hulp bij reparatie Yamaha CA 410 geïntegreerde versterker gevraagd.

ca-410-om.pdf

De link bevat het schema en een flow chart

Amateur met nauwelijks tot geen theoretische onderbouwing.

Kreeg de geïntegreerde versterker van de buurman. 1 kanaal was weggevallen. Heb hem aangesloten met een lamp in serie en het relais schakelt in en de lamp licht niet op om een sluiting aan te geven. Maar rechts geeft geen geluid. Transistors los gehad en nagemeten met een peak atlas DCA55 componententester. en daarbij beide kanalen vergeleken. Geen kortgesloten torren gevonden. Beide kanalen zijn vrijwel identiek in waardes. Elko's nagemeten. Wel wat verloop, maar voor de ouderdom eigenlijk nog best wel goed qua waardes. Zitten nogal wat fusible resistors in, maar die meten qua weerstand in beide kanalen gelijk. Oja, was begonnen met de potmeters. Los gesoldeerd en ultrasoon gereinigd en met wat contact 61 weer terug gezet. Als laatste gehele print door gesoldeerd.

Nu schakelt de versterker in en speelt het linkerkanaal. Maar als ik rechts ook vanaf de bron aansluit is er slechts hard gekraak uit beide luidsprekers. Ligt niet aan de bron (cdspeler) want ik kan daarvan de kanalen omwisselen. . Ligt niet aan de luidsprekers, die kan ik ook omwisselen. Met hetzelfde effect. Ik snap het niet. Voedings elco's zijn 4700uF 40 Volt, en meten nog 3400 en nog geen 3000 uF. Maar heb ff niks liggen wat daar in de buurt komt. Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn ?

Owners manual laat nog een diagrammetje zien van de verschillende stadia en trappen. Op hifi engine lijkt een Service manual te staan. Maar ik krijg een error over javascript en cookies, maar die krijg ik dus niet binnen. Heb een account ;-). Print is netjes verdeeld en er is aangegeven welke sectie waar zit. Er zitten enigszins afwijkende torren in, maar nog steeds de originele Japanse. Geen C1917 maar c1918 bijv. In het protection stukje meette een van de C-1918 tov de anderen (C1918's) laag, maar een 2sc2240 (nieuw) op die plek maakte geen verschil.

Wat is nu raar ? Voor mij als leek dan ; Lamp in serie licht niet op - is wel een 150 watt, maar dan nog, relais schakelt gewoon in. Oja Relais los en open gehad, ziet er pristien uit. schoon koper. . Heel klein protection circuitje met 2 x 2SC1918 en 1 SA844 en een elco van 33 uf. , Die meette nog 18, en vervangen, maar geen verschil. De 47 uf in beide eindtrappen waren ook nogal laag tov de originele waarde. maar had enkel nog van die lage ERS panasonics. Misschien niet goed voor die plek ? En met twee kanalen bron kraken alsof beide kanalen opgeblazen zijn. en met 1 kanaal input speelt links via de lamp in serie perfect ? huh ??

fusible resistors rechts, en t protection circuitje...

Eindtorren los gehad en die waren binnen spec. B595 en D525. warmte geleidende pasta vernieuwd en mica's en chassis en torren van de ouwe pasta ontdaan. Heel voorzichtig met t mica geweest.

Heb een tektronic 2214 oscilloscoop staan en een Philips PM 5108 functie generator. Die laatste kwam met de originele potmeter los in de doos. Maar die heb ik ondertussen ultrasoon gereinigd en kan ik weer terugzetten, wellicht beter dan de nieuwe potmeter die er in is gezet ? Enfin, geen idee hoe het spul moet gebruiken. Dus als iemand zich te pletter verveelt en zich geroepen voelt een amateur met instellingen en kennis en know how bij het gebruik van dat gereedschap te helpen / uit wil leggen, .. schroom niet. ;-p Wat onderwijs op afstand kan nooit kwaad ;-0) Niet zozeer theoretisch, alswel praktisch. Oscilloscoop voor dummies heb ik nog niet kunnen vinden namelijk.

Helaas nergens voltages zodat ik ook niet met de multimeter kan kijken waar het misgaat. . Verder dan de drie in 1 elektronica echt niet moeilijk ben ik niet gekomen. En zoals te lezen is mijn kennis niet veel verder dan component niveau. Naja in tijden van lock down speelt tijd geen rol ;-)

vergeten

Golden Member

Service manual is hier gemakkelijk te downloaden.

https://www.eserviceinfo.com/downloadsm/68282/Yamaha_CA-410II%2C%20CA-…

Ik zou beginnen met 1khz sinus (of zoiets) uit je functiegenerator op de ingang van de L en R eindversterkers, dan met je scope probe de signalen volgen en vergelijken met het goede kanaal.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.