24v voeding brand door

maartenbakker

Golden Member

Als steeds dezelfde uitfikt en ze fysiek naastelkaar zitten en primair doorgelust zijn, zit het probleem kennelijk in de bedrading of in de belasting. Primaire bedrading onwaarschijnlijk, blijft de secundaire over. Pikt de bedrading niet ergens een fors veld op ofzo? En anders is er in de belasting iets flink stuk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

het meeste wat verbrand zijn elco's, diodes en smd weerstanden. buiten de voeding gaat niks anders stuk. Vandaag is de primaire zekering van de voeding uitgevallen. bij het terug inschakelen werkste de voeding 15sec en begonnen er vonken als vuurwerk uit te springen gedurende 5 sec.

Mogen die voedingen rimpel hebben? Een heel stevige 50hz voeding. Aka trafovoeding bv. Dit zaakje moet bergen geld kosten (werkuren. Bedrijf stil leggen. Voedingen...)dus dat gaat qua kost meevallen. Waarom niet opdelen. Bv nu 10 driver van 2A aan elkaar in 10 drivers met 10 voedingen of drg. Of bv 2 voedingen (twee keer vijf drivers) en dan zien welke springt vd 2 en dan drivers wisselen tot het probleem gevonden is....

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dit is de voeding die gisteren stuk is gegaan.

Nu zijn de drives opgesplitst op 2 aparte voedingen

Sine

Moderator

Curieus, primair EN secundair geklapt.
Die geplofte secundaire elco is in de regel een teken van (behoorlijke) langdurige overspanning.
Zie ik het goed dat de opto's gewoon van de print zijn gesprongen?

Dit lijkt overigens niet op een model wat je gisteren geïnstalleerd hebt ... of hij moet al een tijdje op de plank gelegen hebben.

Ik zie dat je de UPS al helemaal verlaten hebt?

Die voeding die je ziet is er 1 die 15 jaar geleden aantocht is om te depaneren. Deze is geplaatst omdat er geen nieuwe meer waren. De ups is inderdaad gewoon afgekoppeld.

Dat zwart rond de vermogen fets. Van waar komt dat? Zit wel ver van de ontplofte elco. Goed dat je opgesplitst hebt. Raar dat er niet meer stuk is qua drivers.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Sine

Moderator

Wat voor een drives zijn het eigenlijk?

Dumpen die bij remmen hun spanning terug in de DC ingang?

Heel interessante vraag maar dan MOET er iets gewijzigd zijn anders had het nooit eerst 2j goed gegaan. Een banale (haast onopgemerkt omdat het een bagatel lijkt) instellingsverandering in een driver is al genoeg hiervoor.

edit: iemand die op een noodstop drukt of drg, wat voorheen niet gebeurde?

[Bericht gewijzigd door EricN op donderdag 28 januari 2021 12:47:31 (15%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
maartenbakker

Golden Member

Die voeding is ruim 20 jaar oud. Ik neem aan dat de eerdere voedingen die je geprobeerd hebt, wel "vers" waren?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 28 januari 2021 10:52:34 schreef TF user:
Nu zijn de drives opgesplitst op 2 aparte voedingen

Één voeding voedt één drive en de andere voeding voedt twee drives?
Dus secundair de 24V niet parallel geschakeld?

[Bericht gewijzigd door ohm pi op donderdag 28 januari 2021 18:26:46 (10%)

Ik zou ook eens wat meer kleuren draad gebruiken

Shiptronic

Overleden

Waarom zit de + aan de aarde(groen/geel)?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 28 januari 2021 19:27:05 schreef Shiptronic:
Waarom zit de + aan de aarde(groen/geel)?

Volgens mij zit er naast de L3 gewoon een PE klem.
Lijkt me ook raar om een uitgaande + direct naast inkomende voeding te zetten.

Dat is toch gewon het aardingsembleem met lage resolutie gefotografeerd. Zo lijkt het op een +.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Is je 24V GND kant aan aarde gelegd of zweeft die?
Misschien, als die zweeft, dat er een veel to hoge common mode spanning ontstaat aan de secundaire zijde en er ergens iets doorslaat intern in de voeding. En dat als een kettingreactie nog veel meer opblaast?

Op 28 januari 2021 18:56:58 schreef Peter112:
Ik zou ook eens wat meer kleuren draad gebruiken

Offtopic: Fijn hè die stomme norm dat alle 24VDC donkerblauw is (dus ook GND). Dat is precies de reden waarom ik mijn eigen kleuren aanhoud. /Offtopic

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
High met Henk

Special Member

Klinkt gek, maar ga eens meggeren in die installatie.

Denk hier aan een aardfout.
Meggeren met max 50 v uiteraard aan deze secundaire kant.

Overigens vindt ik 20 A vrij fors voor paar drive besturingen en een plc'tje.

Even in perspectief. Een zware Siemens plc heeft aan 5A genoeg. Relais trekken ook niet veel.

Dus wat verklaart de 20 A die er loopt.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op donderdag 28 januari 2021 21:39:06 (43%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Zo'n voeding kan eigenlijk inderdaad maar op 2 manieren kapot (behalve molest): Van buiten af op de DC kant een te hoge spanning zetten of een forse common mode spanning erop gooien.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik ga helemaal met Henri62 mee.
Een veel te hoge spanning op de DC zijde lijkt me het meest waarschijnlijke.
Het zijn professionele en betrouwbare voedingen die je niet maar zo opblaas.
Netvoeding is 3x400 Volt, daar kan vrijwel niets verkeerd mee gaan. Ja kan zat verkeerd mee, maar daarmee blaas je de voeding niet op.

Er rest je (denk ik) elk draadje van de DC zijde van de voeding helemaal te kontoroleren.
Isolatiebeschadegingen, en op het juiste klemmetje aangesloten.

Door die stomme kleurcodering van de NEN60204 is een foutje helemaal niet uitgesloten.

P.S. je hebt die ene voeding niet geaard, maar dat is niet de oorzaak van je probleem.
De varistoren helpen ook niet.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
maartenbakker

Golden Member

Ik zie geen secundaire elco's bolstaan, of zijn die toch ook wel opgeblazen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@maarten. Bedoel je primaire? Die dikke zijn 400v. Lijkt me niet secundair en op de foto is een ontplofte secundair te zien.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Je hebt toch niet op een vreemde manier ergens twee voedingen secundair aan elkaar hangen ofzo?

Recent een drive gewisseld en daar een aansluitfout gemaakt?

Die kasten van machienbouwers tegenwoordig zijn ook prettig met al die draden die dezelfde kleur hebben.

[Bericht gewijzigd door Dominic op vrijdag 29 januari 2021 09:22:45 (25%)

maartenbakker

Golden Member

Op 29 januari 2021 06:26:51 schreef EricN:
@maarten. Bedoel je primaire? Die dikke zijn 400v. Lijkt me niet secundair en op de foto is een ontplofte secundair te zien.

Die laatste had ik niet gezien. Dat is wel erg duidelijk ja. Ook geen gewone overspanning van energie terugleveren met 2 keer Vout ofzo, maar eerder een wisselspanning of een zeer grote overspanning.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
evelo

Golden Member

Op 28 januari 2021 21:28:54 schreef High met Henk:
Klinkt gek, maar ga eens meggeren in die installatie.

Denk hier aan een aardfout.
Meggeren met max 50 v uiteraard aan deze secundaire kant.

Overigens vindt ik 20 A vrij fors voor paar drive besturingen en een plc'tje.

Even in perspectief. Een zware Siemens plc heeft aan 5A genoeg. Relais trekken ook niet veel.

Dus wat verklaart de 20 A die er loopt.

Meggeren lijkt mij ook een goed idee.