkt alles prima.

Dan zo laten. Volgens de doc is het een printje wat mee kan bewegen, mogelijk dat het hiet niet speelt. Als je nooit gesoldeerd hebt, niet proberen, gaat zeker mis.
Als het ic daarop uit valt is de kans heel groot, dat het het loodje legt en is het dan nog verkrijgbaar.
Inspecteren kan natuurlijk wel, als je weet waarnaar je moet kijken.

De enige verklaring die ik kan bedenken is dat er in de loop der tijd een oxide (=isolatie) gevormd wordt tussen de schroef en de behuizing. Door verwijderen en terug schroeven wordt de geleiding hersteld.

vergeten

Golden Member

Op 19 januari 2021 21:29:13 schreef CLP:
een oxide (=isolatie)

Dat is niet standaard zo, zilveroxide is bijvoorbeeld wel een goede geleider.
Maar de meeste oxides zijn slechte geleiders maar isolatie gaat te ver. :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op 19 januari 2021 21:45:32 (12%)]

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.