230 Volt met Led

Halo ik heb een voeding blok om 230 te schakelen maar de ledjes ervan zijn kapot nu wil ik deze schakeling maken ? kan dit gaan.
Rapperder

Ik moet dan aan die signaal ledjes van een Nico schakelaar denken. Wat zou daar in zitten? In ieder geval iets kleiner dan een 3W weerstand. Ben benieuwd. Een van de heel weinige dingen die ik nog niet uit elkaar gelegd heb.

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 24 januari 2021 17:36:00 (19%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Het ontwerp is al oud. Men gaat hierin uit van 10 mA. Een doorlaatstroom van 2 mA is tegenwoordig heel gewoon. Dat scheelt nogal in de grootte van de weerstand !

Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Arco

Special Member

Condensator (X2) van 33nF i.p.v. de 22k weerstand. Veel zuiniger en er wordt niks warm.
10mA is inderdaad heel erg veel, 2mA is genoeg voor meeste leds.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 24 januari 2021 17:46:18 schreef plankgas:
Het ontwerp is al oud. Men gaat hierin uit van 10 mA. Een doorlaatstroom van 2 mA is tegenwoordig heel gewoon. Dat scheelt nogal in de grootte van de weerstand !

Ah, dat verklaard veel natuurlijk. Meer dan een 1/4W zit er niet in een Nico.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Shiptronic

Overleden

Ipv de diode anti parallel aan de LED kan je ook een LED op die plek zetten.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Thevel

Golden Member

Op 24 januari 2021 17:57:10 schreef Shiptronic:
Ipv de diode anti parallel aan de LED kan je ook een LED op die plek zetten.

Dat gaat idd heel goed, meerdere leds in serie kan trouwens ook.
Zie https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2081494#2081494
Werkt nog steeds uitstekend.

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

@bprosman 5 blz over die ledjes. Ben je er nu uiteindelijk achter wat er werkelijk in zit? Heeft de hamer en beitel soelaas gebracht?

Ah een R en D in serie.

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 24 januari 2021 21:55:07 (11%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
bprosman

Golden Member

Op 24 januari 2021 21:53:37 schreef EricN:
@bprosman 5 blz over die ledjes. Ben je er nu uiteindelijk achter wat er werkelijk in zit? Heeft de hamer en beitel soelaas gebracht?

Ah een R en D in serie.

Inderdaad op de eerste pagina staat een foto.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

@Hugo Welther mooie foto's , ik heb er nog andere die mischien kunnen dienen
voor deze stopkontakten , @ Shiptronic Ipv de diode anti parallel aan de LED kan je ook een LED op die plek zetten ? mag dan de diode weg en daar in de plaats de de led? @ Arco Condensator (x2) van 33nF i.p.v. de 22k weerstand. Veel zuiniger en er wordt niks warm ? zijn dit dan twee Condensators di in plaats van de weerstand komt te staan en moeten die dan in serie staan? graag een tekeningetje ervan . hier zijn een paar fot's

Evarist

Golden Member

Kijk ook eens naar de Allesetende Led van Elektuur.

Wat jij schrijft over de commentaar van Arco is juist.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Condensator (x2)

Dit zijn geen 2 condensatoren, maar is een enkele condensator van type X2. Dat is een veiligheids klasse die geschikt is voor gebruik bij netspanning.

Dat betekent o.a. dat er geen kortsluiting ontstaat als die ooit stuk gaat.

PS:
Ik zou trouwens die weerstand van 22K laten zitten, om inschakelpieken te beperken.

[Bericht gewijzigd door deKees op maandag 25 januari 2021 12:42:51 (15%)

word die dan in serie geplaatst ter vervanging van weerstand?

maartenbakker

Golden Member

De X2-condensator (die bij defect ook gewoon in kortsluiting kan vallen) komt in plaats van de serieweerstand van de LED.

Nou loont dat wel als je 20mA door een LED wilt sturen, maar bij minder dan 1mA kun je je afvragen of een weerstand niet een betere keuze is.

Je moet namelijk bij gebruik van een seriecondensator nog in 2 extra weerstandjes voorzien. Eentje van bijvoorbeeld 100 ohm (geen 22k) voor beveiliging en inschakelstroombegrenzing, en eentje van bijvoorbeeld 470k over de condensator om die na uitschakeling te ontladen.

Bij LED-stromen van minder dan 1mA kun je de LED ook gewoon op het ontlaadweerstandje laten branden, waardoor de condensator en het beveiligingsweerstandje kunnen vervallen :P Wel zo simpel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

100 Ohm is hier te weinig. Dan kun je nog een piekstroom krijgen van 3A. Beetje veel voor die LEDs.

En een ontladingsweerstand over de condensator lijkt me voor 33nF ook wat overbodig. Bij 470K kun je de condensator net zo goed weglaten.

Hou ook rekening met het feit dat het niet de bedoeling is dat er 230V over een "gewone" 1/4W weerstand staat, je komt dan in de buurt van de doorslagspanning. Daarom staan er 2 weerstanden van 33k IN SERIE bij het "low current" ontwerp van Circuits Online.

@ plankgas het is geen gewone weerstand van 1/4W wel van 3W wat ik nu graag weet welke schakeling kan nu gebruiken voor mijn blok de schakeling moet wel
3 maal het zelfde worden en dan een ander met schakelaar met led .

Kies eerst de gewenste LED, neem een efficiënte met een zo laag mogelijke doorlaatstroom, 1 of 2 mA. Dan praten we verder.

het is hierboven al aangehaald, maar niet in die context:
kan je niet gewoon een signaal-ledje van niko kopen? geen gehannes, en ineens juist

https://www.niko.eu/nl-be/artikel/170-37223

@ verstrooid_profkegeen gehannes, en ineens juist . Dat is mij niet om te doen het simpel te maken voor mij is dat een bezigheid en ik heb nog een een paar van Nico liggen maar die zijn van 24 Volt .
Wat mijn bedoeling is daarvoor een passend printje te maken met die schakelingen er op .

maartenbakker

Golden Member

Op 25 januari 2021 13:01:06 schreef deKees:
En een ontladingsweerstand over de condensator lijkt me voor 33nF ook wat overbodig. Bij 470K kun je de condensator net zo goed weglaten.

Dat was precies mijn punt. Met moderne LED's loont een condensator gebruiken niet.

Ik was er wel nog vergeten bij te zetten dat een serieschakeling van weerstanden nodig is bij netspanning, de meeste weerstanden zijn niet spanningsvast genoeg.

De veiligheidsweerstand is een beetje lastig verhaal. Die kan ook weer geen 22k zijn zoals jij schreef, want dan loop je daar alle vermogen in te verstoken. Ook moet hij redelijkerwijs doorbranden als de condensator in sluiting gaat. Een piek van 3A is misschien wat veel, maar omdat de condensator (indien netjes ontladen, daar is die ontlaadweerstand ook voor) maar een heel kort piekje doorlaat zit je denk ik wel aardig in de richting van wat de LED overleeft. Misschien 470 ohm of 1k ofzo.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@ maartenbakker is 470 ohm niet wat te weinig die mag niet doorbranden wel rekening gehouden dat de voedingsblok en de ledjes bestendig onder spanning staat? wat ik nog wilde weten u schrijft Met moderne LED's loont een condensator gebruiken niet. maar is de schakeling dan genoeg veilig?
Gr

Thevel

Golden Member

maar is de schakeling dan genoeg veilig?

Zonder condensator lijkt het me zelfs veiliger, de condensator kan in sluiting raken.
Een schakeling met 2 hoogohmige weerstanden is sluiting vrijwel onmogelijk.