Druk in een diepvriescompressor

Weet iemand wat de druk is in een compressor van een compressor uit een diepvries op propaan
De normale vulling kan ik wel terugvinden maar ik zou het warmtenet willen vergroten waardoor de inhoud van het systeem groter wordt en er dus meer propaan in zal moeten

De diepvries wordt niet meer gebruikt en ik had het idee die om te bouwen tot een stille airco
Het is een 70 watt compressor uit een kleine diepvrieskist
Ik heb die eens getest terwijl die er nog in zit
Maar het warmtenet kon onvoldoende koelen naar mijn mening
Aan het begin had het een temperatuur van 35 graden
Aan het eind nog 28 graden in een omgeving van 12 graden
Dat kan dus veel beter met een groter warmtenet

Ik zou warmtenetten aaneen solderen
Binnen om koude af te geven
Dan de compressor om de propaan op te warmen
En dan naar buiten om de warmte kwijt te raken
Dus zonder ventilatoren
Het enige geluid komt dan van de compressor

Sine

Moderator

Het koelvermogen van zo'n ding is veel te klein om er iets aan te hebben als airco.

Als je een gunstig rendement hebt verplaats je 2 tot 3x de warmte die het ding elektrisch verbruikt.
Ofwel 70W elektrisch is maximaal iets van 200W koelvermogen

Daar ga je geen ruimte mee koelen.

Een beetje airco heeft een compressor van een 1000W of meer, dan heb je het over het verplaatsen van +3000W warmte.

idd, een koelkast compressor is niks, als je nu nog een compressor uit een koelcel hebt. beetje airco is meer als 800W

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoedanook kan je zo een systeem niet vullen op basis van druk.. eens er de combinatie vloeistof/gas aanwezig is(de twee voorkomende fazes dus) is in het circuit de druk een constante, en enkel afhankelijk van de temperatuur, en dan nog, dit in relatie tot het koudste punt eens de evenwichtstoestand bereikt is .
tevens.. je wil niet dezelfde toestand als in de diepvries anders wordt het om het halfuur ijs krabben van je verdamper :-)

[Bericht gewijzigd door kris van damme op maandag 25 januari 2021 23:39:26 (17%)

Ik heb wel eens met een dergelijke gedachte gespeeld maar het na een korte praktijktest snel gelaten.

Tenzij je een geïsoleerde muurkast wilt koelen zal je er niks aan hebben en de compressor zal ook een zeer korte levensduur beschoren zijn.
Dergelijke compressoren hebben een werkbereik beneden -10 verdamping temperatuur, hoger gaat deze overbelast worden.

Verkijk je ook niet op de hoeveelheid condens wat op de verdamper ontstaat.

Als je een stille airco wilt:
https://www.amazon.nl/dp/B07Q5GRD6S/ref=cm_sw_r_cp_apa_i_xM0dGbVMQJ76H…

De Daikin siësta doet zijn naam eer aan en is ook echt een super stille airco.

Met een oude vriezer is een kansloze missie,rendement is veeel maar ook veel te laag... Ook niet met bijvullen OID red je het niet

lees dit maar eens helemaal door

https://warmtepomp-weetjes.nl/uitleg/kringloop-koudetechniek-warmtepom…

daar staat zat info in en dan ben je daarna ook zelf in staat de vereiste eindcompressie druk te bepalen wat dan ook ongeveer de persdruk is voor je compressor.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Eigenlijk valt het dus allemaal te berekenen als er genoeg drukmeters in zitten zo dat er steeds aan de hand van druk en temperatuur kan bepaald worden of de propaan in gas of vloeibare vorm aanwezig is

Zeekers... Lengte capillair is ook enorm van invloed bijvoorbeeld...