Op 25 januari 2021 23:28:11 schreef kris van damme:
vraagje : origineel was het 510K. nu 220K? werkte het niet met de originele waarde?
Het origineel was, gezien de lagere in-circuit meting, mogelijk niet eens stuk. Al is “kwijt” soms een vorm van “stuk”*...
Bovendien verwacht ik niet dat er zo veel parallel staat met die startweerstand, al wijkt je meting mogelijk af omdat je de primaire elco en het elcotje van de hulpvoeding oplaad met je meter (dan loopt de waarde langzaam op).
Dus ik weet niet eens zeker of het wel de startweerstand ís...
Als het de startweerstand is, en het werkt nu weer, zal het wat minder zuinig zijn en wat warmer worden. Zo lang dat niet te extreem is (extreem warm worden) gaat dat goed (maar ik had er liever 510k terug gezet)...
Als het op het randje van “niet starten” zat door een uitgedroogd elcotje van de hulpvoeding, is dat elcotje nu nog steeds slecht en krijg je ‘m misschien binnenkort nog eens in handen.
Ook kans dat het probleemloos blijft werken. Er zit best marge op zo’n startweerstand. Er zit vaak ook een zenertje achter.
Als het een heel andere weerstand was... geen idee. Mazzel dat het werkt,
* (als in, iemand die slecht bereikbaar is en als excuus geeft dat zijn/haar telefoon “kwijt of stuk” is. Zoiets als “het is gisteren of vandaag op de post gegaan” waarna men, gezien de woordvolgorde, naar het postkantoor holt)