Gokkast opstart probleem.

Hallo,

Ik heb een Errel runner unlimited gokkast, nu heb ik het volgende probleem...

De gokkast start niet op, als ik heb aandoe gaan alle controle lampjes aan in de kast verder niks, op het moederbord gaat het rode lampje en groene tegelijk aan en na 5 sec gaat deze uit.

Dit heb ik allemaal al gedaan:

  • Batterij is vervangen, deze heeft gelekt, oppervlakte schoongemaakt met azijn en daarna met 96% alcohol. Nu nog eens getest maar hij geeft het zelfde probleem weer.
  • Toen ben ik wezen kijken in de voeding, deze had 2 elco's bolstaan. toch maar voor de zekerheid alle elco's vervangen, je kunt het maar beter gedaan hebben. ;) Ook heeft dit niet gewerkt, wel kreeg ik 1 keer voor elkaar tijdens het opstarten dat de hopper geld begon te werpen, maar hier bleef hij helaas in staan en heb hem nog een keer opgestart en was weer terug bij af.
  • Verder heb ik de hoofdvoeding gemeten die op het moederbord aankomen, er komt 4.8v binnen richting het batterijtje maar stopt daarvoor bij een component (weet zo de naam niet) 11.8 komt ook goed binnen, ook kreeg ik een spanning va 53 zo uit mijn hoofd, ik dacht gelezen te hebben dat deze lage moest zijn in het Pluto 5 controller manual.

Verder heb ik het manual van mijn moederbord, helaas niet eentje van de gast zelf, alles de gebruikers manual. Ik hoop dat jullie nog tips hebben, ik zat zelf te denken aan de ic's die rond het batterijtje bevinden maar ik heb geen idee hoe ik dit kan controleren.

De bijgevoegde foto's zijn nog voor de batterij replacement, dit is ondertussen allemaal schoon en de banen zijn nog intakt.
Alvast bedankt.

Jelke Sikkenga

ACDCV1

Special Member

Als een accu heeft gelekt op de print gebruik dan zeker geen azijn.
Koop een fles gedistilleerd water bij het benzinepompstation, spoel en kwast met een schone kwast en ruim gedistilleerd water de verontreinigde omgeving op de printplaat schoon.
Spoel weer en blaas de omgeving en componenten droog.
Leg de print op de verwarming en laat hem nadrogen.

Gedistilleerd water gaat een verbinding aan met de zuren uit de kapotte accu.
Gedistilleerd water is niet geleidend. (azijn wel)

Als je de accu 3,3 volt vervangt ben je vermoedelijk ook het programma kwijt.

Doe wat je niet laten kan en laat wat je niet doen kan!
bprosman

Golden Member

Als een accu heeft gelekt op de print gebruik dan zeker geen azijn.

Juist wel.
Wel naspoelen , "CuriousMarc" laat het met de reparatie van een HP print op Youtube ook zien.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dag ACDCV1,

Bedankt voor uw snelle bericht! Meningen verschillen inderdaad over het gebruik van azijn, Het batterijtje is vervangen voor een 2,7v 80mah. Ik snap alleen niet wat u bedoeld met die 3,3v, bedoelt u programma kwijt als in software die nu erop staat weg is? Ik verwacht dat het moederbord goed schoon is, alleen het probleem blijft hetzelfde. Nog andere tips?

CrossFireX

Golden Member

Ik verwacht meer schade dan je denkt... Die troep zit zelfs onder de ic, dat kan je niet weg spoelen. Die ic moeten eigenlijk opnieuw met flux gesoldeerd worden.
Ook die ic voetjes moet je vervangen en de troep eronder weg halen! En twee nieuwe ic erin, met die half vergane pootjes...
Die twee smd ic zien er niet lekker uit, daar zit vast slechte contacten of kortsluiting onder. Die moeten absoluut opnieuw gesoldeerd worden met wat goede flux.

En eronder goed proper maken, eventueel met glasvezel borsteltje.
Azijn of IPA hersteld geen contacten.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
ACDCV1

Special Member

Op 23 januari 2021 18:17:08 schreef Jelke Sikkenga:
Dag ACDCV1,

Bedankt voor uw snelle bericht! Meningen verschillen inderdaad over het gebruik van azijn, Het batterijtje is vervangen voor een 2,7v 80mah. Ik snap alleen niet wat u bedoeld met die 3,3v, bedoelt u programma kwijt als in software die nu erop staat weg is? Ik verwacht dat het moederbord goed schoon is, alleen het probleem blijft hetzelfde. Nog andere tips?

U heb gelijk een accu van 2,7 volt

Doe wat je niet laten kan en laat wat je niet doen kan!
bprosman

Golden Member

Ik verwacht dat het moederbord goed schoon is, alleen het probleem blijft hetzelfde. Nog andere tips?

Ben het met CrossFireX eens, vermoed dat er toch nog wel een spoortje hier of daar opgevreten is , als je het schema hebt is het makkelijker de spoortjes door te piepen. De solderingen bij die diode zien er niet lekker uit.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op de eerste foto, het linker ic boven de accu (U3), aan de rechterkant zien die via's er echt niet goed meer uit. Het zou me niks verbazen als die geen contact meer maken. Met name aan de 5de pin van rechtsonder lijkt de printspoor dood te lopen. Tussen de accu en U4 zijn er overduidelijk 1 a 2 printsporen weggevreten.

Het U3 en U4 zijn RAM-chips De aangevreten via's van U3 zitten aan de data-lijntjes vast. Als die niet meer werken gaat er een hoop mis en loopt de processor vast.

Ik denk niet dat de software weg is, er zitten namelijk nog 2 grote IC's met stickers erop. ik vermoed dat dit de Eproms zijn met de software erin. Die batterij is om scores en andere getallen vast te houden in het RAM, maar als die weg zijn begint de machine waarschijnlijk gewoon weer op 0.

De printplaat dient dus hersteld te worden. De IC's verwijderen is een goed idee, maar vergt wel enige handigheid. Zeker aangezien de kans bestaat dat de boel er niet ongeschonden vanaf gaat komen (pad en spoortjes die loskomen etc). Aangezien de print is aangevreten, is hier en daar het soldermasker waarschijnlijk ook aangetast, wat terugsolderen nog wel eens lastig kan maken.

[Bericht gewijzigd door meander op 24 januari 2021 01:27:51 (20%)]

Spanning staat en stroom gaat!

Bedankt voor al jullie berichten! Ik waardeer het echt, ik heb nog paar extra foto's toegevoegd van de huidige staat, de 2 printsporen die je denkt weggevreten te zijn, zijn nog in goede staat. Ik heb tot nu toe de printsporen waarvan je denk die werken niet meer gewoon door kunnen meten, ik was al bang dat de volgende stap de ic's waren.

Misschien dan overwegen om dit door iemand met meer ervaring te laten doen, maar stel ik zou het toch zelf doen raden jullie mij dus aan om U3, U4 en eventueel U7 te laten vervangen? Of als ik dan toch bezig ben meteen D3, U33 en U38 meteen mee te nemen? Zodat bijna alles in het gebied van de batterij is vervangen.

Zou ik naast de ic's nog iets anders kunnen proberen, ik zou nog wel de voeding proberen door te meten maar daar heb ik helaas geen schema van. Daarmee kom ik dus ook niet verder, ik zag wel dat op de input van de moederbord op 1 pin 53v stond. Dit is voor de 'lamp MPX supply' zijn, volgens het manual moet hier 36 of 48 op staan. Ik verwacht dat dit niet mag uit maken of wel?

bprosman

Golden Member

op 1 pin 53v stond. Dit is voor de 'lamp MPX supply' zijn, volgens het manual moet hier 36 of 48 op staan. Ik verwacht dat dit niet mag uit maken of wel?

De Lamp MPX supply is vaak alleen maar een gelijkgerichte, afgevlakte (dikke elco) spanning, niet gestabiliseerd. En je voedingstrafo (ik ga er even van uit dat het een lineaire voeding is) is 220V terwijl we inmiddels op 230V zitten. Je zou kunnen kijken of je voeding een 240V stand heeft. Alle voedingsspanningen zijn verder wel ok ?

om U3, U4 en eventueel U7 te laten vervangen?

Persoonlijk geloof ik niet dat er met de IC's zelf zoveel mis is, ben wel benieuwd of er nog (printschade) onder zit.

Hier heeft iemand Pluto borden te koop staan :
https://www.marktplaats.nl/a/verzamelen/automaten-gokkasten-en-fruitau…

[Bericht gewijzigd door bprosman op 24 januari 2021 12:58:59 (12%)]

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Hoeben

Golden Member

Wat je zeker kwijt bent zijn de settings die in de SRAM staan. Maar dat zijn waarschijnlijk alleen de (high) scores. Ik zie ook EPROM op je bord, je programma zal er nog wel zijn.

Dan is het nog wel even hopen dat de programmeur niet een bepaalde setting in de SRAM heeft gezet die opstartproblemen geeft als hij weg is.

De SRAM is 2 IC's van 32k*8bit. Wel veel voor alleen settings.

Accu's vervang je zo:

  • Sluit een opgeladen accu aan, ergens op je bord zodat het geheugen niet leeg loopt.
  • Installeer een opgeladen nieuwe accu.
  • Haal de tijdelijke accu weg.
  • Werk ESD-veilig en maak geen sluitingen tijdens solderen.

Je hebt dus altijd 2 nieuwe accu's nodig.

Overigens staat in de datasheet van dergelijke accu's dat ze maar 4 jaren meegaan. Als ze langer moeten meegaan moet je de laadstroom omlaag brengen.

bprosman

Golden Member

De SRAM is 2 IC's van 32k*8bit. Wel veel voor alleen settings.

Ik verwacht ook dat het "WerkRAM" is (16 Bit - 2x8) voor de processor.

Borden kunnen er wel tegen hoor als de accu gewoon gewisseld word.

Deze had je al ?

pluto5_um.pdf

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Accu is idd al verwisseld.

Dit is het volgende wat ik ga doen:

  • Nieuwe ic voetjes voor de 2 naast de accu (moet ik dan meteen nieuwe ic erin doen?)
  • nieuwe diode (als ik de juiste type kan vinden)
  • dan de 2 ic's onder de EPROM ga ik vervangen en de ene losse ic aan de andere kant van de accu.

Nu hopen dat ze nog te koop zijn!
Misschien een toch te leuk klusje om weg te geven aan een ander ;), zou nog meer dingen meenemen?

Ik zal meteen kijken naar de sporen onder de ic's, het manual had ik al en die borden van marktplaats komen niet overheen met die ik heb. Toch Bedankt!

bprosman

Golden Member

"het manual had ik al"

Heb je een oscilloscoop ?

[Bericht gewijzigd door bprosman op 24 januari 2021 14:12:38 (13%)]

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Hoeben

Golden Member

Op 24 januari 2021 13:26:18 schreef bprosman:
[...]
Ik verwacht ook dat het "WerkRAM" is (16 Bit - 2x8) voor de processor.

Borden kunnen er wel tegen hoor als de accu gewoon gewisseld word.

Deze had je al ?
[bijlage]

Als je de accu wisselt zonder backup accu is je RAM leeg, 100% zeker. Maar als er niets kritisch in staat is dat geen probleem.

Die 2 ICs zijn de buffers van de RS232 seriele communicatiepoort. Die hebben wel eens de neiging kapot te gaan bij lange leidingen en blikseminslag. Vandaar dat ze op voetjes zitten, dan zijn ze eenvoudig te vervangen. Maar worden ze wel gebruikt? Zit er wel een kabel aan P1 of P2? Kijk anders even waar de spoortjes naartoe lopen.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op 24 januari 2021 15:11:48 (36%)]

CrossFireX

Golden Member

Alle voetjes moeten er zeker uit en worden vervangen. Die zonder ic misschien niet nodig te vervangen. Ik zie ook enkele via die ernstig aangetast zijn.

Die twee ram chips moeten opnieuw gesoldeerd worden, eigenlijk na verwijderen alle componenten rond de batterij.
Alles proper opkuisen met glasvezelpen, sporen nameten en daarna moet alles met goede flux en soldeer opnieuw voorzien worden van vers soldeer. Dat zal het beste gaan met hete lucht, nadat alle plastic voetjes en accu weg zijn. Andere onderdelen afschermen met alu of kapton tape.
Met een gewone soldeerbout ga je eilandjes stuk solderen omdat ze aangetast zijn door zuur.

De chips zelf zullen nog wel werken denk ik, maar ze moeten ook met glasvezelpen op de pootjes gepoetst worden.
Zeker alle ic voeten eruit en nieuwe erin! Het zuur zit er zeker onder. Niet gebruikte ic of voeten kan je eventueel weg laten.

Dat is de enige goede manier om zeker te zijn.

Ik denk ook dat de accu gewoon de scores in het geheugen houd. Alleen bij gameconsoles wordt met de accu ook de decryptiesleutel in het geheugen bewaard. Dan start de console bij lege of vervangen accu niet meer op. Dat noemen ze dan kopieerbeveiliging...
O.a. Namco, Capcom en Sega gebruiken dit systeem. Ok wel CP System genoemd.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Hoeben

Golden Member

Op 24 januari 2021 16:23:58 schreef CrossFireX:
Dat noemen ze dan kopieerbeveiliging...
O.a. Namco, Capcom en Sega gebruiken dit systeem. Ok wel CP System genoemd.

<BEEP> the customer...

CrossFireX

Golden Member

Als je zo een machine hebt staan, dan ben je verplicht om een nieuwe accu te laten installeren bij hun zelf... Anders is je gameconsole een dure press-papier.

Zelf doen is af te raden, accu afgeschermd met metaal of plastic en anti-tamper knoppen intern. Openen van behuizing is gelijk aan onmiddellijk wissen van de sleutel. Een processor houd dit in het oog, ook plotse spanningsverschillen van de accu leiden tot wissen van de sleutel. Dus redelijk fool-proof zeg maar...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
bprosman

Golden Member

Als je zo een machine hebt staan, dan ben je verplicht om een nieuwe accu te laten installeren bij hun zelf... Anders is je gameconsole een dure press-papier.

Ik denk ook dat de accu gewoon de scores in het geheugen houd.

Ik denk dat jullie over het hoofd zien dat deze machines uit het begin/midden jaren 80 komen. Die accu dient puur om een korte stroomstoring te overbruggen.
De scores (wat de kroegbaas krijgt, wat er in de hoppers zit of hoort ze zitten, wat de eigenaar krijgt) worden op deze manier bijgehouden, en de (destijds guldens) vallen onderin gewoon in een bak, die je om moest kieperen en tellen :

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
CrossFireX

Golden Member

Ik had het wel over spelconsoles waar je games op speelt met joysticks ingebouwd. Die oude gokkasten waren nog niet zo afgeschermd, de nieuwste met beeldscherm wel.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 1 februari 2021 18:36:10 schreef bprosman:
[...]

[...]
Ik denk dat jullie over het hoofd zien dat deze machines uit het begin/midden jaren 80 komen. Die accu dient puur om een korte stroomstoring te overbruggen.
De scores (wat de kroegbaas krijgt, wat er in de hoppers zit of hoort ze zitten, wat de eigenaar krijgt) worden op deze manier bijgehouden :
[bijlage]

ik denk eerder eind jaren 90..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

Op 1 februari 2021 18:40:16 schreef testman:
[...]

ik denk eerder eind jaren 90..

Dit bord is overigens uit 2000 (Datumsticker zit er op)
Dan nog waren er geen moeilijke encryptiesleutels enz.
En mechanische tellers, er staat me iets van bij dat dit zelfs verplicht was. De enige "Tamper controle" was of de draad van de teller niet "doorgeknipt" was.

6.8 Driving Meters
Electromechanical Meters or Counters should be 12V DC parts. The common +12V supply to them
should be the Vmeter+ supply from Connector P9 (“I/O 2”), pin B17 and each should be driven by an
Open Drain Output (OP0-63).
As the meter is pulsed ON, the software should check that the Vmeter Current Sense Input has
operated, i.e. that pin PORTB4 has gone high.
Because of possible delays in responding to a meter being turned on it is recommended that the
software checks the current sense pin immediately before the meter is turned OFF at the end of a
pulse. To detect tampering or a failure of the current sense circuitry, the software should also check
that the current sense pin goes LOW when no meter is operated.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
CrossFireX

Golden Member

Oude gokkasten zijn net als een oude auto van toen, kon je nog lekker aan rommelen of alles zelf vervangen. Maar nu...Tja...

Ik weet niet of dit ook geld voor die oude gokkasten, maar bij de nieuwste modellen kan de eigenaar zelfs de winstkansen instellen...
Over een eerlijk spel gesproken...

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op 1 februari 2021 18:57:01 (41%)]

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
bprosman

Golden Member

Op 1 februari 2021 18:50:18 schreef CrossFireX:
Oude gokkasten zijn net als een oude auto van toen, kon je nog lekker aan rommelen of alles zelf vervangen. Maar nu...Tja...

Of je zet er een Arduino in :+

https://www.youtube.com/watch?v=QCF7HrBWTgs
https://www.youtube.com/watch?v=0Lj5J1yGCCg

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.