Magneetschakelaar (contactor) achter nachtstroomrelais sturen met slim stopcontact

Beste Forumleden,
Als new bee ben ik onder de indruk van de kennis op dit forum. Al vaak is er een vraag langsgekomen over magneetschakelaars. Misschien dat iemand mij kan en wil helpen bij een nog wat specifiekere vraag.

Doel
Van een huisje in Frankrijk wil ik de boiler op afstand (via internet)kunnen aan- en uitzetten met instandhouding van de dag-/nachtstroomschakeling.

Huidige situatie
Zie het bijgevoegde schema voor de huidige aansluiting.

Vragen/b]
1. Is het plaatsen van een 4 polige magneetschakelaar tussen het nachtstroomrelais en de boiler een oplossing? Die magneetschakelaar zou dan worden aangestuurd (220v) vanuit een slim stopcontact dat in verbinding staat met basisstation>router>app. (zie schema)
2. Wat voor magneetschakelaar zou dat dan kunnen zijn?
3. Bestaat er het risico dat de contacten van een langere tijd door een stuurstroom bekrachtigde magneetschakelaar gaan 'plakken'? Is daar iets tegen te doen?

Het zou geweldig zijn als iemand van jullie zich uitgenodigd voelt om mij verder te helpen. Alvast bij voorbaat mijn dank!
mvrgr Wyfa

Je hebt het over een slim stopcontact, daar horen zeer waarschijnlijk ook instelbare dag/ week timers bij als functionaliteit.

Is het misschien dan niet handig om de bestaande stuur bedrading van de huidige magneetschakelaar (A1 en A2) los te halen, af te doppen en de magneetschakelaar vervolgens aan te sluiten op het slimme stopcontact?

De dag/nacht tarief schakeltijden kun je gewoon bij de netbeheerder opvragen en vervolgens als timers invoeren op het slimme stopcontact.

Op deze manier pas je ook zo goed als niets aan en kan het indien nodig ook relatief simpel ongedaan gemaakt worden.

Dag EL83, dank voor uw snelle reactie!

Een logische oplossing die u voorstelt, waarvoor dank. Het slimme stopcontact is inderdaad te programmeren bij wijze van een digitale schakelklok.

Maar is dat nachstroomrelais geen bijzonder relais dat alleen schakelt na een impuls van de netbeheerder? Anders gezegd: moet ik dat nachtstroomrelais dan vervangen door een 'normaal' alternatief (magneetschakelaar) met daarop ook een I-Auto-0 schuifschakelaartje? Graag wil ik namelijk de mogelijkheid van het ter plaatse handmatig inschakelen van de boiler behouden.

Het relais met 1-auto-0 is een normaal relais met de mogelijkheid tot handmatig aan/uit zetten (overbrugging)

Dit geeft de mogelijkheid tot indien nodig overdag opladen van de boiler of juist volledig uitschakelen (vakantie/ langere afwezigheid)

Voor de zekerheid kan even het typenummer van het relais nagetrokken worden maar een impuls relais in dergelijke toepassing zou zeer onlogisch zijn aangezien dan niet meer gegarandeerd kan worden dat de aan puls ook echt het relais aan zet en niet toevallig uit zet omdat er een stroomstoring rond een schakeltijd is geweest.

Wederom dank EL83.
Het nachtstroomrelais is een Hager ECT325.

Sine

Moderator

Daar kun je inderdaad een relais tussen zetten, in de A1 lijn van het bestaande relais.

Dan hoeft je nieuwe type geen heftig drie fasen relais te zijn.

Dank Sine en EL83!

Begrijp ik het goed dat er dan twee wegen kunnen worden bewandeld:
1. Loskoppelen A1 en A2 op het nachtstroomrelais, en vervangen door een aparte tweeaderige kabel die met een stekker in het programmeerbare stopcontact gaat

2. A2 op het nachtstroomrelais laten zitten en in de aanvoer A1 een 2polige magneetschakelaar opnemen en die aansturen met een eigen stuurstroom vanuit het slimme stopcontact.

Als ik dit goed heb begreprn: wat zou dan het voordeel zijn van de ene oplossing ten opzichte van de andere?

Op 24 januari 2021 13:42:26 schreef Wyfa:
Als ik dit goed heb begreprn: wat zou dan het voordeel zijn van de ene oplossing ten opzichte van de andere?

Bij de eerste oplossing heb je de volledige controle over wanneer de boiler aan gaat en bij de 2e ben je gebonden aan de nachtstroom schakeling waardoor je niet zomaar overdag kan inschakelen.

Het kan zijn dat je met de eerste oplossing sowieso beter weg komt maar dat ligt ook aan de plannen van de netbeheerder.

Ik weet namelijk niet hoe het in frankrijk zit maar hier in nederland gaat binnenkort de sturing voor de nachttarief schakeling eruit omdat de slimme meters dit signaal via GPRS/LTE krijgen. (Niet slimme meters blijven vanaf dat moment permanent op dagtarief staan.

De nachtstroom relais gaan ook op het nachttarief signaal aan en zodoende dienen de gebruikers ofwel een klokje te plaatsen ofwel de boiler permanent aan te houden.