230 Volt met Led

Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
maartenbakker

Golden Member

Op 26 januari 2021 12:24:25 schreef Rapperder:
@ maartenbakker is 470 ohm niet wat te weinig die mag niet doorbranden wel rekening gehouden dat de voedingsblok en de ledjes bestendig onder spanning staat? wat ik nog wilde weten u schrijft Met moderne LED's loont een condensator gebruiken niet. maar is de schakeling dan genoeg veilig?
Gr

470 ohm in combinatie met een condensator.

Zonder condensator is 470k realistischer, of liever 2 weerstandjes van 220k in serie.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

hoe stelt gij het dan voor kan u geen plannetje tekenen ?

Thevel

Golden Member

Op 26 januari 2021 13:35:58 schreef Rapperder:
hoe stelt gij het dan voor kan u geen plannetje tekenen ?

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/77/lichteffecten/230-v-led…
Het onderste schema.
Voor R3 en R4 kun je 220k nemen.
Als de led te weinig licht geef neem je een lagere waarde.

Bedankt dat is het simpelste en de gemakkelijkste oplossing maar voor die weerstanden is daar 3 wat genoeg voor?

P = I * V
I = V / R

--> P = V2 / R

Dus bij 220V en 440K (2 * 220K) krijg je dan :
220 * 220 / 440000 = 0.11 Watt
Verdeeld over 2 weerstanden is 0.055 Watt per weerstand.

Dus een 3W weerstand heeft daar geen moeite mee,
en een 0.1W ook niet.

En met diode D5 loopt er maar de helft van de tijd stroom. Dus dan wordt het 0.0275 W per weerstand.

[Bericht gewijzigd door deKees op dinsdag 26 januari 2021 14:17:09 (17%)

Thevel

Golden Member

Als je het heel klein wil houden zou je zelfs SMD weerstanden kunnen gebruiken.

maartenbakker

Golden Member

Die hebben misschien te weinig spanningsvastheid. Gebruik liever geen kleinere weerstanden dan 1/2W lijkt me. De 1N4007 mag vervallen als je ruimte wilt besparen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

Die hebben misschien te weinig spanningsvastheid

Je hebt gelijk, ik zie nu dat een 0805 weerstandje maar 100 tot 150V mag hebben, ik dacht dat het meer was.

@ Hugo Welther daar koop ik niets meer
@ deKees bedankt voor de formule dat is een tijdje geleden nu kan ik mijn geheugen een beetje aan schaven .
@ Thevel ik ga daar wel het onderste van gebruiken en R3 en R4 op 1wat .
ik ga die dan ook aanpassen met een schakelaar en een Fuse

Op 25 januari 2021 15:24:55 schreef plankgas:
Hou ook rekening met het feit dat het niet de bedoeling is dat er 230V over een "gewone" 1/4W weerstand staat, je komt dan in de buurt van de doorslagspanning. Daarom staan er 2 weerstanden van 33k IN SERIE bij het "low current" ontwerp van Circuits Online.

Maar bij neon lampjes worden ook al sinds jaar en dag "gewone" weerstanden gebruikt. Dat is toch hetzelfde?

De brandspanning van een LED is 1.5 volt, de brandspanning van een neon lamp is 60 volt. Bovendien zal een neon lamp niet snel in sluiting gaan bij het defect gaan.

Thevel

Golden Member

Over het neonlampje valt 70-90V en over een led maar 2V.
Bij een led valt er dus meer spanning over de weerstand.

maartenbakker

Golden Member

Op 26 januari 2021 18:40:40 schreef Nisei:
[...]
Maar bij neon lampjes worden ook al sinds jaar en dag "gewone" weerstanden gebruikt. Dat is toch hetzelfde?

In een spanningszoeker staan er vaak wel 2 in serie. Verder wisselt de spanningsvastheid van kleine weerstanden nogal. Sommige kwartwatters kunnen het met een neonlampje net aan, andere net niet. Met twee halfwattsweerstanden zit je ook met een LED eigenlijk altijd wel goed.

Het grappige van een condensator is dan weer dat de spanning over de condensator bijna hetzelfde is of je hem nou in serie zet met een LED of een neonlampje.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 26 januari 2021 20:55:14 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Halo ik denk dat ik deze ga maken wat denkt men ervan ?

Halo ik denk dat ik deze ga maken wat denkt men ervan ?

@ Johannes..54 hoe kan dat? D3 is een Nico 02-371-10 Neon verlichting eenheid , is de F2 mischien te laag ?

D1 en de 1N4007 zijn een beetje nutteloos.
je hebt ofwel D1 nodig om bij de inverse spanning de led niet op te blazen, of de 1N4007 om de stroom maar in 1 richting door te laten.

D3 is getekent als een led en niet als een neon lampje. daaropm de verwarring. zoals het getekent staat, zou die led rechtstreeks op de 230V hangen en dan is die zekering niet snel genoeg om de led te beschermen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Thevel

Golden Member

D3 is een Nico 02-371-10 Neon verlichting eenheid

Maar hij staat getekend als gewone led.
Vandaar die poef...

Als je een led direct op de 230 aansluit houd je 2 pootjes over, de rest is onvindbaar.. :)
Weet ik uit de praktijk. :)

je hebt D1 nodig om bij de inverse spanning de led niet op te blazen

Inderdaad. Ook met de 1N4007 want die isoleert nooit perfect.

de 1N4007 om de stroom maar in 1 richting door te laten.

Die dus ook de warmte in de weerstanden halveert.

maartenbakker

Golden Member

De zekering dient geen doel, als je die echt wilt kun je hem beter 50mA nemen (kleiner is er niet denk ik). Verder is de schakeling hetzelfde als die hier van de site. Als het qua ruimte krap wordt, kun je de eerste 1N4007 weglaten en voor die over de LED een 1N4148 nemen.

De 33k weerstanden geven samen 66k, dus 230/66000 = 3,5mA en verstoken samen 0,8W. Je zou kunnen proberen of het LED'je fel genoeg is met weerstanden van 100k of 220k. Dat moet met een moderne LED makkelijk haalbaar zijn en scheelt warmte.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik heb alleen nog 1N4007 en geen 1N4148 liggen , en voor de zekering ik denk dat dit veiliger is wanneer die er tussen staat mocht er een overhitting optreden en ik heb die toch nog liggen , wat ik wilde mede delen daarom die zekering ik wil dit vierkeer het zelfde maken en die dan parallel achter de zekering aansluiten dat moet toch kunnen hé ? en bedankt voor de formule die u heeft laten zien .

( De 33k weerstanden geven samen 66k, dus 230/66000 = 3,5mA en verstoken samen 0,8W. Je zou kunnen proberen of het Ledje fel genoeg is met weerstanden van 100k of 220k. Dat moet met een moderne LED makkelijk haalbaar zijn en scheelt warmte )