Elektronische magneet?

Hallo

Ik weet niet als iemand ze al eens gebruikt heeft maar je hebt van die ronde kleine elektronische magneten. Alleen bij deze magneten zet je er spanning op en dan zijn ze magnetisch maar ik zoek ze ANDERSOM met spanning: magneetloos. Weet iemand als je deze ergens kunt krijgen.of als dit bestaat.
Grt

Electromagneten werken op stroom. Je moet er wel spanning op zetten om stroom te laten lopen, maar toch. Alleen spanning werkt niet.

In theorie zou je een permanent magneet kunnen combineren met een electromagneet, zodat die elkaar tegenwerken. Maar dan moet je wel precies genoeg stroom hebben om het veld uit te schakelen.

Robin F.

Golden Member

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!

Er zijn wel permanente magneten die je mechanisch uitschakeld
bv https://www.wecomagneten.nl/product_info.php?cPath=1627&products_id=76…

[Bericht gewijzigd door rwk op woensdag 20 januari 2021 14:08:41 (42%)

pa3gws

Golden Member

Naar mijn idee zijn dit permanente magneten waarbij d.m.v. een spoel het magnetisch veld even wordt opgeheven.
https://www.deurmagneet.nl/kleefmagneet-branddeur.html

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Arco

Special Member

Naar mijn idee zijn dit permanente magneten waarbij d.m.v. een spoel het magnetisch veld even wordt opgeheven.

Nee, dat zijn (hele sterke) electromagneten.
Gewone magneten zou nooit goedgekeurd worden: bij stroomuitval en brand gebeurt er dan niks... (nou ja, wel iets: het gebouw brandt af... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

Daar zit inderdaad wel wat in. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Als je een permanent magneetje tegen de kern van een elektromagneet aanlijmt, kun je met de elektromagneet het permanent magneetveld neutraliseren.
Je moet dan natuurlijk een even groot, tegengesteld magneetveld maken met de elektromagneet.
Ik heb dat vroeger eens gemaakt in een stokkenvangspel. Werkt goed.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik vind dat altijd zo zielig voor die magneten.. net als wanneer je een lampje dooft door de batterij kort te sluiten. ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Sine

Moderator

Deze vraag/discussie liep een tijdje geleden ook al eens, je kunt het makkelijk zelf proberen:

https://www.youtube.com/watch?v=-Mjlke_7sKQ

Ik dacht aan zoiets zou het hiermee kunnen samen met een permanente magneet??

Is de kern aan de achterkant ook zichtbaar? Je moet de magneet aan de achterkant er tegenaan plakken.

Arco

Special Member

Het zou wel verhelderend werken als we wisten wat je ermee wilt doen... ;)
Een bistabiele solenoid is ook een optie...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Er komt iets aan te hangen en als de magneet spanning krijgt. Moet het eraf valleen alleen als de spanning er snachts af gaat moet het er ook niet af vallen. Want het dan niet op 1 maar om een stuk of 80

vergeten

Golden Member

Op 20 januari 2021 21:23:03 schreef klaassiegekkie:
Er komt iets aan te hangen en als de magneet spanning krijgt. Moet het eraf valleen alleen als de spanning er snachts af gaat moet het er ook niet af vallen. Want het dan niet op 1 maar om een stuk of 80

Dan nu graag een begrijpelijke vertaling? :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op woensdag 20 januari 2021 21:33:52 (81%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ja sorry, even te snel

Er staan 80 elektro magneten op een rij hier hangen prijsen aan vast komt er een puls op een van de desbetreffende magneten bijv nummer 60 moet deze de prijs loslaten alleen sluiten we af en we zetten de spanning eraf vallen alle prijzen na beneden en moet je dus alle prijzen er weer aan vast maken.
Grt

duidelijk, heb je die elektromagneten al?

Nee moet ik nog aanschaffen maar om er gelijk zoveel aan te schaffen is een dure grap.
Wat raad u aan??

joopv

Golden Member

Ik zou je aanraden om eerst wat te testen met 1 magneet, alvorens je er 80 aanschaft.

Permanente magneten "neutraliseren" met een andere (elektro)magneet moet je mee oppassen: als het veld wat je extern aanlegt te sterk is verniel je de magnetisatie van de permanente magneet definitief. Dat "permanente" valt nogal tegen zogezegd :)

Een oude luidsprekermagneet kan je bijvoorbeeld zo kapotmaken met een NIB magneet uit een harddrive.

Je kan je in dump goedkoop relais kopen.
Bijv. zoiets: https://www.pollin.de/p/printrelais-siemens-v23033-a1001-a503-12v-3408…
Daar haal je de contacten van weg, en bovenop de spoel 'plak' je een sterk magneetje (blijft vanzelf al zitten tegen de spoelkern aan). De hele kern is daardoor magnetisch geworden.
De andere kant van de kern moet naar beneden gericht zijn, daar hang je het voorwerp aan.

wil je aan die prijzen alleen een stukje ijzer maken, of mag dat ook een magneetje zijn? In dat laatste geval is het vrij simpel, dan plak je die magneet tegen de kern van een onbekrachtigde elektromagneet, en als je die bekrachtigd in de juiste richting wordt de magneet aan de prijs afgestoten. Als je het zo maakt dat je de elektromagneet kortstondig in beide richtingen aanstuurt, zal de prijs altijd afgeworpen worden, ongeacht de polariteit van de permanente magneet (dan hoef je dus niet op te letten dat die goed zit).

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ja aan wat experimenteren ontkom je niet, een goedkoop spoeltje maken of kopen en een paar magneetjes die sterk genoeg zijn om de prijzen te dragen, dan kun je met een regelbare voeding kijken hoeveel stroom er door het spoeltje moet om het magneetje te neutraliseren.
edit, misschien zit er in de buurt van leeuwarden wel een COer met een labvoeding die je even wil helpen met het bepalen van die benodigde stroom.

[Bericht gewijzigd door rwk op donderdag 21 januari 2021 15:22:15 (22%)