Vraagje over onze meterkast

Hallo en een goedemiddag,

Ik heb een vraag over de meterkast bij ons in de loods.
Het is een oude kast met een paar vernieuwde elementen er in.
Nu is het zo dat we al aardig wat gezeur gehad hebben met die kast vandaar dat we er over denk het toch allemaal er af te halen en hem te verbouwen.

Nu zit er in combinatie van smeltzekeringen, mespatroon en een paar automaten zonder aardlek.

Situatie nu
Zit een 250A 4 polige hoofdschakelaar in en van uit daar naar kast met 2 keer 3x25A mespatroon en daar is er nu 1 van aangesloten voor een krachtstroom wcd.
En naar 6 groepen van ieder 3x16A smeltzekeringen.
Gebruiken er op dit moment maar 3 van
En daar naast zit een extra kastje met daarin 2 keer 16A 3 fase automaat als kracht bron voor de kraan en roldeur dit kastje heeft geen aardlekautomaat.
Heeft de eigenaar zelf aangelegd omdat er een oude kast hing en die was kapot gegaan aldus het verhaal.

Nu wil ik het als op onderstaande foto gaan aansluiten

250A 4 polige en van daar uit wil ik eigenlijk de kast met mespatroon laten zitten en hier op de 2de uitgang nog een krachtstroom wcd van maken dus beide gaan benutten.
En dan 2 keer een aardlekautomaat B40A 3 polig
1 voor de groep van onze mede huurder die heeft een eigen meterkastje opgehangen met wat losse B16A voor wat licht en wcd
En 1 voor de roldeur das een krachtstroom motor.
En 2 ALS 40A 2 polig met ieder 4 groepen B16A
Bekabeling wordt van de hoofdschakelaar naar de automaten 6mm en alles verder in de kast is 4mm

Ook is er een B16A automaat die ruim 30 meter verder gebruikt gaat worden voor wat wcd langs de muur is dat nog met 2,5mm kabel te doen of kunnen we beter een 4mm kabel leggen.

En dan is er alleen nog de vraag over de kraan we zijn hem niet van plan te gaan gebruiken.
Maar afgekoppeld laten liggen lijkt me ook niet echt iets, zou ik die dan op de automaat kennen laten zitten die hij nu heeft zonder aardlek en die gewoon uitgeschakeld kennen laten zitten?
Voor het geval je hem echt zou moeten verplaatsen.

Gegroet Jessica

mvdk

Golden Member

Hoe groot zijn de zekeringen onder die 250Amp schakelaar?
Zijn dat de hoofdzekeringen? De contractwaarde van de netbeheerder?
Of zitten die ergens anders?

als je dermate weinig belasting hebt en nog vastrecht betaalt voor 3x250A klopt er iets niet. ik heb al bedrijven gesproken die van de netbeheerder al bericht kregen over een verkleining van de aansluiting omdat er niet veel vermogen werd gebruikt.

ik denk eerder dat het een pand is waar voorheen een metaalbewerker oid zat welke wel ooit die 250A nodig had, nu zit er wrs 3x 25A of 3x35A in.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

@testman: Dat zijn aannames. Voor hetzelfde geld heeft ts een hoekje van de loods gekregen en word er nog steeds gewerkt met een dikke aansluiting.
Als die "hoofdzekering" bijvoorbeeld 3x80 is, heeft dat gevolgen voor de bekabeling en de keuze van het schakelmateriaal.

Edit: gaat het nog steeds om dat kastje, die werkplek uit dat andere topic?
Of is dit een nieuwe plek? In het vorige topic was Mitch nog steeds Mitch, maar hier is Mitch Jessica geworden.
:) ;) :)

[Bericht gewijzigd door mvdk op donderdag 21 januari 2021 00:39:10 (28%)

Hey
@mvdk: ow nee helaas daar moesten we uit. Vandaar dat we nu een nieuw pand hebben.
En Mitch is nog steeds Mitch. :) ;) :)

Het is inderdaad een verzamel pand met meerdere bedrijven ooit was het een boot bouwer met werkplaats magazijn en Scholings-gebouw.

Heb met de huismeester gesproken over de aansluiting, dat kwam allemaal uit een ander gedeelte vandaan maar, was nog afgezekerd zo als het vroeger zat
Hadden ze niet verandert.
Wel heeft de beste man ons een 4 polige 80A digitale meter gegeven als we het dan toch gaan verbouwen zei die ken er bij jullie een eigen meter op.

Dus het schema van post 1 verandert alleen iets dat er een meter tussenkomt.

Gegroet Jessica

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Hou je rekening mee dat je nieuwe automaten de kortsluitstroom kunnen afschakelen!

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

ik hoor wel hoofdschakelaar 250A, maar niet wat de voor zekering is die van die schakelaar komt. kan net zo goed 3x 25A zijn. heb wel vaker dergelijke constructies gezien, pand lang leeg gestaan, eigenaar heeft aansluiting verkleind ivm vastrecht kosten.

anders zou ik geen duurdere 10kA automaten nemen, maar gewoon 6kA nemen en 40A voorzekeren met een C40 automaat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Toch maar eens kijken wat de voorzekering is. Kan natuurlijk best dat er voor die 250Amp een netbeheerder aansluiting zit op maar 3x25 of misschien 3x35. Maar we weten het nog steeds niet. Even zo makkelijk zit er een aansluiting van 3x200

was nog afgezekerd zo als het vroeger zat
Hadden ze niet verandert.

De kabel van die 250Amp schakelaar naar die te plaatsen verdeler, moet gewoon de te verwachten stroomwaarde kunnen hebben. En dat weet je pas als je dat uitzoekt.

Hey
Helaas nog niks terug gekoppeld gekregen van de huismeester/eigenaar over de hoofdzekering.
Maar ik dacht als we er vanuit gaan dat het 3 keer 25 is veel lager zal het echt niet zijn gezien de bedrijfjes die er naast ons in zitten.
Want als het hoger afgezekerd zou zijn is dat dan qwa ALS en aardlekautomaten dan meteen een groot verschil.

Bedoeling is:
-250A 4P Hoofdschakelaar
-80A 4P Digitale meter
-2x 40A 4P Aardlekautomaat
-2x 25A 2P ALS met ieder 4 groepen van B 16A automaat

Tussen de hoofdschakelaar en de meter, en van de meter naar de Aardlek en ALS 6mm en van de ALS 4mm en een kam rail voor de automaten.
Maar is dit ook volgens de regels.

Ook was de vraag qwa kabel dikte voor 1 groep die gaan we ruim 30 meter verder gebruiken en dat is puur voor wat WCD voor opladen van accu gereedschap en een paar Led TL buizen.
Wat is dan beter voor die afstand 4mm of is dat prima met 2,5 mm te doen.

Bedankt alvast

Gegroet Jessica