[BE] elektriciteit keuring oude woning

in mijn pas aangekocht woning ga ik de hele zekeringkast vervangen, want de electriciteit is afgekeurd (geen 30mA diff, geen eendraadschema en verschillende kleine problemen).

maar nu komt het, ik ben dus alle kringen aan het uittekenen en heb wel 3-4 kringen waar maar 1 stopcontact op zit (bijbouw). het oude huis ervoor (blauwe kader en daar zitten de slaapkamers boven) echter heeft ALLES op 1 groep zitten. en dan ook ALLES
verlichting eetplaats, verlichting woonkamer (2 afzonderlijke lichten), 2stopcontacten woonkamer, verlichting slaapkamers boven (5x), stopcontacten slapkamers (6x), verlichting trap. alles bij elkaar dus 17 aftakpunten.

ik weet dat je in belgie maar 8 punten mag hebben, maar hoe zit dat bij oude woningen? het huis origineel dateerd ergens van de jaren 30, het werd grondig verbouwd (heel stuk bijgezet achteraan, alles onder die blauwe kader) in de jaren 70. er werd dus 1 kring van het huis doorgetrokken naar de nieuwe zekeringkast in de bijbouw.
ik heb een keuken die volledig af is, een badkamer die volledig betegeld is, en beide bevinden zich tussen de zekerinkast en het oude gedeelte van de woning. kan toch niet zijn dat ik al die muren moet gaan open breken om een kabel te hertrekken.

http://www.fordcapri.be/kortemark/640/1067AXL.jpg
en dit zit erachter
http://www.fordcapri.be/kortemark/640/1067HXL.jpg
en achter die douche muur zit nog een bijplaats (oude keuken) en daarachter zit de zekeringkast nu.
tot aan de keuken zijn het allemaal aparte groepen, maar alles hier nog voor (vanwaar de foto is getrokken) is het oude gebouw. electriciteitsmeter zit in die berging onderaan. dus zomaar ff 16meter van die blauwe kader verwijderd.

in het huis zelf zit bijna niks van vermogen op de electriciteit. een tv, een tv decoder, de internet modem, een ledlamp in de hoek van de woning en een gsm lader.
boververdiep idem. 3 nachtlampjes en een gsm lader.
alle verlichting zijn ledlampen in huis. denk dat ik met 6A op die kring alles nog werkende houd.
er komt een warmtepomp bij die een eigen voedingskabel aan de buitengevel krijgt

huidige verwarming is met accumulatie en allemaal direct 3fase kabels naar de kachels.
ik zou nog kunnen foefelen door een deel van de woning te onderbreken en het 2de deel van de kring te voeden vanuit een oude accumulatiedraad. maar dan heb ik nog 8+9 aftakkingen op die 2 kringen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

In nederland moet je bij "significant werk" aan de installatie de boel "conform huidige regels" maken. Aangezien: "alles d'r uit" als "significant werk" gezien wordt, moet je aan de voorwaarde: "conform huidige regels" voldoen. Dus hoe oud het huis is doet er niet toe.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

In de keuken kun je onder de kastjes door(even plint weg halen) een kabel leggen, ook op de kastjes kun je een kabel laggen en achter de koelkast kun je eventueel omhoog of omlaag.
Je zit daar al bij de trap, daar ging de installatie meestal van beneden naar boven, even boven dat plafond kijken in dat halletje, kun je de installatie daar met wat geluk opdelen.

Heb je ook een kruipruimte?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

geen kruipruimte

Op 20 januari 2021 11:36:47 schreef rwk:
In de keuken kun je onder de kastjes door(even plint weg halen) een kabel leggen, ook op de kastjes kun je een kabel laggen en achter de koelkast kun je eventueel omhoog of omlaag.
Je zit daar al bij de trap, daar ging de installatie meestal van beneden naar boven, even boven dat plafond kijken in dat halletje, kun je de installatie daar met wat geluk opdelen.

helaas, plinten zijn gemetste stenen.
aan de koelkast kant hangen de kasten NIET tegen de laatste muur, dus daar ga je de kabels zien.
blijft ook nog het probleem dat ik mijn binnenmuren nog moet gaan open breken om aan de oude kabels te geraken. een hoop oude stopcontacten zijn nog zonder aarding.
ik heb net weer een vaatwas geinstalleerd en heeft uren geduurd om die in een kast te krijgen. laat staan dat ik 12 kasten moet gaan uitbreken.
blijft nog het 2de probleem, de badkamer ernaast is volledig betegeld en daar moet je ook door geraken.

ik vervang enkel de zekeringkast omdat die bij verkoop van het huis werd afgekeurd (deurtje ontbreekt).
in de woonkamer zijn allemaal houten balken en de electriciteit is er DOOR geboord langs boven. ook daar nergens aardingsdraad en de kleuren zijn blauw/rood.

ik ga niet het dubbele aan mijn huis betalen omdat het af is, om dat alles te gaan uitbreken weer

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
mvdk

Golden Member

Ik zou gewoon de door de keurder aangemerkte dingen in orde maken.

Ik vrees dat je nog heel wat werk zult hebben, meer dat je lief is ook al maak je enkel werk van de slechte punten.

De meesten mispakken zich daaraan als ze een oud huis kopen, mijn zoon kan ervan meepraten, wij hebben na controle alles vernieuwd ipv van te knippen en plakken.

Nu raad ik alle potentiële kopers van eerst een vrijblijvende prijsofferte te vragen voor de aankoop.

Maar daarmee ben je natuurlijk niet geholpen...en ik kan u ook geen raad geven omdat het een heel project is.

LDmicro user.

Op 20 januari 2021 09:41:18 schreef fcapri:
ik weet dat je in belgie maar 8 punten mag hebben, maar hoe zit dat bij oude woningen?

Maximum 8 WCD op 1 kring is enkel bij een eerste keuring verplicht.
Dus bij het in bedrijf stellen van een nieuwe installatie.
Bij een latere keuring (zogenaamd controlebezoek) is er eigenlijk geen beperking meer voor het aantal stopcontacten op één stroomkring.

Art. 271bis. Afwijkende beschikkingen.
Voor de controlebezoeken zijn de volgende afwijkende beschikkingen van toepassing op de huishoudelijke elektrische installaties waarvan de aanleg is aangevat na 1 oktober 1981:

04. Contactdozen
Het is toegelaten in afwijking van de voorschriften van artikel 86, per stroombaan meer dan acht enkelvoudige of meervoudige contactdozen in dienst te laten op voorwaarde dat het vermogen van de aangesloten vaste en vast opgestelde toestellen het transporteerbaar vermogen in de stroombaan niet overtreft.

eSe

Honourable Member

in de woonkamer zijn allemaal houten balken en de electriciteit is er DOOR geboord langs boven. ook daar nergens aardingsdraad en de kleuren zijn blauw/rood.

Ben je zeker dat het "volle" balken zijn? Je hebt namaak balken, bijna niet van echt te onderscheiden, in U profiel/vorm. Daarin kan je draad/kabel trekken.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Ik ga niet het dubbele aan mijn huis betalen omdat het af is, om dat alles te gaan uitbreken weer

Omdat het af leek... Ik hoop het niet voor je, maar mijn ervaring met oudere huizen is dat ze vaak vallen in de categorie "Pakketje schroot met een dun laagje chroom" zodra je bezig gaat komt er nog van alles aan gebreken boven water.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
evelo

Golden Member

Als het gedeelte van de woning voor 01/10/1981 nog in goede staat is dan mag het blijven, geen beperking op het aantal contactdozen.

Wel belangrijke aandachtspunten:
-isolatiemeting moet goed zijn. Dwz >0,5Mohm bij 500V.
-stopcontacten zonder aarding zijn geen probleem maar er mogen geen toestellen klasse 1 in zitten.
-op je schema moet je vermelden wat de oude kringen zijn.

Nieuwere gedeelten moeten voldoen aan het AREI.

Hele nieuwe gedeelten(installatie na 01/06/2020)moeten voldoen aan het KB08.09.2019 boek 1.

Kan je hier downloaden:
https://economie.fgov.be/nl/publicaties/algemeen-reglement-op-de
Best hoofdstuk 8 eens goed lezen, dat gaat over bestaande installaties.

ik ga het als volgt aanpakken:
oude zekeringkast weg, nieuwe in de plaats en de zekeringen 1:1 op dezelfde manier terug steken.
de oude kast heeft 2 rijen, de nieuwe heeft er 4 (96mod).
ik ga onderaan gewoon de 2 diffs steken (de oude 300 en een nieuwe 30 erbij en in het midden alle zekeringen zoals ze nu staan. behalve dan de groepen die achter de 30mA moeten, erachter zetten (of het hele huis misschien achter de 30mA).
zodoende bij de herkeuring is er geen complete verandering geweest.

eens gekeurd, gooi ik alle oude zekeringen eruit en komen er nieuwe automaten in.
hierbij ga ik dan al die groepen met 1 stopcontact samengooien, en diegenen die nu teveel belast worden (wasmachiene, waterkoker, en diepvries) opsplitsen in 2 aparte groepen.
het huis ga ik bekijken, zou ik de bovenverdieping ergens kunnen afkoppelen, daar langs het dak (onder dakgoot) misschien een nieuwe kabel doorboren. zodoende is dan beneden en boven ook opgesplitst

Op 20 januari 2021 17:11:31 schreef eSe:
[...]

Ben je zeker dat het "volle" balken zijn? Je hebt namaak balken, bijna niet van echt te onderscheiden, in U profiel/vorm. Daarin kan je draad/kabel trekken.

Groetjes,
eSe

yep, zijn eiken treinbils dat ze geschuurd en vernist hebben om de monteren. de vader met zijn zoon destijds.
ik wou die 'namaak' balken eruit halen, maar is niet mogelijk

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 20 januari 2021 18:59:34 (52%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

tja, proberen om de boel te ontkoppelen van de benedenverdieping en dan een trace vinden om bij de groepenkast te komen is wel een puntje. vooral hoe men de boel heeft gekoppeld, want ook dat kan weleens meer als 1 punt zijn, miss wel per kamer naar de begane gelegd.

onder het dak door, achter regenbuis langs en door de tuin met een dikkere buis en installatiekabel kan, heb je ook een trace voor datakabel ed.

die 2 links in de startpost werken niet overigens..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb (twee jaar geleden) bij een renovatie van een appartement (uit de jaren 60) alle kringen en het algemeen laagspanningsbord vernieuwd.
Zelfs een nieuwe 4x10 mm² naar de elektriciteits teller getrokken en de aansluiting geopend en (onder spanning) aangesloten.

Enkel één kring naar de garage is origineel gebleven.
De garage, die samen met andere garages in de kelder van het appartementsgebouw gesitueerd waren, was niet voorzien van een aarding.
Een nieuwe leiding door de gemeenschappelijke delen van het gebouw trekken was in mijn ogen "not done".

Bij de keuring netjes vermeld dat één kring niet vernieuwd was.
Zonder problemen door de keuring geraakt.

De niet verzegelde teller heeft men enkele maanden geleden vervangen door een slimme meter. Van de verbroken zegel is geen melding gekomen. Het energie verbruik is uiteraard steeds normaal gebleven.

Ik zou inderdaad ook beginnen met de puntjes op te lossen van afkeur die op het verslag staan. Daar wordt naar gekeken bij herkeuring. De rest is goed.

Er zijn inderdaad soepelere regels die te hanteren zijn bij oudere woningen zoals ondere andere meer dan 8 stopcontacten (aansluitpunten) per kring.

Neem ook contact op bij twijfel met de keuringsdiensten, het zijn zij die het moeten keuren. En vooral laat het vervolg hier zeker weten.

Ik volg het topic uit interesse.

Kan buiten langs met een grondkabel, bv achter de tv bij de plint schuin naar buiten boren en nabij de meterkast weer naar binnen?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

de TV zit aan de binnenkant (rode pijl), als ik daar doorboor, zit ik in de kelder of door de trap. en dan moet ik nog altijd door de keuken en de badkamer door.
de rechtse muur in de woonkamer, daar zit een schouw bezet met beelden en eigen balken. ga ik niet door boren.

waar die lange rode lijn zit, daar heeft mijn buur tegen gebouwd, daar kan ik absoluut niet weg met doorboren.

het enige is langs rechts passeren, maar dit is allemaal laagbouw. dus de kabels gaan zichtbaar zitten langs het terras.
bijkoment moet ik dan met die kabels nog altijd door de inkom doorboren voor ik aan de berging geraak waar de zekeringkast staat.

enige handige zou zijn om heel dat dak eraf te halen, alle kabels en buizen in het dak, en weer dichtleggen.
de blauwe pijl op het plan hierboven, is dit zicht.
als je tussen die 2 bloempotten door die deur gaat, kom je in de inkom, en daar 2meter achter zit de zekeringkast
http://www.fordcapri.be/off/pics/kortemark/640/1067NXL.jpg

ik heb misschien wel een deels oplossing, hangt er vanaf hoe de kabels lopen. ik ga een warmtepomp plaatsen naast het huis, en die moet voor de binnenunits 2 doorvoeren hebben (keuken en woonkamer).
één van die binnenunits zit dicht bij een stopcontact. als dit stopcontact ergens een 'halverwege de kring' stopcontact is, kan ik daar de doorverbinding loskoppelen, en voeding via de airco daarop zetten. ipv dat de airco gevoedt wordt via het stopcontact, dat de airco buiten een nieuwe lijn krijgt en die de helft van de huis voeding doorgeeft.
vraag is weer of dat nog wel mag. de wartempomp is 2200W electrisch (8000W warmte pomp)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Als ik die bouw zo zie, stel ik mij de vraag of de isolatie wel voldoende is om dat met een warmtepomp te verwarmen. Heb je daar over nagedacht?

evelo

Golden Member

Best een ’ingewikkeld’ huis.

Geen gemakkelijke opgave om daar een lijn in te vinden.

De binnenkant volledig slopen wil je niet doen. Dus dat wordt volgens mij creatief zijn met opbouw kabelgoten en eventueel enkele extra bijkomende verdeelbordjes verspreid over de woning.

Op 24 januari 2021 14:01:14 schreef Kilian:
Als ik die bouw zo zie, stel ik mij de vraag of de isolatie wel voldoende is om dat met een warmtepomp te verwarmen. Heb je daar over nagedacht?

De man heeft nu elektrische verwarming.
Mensen die van gas of stookolie naar warmtepomp omschakelen krijgen idd (heel) vaak een onaangename verassing. Diegenen die echter van accumulatoren naar warmtepomp omschakelen zijn meestal pleasantly surprised

het huis is heel goed geisoleerd.
de zolder heeft geen verwarming en daar kan je nu zo gewoon oplopen zonder jas aan. koud is het er niet.
mijn 3D printer staat helemaal onderaan in de bureau en daar staat de verwarming ook af, is er niet koud. heb natuurlijk wel als voordeel dat de droogkast en wasmachine in die berging staan, en die produceren ook warmte.

dagelijks laden de 2 accumulatoren op en die verbruiken (van vandaag naar verleden):
23kWh - 26kWh - 30kWh - 29kWh - 88kWh over 2dagen (toen ik ellende had met de accumulatieweerstanden).
van 7H smorgens tot 21h savonds blazen die accumulatoren. dat is dan verwarmen aan gemiddeld 2kW.
de thermostaat staat op 20°C en de accumulatoren blazen niet nu (temperatuur hoger dus)

de warmte pomp is 2,2kW maar levert 8kW aan warmte. volgens mij gaan we het warm hebben.
bijkomend komt er nog een 4kW pellet kachel bij en deze zomer nog een stel zonnepanelen om het verbruik wat omlaag te trekken

Op 24 januari 2021 14:29:43 schreef evelo:
Best een ’ingewikkeld’ huis.

Geen gemakkelijke opgave om daar een lijn in te vinden.

De binnenkant volledig slopen wil je niet doen. Dus dat wordt volgens mij creatief zijn met opbouw kabelgoten en eventueel enkele extra bijkomende verdeelbordjes verspreid over de woning.

de blauwe kader was de initiele woning, met slaapkamers erboven.
in de jaren 70 hebben ze die onderste blok er bij gezet, met geisoleerde dakpanelen. en toen ook de electra verplaatst. waar de electriciteit origineel zat weet ik niet. wat ik wel weet is dat de accumulatieleidingen allemaal ondergronds lopen en de meeste samenkomen in de kelde. er lopen stalen buizen met draad in van de kelder ondergronds die uit de grond komen (in een kleine put) in de berging waar de zekeringkast staat. dat zou dus allemaal gelegd zijn in de jaren 70.
de laatste jaren hebben ze een nieuwe keuken gestoken, nieuwe badkamer en nieuwe vloeren in heel het onderste deel van de woning (niet in het oude gedeelte van het huis, daar ga ik nu parket leggen).
hier was altijd een lasserij geweest, en de onderste lokalen waren de bedrijfskantoren. het stikt er van de telefoon en fax lijnen :-).
de zoon die het bedrijf over nam, heeft hier 500meter verder een nieuwbouw bedrijfspand gezet met een loft boven. en daar wonen de oude mensen van wie wij het huis kochten.

ik heb er ook het kantoor van mijn bijberoep, en mijn vrouw gaat in die middelste oranje kamer haar massagesalon onderbrengen. parking genoeg voor de zaak dus.

en achteraan heb ik nog mijn loods met parkeerplaats voor 4autos, en daarachter nog 4 bijgebouwen en de tuin. daar ook nog parkeerplaats voor 1 auto
http://www.fordcapri.be/off/pics/kortemark/640/lucht2.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

en wat als je een kabel van de accumulatoren hergebruikt voor de voeding van het huis? die liggen er al en kun je wrs wel koppelen op de installatie. heb je straks niet meer nodig en komen bij de groepenkast uit.

verder zie ik een overstek aan het dak langs de hele lengte, schrootjes langs de muur eruit halen en daar de kabel onder langsleggen is ook een optie.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 24 januari 2021 21:51:22 (26%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 januari 2021 21:49:34 schreef testman:
en wat als je een kabel van de accumulatoren hergebruikt voor de voeding van het huis? die liggen er al en kun je wrs wel koppelen op de installatie. heb je straks niet meer nodig en komen bij de groepenkast uit.

verder zie ik een overstek aan het dak langs de hele lengte, schrootjes langs de muur eruit halen en daar de kabel onder langsleggen is ook een optie.

ja, maar waar de accumulatoren zitten, zitten geen stopcontacten in de muur.

heb ze hier als blauwe kaders gezet
1 accumulator in de oranje kader onderaan (genaamd bijkeuken), daar is de electra ok en opgesplitst
1 accumulator in de keuken (die electriciteit is ok), dus ook niet nodig.
1 accumulator in de doorgang naar het nieuwe huis naast die van de keuken. geen stopcontacten aanwezig daar. die kabel had ik al aan gedacht om naar de warmte pompt te brengen(juist door de muur en langs de muur naar rechts)
1 accumulator in de woonkamer, daar waar de TV zit. dat is misschien wel een mogelijkheid aangezien het stopcontact van de TV daar 1meter verder zit. als die TV dan pakweg een eindpunt is van de kring, kan ik daar voeding inbrengen en de kring halfweg ergens onderbreken.

die overstek in de dakgoot helpt niet veel, moet ik nog door de inkom doorboren voor ik aan de zekeringkast kom. zo eens moeten kijken of ik geen buis ofzo langs buiten onder de dakgoot kan duwen, die dan in de berging uitkomt uit plafond. dan kan alles erdoor

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Jinny

Golden Member

Het wordt een beetje creatief zijn.
Ik heb ook wel eens kabel ingegraven om om het huis heen je komen.
Zou je ook nog kunnen doen, stevige grondkabel en een onderverdeler...
Je hebt je in ieder geval voldoende werk op je hals gehaald..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

de kachel in de keuken, door de muur boren naar de speelkamer zit ook geen wcd op die muur?

en je hebt een kelder zeg je? kun je van daaruit niet ergens komen waar je een wcd hebt, nieuw stuk kabel vanuit de kelder en lasdoos..

waar rook was, werkt nu iets niet meer