Toonfrequent en groepenzoeker

Ik was vanmiddag bezig een groep uit te zoeken zonder tekeningen. Nou dacht ik, is het ook mogelijk om een groep door te "piepen" zonder de spanning eraf te halen?
Een signaal de bekabeling opsturen met een ontvanger aan de andere kant. Hetzelfde prcinipe als wat ze met de buitenverlichting altijd deden, maar dan een indicatie lamp schakelen zodat je weet dat je de juiste groep hebt gevonden? Ik kan maar weinig info vinden over hoe een zo'n Landis en gyr zender en ontvanger werken. Ideeën?

Hoe noem je een vrouwelijke elektricien? een stekkerdoos
Frederick E. Terman

Honourable Member

Het lijkt me gemakkelijker, gewoon de groep uit te schakelen en kijken of je lamp uit gaat. Zo ja, dan zit de lamp in die groep; anders niet.

Om jouw 'zender' en 'ontvanger' te monteren, zou toch ook alles uit moeten, dus dat zou geen tijd sparen, zelfs als je zulke dingen had.

e: Ah, je bedoelt iets anders (zie reacties verder naar beneden).

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op donderdag 21 januari 2021 21:49:29 (11%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Zet een waterkoker aan en meet dan de stroom doord e groepen.

Op 21 januari 2021 16:55:58 schreef Frederick E. Terman:
Het lijkt me gemakkelijker, gewoon de groep uit te schakelen en kijken of je lamp uit gaat. Zo ja, dan zit de lamp in die groep; anders niet.

Om jouw 'zender' en 'ontvanger' te monteren, zou toch ook alles uit moeten, dus dat zou geen tijd sparen, zelfs als je zulke dingen had.

In principe niet toch? De meeste groepenzoekers sturen het signaal zo op de lijn terwijl er spanning op staat. Met toonfrequent doen ze dat ook onder spanning. Ik vraag me alleen hoe dat werkt.

Hoe noem je een vrouwelijke elektricien? een stekkerdoos
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mvdk

Golden Member

Daar zijn een paar websites over, met plaatjes en uitleg.
Vroeger met grote roterende machines, tegenwoordig bijna alles electronica.
Veel trafo's, spoelen en condensatoren.
Voor het opsporen van ondergrondse kabels bestaat wel iets, dat je een signaal op een kabel zet met gebruikmaking van een stroomtang.
Het vervelende is, dat zo'n signaal nogal de onhebbelijkheid heeft "over te springen". Dan volg je een kabel, en kom je uiteindelijk in het verkeerde station uit.

Geëdit.

Op 21 januari 2021 17:16:14 schreef leerlingelektra:
Met toonfrequent doen ze dat ook onder spanning. Ik vraag me alleen hoe dat werkt.

Een toonfrequent zender is permanent aangesloten. En dat aansluiten doen ze uiteraard spanningsloos. Beetje link om een kabel aan te sluiten als er 10kV op staat.

Op 21 januari 2021 16:50:11 schreef leerlingelektra:
Ik was vanmiddag bezig een groep uit te zoeken zonder tekeningen. Nou dacht ik, is het ook mogelijk om een groep door te "piepen" zonder de spanning eraf te halen?
Een signaal de bekabeling opsturen met een ontvanger aan de andere kant. Hetzelfde prcinipe als wat ze met de buitenverlichting altijd deden, maar dan een indicatie lamp schakelen zodat je weet dat je de juiste groep hebt gevonden? Ik kan maar weinig info vinden over hoe een zo'n Landis en gyr zender en ontvanger werken. Ideeën?

Er zijn meerdere merken die een kabel-tracer hebben welke onder 230V werkt. Stekker-module in een wcd steken en met de bijbehorende “snuffelaar” langs de zekeringen. Bij de verbonden zekering geeft de snuffelaar een piepsignaal.
Wij hebben er ook 1 op de zaak en mijn ervaring is dat je er in erg drukke groepenkasten niet heel veel aan hebt.
Bij een rij van 10-20 automaten gaat hij bij 3-4 zekeringen die naast elkaar zitten af dus weet je nog niet exact op welke groep de gezochte wcd zit.

Op 21 januari 2021 20:06:13 schreef T-sec:
[...]

Er zijn meerdere merken die een kabel-tracer hebben welke onder 230V werkt. Stekker-module in een wcd steken en met de bijbehorende “snuffelaar” langs de zekeringen. Bij de verbonden zekering geeft de snuffelaar een piepsignaal.
Wij hebben er ook 1 op de zaak en mijn ervaring is dat je er in erg drukke groepenkasten niet heel veel aan hebt.
Bij een rij van 10-20 automaten gaat hij bij 3-4 zekeringen die naast elkaar zitten af dus weet je nog niet exact op welke groep de gezochte wcd zit.

klopt, niet zo lang terug nog het beste ding wat fluke in het programma had getest, maar ook die geeft valse metingen in een verdeelkast. oude tracermeters heb je niks meer aan, die werken net als die oude intercoms over het stroomnet met geluiden en worden nu door de vele smps volledig overstemd.

iets wat wel werkt: een tijdrelais met een boormachine, kachel, bouwlamp oid eraan, laat het ding een bepaalde interval doen van bijv 2 sec aan 3 sec uit, die kun je met de amperetang gewoon meten op de afgaande groepen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De "botte-boer"methode werkt ook altijd: bewust kortsluiting maken met een stukje VD 2,5 mm2, dan knalt de bewuste automaat/zekering er gewoon uit. Wel goed geïsoleerd gereedschap gebruiken en voorzichtig zijn natuurlijk.