Aankoop oude Nokia E5 uit de UK.

Even een wat andere weg op : de Nokia E5 die ik nu heb geeft van de ene op de andere moment geen enkel geluid meer. Er is niets abnormaal mee gebeurd (laten vallen bijvoorbeeld). Niet bij sms ontvangst of verzenden, niet bij telefoneren, enz.... .
Ik heb al gereset, batterij verwijderd, alle betreffende instellingen doorgelopen en opnieuw ingeven toch niks mocht helpen.

Als je graag een azerty toetsenbord wilt heb je zeker de Franse markt ook al afgestruind?

Las een verhaal over een jongedame in Engeland die een jas van £200 kocht in Europa en daar kwam van de kant van de bezorgdienst nog £80 bovenop voor btw en kosten. Ze heeft het pakket maar niet aangenomen...

Die reset, was dat terug naar fabrieksinstellingen?

Op 21 januari 2021 21:23:46 schreef Danny G:
Even een wat andere weg op : de Nokia E5 die ik nu heb geeft van de ene op de andere moment geen enkel geluid meer. Er is niets abnormaal mee gebeurd (laten vallen bijvoorbeeld). Niet bij sms ontvangst of verzenden, niet bij telefoneren, enz.... .
Ik heb al gereset, batterij verwijderd, alle betreffende instellingen doorgelopen en opnieuw ingeven toch niks mocht helpen.

Ook getest met een oortje?

Er zitten 2 lawaaimakers in. 1 vooraan voor tijdens telefoon gesprekken (tegen je oor). En 1 achteraan voor berichtgeving en hands free. Gaan ze alle 2 niet?
Heb je een herstelling overwogen?
De kans bestaat dat het software is en dat vervanging niet helpt maar dat is een gok die het overwegen waard is.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

@Kilian : Ook de Franse markt al afgezocht. We geven het niet op :). Dagelijks op zoek. De aanhouder wint nietwaar.
Ik ga de UK versies laten voor wat ze zijn. Te gewaagd.

@ohm pi : Nog niet met een oortje getest. Kan ik eens doen als ik nog terugvind waar dat ligt :( .

@EricN : Geen van beiden gaan nog. Volledige stilte op alle vlakken. Zelf herstellen kan ik niet.

En maar gelijk de vraag lanceren of eventueel iemand hier dat zou zien zitten om proberen te herstellen.
Ik ga ook op zoek naar een gsm,smartphone winkel die deze mogelijk nog voor mij zou willen, kunnen herstellen. Althans, een poging wagen. Heb trouwens nog een exemplaar maar daar valt regelmatig het scherm van uit (zwart) en mogelijk is er nog meer aan de hand. Ergens slecht contact. Het scherm doet het en als je er eens goed tegen tikt bijvoorbeeld is het zwart. Moet dan resetten om het terug in orde te krijgen en dat lukt ook niet altijd. Mogelijk is deze te gebruiken voor onderdelen.

Wat betreft de reset : spanning uit en aan en batterij eruit genomen. Nog niet geprobeerd om terug te gaan naar de fabriekinstellingen. Dat is inderdaad ook nog te proberen !

Gelijk nog een vraagje : ik lees regelmatig de opmerking : "unlocked" . Bedoeld men daarmee het netwerk ? De essentie is dat toch dat ik wat dat betreft goed zit indien dat vermeld staat.

[Bericht gewijzigd door Danny G op vrijdag 22 januari 2021 19:11:28 (17%)

Ten eerste: vergeet handel met engeland even. Mijn pakket naar de UK duurde 6 weken, terwijl 6 dagen normaal was. Vrienden en kennissen lopen ook tegen dergelijke problemen aan bij versturen van of naar de UK.

Verder: wat moet je nog met zo'n oud ding? Symbian wordt amper nog ondersteund. Geen tijd in steken zou ik zeggen.
Of is het een hobbyprojectje?
Als het je om het toetsenbord gaat, kan je nog steeds blackberry telefoons krijgen.

Wat unlocked betreft: vroegáh had je telefoons die zo geprogrammeerd waren dat ze alleen op het netwerk van, of met de simkaart van de oorspronkelijke leverancier (het telecombedrijf) werkten.
Als je dan van provider wilde veranderen, dan moest je een nieuwe telefoon kopen. Of naar de zwarte markt gaan, naar zo'n schimmig winkeltje waar ze 'm voor je konden unlocken.
In Nederland heet dat simlock.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Symbian ondersteunt nog steeds alle apps die het 8 jaar geleden ondersteunde, uitgezonderd apps die expres ondersteuning hebben verwijderd of met nieuwere protocollen praten.

Alleen het opnieuw installeren na een fabrieksreset kan denk ik een uitdaging zijn als je de apps ooit vanuit de appstore hebt geinstalleerd, hoewel de Opera appstore misschien nog bestaat?

Met unlocked doelt men normaalgesproken op de sim / het netwerk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Een telefoon van 10 jaar oud zou ik inderdaad langzaam laten voor wat hij is.

Symbian is dood en begraven (good riddance)
Zeker in deze wereld is stilstand achteruitgang, je gaat ook geen XP meer draaien op je pc (toch?)

Ik heb m'n E72 al jaren geleden gelaten voor wat het is. Ding kon de belangrijke software (o.a. maps, docs/drive, youtube) niet goed draaien. Althans, youtube werkte wel, maar alleen in 144p omdat 't ding te traag was.
Daarnaast kon ie de moderne wifi beveiligingsprotocollen niet aan waardoor ik 'm niet op bedrijfs of universiteitsnetwerken kon gebruiken.

Ik ben normaal een groot voorstander van 'gebruiken tot ie op is', maar dit is hetzelfde als een Citroen 2cv gebruiken voor het dagelijkse reizen. Het kan, maar je mist veiligheid, comfort en moderne standaard dingen zoals airco en een kachel die ook goed werkt als het koud is buiten en je rustig rijdt...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Nou,
Het klink waarschijnlijk bijzonder eigenaardig toch ik hoef geen apps te hebben om te googelen, internetten, facebooken , twitteren, youtuben, enz, enz, ....
Gebruik hem alleen om te smsen en heel af en toe een telefoontje te doen of te ontvangen. En dat doet deze nog altijd prima.
Verder prefereer ik de voor mij geschikte afmeting van dit toestel (niks te groot of te klein voor te bedienen) en ook het fysieke toetsenbord. Heb al 10 jaar zo één in gebruik en kan bij wijze van spreken hem bijna blindelings bedienen. Ik heb niet meer nodig en ook niks minder. Niks met meer of met minder. Hou van het model en vandaar zoek ik dus dezelfde. Stilstaan is voor mij deze keer dus niet achteruitgaan.

Wat England betreft : Dat ga ik laten voor wat het is. Inderdaad te gewaagd.

En ik denk nu net aan nog iets : Wil hem vanzelfsprekend in het Nederlands gebruiken toch als hij van een andere taal/land komt (met uitzondering van Nederland) met Qwerty klavier en ik zet hem om naar Nederlands (Belgie) zal hij misschien overschakelen naar Azerty (Belgisch) en fysiek zit er een Qwerty op. Tenzij de software dat opvangt en ziet welk toetsenbord er is. Anders is het : oeps foutje :( ! !

[Bericht gewijzigd door Danny G op vrijdag 22 januari 2021 20:59:54 (21%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Gebruik hem alleen om te smsen en heel af en toe een telefoontje te doen of te ontvangen.

Getweedst!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Je moet het zelf weten, maar je koopt een 10 jaar oude telefoon die zelf maar ontworpen is om 3 a 5 jaar mee te gaan. M.a.w. je telefoneert in geleende tijd.

Je gaat nu ook niet meer een eerste model Volkswagen Golf uit de 70s kopen om mee te forensen omdat je geen groter gemak nodig hebt. Het kan, maar het is een slecht plan wegens slijtage en roest.

In de tijd tussen het starten van dit topic en nu had je overigens al kunnen leren hoe een nieuwe telefoon werkt. Spoiler: de basics zijn 100% hetzelfde. Je hoeft geen apps te gebruiken, maar ik kan het je wel van harte aanraden omdat je dan gratis kan bellen en berichten kan sturen via wifi als je thuis of op het werk bent, en mensen niet hindert door SMSjes te versturen...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Nokia's gaan al gauw 10 jaar mee. Je zit dus inderdaad op het punt dat je reparaties kunt gaan verwachten, maar dat mag de pret niet drukken toch?

Op 22 januari 2021 19:40:38 schreef Sine:
Symbian is dood en begraven (good riddance)

De laatste generatie was gewoon on-par met Android, uitgezonderd de duurste modellen. Of de E5 al tot de laatste generatie behoort, weet ik niet zeker maar Symbian is nu na zoveel jaar zonder ontwikkeling, nog steeds een featurephone-killer.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ah, ieder heeft zijn mening over nog te gebruiken of niet he.

Wat mij betreft : zoals ik er ene werkend kan houden ben ik tevreden ermee en ga ik niet overstappen naar iets nieuwer. Heb daar momenteel nog geen behoefte aan. En andere mensen storen met smsmen : ik sms maar naar 2 personen en één daarvan weet op een paar minuten na wanneer hij een sms mag verwachten van mij en de andere, tja : die krijgt graag smsen en stuurt er me zelf ook regelmatig door. En daar stopt het zowat.

Heb ondertussen eens gepobeerd om hem terug sprekend te krijgen via de fabrieksinstellingen toch dat mocht niet baten.

We zien wel wat er nog te vinden valt op internet.

Unlocken moet de provider gratis doen na 1 jaar.
Ik heb ook nooit gehoord van taal- of netwerkproblemen en ik heb heel wat internationale (UK) collega's gehad en Nokia's in mijn handen gehad.

[Bericht gewijzigd door K7Jz op zaterdag 23 januari 2021 16:51:36 (60%)

Ja wel vreemd dat je geld wil verkwanselen aan dit toestel. Terwijl je via wifi duizenden berichten gratis kan verzenden of zelfs videobellen...

Ik hield daar ook lang aan vast; oud toestel, alleen sms /bellen.

Toch een nieuw gekocht en geen moment spijt van...
SMS met al zijn beperkingen is het totaal niet meer waard...

Oude spul ligt nu in bekende straatje...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
maartenbakker

Golden Member

Een reden om vast te houden aan zo'n toestel is de aanwezigheid van een toetsenbord. De TCO van een 10 jaar oud toestel is trouwens bijzonder laag zelfs al smijt je er in de tussentijd nog een keer de aanschafwaarde aan reparaties tegenaan.

Tegen de E6, en ik denk ook wel de E5, kon ten tijde van de introductie geen blackberry op (uitgezonderd zeer specifiek zakelijk gebruik) en Android maar met moeite. Nadat Whatsapp de ondersteuning met de botte bijl beeindigde begon de balans een klein beetje meer naar Android door te slaan, maar het was en is een volwaardige smartphone waarvan de meeste apps nog gewoon werken.

Ik gebruik tegenwoordig wel Android op een vrij modern toestel, maar de E6 gaat nog wel netjes gereviseerd worden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 23 januari 2021 19:16:42 (22%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zeer goed verwoord door maartenbakker !

Inderdaad één van de redenen dat ik bij dit toestel probeer te blijven is het fysieke toetsenbord.
Enne, CrossFireX : via wifi verstuur ik geen smsen en als ik aan 1000 smsen zit dan zijn we wel ergens in het jaar 2024.
En zoals reeds vermeld : ik hoed niet te videobellen, voor mij voor niks nodig. Gewoon eens een smsje en heel af en toe (maximum om de paar maanden) eens een telefoontje en dat is het dan.

Maar goed, iedereen heeft daar zo zijn eigen mening over, bij het oude blijven of (continu) gaan voor een nieuwe. Dat is met bijvoorbeeld auto's en zo veel andere zaken ook zo (en daar vinden velen een old timer dan wel topie :) . Maar goed, dit doet allemaal niet echt terzake wat mijn originele vraag betreft hieromtrent. Daar heb ik ondertussen een antwoord op gekregen.
Zo blijf ik dus o.a. weg van verkopers uit England. Momenteel is mijn oog gevallen op verkopers in Duitsland.

Wat mij betreft mag dit topic eventueel afgesloten worden met dank voor het meedenken en de adviezen.

Als ik het goed begrijp gaan de 2G en 3G netwerken wel verdwijnen en dan zullen zulke oude telefoons niet meer bruikbaar zijn.

maartenbakker

Golden Member

2G zal nog wat langer blijven, maar allicht niet bij elke provider meer.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dank voor deze toch wel belangrijke factor, info 2N3055 en maartenbakker.
Daar moet ik me dan toch even over informeren. Ik zit op het Belgische Proximus netwerk.

Eigenaardig :-) (da's zacht uitgedrukt).
Als je nou in heel Europa niet zo'n ding kan kopen, zou dat niet een belletje moeten laten rinkelen?

Je wilt een eenvoudig toestel, dus geen smartphone, waarom dan niet gewoon een actuele "dumb phone" gekocht? Oa Nokia heeft nog een hele serie eenvoudige toestelletjes voor bellen en SMSsen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
maartenbakker

Golden Member

Op 25 januari 2021 18:12:40 schreef flipflop:
Als je nou in heel Europa niet zo'n ding kan kopen, zou dat niet een belletje moeten laten rinkelen?

Dat betekent alleen maar dat het een wat ouder model is, nog van voor de overname door MS zelfs.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Die "antiquiteit" is nog wel in Europa te vinden hoor maar ik zoek er ene aan een goede (lage) prijs, in goede staat en indien mogelijk liefst met een azerty keyboard.
Dumb Phone : geen interesse in.