Opladen LIR2032

Volgens de datasheet van de LIR 2032 (oplaadbare knoopcel ter vervanging van de batterij CR2032) mag deze slechts 500 keer worden opgeladen met een constante spanning van 4,2 Volt.

Ik heb een Real Time Clock (DS32310 shield) die onder 5,0 Volt werkt; op de print zit een laadweerstandje van 200 ohm.

Wat zijn jullie ervaringen?

MGP
Bedankt voor de verwijzing naar het artikel.

Zomaar schields aan elkaar knopen blijkt gevaarlijk.

Ik heb op basis van de specificatie van de LIR2032 besloten geen oplaadbare knoopcel toe te passen.

Ik blijf gewoon de CR2032 gebruiken; ik heb de "laadweerstand" van 200 ohm verwijderd (dit staat vrijwel nergens vermeld!).

Arco

Special Member

Die oplaadbare cellen zijn zinloos voor dit soort toepassingen: de zelfontlading is vele malen groter als het gebruik.
Ook is de capaciteit veel kleiner als van een vergelijkbare 'gewone' 2032 cel...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Op 24 januari 2021 09:16:23 schreef Allrounder:
Volgens de datasheet van de LIR 2032 (oplaadbare knoopcel ter vervanging van de batterij CR2032) mag deze slechts 500 keer worden opgeladen met een constante spanning van 4,2 Volt.

Welke datasheet? Ik denk eerder dat je bedoelt tot een spanning van 4,2V. Geen enkele Lithium batterij gaat er blij van worden als je direct 4,2V op een lege cel knalt. Gewoonlijk is het laadregime van een Li-ion een constante stroom (afhankelijk van de cel en de capaciteit) tot de 4,2V en dan op die spanning blijven tot de stroom afneemt tot een drempelwaarde (wederom afhankelijk van de cel en capaciteit) en dan afschakelt.

KGE

Golden Member

Op 24 januari 2021 11:39:38 schreef Arco:
Die oplaadbare cellen zijn zinloos voor dit soort toepassingen: de zelfontlading is vele malen groter als het gebruik.
Ook is de capaciteit veel kleiner als van een vergelijkbare 'gewone' 2032 cel...

De zelfontlading van de LIR2032 is nagenoeg verwaarloosbaar, ik heb in het verleden een aantal gekocht en er liggen er nog een stel ongebruikt en die zijn nog steeds op spanning.

De capaciteit is dan wel flink minder dan een CR2032 (60 mAh tegen 200 mAh) maar ze kunnen wel flink meer stroom leveren.

Dus iets als een LED display kun je er prima kortstondig mee aanzetten wat met een CR2032 niet echt lukt. Zelfde probleem zou je kunnen hebben met bijvoorbeeld Bluetooth gevoed uit een CR2032..

Als experiment heb ik een Arduino Micro uitgevoerd met een 32 kHz kristal en er een (oud!) HP 4 digit alphanumeriek LED display aangekoppeld om er een soort van horloge van te maken. De Arduino Micro wordt elke seconde uit zijn slaap gewekt en update dan de tijd en gaat weer in (diepe)slaap. Stroomverbruik in slaapstand was minder dan 3 uA.

Wordt in de tussentijd een knopje ingedrukt dan laat het display de tijd (en evt. secondes, datum, dag en jaar) zien voor een aantal secondes. Dit lukte op een CR2032 niet, spanning zakte teveel in, op een LIR2032 werkt dat prima. Het hele display wordt gevoed uit een IO pin.. (display bleek prima te werken op 3V)

De standby tijd kwam uit op meerdere maanden..

Kruimel

Golden Member

Voor een RTC zou je toch zeggen dat de stroom zo klein is dat het gebruik van primaire cellen niet zo een issue is...

Op 24 januari 2021 12:09:56 schreef Allrounder:
Kruimel, datasheet gezien op https://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/1179650/ETC2/LIR2032.…

Ik zou uit gaan van deze regel:

Ik zou wel afschakelen als de stroom onder een mA of 5 komt.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op zondag 24 januari 2021 12:19:20 (16%)

Arco

Special Member

De zelfontlading van de LIR2032 is nagenoeg verwaarloosbaar,

Die is juist aanzienlijk, meesten zijn binnen een jaar leeg.
(gemiddelde zelfontlading zit rond de 7% per maand maar liefst!...)

Low self-discharge rate : ≤7%/month

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com