6 uF bedrijfscondensator te vervangen door 4 uF


Bij bestudering van de foto's valt me nu ook op dat het witte touwtje dat de boel bij elkaar houdt bij de koperkleurige wikkeling veel meer gesmolten is dan bij de zwarte, of donkergroene zo je wilt. De koperkleurige is warmer geworden dan de zwarte.

Als ik goed zie gaan de 2 zwarte draadjes naar zoiets?

https://nl.aliexpress.com/i/32708455962.html

Verschillende soorten in maar voor de test kan je deze gewoon overbruggen. Een wattmeter (ampere) bij er tussen kan je een goed beeld geven van de gezondheid van de motor.

Ik heb het ding uitgegraven. Het heeft een oneindige weerstand dus is onderbroken. Kennelijk reset het zich niet vanzelf, of is het te vaak in- en uitgeschakeld.

En dit zit er in

Voor een snelle test: Vervangen door een draadje. (net als de "snelle test condensator" ).

Maar ga er van uit dat het ding grote schade heeft voorkomen door door te slaan. Dus het is NIET veilig om met dat draadje hem terug te zetten.

De 140 op de behuizing is meestal de nominale afschakeltemperatuur in graden celcius. Je hebt dus een thermische zekering van 140 graden nodig.

Op 1 van je fotos lijkt het alsof de donkere draad toch koperkleurig is op een klein stukje. Dat is een hint dat mijn hypothese: "Is die donkere niet gewoon verbrand?" zou kloppen. Op een andere foto lijkt het er op dat hetzelfde stukje gewoon donker/een egale andere kleur heeft. Dat is een hint dat mijn hypothese niet klopt. Zelf van alle kanten bekijken en conclusie trekken..... :-)

[Bericht gewijzigd door rew op 24 januari 2021 17:03:39 (34%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Niet te veel werk meer aan doen,
motor is verbrand.

Ik vind het altijd fijn als mensen stellingen als "motor is verbrand" ook onderbouwen.

Enfin, ik heb als test de thermische zekering overbrugd met een draadje en de 4 uF condensator aangesloten en de pomp doet het weer.

Is er iemand die merk en type van de thermische zekering herkent? 140 graden lijkt me een goeie gok.

Shiptronic

Golden Member

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

1) De wikkeling was origineel vernist met groene vernis. Dit kan je nog zien aan de uiteinde van de wikkelingen.
Deze wikkeling is zo warm geworden dat de vernis verkleurd is.

2) De koord die de wikkelingen bij elkaar houdt is gesmolten, ook dit duidt erop dat de wikkeling te warm geworden is. Bij normaal gebruik smelt die koord niet.

3) De bimetaal motorbeveiliger is onderbroken. Ook deze reageert pas als de temperatuur van de motor te hoog wordt.

En ja hoor ik geloof best dat je met een condensator de motor nog wel aan de praat krijgt, de vraag is alleen hoe lang de motor bij belasting gaat blijven werken ?

Op een fiets met een platte band kan je ook nog rijden, alleen dat gaat niet zo goed :-)

Op 24 januari 2021 20:27:00 schreef Kilian:
Ik vind het altijd fijn als mensen stellingen als "motor is verbrand" ook onderbouwen.

Eens met de argumenten die pamwikkeling aandraagt.

Enfin, ik heb als test de thermische zekering overbrugd met een draadje en de 4 uF condensator aangesloten en de pomp doet het weer.

Garantie? Geen!!

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Op 24 januari 2021 20:36:16 schreef Shiptronic:
hoe zwaar is de motor? hier een 2,5 A exemplaar : https://uk.rs-online.com/web/p/thermal-fuses/1769205/

Vlgs het typeplaatje 300W, dus een 2A zekering zou genoeg moeten zijn en dan iets in de buurt van 140 graden, denk ik zo. https://www.brigatti.nl/contents/nl/d1362_Micro-thermische-zekeringen.…

Op 24 januari 2021 20:44:36 schreef EricN:
https://www.thermik.de/Produktdatenblaetter/EN/01_S01.pdf

https://www.google.com/search?q=thermik+s01+140&client=firefox-b-d…

Dat zou hem inderdaad wel eens kunnen zijn, of een voorganger model (pomp is uit 1998). Ik begrijp dat die zou moeten resetten, maar dat is hier niet gebeurd. Misschien is dagenlang in- en uitschakelen hem fataal geworden.

Nee, dit is een thermostische zoals in een ijskastmotor. Bimetaal.

Ja, dat begrijp ik en die zou dus zichzelf moeten resetten zodra de temperatuur weer normaal is. Toch meet ik een oneindige weerstand en die is nu echt wel afgekoeld.

Ook resetbare klixon hebben niet het eeuwige leven.

Pamwikkelingen is hier wel een deskundige als het op wikkelen aan komt vandaar ook zijn naam. IK zou dan ook aan de klant vertellen dat de pomp het weer doet maar dat het wijs is om een extra pomp op reserve te nemen. Toch heb ik wel meer motoren gezien waar ooit eens rook is uit gekomen onder abnormale omstandigheden en na reparatie het gewoon weer 10 jaar werkt.

idd, dit soort mini thermosstaatjes is niet geschikt om ganse dagen geblokkeerde pompen te schakelen. Het houd er dus ook snel mee op.

Op 24 januari 2021 20:50:48 schreef ohm pi:
[...]Eens met de argumenten die pamwikkeling aandraagt.[...]Garantie? Geen!!

Ik ben het er niet mee eens, maar ben blij dat hij zijn stelling onderbouwt, want daar kan ik wat mee.

We kunnen oeverloos discussieren of de hulpwikkeling altijd zwart is geweest of van groen zwart geworden is, maar ik kan het simpelweg niet goed zien. Dan zou ik er een maagdelijke wikkeling in de originele kleur naast moeten houden, maar daarvoor ga ik niet mijn eigen pomp (zelfde merk, zelfde bouwjaar) uit mijn pompput halen om die open te maken. En dan is nog de vraag bij welke temperatuur dit groen naar zwart zou verkleuren, of de verkleuring (en de daarbij behorende temperatuur) voor de functie relevant is en hoe die zo heet zou kunnen worden als de condensator ploft en de hulpwikkeling dus niet meer meedoet. Het enige dat ik kan verzinnen is dat de opwarming van de hulpwikkeling gekomen is door de hoofdwikkeling en dat de verkleuring van groen naar zwart al bij minder dan 140 graden optreed.

Gelet op het gesmolten plastic touwtje om de hoofdwikkeling en niet om de hulpwikkeling is de hoofdwikkeling warmer geworden dan de hulpwikkeling. En wel zo'n 140 graden, omdat bij die temperatuur de thermische zekering ingreep en dat is ook grofweg de temperatuur die bij het spuitgieten van kunststof gebruikt wordt en waarbij die dus smelt.

Dat de hoofdwikkeling zo heet geworden is snap ik, omdat het een pomp is met een vlotterschakeling in een pompput in een garage die 1,5m onder het maaiveld ligt. Als die put vol zit blijft de vlotter de pomp dus bekrachtigen en electronen door de hoofdwikkeling jagen, tot de thermische zekering ingrijpt. Ik geloof niet dat die pomp ontworpen is voor continue gebruik.

De pomp zat in de pompput van een 81 jarige alleenwonende weduwe die zo'n zelfde woning heeft als ik, in dezelfde tijd gebouwd en door dezelfde aannemer en dus met dezelfde KSB pomp. Ze sprak me aan en dacht dat er mischien ergens blaadjes tussen zaten. Omdat ik vorig jaar zelf het probleem had dat mijn pomp niet meer inschakelde dacht ik aan de condensator. Bij mij was de thermische zekering niet defect en na vervangen van de condensator werkt mijn pomp weer. Misschien was ik er sneller bij en ik heb ook direct de stekker eruit getrokken. Zij heeft de stekker er dagenlang ingelaten. Mogelijk maakt dat het verschil.

Toen ik zag dat de schade meer was dan alleen de condensator (ook wat olielekkage via de keerringen) en ik dit zeker niet snel zou kunnen herstellen, terwijl het toch blijft regenen heb ik haar gisteren al geadviseerd een nieuwe te kopen. Gelet op haar situatie leek me dat het beste. Dinsdag komt de nieuwe en die zet ik er dan wel in voor haar. Ze heeft tijdelijk mijn reservepomp, dus houdt het wel drie dagen droog.

De dame is geen klant, maar een buurvrouw die ik wel eens belangeloos help, als ik dat kan. Pompenreparateur is niet mijn vak.

Puur uit interesse ben ik vervolgens met de kapotte pomp aan de gang gegaan. Ik heb dezelfde en vind het nuttig en interessant om de werking te doorgronden. Kan toch niet naar buiten met avondklokken enzo.

Nu ik het zo bekijk denk ik dat ik de pomp voor €10 weer werkend zou kunnen krijgen en dan heb ik naast mijn opgelapte Gamma pomp ook nog een opgelapte KSB pomp als reserve. En als ik de lagers en keerringen nog zou vervangen is ie weer nieuw. Tegen de tijd dat de winkeltjes weer open zijn pak ik dat eens op. Heeft geen haast en garantie is nergens voor nodig.

Je bent in ieder geval goed voorbereid.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Ik zou het inderdaad proberen. De zichtbare isolatie glimt opzich nog, ongeacht wat de kleur was en als de pomp slecht loopt, luid is of heet wordt merk je dat snel genoeg.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

Op 24 januari 2021 22:14:40 schreef Kilian:
De dame is geen klant, maar een buurvrouw die ik wel eens belangeloos help

Je medemens helpen, gelukkig bestaan er nog zulke mensen in deze tijd! :)

Shiptronic

Golden Member

https://www.circuitsonline.net/forum/file/65784

Boven het touwtje glanzend gelakt groen koper, onder het touwtje doffe ellende ?

https://www.circuitsonline.net/forum/file/65783

links heeft groen ook zwaarder gehad dan rechts?

Ik zou wel de spoelen opnieuw fixeren, dat touwtje heeft het duidelijk begeven! best geheel onderdompelen in Lak? Nu het touwtje de boel niet meer bij elkaar houd kan de spoel gaan trillen, en schuurt zo zichzelf stuk!

Voor Nood durft ik dit ook even te gokken, maar zou een nieuwe pomp plaatsen en deze als reserve backup houden. rubbers weer lekker in de vaseline en met licht overdruk vullen :)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 29 januari 2021 19:11:13 (44%)]

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ja zo lijkt het net echt. Wat ik zie is gewoon een slecht belicht object waarvan de foto genomen is. Waar de draden wat doffer zij is er dan ook minder goed belicht.
Op de eerste foto van Shiptronic zie je ook dat de koper kleurige wikkeling verderop doffer word, is gewoon omdat daar minder licht is.

Op de 2de foto is de dezelfde groene wikkeling van de eerste foto te zien en daar is het doffe zwarte ineens wel groen geworden.

Ook de wikkeling ernaast lijkt zwarter te zijn maar op de foto zie je nog steeds dat de laag glanzend is. Een verbrande wikkeling daar is de glanzende laag echt wel vanaf. Wikkeling is dus niet zo heet geweest dat het glanzende er vanaf is.

Als die put vol zit blijft de vlotter de pomp dus bekrachtigen en electronen door de hoofdwikkeling jagen, tot de thermische zekering ingrijpt. Ik geloof niet dat die pomp ontworpen is voor continue gebruik.

Dat is die wel maar enkel als die ook echt voldoende water op pompt. Het water koelt de motor of de behuizing afhankelijk van het type pomp. Geen stromend water geen koeling.

Maar ook: bij stilstaan en toch proberen, is er geen tegenEMK en is dus de stroom veel groter.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

pomp van 23 jaar oud intussen, hoofdwikkeling gefrituurd, niet bepaald meer inzetbaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Even een terugkoppeling:

Ik heb een nieuwe 6 uF, 450V condensator geplaatst, de temperatuurzekering vervangen en de wikkelingen met een paktouwtje opnieuw vastgebonden.

In plaats van de originele 140 graden, 2,5A, bimetaal resettable fuse heb ik een éénmalige 130 graden, 3A temperatuurzekering van ESKA genomen, de 720.130-X https://www.eska-fuses.de/fileadmin/produkte/datenblaetter/ESKA-Temper…

De pomp doet het weer prima.