230 Volt met Led

Op 26 januari 2021 18:40:40 schreef Nisei:
[...]
Maar bij neon lampjes worden ook al sinds jaar en dag "gewone" weerstanden gebruikt. Dat is toch hetzelfde?

In een spanningszoeker staan er vaak wel 2 in serie. Verder wisselt de spanningsvastheid van kleine weerstanden nogal. Sommige kwartwatters kunnen het met een neonlampje net aan, andere net niet. Met twee halfwattsweerstanden zit je ook met een LED eigenlijk altijd wel goed.

Het grappige van een condensator is dan weer dat de spanning over de condensator bijna hetzelfde is of je hem nou in serie zet met een LED of een neonlampje.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 26 januari 2021 20:55:14 (14%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Halo ik denk dat ik deze ga maken wat denkt men ervan ?

Halo ik denk dat ik deze ga maken wat denkt men ervan ?

@ Johannes..54 hoe kan dat? D3 is een Nico 02-371-10 Neon verlichting eenheid , is de F2 mischien te laag ?

D1 en de 1N4007 zijn een beetje nutteloos.
je hebt ofwel D1 nodig om bij de inverse spanning de led niet op te blazen, of de 1N4007 om de stroom maar in 1 richting door te laten.

D3 is getekent als een led en niet als een neon lampje. daaropm de verwarring. zoals het getekent staat, zou die led rechtstreeks op de 230V hangen en dan is die zekering niet snel genoeg om de led te beschermen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Thevel

Golden Member

D3 is een Nico 02-371-10 Neon verlichting eenheid

Maar hij staat getekend als gewone led.
Vandaar die poef...

Als je een led direct op de 230 aansluit houd je 2 pootjes over, de rest is onvindbaar.. :)
Weet ik uit de praktijk. :)

je hebt D1 nodig om bij de inverse spanning de led niet op te blazen

Inderdaad. Ook met de 1N4007 want die isoleert nooit perfect.

de 1N4007 om de stroom maar in 1 richting door te laten.

Die dus ook de warmte in de weerstanden halveert.

De zekering dient geen doel, als je die echt wilt kun je hem beter 50mA nemen (kleiner is er niet denk ik). Verder is de schakeling hetzelfde als die hier van de site. Als het qua ruimte krap wordt, kun je de eerste 1N4007 weglaten en voor die over de LED een 1N4148 nemen.

De 33k weerstanden geven samen 66k, dus 230/66000 = 3,5mA en verstoken samen 0,8W. Je zou kunnen proberen of het LED'je fel genoeg is met weerstanden van 100k of 220k. Dat moet met een moderne LED makkelijk haalbaar zijn en scheelt warmte.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik heb alleen nog 1N4007 en geen 1N4148 liggen , en voor de zekering ik denk dat dit veiliger is wanneer die er tussen staat mocht er een overhitting optreden en ik heb die toch nog liggen , wat ik wilde mede delen daarom die zekering ik wil dit vierkeer het zelfde maken en die dan parallel achter de zekering aansluiten dat moet toch kunnen hé ? en bedankt voor de formule die u heeft laten zien .

( De 33k weerstanden geven samen 66k, dus 230/66000 = 3,5mA en verstoken samen 0,8W. Je zou kunnen proberen of het Ledje fel genoeg is met weerstanden van 100k of 220k. Dat moet met een moderne LED makkelijk haalbaar zijn en scheelt warmte )

Sine

Moderator

Als je vier leds nodig hebt die hetzelfde doen kun je die gewoon in serie zetten met elkaar.

Zekering mag wel, maar is eigenlijk zinloos (hij gaat nooit kapot, en al zeker niet bij oververhitting)
Beter om fusible resistors te nemen, die gaan wel kapot in noodgevallen...
https://nl.farnell.com/vishay/pr02000203302ja100/res-33k-5-2w-axial-me…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@ Sine wat bedoelt u?
@ Arco dat ga ik dan ook doen . maar een zekering kan ik niet vinden hier op
https://nl.farnell.com/vishay/pr02000203302ja100/res-33k-5-2w-axial-me… of is die fusible resistorsweerstand ook een zekering ?

[Bericht gewijzigd door Rapperder op 28 januari 2021 12:23:06 (63%)]

Fuse = zekering... ;)
(dus fusible is zoiets als 'gezekerd', gaat kapot bij overbelasting)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Fusible resistors zijn weerstanden die gegarandeerd niet in brand vliegen maar onderbreken als je ze overbelast.

@ Arco ik zie daar maar alleen een weerstand staan van 33K of is dat ook een
zekering dat is den eerste keer dat ik er van weet sorry .
@ maartenbakker zodus die onderbreken wanneer men die overbelast ? dat is wel interessant dan gaan die in feite niet meer defect geraken en werken die dan terug wanneer de overbelasting gedaan is ?
@ Sine ik kan die niet in serie zetten omdat elk stopcontact afzonderlijk moet aanduiden met led verlichting daarom maak ik vier schakelingen die men afzonderlijk kan schakelen , ik dacht dat dit al besproken was geweest ?

en werken die dan terug wanneer de overbelasting gedaan is ?

Nee,

De weerstand is tevens een zekering tegen overbelasting, eenmaal kapot blijft 'ie kapot. (er moet dan een nieuwe in nadat de oorzaak is gevonden)

bprosman

Golden Member

Op 27 januari 2021 17:49:23 schreef Rapperder:
is deze schakeling beter

Om verwarring in de toekomst te voorkomen.
NEN5152 symbool voor Neon lamp (let op de stip).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

De verwarring wordt zo niet kleiner... ;)
TS heeft het over een led, niet over een neonlamp...

Op 28 januari 2021 15:19:05 schreef Rapperder:
@ maartenbakker zodus die onderbreken wanneer men die overbelast ? dat is wel interessant dan gaan die in feite niet meer defect geraken en werken die dan terug wanneer de overbelasting gedaan is ?

Nee, een gewone zekeringweerstand / non flammable resistor blijft stuk als hij eenmaal stuk is.

Je hebt wel speciale PTC weerstanden die als zelf-resettende zekering dienen maar die gebruik je niet als weerstand omdat ze normaal laagohmig zijn net als een zekering.

Op 28 januari 2021 16:50:13 schreef Arco:
De verwarring wordt zo niet kleiner... ;)
TS heeft het over een led, niet over een neonlamp...

maar TS zet een led parallel over een neon lamp. en die neonlamp was getekent als een andere led. daar zat hem probleem. die neon'led' leek direct op 230V te zitten

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Nog wat over veiligheid gesproken: Het plastic van de led is niet geschikt voor 230V AC (het led-chippie kan dus doorslaan door de kunststof heen).

Dus je moet het ledje achter een stukje folie of plexiglas verstoppen om dit te voorkomen.

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.

@ henri62 die is wel afgesloten zoals men kan zien ?