afschakelen 12VDC relais bij 10V accuspanning

Op 24 januari 2021 00:35:05 schreef Thevel:
Als de TS een autorelais heeft gebruikt kan de spoel best wel 60Ω zijn.

Daar heb je gelijk in. Dan is vervanging met een zuiniger alternatief (MOSFET) misschien wel een verbetering voor de accuduur.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op 24 januari 2021 00:46:09 (53%)]

Thevel

Golden Member

Als het om het schakelen van een beetje tuinverlichting gaat is zo'n autorelais misschien wat overdreven.
Er zijn zat 12V (print)relais die 10A kunnen schakelen met 30mA spoelstroom.
Een MOSFET zal ook mijn voorkeur zijn.

Thevel

Golden Member

Als je niet zelf wil bouwen zijn er ook accu bewaking modules te koop.
Bijvoorbeeld deze:
https://www.conrad.nl/p/kemo-m148a-accubewaking-module-12-vdc-190095

Bedankt voor al jullie suggesties, maar er leven ook nog een paar vragen omtrent mijn schakeling.
Een tijdklok 230V start het hele proces rond 16.00u en deze geeft spanning aan een schemerschakelaar die bepaalt wanneer de tuinverlichting aangaat. Deze schakelt een paar 230V ledlampen en een klein relais.
Dit kleine relais zorgt dat er 12V spanning op de spoel van het finder relais komt om de zwakstroom tuinverlichting in te schakelen.
In de zomer werkt dit prima omdat de schemerschakelaar pas om 21.00u inschakelt en de tijdklok om 23.00u alles uitschakelt. Maar nu heb ik meer verbruik dan het zonnepaneel overdag kan opladen.
Een goede tip van jullie is om een kleiner relais te kopen met minder ohmse weerstand.
Maar je weet het, je gooit eerst je eigen bakken op de kop om te kijken wat je hebt en niet hoeft aan te kopen. ;)
De accu bewakings module lijkt mij een simpele oplossing, daarmee voorkom je ook dat de relais spoel onder stroom blijft staan.
Johan

Heb je enig idee hoeveel stroom de zwakstroom tuinverlichting gebruikt? Wat voor accu gebruik je nu? Als het een loodaccu is ben je die waarschijnlijk nu ook al wel kwijt omdat hij een paar keer diep ontladen is geweest. Daar van uitgaande zou ik eerder een 12V voeding kopen om de tuinverlichting aan te sturen. Dan ben je van dat 12V relais af, die vermoedelijk een groot deel van het verbruik bepaalt. Op dit punt heb ik het vermoeden dat de hoeveelheid energie die je bespaart nihil is, en de productiekosten van een accu in ogenschouw nemend misschien zelfs negatief is. Dat hangt natuurlijk af van de details, maar ik vrees voor een situatie waarin het nettoresultaat van je zonne-systeem erg klein is.

Kruimel
Misschien heb je wel gelijk qua opbrengst en kosten zonnepaneel etc. maar het is ook de kick om 's avonds te zeggen: kiek gratis licht en zelf uitgevonden en aangelegd.

Laat je ook zeker niet tegenhouden om te hobbyen, ik bouw bergen dingen die niet efficiënt of kosteneffectief zijn, dat is een beetje de aard van de hobby natuurlijk. De situatie zoals die nu bestaat, zelfs met een te zwaar relais in nu niet bepaald een milieuramp of zo, maar ik stel voor de scherpste kantjes er vanaf te vijlen door een paar kleine aanpassingen.

In dit geval zoeken we dus naar een soort interface tussen het inschakelen van de netspanning en de tuinverlichting die 1) niet veel stroom gebruikt en 2) uitschakelt bij een lage accuspanning. De logica om met één relais een tweede te schakelen is wat mij betreft bron van onnodig stroomverbruik, dus ik stel voor het 230V relais direct te gebruiken in de volgende opstelling (niet getest):

Zou dit kunnen werken? Wederom heb ik er een thyristorfunctie in gebouwd om te zorgen dat hij enigszins besluitvaardig in- en uitschakelt en niet "halfom" blijft hangen. Deze schakeling zou in de uitstand geen stroom moeten gebruiken (dat vind ik zelf een belangrijk criterium).

Op 24 januari 2021 12:15:26 schreef Johan van Beek:
Kruimel
Misschien heb je wel gelijk qua opbrengst en kosten zonnepaneel etc. maar het is ook de kick om 's avonds te zeggen: kiek gratis licht en zelf uitgevonden en aangelegd.

Ai, dan moeten we even de afdeling logica en efficiëntie sluiten. Om te kunnen helpen zou het helpen te weten wat de verlichting verbruikt qua stroom. Overigens is me niet duidelijk waarom een relais een relais stuurt? Kan het galvanisch gescheiden contact niet rechtstreeks de led met de accu verbinden?

Heb ervoor gekozen een relais met een relais omdat ik er van uit ging dat het 12 volt relais zou afvallen bij te lage accuspanning en dat klopt ook, maar dat is pas bij 2,5V en niet zoals ik hoopte bij 10 of 8V

Dus relais er uit en accubewaker er in. Of zie je het zitten om zelf iets te bouwen? Een accubewaker is niet zo ingewikkeld.

[Bericht gewijzigd door EricN op 24 januari 2021 14:42:02 (52%)]

Eric
Als je mij een schema van een accubeveiliger kunt geven met de juiste benaming van de componenten, dan denk ik wel dat me dit lukt.

Dan heb ik nodig:
Volledige situatieplan met alle componenten en specificaties, en kabeldiktes en lengtes.
Leds. Kabels. Batterij. Relais. Schemerdingen.... .
Je kan iets tekenen en dan blijkt het niet te werken omdat de draadlengtes te groot zijn drg.
Zonde vd tijd dan. Dus doe eerst jouw kant vh huiswerk, dan kunnen wij de onze doen.

Ik heb een toegangs-sensorlamp met zonnepaneel die het in de winter niet meer doet na een paar keer aanschakelen ;) Daarom draait ie 4 maanden per jaar op een trafootje en de rest van het jaar op het solarpaneel. (NiMH accu's volgens mij)

Je zou 10V uit de 230V systeem kunnen halen en in je zonnepaneel gevoede systeem in kunnen voeren. Dan draait alles op zonnestroom tot de accu tot 10V zakt. Daarna blijven de lichies aan maar smokkel je een beetje... Alles uiteraard gewoon afkoppelen als de tijdschakelaar uit gaat. Gelijkgerichte 6V trafo zou al prima werken'(ervan uitgaand dat de ledjes dan nog wat doen).

Dit is overigens los van alle (erg nuttige) tips om je schakeling efficiënter te maken!

Overigens houd ik me aanbevolen voor een goede accu bewaker. Zelf ooit eentje gemaakt uit de Electuur (LM10 (zeg ik uit mijn herinnering van ~25 jaar geleden) voltage referentie?). Maar volgens mij was het stroomverbruik in uitgeschakelde toestant nog best hoog.
Ook aardig wat ontwerpen met een NE555 langs zien komen maar nog nooit gebouwd.

Eric
Je vraagt een heleboel gegevens, maar traject vóór en na de schakeling is niet van toepassing, dat functioneert allemaal prima.
Ik heb een zonnepaneel setje gekocht via internet en daarvan is op de laadregelaar de uitgang naar de verlichting stukgegaan, ik vermoed door te hoge stroomafname ook vanwege een kortsluiting bij één van de lampen. Daarom mijn oplossing met een 12V magneetschakelaar die echter te laat afschakelt.
Wat we nu hebben is een sealed lead-acid batterij van 12V 8.0Ah/20hr
Het zijn de gebruikelijke accu's die als back up in beveiligings installaties worden gebruikt.
Met een 1,5 lange kabel van 2,5mm2 gaat deze voeding naar de magneetschakelaar.
Dan gaat dan nu het schakelcontact van de 230V magneetschakelaar worden.
Hierop aangesloten zitten 5 led lampen GU5.3 van 12V ac/dc 6,5 watt
De totale lengte aan grondkabels is 40meter 2,5mm2

Ik zou opteren voor iets schmitt-triggerend zodat de fet geen proportionele lasten hoeft te dragen en dat de lampjes niet aan en uit knipperen door de terugkomende batterij spanning. De uitval is instelbaar tss 9 en 11v maar kan uiteraard aangepast worden met de 15k. De schmitt is 2v maar kan ook verandert worden met de 47k(39k). Allemaal huis keuken en tuinspullen dus qua kost gaat dat meevallen.

Een rudimentaire schets waarover de collega's zich even kunnen buigen en bemerkingen geven. Geen copy paste van het internet dus daar ga je dit niet vinden. De 78l05 heb ik gekozen om de zenerstroom laag te houden. De milli ampères bewust laag gehouden.

Begin met het toepassen van een bistabiel relais, dat verbruikt alleen stroom tijdens het omschakelen. Met wat moeite te vinden tot 16 amp belastbaarheid,

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

@BFM en hoe zou je die aansturen? Hij moet ook terug komen. Een digispark?

Een beetje zoals de uitgangstrafo van een buizenversterker:
"common" van het relais aan de voeding, elks van de spoelen naar massa trekken met een transistor of fet MAAR met een elco in serie.
De ene transistor wordt aangestuurd door de comparator of schmitt-trigger, de andere door de ene.
Ik heb hier ooit eens zo een schema gepost maar vind het zo gelijk niet terug.
Al iets gevonden: http://www.gorum.ca/lvdisc.html
En hier is wat ik er zelf van maakte: https://www.circuitsonline.net/forum/file/53822

De aansturing kan met een schmitt-trigger, maar het instellen van de hysteris wordt dan wat lastiger. Het vermelde schema gebruikt een 555 als venstercomparator, nu kan men simpel de drempels instellen met twee trimpotjes.

Je zult wel een weerstandje moeten toevoegen om C6 en C7 weer te ontladen denk ik. Anders kan je maar één keer in- en één keer uitschakelen. Het afhangen van het leeg lekken van een elco is gokken natuurlijk. ;)

Het valt me wel op dat de schakelingen met elke iteratie complexer worden (al ben ik wel gecharmeerd van het gebruik van de 'good old' 555). Ik heb het idee dat de TS misschien niet zo elektronisch is, en misschien geen gaatjesprint en transistoren heeft liggen, en misschien ook niet de middelen om een ongetest systeem te gaan troubleshooten. Johan, wat voor oplossing zoek je? Denk je dat de schakelingen die we hebben gesuggereerd haalbare kaart voor je zijn? Zo niet is dit misschien een optie voor je:

Bron: AliExpress advertentie

Omdat er geen schema bij is kan ik niet precies zeggen hoe hij werkt, maar alle bestanddelen lijken er te zijn. Nu kan je in principe dus de twee relais in serie zetten en op dit bord instellen op welke spanning het relais afschakelt. Omdat je tuinverlichting nog best vermogen heeft (~30W, meer dan 2,5A) is de stand-by stroom van een paar mA en de extra belasting in de vorm van het relais niet zo een issue.

Klopt, ben meer elektro dan elektronica.
Dacht dat ik een simpel probleempje had, maar zo simpel is het dus niet.
Denk dat ik inderdaad ga voor een kant en klare module om de accuspanning te bewaken.

Thevel

Golden Member

Op 25 januari 2021 13:40:46 schreef Johan van Beek:
Denk dat ik inderdaad ga voor een kant en klare module om de accuspanning te bewaken.

De Kemo uit mijn laatste post schakelt met een Mosfet en kan 10A schakelen.
Uitgeschakeld is het verbruik <0,7mA Ingeschakeld <1,6mA.
Erg zuinig dus.

Dames/heren
Hartelijk dank voor jullie meedenken. Heb via Amazon een printje gekocht waarbij de uit en inschakelstroom kan worden ingesteld.
KWW

Bedoelt wellicht de "spanning" van in/uitschakelen, eerder dan de "stroom"?

Nu, in alle geval, laat aub weten welk printje er dan wel besteld werd? En, te gelegener tijd, wat er in de praktijk van terecht kwam? Dan leren we hier ook nog iets bij.

Big fat mama en anderen

Bij Amazon heb ik onderstaande print gekocht. Zoals gezegd KWW (Kiek'n wat't wod)

Bij dezen het linkje voor de geïnteresseerden: https://www.amazon.nl/Onderspanning-Bescherming-Laagspanning-Afgesnede…. Ziet er uit als een geschikt product voor het doel, hoef je verder ook niet moeilijk te doen met het maken of testen van een nieuw ontwerp. Het lijkt me dat dit wel goed gaat.

Laat het maar weten of het werkt, ook als het niet werkt is dat voor ons relevante informatie. De kennis dat en waarom we het product moeten vermijden kan waardevol zijn als iemand anders hetzelfde probleem tegen komt.

PS Een fototje van de tuin in het donker kan natuurlijk ook leuk zijn. Met 30W aan verlichting zou het er best nog wel leuk uit kunnen zien. :9~