Op de eerste foto, het linker ic boven de accu (U3), aan de rechterkant zien die via's er echt niet goed meer uit. Het zou me niks verbazen als die geen contact meer maken. Met name aan de 5de pin van rechtsonder lijkt de printspoor dood te lopen. Tussen de accu en U4 zijn er overduidelijk 1 a 2 printsporen weggevreten.
Het U3 en U4 zijn RAM-chips De aangevreten via's van U3 zitten aan de data-lijntjes vast. Als die niet meer werken gaat er een hoop mis en loopt de processor vast.
Ik denk niet dat de software weg is, er zitten namelijk nog 2 grote IC's met stickers erop. ik vermoed dat dit de Eproms zijn met de software erin. Die batterij is om scores en andere getallen vast te houden in het RAM, maar als die weg zijn begint de machine waarschijnlijk gewoon weer op 0.
De printplaat dient dus hersteld te worden. De IC's verwijderen is een goed idee, maar vergt wel enige handigheid. Zeker aangezien de kans bestaat dat de boel er niet ongeschonden vanaf gaat komen (pad en spoortjes die loskomen etc). Aangezien de print is aangevreten, is hier en daar het soldermasker waarschijnlijk ook aangetast, wat terugsolderen nog wel eens lastig kan maken.
[Bericht gewijzigd door meander
op 24 januari 2021 01:27:51 (20%)]