Zonnepaneel gebruiken voor opladen Lifepo4 accu 6,4V 10000Mah

Beste Forumleden,

Ik heb een vraag m.b.t. het opladen van een Lifepo4 accu van 10000Mah.
Ik zou deze RC bootaccu graag willen opladen aan de waterkant met een zonnepaneel maar twijfel eraan welk zonnepaneel ik hiervoor nodig heb en de randapparatuur zoals een controller en eventueel een MPPT tracker.

Kan iemand mij op weg helpen zodat ik hiermee geen fouten maak? Ik dacht zelf aan een 10w zonnepaneel maar dan dient dit naar mijn idee een 6V aansluiting te moeten hebben op de controller??

Alvast bedankt voor iedereen die hierover meer weet.

Met vriendelijke groet,

Dustin Imhann

De zon is weer onder voordat die accu vol is met een 10w paneel

Op 22 januari 2021 12:13:41 schreef DK:
De zon is weer onder voordat die accu vol is met een 10w paneel

Of dan een zwaarder vermogend paneel? Ideeen? Liefst laad ik zo snel mogelijk maar zonder de gevolgen van gevaarlijkse spanning op de accu

Een zonnepaneel is van nature een raar ding: Levert een bepaalde (zwak inzakkende) spanning totdat je meer dan een bepaalde hoveelheid trekt (afhankelijk van hoe zonnig het is), dan zakt de spanning fors in.

In dat hoekje waar ie van "vrijwel constante spanning" overschakelt op "haast constante stroom" levert ie het meeste vermogen. (Vermogen = stroom*spanning, dus als je vanuit het hoekje 2x minder stroom trekt dan gaat de spanning misschien 10% omhoog, maar krijg je dus maar 55% van het vermogen. Idem als je 10% meer stroom probeert te trekken. Dan zakt de spanning naar ongeveer de helft en krijg je weer maar 55% van het vermogen.

Een MPPT probeert je zonnepaneel in dat ideale hoekje te houden.

Een Lithium-gebasseerde accu, waar ook LiFePo onder valt, heeft een laad-controller nodig. Je mag maximaal X stroom er in duwen totdat de spanning van Y volt bereikt is, en dan mag je die Y volt handhaven totdat de stroom een factor 10 of 20 gezakt is.

Of dit als "koop-baar" product bestaat: ik betwijfel het. Als je het uit onderdelen wilt samenstellen kan het denk ik wel. Dan koop je een "12V" zonnepaneel met batterij en een lifepo lader voor die 6.4V accu van je.

Historisch gegroeid (ik denk omdat een tijd lang alle autoaccus allemaal 12V waren) is men gaan spreken over Ah om de capaciteit van een accu te benoemen. Dat is eigenlijk dom. Eigenlijk moet je het over de Wh hebben.

Jou 6.4V 10Ah accu is 64Wh.

Als je dat wil laden dan is dat met je 10W zonnepaneel dus 6.4 uur, mits je 1) volle "zuid frankrijk" zon hebt(*), 2) onder precies 90 graden op je paneel, 3) een MPPT tracker die alles er uit weet te halen 4) de zon zo lang blijft schijnen. 5) de accu niet in de "bijna vol" fase minder kan/wil opnemen.

Dat laatste valt erg mee als je met maar 10W aan het laden bent.

Ik zou mikken op 100W zodat je kansmaakt om hem in een uurtje vol te krijgen.

(*) Het is net niet "sahara" zon voor zover ik begrepen hebben wat ze gebruiken als de hoeveelheid zon waarbij dat "vermogen" gemeten wordt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Zwaarder paneel nemen is zoiezo stap 1, want met 10W kom je nergens. Zeker als je geen directe zoninval hebt.

Ik zou eerder richting een 50w paneeltje kijken, of meer als je ook wilt kunnen laden bij wat minder zonlicht.
Daar dan een simpele step-up/down converter achter die je op 6.8-7V instelt

En zoiezo niet onbeheerd of te lang laden, want ik zie geen balanskabels en/of BMS in dat pack.

Beter is een echte LFP lader zoals bv een Imax, maar dit lijken wel erg basis cellen, ik zie geen balanskabels en een simpele stekker.

Als je het goed wilt zou ik zorgen voor balansaansluitingen en XT connectoren, dat wordt ook in het hogere segment gebruikt.

Op 22 januari 2021 13:03:24 schreef DJSmiley:
Daar dan een simpele step-up/down converter achter die je op 6.8-7V instelt

Als eerste: De "vol" spanning van de LIFEPO accus is waarschijnlijk 3.6V/cel, dus 7.2 voor twee.

Dan: Stel je paneel levert 20V bij 2A, 40W. Dit bij het huidige MPPT van de huidige zon-condities... Je hangt daar een buck converter aan die daar 7.2V van probeert te maken. Stel nu dat de accu meer dan 40W kan hebben, dan gaat ie aan de ingang proberen meer dan de 2A te trekken, de spanning zakt tot zeg 10V en het paneel kan nu meer stroom leveren: 2.2A.... Da's leuk voor hem, maar nu heb je dus nog maar 22W aan vermogen. Uiteindelijk gaat de boel in "dropout" mode werken waarbij de buck 100% aanstaat en het zonnepaneel iets meer dan 2.2A levert bij zeg 6.6V: Slechts ongeveer 1/3e van het beschikbare vermogen! Ik zeg: Zonde!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Zie https://www.powerstream.com/LLLF.htm

Dus hier kun je best laden met max 5A (1/2C), en max 8V = 40W.

Dan heb je een MPPT regelaar nodig zolang het paneel minder dan 40W levert. Daarboven is de batterij de beperkende factor.

Misschien is een simpele Step-down converter toch wel interessant. Eentje die zowel CC als CV werkt. Instellen op 8V, 5A, als het paneel zoveel kan leveren, anders de stroom terugdraaien totdat het paneel niet te zwaar belast wordt. Op die manier kun je zelf de MPPT funktie verzorgen. Wel heb je dan een voltmeter nodig op de cel-spanning.

Mijn voorspelling is dat de batterij nooit er voor zal zorgen dat je de energie uit het paneel niet kan gebruiken.

Wat je waarschijnlijk ook zou willen is iets als "snelladen". Gewoon zoveel stroom je kunt vinden er in duwen totdat de bovenspanning gehaald is. Dat "laatste beetje er in" is iets wat je thuis kan en wil doen, maar niet "in the field" als je weer een rondje er mee wil varen.

Mijn voorstel om een zonnepaneel-met-batterij te kopen blijft staan: Dat maakt eea makkelijk: De fabrikant heeft dan het mppt en laad-karakteristiek gedeelte integraal opgelost en voor je samengevoegd. Vervolgens kan je relatief snel laden met een "standaard" lader voor je accus (een standaard buck kan je in de "lader variant" die zowel stroom als spanning instelbaar maakt.

En als je dan niet snellaad, kan het paneel de interne accu weer helpen volduwen in de tijd dat je de laatste beetjes in de ene accu doet zodat je weer op volle kracht kan beginnen zodra je de uitgevaren accu d'r ophangt en deze in het bootje stopt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als je met de auto naar de waterkant gaat:
Dan is opladen vanuit de startaccu van je auto wel zo makkelijk, sneller, en onafhankelijk van zonneschijn. Wel genoeg stroom overhouden om je auto te kunnen starten ...
Nog makkelijker: 1 of 2 reserve accu's meenemen (die je pas thuis weer oplaadt).
(Geen auto, maar op de fiets? Dan heb je waarschijnlijk een fietskar nodig voor al je spullen. Daar past ook wel een 12V accu in, die je thuis weer bijlaadt).

[Bericht gewijzigd door henkg op zaterdag 23 januari 2021 08:14:08 (21%)