digitale teller en terugstroom tegenhouden BE

Op 26 januari 2021 16:45:19 schreef RP6conrad:
Technisch is dit perfect mogelijk en niet bijzonder gecompliceerd. Enkele verbruikstellers en een Raspberry / ESP volstaan om een stuursignaal te genereren "Energie overschot aanwezig". Het grote probleem zit in de "flexibele" verbruikers : Een boiler is geschikt, maar heeft nu een vast vermogen (ca 2 kW). Je moet dus eerst al 2kW overschot hebben alvorens deze in te schakelen. Ook een laadstation voor de auto is prima geschikt, maar ook hier zou je het gewenste "laadvermogen" moeten kunnen instellen. Dit is momenteel niet voorzien of erg complex. Wasmachines / droog kasten idem, alles heeft nu een vast verwarmingsvermogen. Ideaal zou je dus een aantal verbruikers moeten hebben waar je het vermogen traploos kan instellen. Daarnaast nog een strategie voor prioriteit / te weinig zon / te veel zon. In principe ook een (draadloze) verbinding naar deze verbruikers om het gewenst vermogen in te stellen. Kortom, de huidige toestellen zijn hier nog niet op voorzien. Al deze voorstellen echter zijn alleen maar een dag/nacht oplossing, terwijl het grote probleem winter/zomer is !

Als we een lijst van verbruikers hebben met hun respectievelijke vermogen, dan kunnen we in een database bepalen wat we zouden schakelen. Het vermogen kunnen we ook opdelen door gewoonweg een autotransformer toe te passen op resistieve verbruikers.en zo voort, we vinden wel een modulatie om dit werkbaar te maken. The real key is dat doosje dat we nodig hebben dat ons de vrijheid geeft.
de winter/zomer oplossing is dan de volgende uitdaging, als we dan toch zo ver zijn, zullen we kijken om het in H2 te genereren :-).

Sine

Moderator

Op 26 januari 2021 16:29:03 schreef LCG:
Eigenlijk is mijn vraag zeeeeer eenvoudig.
ik vraag juist naar 1 ding:
De TOOL (op de markt) om te weten hoeveel stroom er vloeit en in welke richting met de mogelijkheid om daar een signaal uit te krijgen

Een kWh meter met een modbus verbinding doet precies wat je vraagt. Die kun je dan weer inlezen in je domotica systeem en daarmee je vebruikers schakelen.

In Nederland hebben de slimme meters een P1 poort waar je eens per seconde (eens per 10 seconden voor de oudere) de complete data uit krijgt. Dan hoef je zelfs geen tussenmeter te plaatsen.

[Bericht gewijzigd door Sine op 26 januari 2021 17:08:16 (17%)]

Op 26 januari 2021 16:49:30 schreef New Beetle:
[...]Dat is geen eenvoudige vraag, als je dat toch denkt heb je volgens mij een onrealistische voorstelling hiervan.

[...]

Heb thuis tuingereedschap met een rugbedragen 1,1kWh accu, ganse dag snoeien, geen enkel probleem. Volume en gewicht van dat ding zijn zeker geen obstakel. Netwerken of bussen zijn ook echt niks bijzonder meer. Technologisch dus is het best mogelijk om bv een kookplaat te bouwen met accu, inverter en netwerkverbinding die een paar kWh opslaat voor een kookbeurt of 2. Dat is zeker geen SF.

De vraag is waar is de wasmachine, de PV omvormer, de boiler,... die allemaal compatibel zijn met elkaar? En wat kost dat dan allemaal? Een klant wil anno 2020 uit 20 modellen kunnen kiezen en tegen Chinese prijzen. En hoe betrouwbaar is dat dan? Ik ken mensen die gek geworden zijn van hun domotica. De tijd dat mensen tevreden waren met een kaars als de stroom weer eens uitviel ligt al hele tijd achter ons.

Zoiets is enkel succesvol als het volledige plaatje past, prijs, aanbod, compatibiliteit, betrouwbaarheid....

De kaarsjes zijn vervangen door leds... op zonneenergie. dus als de stroom uitvalt moet je al geen lucifers meer zoeken.

Overdag wat meer verbruiken dan ’s nachts als er geen zon is lijkt mij haalbaar.
- koelkast en diepvriezer via astronomische klok zodanig dat die enkel ingeschakeld zijn als er daglicht is?
- overdag je wasjes draaien.

Je moet wel al veel te koelen en te wassen hebben om er voordeel mee te doen.

Het grootste probleem is de verschuiving zomer winter. En daar is gewoon nog geen oplossing voor, zelfs geen batterijen.

Je zou je verbruik kunnen verhogen in de zomer door airco te plaatsen en een warmtepomp voor je zwembad.

Ik plan zelf om het omgekeerde te doen op het moment dat er met dynamische prijzen zal gewerkt worden.
Ik heb nu vloerverwarming op gas. Ik zie een mogelijkheid om parallel naast de cv op gas op de evenwichtsfles een elektrische weerstand te plaatsen van een paar kW.
Als de elektriciteitsprijzen goedkoop staan dan kan ik verwarmen op elektriciteit met ’overtollige’ groenestroom die gedumpt wordt.
Voorlopig is het gewoon een idee als het op een dag effectief financieel de moeite waard wordt is het idee voor een paar honderd euro te realiseren. ´

Op 26 januari 2021 17:06:28 schreef Sine:
[...]

Een kWh meter met een modbus verbinding doet precies wat je vraagt. Die kun je dan weer inlezen in je domotica systeem en daarmee je vebruikers schakelen.

In Nederland hebben de slimme meters een P1 poort waar je eens per seconde (eens per 10 seconden voor de oudere) de complete data uit krijgt. Dan hoef je zelfs geen tussenmeter te plaatsen.

Dank je wel Sine - In belgie hebben we ook de P1 poort (ik ben er nu al 1 van) maar die geeft slechts om de 10 min info en de S1 poort geeft realtime info (en deze S1 info, is dan weer niet compleet). Ware het niet dat het voorlopig nog behoorlijk mank loopt in Belgie.

Op 26 januari 2021 17:10:29 schreef evelo:
Overdag wat meer verbruiken dan ’s nachts als er geen zon is lijkt mij haalbaar.
- koelkast en diepvriezer via astronomische klok zodanig dat die enkel ingeschakeld zijn als er daglicht is?
- overdag je wasjes draaien.

Je moet wel al veel te koelen en te wassen hebben om er voordeel mee te doen.

Het grootste probleem is de verschuiving zomer winter. En daar is gewoon nog geen oplossing voor, zelfs geen batterijen.

Je zou je verbruik kunnen verhogen in de zomer door airco te plaatsen en een warmtepomp voor je zwembad.

Ik plan zelf om het omgekeerde te doen op het moment dat er met dynamische prijzen zal gewerkt worden.
Ik heb nu vloerverwarming op gas. Ik zie een mogelijkheid om parallel naast de cv op gas op de evenwichtsfles een elektrische weerstand te plaatsen van een paar kW.
Als de elektriciteitsprijzen goedkoop staan dan kan ik verwarmen op elektriciteit met ’overtollige’ groenestroom die gedumpt wordt.
Voorlopig is het gewoon een idee als het op een dag effectief financieel de moeite waard wordt is het idee voor een paar honderd euro te realiseren. ´

Het is niet de bedoeling dat we slavernij terug invoeren.
De 3voudige weerstand zit nu reeds in mijn evenwichtsfles. (unused)

Dat wordt allemaal nog redelijk complex:

1. Je systeem constateert dat er teruggeleverd gaat worden.
2. Je schakelt lokale verbruikers in.
3. Je systeem constateert nu dat er niet meer, of minder wordt teruggeleverd.

Schakel je de verbruiker dan af, waardoor we terug zijn bij 1?
Nee, wanneer dan wel?

Je zult dus heel goed moeten bijhouden hoeveel vermogen je bijschakelt en op elk moment het nivo van eigen opwekking en potentieel "gevaar" van terugleveren bij afschakelen van de extra belasting.

Voor de overzichtelijkheid zou ik overtollige energie dumpen in een accupack.
In de economische gevolgen daarvan ben je echter niet geinteresseerd heb ik hierboven gelezen. :)
Maar iemand schreef dat in België subsidie kan worden gekregen op thuisbatterijen. Daar zou ik toch zeker rekening mee houden en er even aan rekenen.

Leuk vanuit de lucht: https://youtu.be/DrnBaUXwbFA

Je kunt een extra meter plaatsen, maar dat is lastig en niet nodig, het is voor deze toepassing niet nodig dat het super nauwkeurig is.

In plaats daarvan zou ik een kleine transformator gebruiken (of bestaande beltransformator aftakken) om de spanning te meten, plus een stroomtransformator voor elke groep die je apart wilt meten, of een enkele transformator als je alleen geïnteresseerd bent in het totaal. Deze signalen kun je samplen met de ADC van een ESP32 of zo, en vanaf daar kun je doen wat je wilt.

Je hebt de meting van de spanning nodig om het verschil te zien tussen geleverde of afgenomen vermogen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
buckfast_beekeeper

Golden Member

Is het sop de kolen waard? Iets wat te mooi is om waar te zijn is dat ook meestal. Zeker als de roverheid met zo een verhaaltjes afkomt. Of denken we nu allemaal dat de elektrische wagen onbelast gaat blijven rijden? Velen hebben zich om de tuin laten leiden door listige verkopers, die midden 2018 al wisten dat er een procedure hangende was.

Wat je wil gaat je leven niet eenvoudiger maken. In tegendeel. Wat zijn de grote verbruikers? Verwarming, ga je in de winter het huis naar 30° stoken omdat de zon mooi schijnt? Airco, ga je in de zomer je huis koelen tot frigo niveau omdat de zon mooi schijnt? Warm water, eens het warm is, is ook daar het verhaal weer voorbij. Die gaat ook niet dagelijks 6h moeten opwarmen. Wassen? Als je niet thuis bent, houdt het bij 1 was op. Komt de was ook nog niet in droogkast terecht. Of ga je de was van de dag ervoor drogen?

Hoe ga je het oplossen als je op een bepaald ogenblik toch aan het wassen bent en het begint te bewolken en regenen. Ga je dan de was stoppen of doe je verder op geïmporteerde stroom.

@Boudie: enkele dagen geleden was er een plaatser van zonnepanelen op de radio. Die raadde af op dit moment te investeren in batterijen. Eerst en vooral het energie verbruik heel goed te monitoren. Hoeveel dagen per jaar heb je overproductie? Hoe is het verbruik in de dagen er na? Eens de batterijen vol zijn stopt ook daar de levering naartoe. Gebruik je dan 's nachts een fractie, dan krijg je er de volgende dag amper iets bij.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 26 januari 2021 17:15:26 schreef LCG:
[...]
Het is niet de bedoeling dat we slavernij terug invoeren.
De 3voudige weerstand zit nu reeds in mijn evenwichtsfles. (unused)

Ik denk dat TS een beetje slaaf is van zijn eigen zonnepanelen:)

Op 26 januari 2021 19:00:40 schreef evelo:
Ik denk dat TS een beetje slaaf is van zijn eigen zonnepanelen:)

Sommige mensen zijn idd geobsedeerd door hun energieverbruik. Vreemd genoeg zie je dat gedrag meestal bij mensen met een meer dan behoorlijk inkomen, zich zonnepanelen en EV's kunnen veroorloven en zich dus ook best wat energie zouden kunnen veroorloven.

De wereld zit helemaal fout in elkaar :D

Op 26 januari 2021 18:49:10 schreef buckfast_beekeeper:
...
@Boudie: enkele dagen geleden was er een plaatser van zonnepanelen op de radio. Die raadde af op dit moment te investeren in batterijen. Eerst en vooral het energie verbruik heel goed te monitoren. Hoeveel dagen per jaar heb je overproductie? Hoe is het verbruik in de dagen er na? Eens de batterijen vol zijn stopt ook daar de levering naartoe. Gebruik je dan 's nachts een fractie, dan krijg je er de volgende dag amper iets bij.

Op 26 januari 2021 17:33:57 schreef Boudie:
...
Maar iemand schreef dat in België subsidie kan worden gekregen op thuisbatterijen. Daar zou ik toch zeker rekening mee houden en er even aan rekenen.

Die man op de radio is het dus helemaal met me eens. :)

Leuk vanuit de lucht: https://youtu.be/DrnBaUXwbFA

Ze zullen nog vechtend over de straat rollen om uw kW's te kunnen inlijven.
Er is een nieuwe wet in de maak dat je uw overschot aan een bedrijf kunt toewijzen/verkopen, ze kunnen er dan prat op gaan dat ze volledig groen zijn ;)

LDmicro user.

Op 26 januari 2021 13:30:42 schreef kombucha:
vergeet ook niet dat je in België tot 3.250 € subsidie krijgt op je thuis batterij.

Tja, als je dan akkoord gaat dat gedurende 10 jaar die thuisbatterij aan het net gekoppeld blijft en het net mee stabiliseerd. (voorwaarden voor die subsidie)

Zoals Sine al gezegd heeft, meter van Schneider of Socomec plaatsen.

Ik weet niet welke firmware versie jouw teller heeft, maar op de site van Fluvius spreken ze van volgende update-rates:
-P1 poort: 1x per seconde
-S1 poort:4000x per seconde.

Los nog van het limiteren van de injectie, hou rekening dat in 2022 het capaciteitstarief van toepassing zal worden.
Dan worden batterijen misschien wel wat interessanter.(enkel om pieken op te vangen)
https://www.vreg.be/nl/toekomst-nettarieven-capaciteitstarief

ik heb daar ook al naar gekeken hoor. een 2de boiler enkel op zonnepanelen met verschillende weerstandblokken erin (droge weerstand) zodat je verschillende elementen kan paralell bijschakelen om de ideale belasting voor je zonnepanelen te hebben.
in de zomer ga je zoveel opwekken dat het water te warm gaat worden, en de zonnepanelen uitmoeten of de boiler ontploft. ff de energie in een electrische vuurtje steken is ook geen oplossing.
in de winter heb je te weinig, en zal die boiler niet warm genoeg geraken, een ideaal salmonellavat...
ik heb er over gedacht, en heb het allemaal afgevoerd wegens niet rendabel.

nu heb ik een warmtepomp die geinstalleerd wordt, in de winter ga ik 10% van de nodige energie uit mijn zonnepanelen halen, in de zomer draait de airco gratis op zonne energie overdag. hoe meer zon, hoe warmen, hoe harder de airco werkt... ideaal dus.

ideaal zou zijn als je met zonnepanelen van een watervat naar waterstofgas zou kunnen gaan, en dat opslaan in een vat zodat je in de winter met dat gas kan verwarmen.
probleem daar is de opslag (waterstof ontsnapt overal uit), en waterstof + zuurstof = knalgas, denk niet dat je grote hoeveelheden in je huis wil daarvan

Op 26 januari 2021 11:51:27 schreef SparkyGSX:
[...]Onzin, zo'n accu gaat echt wel meer dan 500 cycles mee, anders zou je zo'n Tesla na 2 jaar ook van nieuwe moeten voorzien. Zeker als je ze op een normale werktemperatuur houdt (niet onder 0C, niet boven 60C), en niet volledig leeg trekt maar de onderste 20% niet (dagelijks) gebruikt, gaan ze zomaar 2000 cycles mee, met goede cellen, lage stromen, en minder diepe cycles nog veel meer.

tesla geeft 200 000km garanty.
400km autonomie per lading x 500laadbeurten is 200 000km. dus meer dan 500laadbeurten geeft tesla geen garanty meer.

maar stel nu nog maar, je gebruikt die 1kWh accu niet volledig. opladen tot 90% en ontladen tot 20%.
70% van de capaciteit = 700Wh. aan 25ct is dat 17ct energiekostbesparing
met 1000 laadbeurten zit je dan op 170€, met 2000 laadbeurten op 340€.
op facebook poste iemand dat hij 15.9kWh had gestoken voor 5500€ (met premies er al af).
15.9 x 70% x 25ct = 2.78€ per laadcyclus.
2000 laadbeurten aan 2.78€, besparing van 5565€. en je hebt dan 5500€ geinvesteerd in de accu (als de premies wegvallen, kost ze nog meer). je haalt het er gewoon niet uit

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 26 januari 2021 20:10:06 schreef fcapri:

tesla geeft 200 000km garanty.
400km autonomie per lading x 500laadbeurten is 200 000km. dus meer dan 500laadbeurten geeft tesla geen garanty meer.

Ik snap dat er "Beperkte garantie" staat, maar volgens mij klopt die 200.000 km niet (in Nederland). Printscreen van een tweedehandsje.

EDIT: Hmmm, als je verder zoekt kom je ook allerlei andere info tegen: 240.000 voor nieuwe en iets wat ik nog niet geheel heb doorgrond voor tweedehandsjes...
Link

Henk H.

Golden Member

Op 26 januari 2021 18:08:34 schreef SparkyGSX:
Je hebt de meting van de spanning nodig om het verschil te zien tussen geleverde of afgenomen vermogen.

Hoe kun je dat zien aan de spanning? De inverter van de panelen moet een wat hogere spanning leveren dan het net om de stroom terug te leveren. Maar wat is dan de spanningsreferentie van het net (waar kun je die meten)? Spanning van het net stijgt sowieso al door allerlei andere opwekkers in de buurt als die gaan leveren dus een absolute waarde (bij 235V weet ik zeker dat ik teruglever) kun je niet nemen.

Als je per se zelf opgewekte energie wilt opslaan heeft het mi economisch alleen zin voor dag/nacht en hooguit enkele regenachtige dagen. Niet dat het uit kan, maar meer investeren in meer capaciteit heeft totaal geen zin. Verlichting, koken en evt de wasmachine en droger. Elektrisch bijstoken voor CV en warm water maar dat is het dan ook.

Als je waterstof voor langere periode (weken/maanden) op wilt slaan zul je ook een compressor en drukvat nodig hebben.

Je vermenigvuldigt spanning met stroomrichting. Dan weet je vermogensrichting, dus of je vermogen opneemt uit het net of levert aan het net. Omdat in deze situatie de hoeveelheid vermogen niet boeiend is hoef je de spanning niet precies te weten.
Is de spanning en stroom in fase met elkaar dan neem je vermogen op. Is de spanning en stroom in tegenfase met elkaar, dan lever je vermogen. Bij alle waarden ertussen kan je heerlijk werken met cosinus phi.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op 26 januari 2021 23:24:58 (30%)]

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Op 26 januari 2021 17:33:57 schreef Boudie:
Dat wordt allemaal nog redelijk complex:

1. Je systeem constateert dat er teruggeleverd gaat worden.
2. Je schakelt lokale verbruikers in.
3. Je systeem constateert nu dat er niet meer, of minder wordt teruggeleverd.

Schakel je de verbruiker dan af, waardoor we terug zijn bij 1?
Nee, wanneer dan wel?

Je zult dus heel goed moeten bijhouden hoeveel vermogen je bijschakelt en op elk moment het nivo van eigen opwekking en potentieel "gevaar" van terugleveren bij afschakelen van de extra belasting.

Voor de overzichtelijkheid zou ik overtollige energie dumpen in een accupack.
In de economische gevolgen daarvan ben je echter niet geinteresseerd heb ik hierboven gelezen. :)

Economie: first things first. Eerst een oplossing bedenken, dan een haalbaarheid bepalen. (Als we economie laten primeren moeten we terug naar de spelonk. Ik heb die filosofische oefening al eens gemaakt)
Zoals veel subsidies in belgie, (ik weet niet hoe dat werkt in nederland) moet je heel voorzichtig mee omspringen. Wat je in belgie krijgt zou je wel eens via een andere weg mogen terugbetalen. (batterij - subsidie --> batterij - milieutaksen bij dumpen)
DUS: detecteren van richting -> meten van de stroom -> hysteresis inbouwen -> schakelen optimaliseren

Op 26 januari 2021 23:21:36 schreef ohm pi:
Je vermenigvuldigt spanning met stroomrichting. Dan weet je vermogensrichting, dus of je vermogen opneemt uit het net of levert aan het net. Omdat in deze situatie de hoeveelheid vermogen niet boeiend is hoef je de spanning niet precies te weten.
Is de spanning en stroom in fase met elkaar dan neem je vermogen op. Is de spanning en stroom in tegenfase met elkaar, dan lever je vermogen. Bij alle waarden ertussen kan je heerlijk werken met cosinus phi.

Perfect, dat was mijn missing link, daar was ik naar op zoek. dat ga ik uitproberen. Ik haal mijn oscilloscoop van onder het stof en dat meen ik.

Op 26 januari 2021 22:23:08 schreef Henk H.:
[...]

Hoe kun je dat zien aan de spanning? De inverter van de panelen moet een wat hogere spanning leveren dan het net om de stroom terug te leveren. Maar wat is dan de spanningsreferentie van het net (waar kun je die meten)? Spanning van het net stijgt sowieso al door allerlei andere opwekkers in de buurt als die gaan leveren dus een absolute waarde (bij 235V weet ik zeker dat ik teruglever) kun je niet nemen.

Als je per se zelf opgewekte energie wilt opslaan heeft het mi economisch alleen zin voor dag/nacht en hooguit enkele regenachtige dagen. Niet dat het uit kan, maar meer investeren in meer capaciteit heeft totaal geen zin. Verlichting, koken en evt de wasmachine en droger. Elektrisch bijstoken voor CV en warm water maar dat is het dan ook.

Als je waterstof voor langere periode (weken/maanden) op wilt slaan zul je ook een compressor en drukvat nodig hebben.

Henk H. we komen dichterbij. We moeten niet met Tesla dweepen, alleen er naar kijken voorlopig. stapje voor stapje: eerst een feilloos systeem van detectie en regelen DAN de volgende stappen EN ALS HET GOED UITKOMT nemen we de voorhanden technologie

Op 26 januari 2021 20:07:02 schreef coldrestart:
[...]

Tja, als je dan akkoord gaat dat gedurende 10 jaar die thuisbatterij aan het net gekoppeld blijft en het net mee stabiliseerd. (voorwaarden voor die subsidie)

Zoals Sine al gezegd heeft, meter van Schneider of Socomec plaatsen.

Ik weet niet welke firmware versie jouw teller heeft, maar op de site van Fluvius spreken ze van volgende update-rates:
-P1 poort: 1x per seconde
-S1 poort:4000x per seconde.

Los nog van het limiteren van de injectie, hou rekening dat in 2022 het capaciteitstarief van toepassing zal worden.
Dan worden batterijen misschien wel wat interessanter.(enkel om pieken op te vangen)
https://www.vreg.be/nl/toekomst-nettarieven-capaciteitstarief

Allicht zal ik het verkeerd hebben mbt de snelheid van de teller, ik kijk dit opnieuw na. Dank om me te wijzen op mijn mogelijk misverstand.
Capaciteitstarief is me bekend (en zeker bij HS cabines). Het is ook duidelijk dat het enkel en alleen maar gaat om meer aanrekenen door vreg/fluvius. DUS: wat je niet levert aan het net op het moment dat je teveel hebt omdat mijn WATCHDOG me dit gaat melden/schakelen/opslaan/etc.
Zal ik zo-i-zo al verbruik beginnen afvlakken.

Op 26 januari 2021 23:21:36 schreef ohm pi:

*hier stond een verkeerde opmerking. :X

[Bericht gewijzigd door coldrestart op 27 januari 2021 20:29:25 (15%)]

.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op 27 januari 2021 20:25:06 (99%)]

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl